• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

SS 750 :n ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _ja_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo kyllähän käyttö eroaa paljonkin katupyörästä... Ei silti vaan vakuuttanut toi vaha edellä mainituista syistä. Crossissa en käytä edes rengasketjua koska ne rullaavat paljon huonommin. Hassua vain oli se että ne ketjut todellakin olivat ruosteessa ja näin ei oo käynyt vielä yhdenkään tavallisen ketjuöljyn kanssa. Ei vaan taida vieläkään löytyä sellasta sikahyvää ketjurasvaa joka ei sotke. Se oli mun pointti.

Minulla 900 ss vm97 ja siinä vakiovälitys 15 ja 39 aivan liian pitkä,ei sattunut välitykset oikein mihinkään. 15 ja 43 huomattavasti parempi.Nyt kokeilin 14 ja 43. Hyvä kaupunki ja mutkatie välitys.Jos reisuun lähtee,niin eturattaan vaihtaa nopeasti suurempaan,ei tarvitse kuin ketjua hieman löysätä.

Vaihdatin aikoinaan SS750:n eturattaan yhtä pienempään ja rohina ja kolina lisääntyi. Sopivan kireäkin ketju otti laahariin heti kun kaasusta hölläsi. Välitys tuntui muuten luontevalta - jos olisin pitänyt pyörän olisin ottanut seuraavaksi alkuperäisen eturattaan ja kolme hammasta isomman takarattaan.

Minulle väitettiin että rattaiden hammasmäärien pitäisi olla keskenään mahdollisimman jaottomat. En tiedä, montako kilometriä se tuo ketjuille lisää ikää.

Ketjuvaha (Castrolia taisin käyttää) on sottaista, moottoriöljy tai Motorexin ketjuöljyspray taas lentää ja sotkee. Ilmeisesti olen käyttänyt kaikkia liiikaa. Pitäisi varmaan laittaa öljyä lämpimään ketjuun ja pyyhkäistä ennen ajoa liiat pois.

Kaasarimallissahan tais olla vielä lyhyempi enskavälitys.

Suljetussa ympäristössä tehdyn testimatkan perusteella 46:n takarissa on ihan passeli tuohon 900ss:ään suomen moottorienopeuksissakin.

Itsellä alkaisi kanssa olla ketjuista kilometrit täynnä ja nyt kun tätä aikaa on, niin voisipa tuonkin homman tehdä pois kuleksimasta. Vaan ketjuja valitessa on herännyt seuraava kysymys. Kuinka monilenkkiset ketjut pitäisi hankkia jos rattaiksi ajattelisi 15/23 yhdistelmää? Pyöränä siis '00 S750

Nostetaanpa aihetta ylös.

On tullut aika hankia uudeet ketjut ja rattaat kun vanhat ovat kuluneet "loppuun". Nykyisin on ollut 14/37 (vakiot 15/37). Tarkoitus on laittaa 15/40, mutta ketjun pituus heiman askarruttaa eli kuinka monta lenkkiä pidemmät ketjut tulisi tilata kun takaratasta suurennetaan vakiosta kolmella hampaalla? Vakiovälitykselle katalooki antaa 96 lenkkiä.

Kiitokset tiedosta! Pikapikaa tilaamaan niin pääsee viikonloppuna testaamaan
biggrin.gif

15/43 vaikuttaa omien kokemusten perusteella optimivälityksiltä S750seen. Joku muukin tuossa tais todeta samaa. 2002 vuosimallissa oli alkuperäisenä edessä 15 ja takana 40.

Unohdin tuossa kysymyksessä mainita että minulla on kyseessä 900SS -96, en vain viitsinyt uutta viestiketjua aloittaa.
Tilasin siis uudemman mallin 900SS:n vakion ketju-rataspaketin jossa vakiona 15/40 rattaat.

sanoi:
Castrolin Chain Waxia 500km välein. Ei sotke peräpäätä.

Eikä muuten sitten voitele.  Käytin totma omassa crossissa, mutta vaihdoin takas perinteiseen koska nää vahat ei oikeen oo toiminu kunnolla.  Paras oli kun olin pessyt pyörän ja rasvannut ketjut ajojen jälkeen ja seuraavalla kerralla kun otin pyörän ajoon oli ketjut ruosteessa!!!  Olin uittanut ne yltä päältä tolla töhnällä...  Voitelemattomuutta tuki aika pahasti myös se että ketjua lyhennettäessä huomattiin tappien olevan ruosteessa lenkkien sisäpuolelta.  Ei hjuva.  Motorexin öljyllä ei näitä murheita oo ollu ja siksi palasinkin siihen.  Sotkeehan se vähän mutta vanteiden pesuun on omat myrkyt jotka toimii.
M´oon kans käyttänyt Motorexiä. Ja käytän yhä.

Back