• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

SS 750ff :n virittäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red Noisy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niistä jalkatapeista ei kannata kantaa huolta.
Ne voi nimittäin sorvata ja se jalkatappi toimii sitten samalla
liittimenä putken ja kannattimen välillä.
Toimii !!
Voi olla, et turhan kiireellä ton lukasin, mutta miten toi siis käytännössä toteutettaisiin?

Onko kukaan muuten laittanu tangonpäävilkkuja/painoja? Tänään tossa niitä kattelin ja niillähän vois jättää takavilkut kokonaan pois ku ne on 2- suuntaset. Kellermanilta muistaakseni oli joku 59 egee pari...

tuli mieleen et mistä kannattas lähtiä karsimaan osia kun haluais pudottaa painoa täyskatetusta SS:stä?

tietty ensin katteet pois, mut onko muuta?

itellänihän tuo kuussatanen

Niistä jalkatapeista ei kannata kantaa huolta.
Ne voi nimittäin sorvata ja se jalkatappi toimii sitten samalla
liittimenä putken ja kannattimen välillä.
Toimii !!
Voi olla, et turhan kiireellä ton lukasin, mutta miten toi siis käytännössä toteutettaisiin?

Eli sorvataan jalkaosa halutun muotoiseksi ja sitten läpivientiosaan kierteet.
Hankala selittää, mutta valmiin kokonaisuuden näet mm. tuolta gallerian puolelta.

tuli mieleen et mistä kannattas lähtiä karsimaan osia kun haluais pudottaa painoa täyskatetusta SS:stä?

tietty ensin katteet pois, mut onko muuta?

itellänihän tuo kuussatanen
Katteet on ihan järkevän painoiset sinänsä, joten suuria siinä ei säästä ja ilmanvastus lisääntyy.

Mieltäsi ehkä lämmittää, että tuon sukupolven Supersportissa verrattuna tähän mikä meikäläisellä on etulamppu on (muistaakseni) 800g kevyempi ja mittaristokin jonkin verran.

Takahuggeri (eli vanhalla kielellä lokari) on kevyt, mutta melko turha. Ilman sitä sateella ja soratiellä suttaa vähän iskarin vartta, mutta muuten siitä ei taida olla mitään hyötyä.

Alkuperäiset pöntöt on varmaan suurin painolasti. Ne voi korvata hiilikuituisilla absorptiopöntöillä.

Akun voi vaihtaa pienempään, taas säästyy kilo.

Ei siinä ihan kauheasti turhia osia ole...

Mikä olisi sopiva akun koko 16Ah tilalle? Kuinka pieneksi voi mennä jotta vielä toimii "normaalikäytössä"?

Mikä olisi sopiva akun koko 16Ah tilalle? Kuinka pieneksi voi mennä jotta vielä toimii "normaalikäytössä"?
SS ie:ssä ei taida olla 16Ah vakiona, vaan pienempi (10Ah?). No joka tapauksessa nyt minulla on Bilteman geeliakku 6Ah, mikä on toiminut hyvin pätkittäisessä normaaliajossa täysin moitteetta. Kai noissa kokeilussa aina riskinsä on, mutta minä olen ollut tyytyväinen.

Kävin katsomassa vanhempaa vietsiketjua: Akku

Sieltä selvisi, että asensin omani 12.4.2007. Kun tuo vehje on mulla lähinnä työmatka-ajossa, niin tuolla akulla on arviolta 200-250 starttia takana.

Otsikon mallisen pyörän omistajana vähän ihmettelen että mikä pointti tota pyörää on sen ihmeemmin viritellä?
Jos luetaan pois ns. normi putkien- ja rattaiden vaihdot?

Jos tekee mieli enempi tehoa niin pyörä vaihtoon vaan.
Mopohan toi on vaikka voissa paistais, vaikka muuten oikein hieno pyörä onkin.

Itselläkin on ratakärpäsen pureman jälkeen tullut mieleen että tarvittais tehoa lisää. Mutta ei mulla taito ja lompakon koko riitä tosta SS750FF:stä alkaa tekemään tehokasta.

Eli pointtini on että helpommalla ja ensinnäkin halvemmalla selviätte pyöränvaihdolla.
Tietysti jos ihan vaan rakentelun halusta haluaa viritellä, niin siitä vaan.
Mutta tehoton pastakone teillä on kuitenkin lopputuloksena.
033102bebe_1_prv.gif

P.S. Ei herneitä nenukkaan. Itsellänikin siis se tehoton pastakone ja hieno onkin.  
062802jumpie_prv.gif

Otsikon mallisen pyörän omistajana vähän ihmettelen että mikä pointti tota pyörää on sen ihmeemmin viritellä?
Jos luetaan pois ns. normi putkien- ja rattaiden vaihdot?

Jos tekee mieli enempi tehoa niin pyörä vaihtoon vaan.
Mopohan toi on vaikka voissa paistais, vaikka muuten oikein hieno pyörä onkin.

Itselläkin on ratakärpäsen pureman jälkeen tullut mieleen että tarvittais tehoa lisää. Mutta ei mulla taito ja lompakon koko riitä tosta SS750FF:stä alkaa tekemään tehokasta.

Eli pointtini on että helpommalla ja ensinnäkin halvemmalla selviätte pyöränvaihdolla.
Tietysti jos ihan vaan rakentelun halusta haluaa viritellä, niin siitä vaan.
Mutta tehoton pastakone teillä on kuitenkin lopputuloksena.
033102bebe_1_prv.gif

P.S. Ei herneitä nenukkaan. Itsellänikin siis se tehoton pastakone ja hieno onkin.  
062802jumpie_prv.gif
Ehkä virittely menee enemmänkin teknisen mielenkiinnon puolelle kuin järkevyyden puolelle. Jos koko moottoripyöräilyä ajatellaan puhtaasti rahankäytön järkevyyden kannalta niin koko moottoripyöräily on ihan katastrofi. Moottoripyörällä ajaminen ja sen rakentelu on kuitenkin harrastus, joka saa harrastajan hyvälle tuulelle. Oli kyseessä sitten pyörän rakentelu tai pelkkä ajaminen jollain kalustolla.

Minä siis ymmärrän enemmän kuin hyvin sen onnistumisen ilon, minkä harrastaja saa kun on esimerkiksi ensimmäistä kertaa koonnut ylikokoon poratun 900SS:n moottorin tarkasti ja kone lähtee ensimmäistä kertaa käymään ja se toimii kuin kello! Saman fiiliksen voi saada myös vaikka M600:sen virittelystä, ei se aina tee autuaaksi se pyörän vaihto...  
smile_org.gif

Joo, minäkin ymmärrän oikein hyvin esim. juuri koneen kasailun harrastuksen vuoksi.
Mutta jos pitää repiä osia irti yms. painonpudotus hipostelua sellasesta kaunokaisesta kuin SS750FF on, niin meikäläinen ei ymmärrä.
Pointtini kun oli että tehoton toi on joka tapauksessa.
Eihän ko. pyörän idea olekkaan mikään loistava teho/paino suhde.

Mutta eihän minun tarvitse onneksi kaikkea ymmärtääkkään.
Eli jokainen saa tehdä pyörälleen just mitä tykkää, jos siitä tulee hyvä mieli  
pftroest.gif

Minä en kyllä ymmärrä tuota teho -keskustelua.
Mitä sillä teholla tekee? 100 km/h on katto ja minäkin tavoitan sen omalla ss:llä varmasti alle 10 s, jos on myötätuuli ja alamäki. Koti-ikävä on suorastaan turbo.
wink.gif

Nyt on työn alla pyörään hiilikuituosia ja tulevalle kaudelle on pohdittu värityksen muuttamista. Rakentelu on kivaa, ei sitä kaikki tee sen takia, että saa 10 hp lisää takapyörältä.

Ducati oli siitä positiivinen kokemus, että vakiona sillä ajoi ihan mielellään, mutta pienen laiton jälkeen (putket yms) siitä tuli kuin uusi pyörä ja sitä rataa. Missään vaiheessa ei ole käynyt mielessä vaihtaa isompaan ss :n tehojen takia. Jos joskus vaihdan, niin sitten ihan eri pyörään, esim. Ducatin superbike tai monster. Merkkiä ei ole tarvis vaihtaa.
inlove.gif

Työn alla hiilikuituosia, meinaatko tehdä jotain uniikki osia?

Itse suunnitelin ostavani hk. lokarin mutta taitaa olla viisaampaa ostaa joku valmiiksi kevyt ja tehokas jaappanilainen nelisyl...

No alkuperäisen lokasuojan kiinnityskohdat olen jo kerran kolvilla hitsannut ja taas on halkeamia. Eli vois törsätä hyvällä omatunnolla vastaavaan hiilikuituiseen. Mistähän sellaisen löytäs halvalla ja hyväkin se sais olla.

Minä en kyllä ymmärrä tuota teho -keskustelua.
Mitä sillä teholla tekee?
Tähän voisi ilkeämielisempi japsipyörän omistaja kommentoida että eihän tällasen pyörän omistaja voi tehosta mitään ymmärtääkkään.
wink.gif

Mutta siis tätä samaa minä olen koko ajan yrittänyt sanoa.
Että mitä pointtia on lisätä tehoa tai keventää ko. pyörää kun ei se siitä juuri tehokkaammaksi muutu kumminkaan.
Eikä tarvitsekkaan.

Otsikkohan oli SS750FF virittäminen.
Siitä kommenttini alunperin. Virittämisen kun ymmärrän tarkoittavan kaikenlaista suorituskyvyn parantamista ja useimmiten juuri teho/paino suhteen parantamista.

Kaikenlainen rakentelu harrastusmielessä oikeinkin ymmärrettävää. Ja eihän tosiaan harrastuksessa tarvitse mitään järkeä olla, kuten tuli jo todettua Jyrin toimesta.

Ja on mullakin siis omassa pyörässä Termignonin yläputket ja piikkiä pienempi eturatas.
tounge.gif

SS750:stä pystyy keventämään reilusti, mutta se vaatii radikaaleja ja ehkä myös varsin kalliita muutoksia. Sen jälkeen pyörä ei välttämättä ole enää tieliikennekelpoinen.

Silloin kyseessä on pidemmälle viety kevennys kuin "mä vaihdoin lokarit hiilariin". Tarkoitan lähinnä runkomodifikaatioita, alumiiniakseleita, vanteita, ylimääräisten osien poistoa jne.

SS750:stä pystyy keventämään reilusti, mutta se vaatii radikaaleja ja ehkä myös varsin kalliita muutoksia. Sen jälkeen pyörä ei välttämättä ole enää tieliikennekelpoinen.

Silloin kyseessä on pidemmälle viety kevennys kuin "mä vaihdoin lokarit hiilariin". Tarkoitan lähinnä runkomodifikaatioita, alumiiniakseleita, vanteita, ylimääräisten osien poistoa jne.
Eikä ratakelpoinen. Aika monissa säännöissä kielletään rungon muokkaaminen. SS:ssä ei ole erillistä takarunkoa, vaan se on samaa hässäkkää koko homma. Samoin kielletään alumiiniset (ja titaanisetkin, eikö?) akselit.

Kuskista on usein helpointa vähentää painoa, mun tapauksessa siinäkään ei paljoa varaa ole...

Kaikilla on omat hullutuksensa, itse en mihinkään painonpudotuslinjalle lähde tuon vehkeen kanssa. Akun vaihdoin kokeilumielessä, kun en ollut tyytyväinen siihen tavalliseen, siinäkään tavoitteena ei ollut painonsäästö. Sen sijaan laitan alustan kuntoon, siinäkään ei ole mitään järkeä. Mielenkiintoista (minulle) se sen sijaan on.

Tein muuten tankin saranan runko-osan uusiksi. Painon säästö 50%! Eli 35 grammaa... Olen pettynyt, kun sitä ei huomaa ajossa.

Eikä ratakelpoinen. Aika monissa säännöissä kielletään rungon muokkaaminen. SS:ssä ei ole erillistä takarunkoa, vaan se on samaa hässäkkää koko homma. Samoin kielletään alumiiniset (ja titaanisetkin, eikö?) akselit.

Kuskista on usein helpointa vähentää painoa, mun tapauksessa siinäkään ei paljoa varaa ole...

Kaikilla on omat hullutuksensa, itse en mihinkään painonpudotuslinjalle lähde tuon vehkeen kanssa. Akun vaihdoin kokeilumielessä, kun en ollut tyytyväinen siihen tavalliseen, siinäkään tavoitteena ei ollut painonsäästö. Sen sijaan laitan alustan kuntoon, siinäkään ei ole mitään järkeä. Mielenkiintoista (minulle) se sen sijaan on.

Tein muuten tankin saranan runko-osan uusiksi. Painon säästö 50%! Eli 35 grammaa... Olen pettynyt, kun sitä ei huomaa ajossa.
Puhut kilpailukelpoisuudesta. Rata-ajoon keventäminen onnistuu kyllä, jos laitteella kurvaillaan vain harrastemielessä.

Euroopan suunnalla ajellaan aika mielikuvituksellisilla vehkeillä, myös kilpaa. Mitäs sanotte vaikkapa Kaemnan 2V Demonista:

v2testa020.jpg

v2testa028.jpg

2-venttiilimoottori modifioidulla ja kevennetyllä 999:in rungolla. Mielenkiintoista...  
cool.gif

Back