• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Spraymaalien erot

Ajattelin aikani kuluks suhauttaa Bemun katteisiin uudet värit pintaan. Milläpä sitä laiska muulla, kuin spraypurkeilla. En viitsi mokomien fööninkuorien takia ruiskua virittää ja hankkia "kunnon maaleja".
Mutta mitä eroja noissa pullomaaleissa on? Katselin Clas Olssonilla valikoimaa. Värit natsaa...riittävästi...mutta laadun sanotaan olevan ns. akryylimaali. Sopiiko tarkoitukseeni? Vai pitääkö olla noita sellupohjaisia, joita jotkut halpamarketit myy?
Juu...tiedän tiedän...pitäisi hankkia oikea automaali siihen kuuluvine muoviprimereineen ja lakkoineen...mutta kun en viitsi. Aattelin tällä kertaa vaan vetästä uudet miranolit ihan näin lyhyen kaavan mukaan vaan. Sillä konstin saan aikaan ns. tarkoituksenmukaisen ja jo vanha isäni antoi elämänohjeen, että "tarkoituksenmukainen on aina kaunista"

Mastonin mattamusta maali ei kyllä tartu kiinni ollenkaan. Aikoinaan oli sellaista maalia kuin Hit Spray. Oli muistaakseni akryylimaalia ja tarttuvuus huippuluokkaa. Täytyypä testata nämä Ohlssonin maalit.

Motipin maalit ovat myös laadukkaita, mutta värivalikoima voi olla
rajatumpi. Ja laittoivathan ne joissain maliliikkeissä automaalejakin paukkupulloon, miten lie nykyään kun on tullut tuo vesiväri ainoaksi sallituksi.

Motipin maalit ovat myös laadukkaita, mutta värivalikoima voi olla
rajatumpi. Ja laittoivathan ne joissain maliliikkeissä automaalejakin paukkupulloon, miten lie nykyään kun on tullut tuo vesiväri ainoaksi sallituksi.
Tavalliset automaalit (ei metalli) ovat edelleen akryylimaaleja. Siis niitä tinneriohenteisia. Sekoittavat myös kilikalipulloon.

Kyllä mä olen saanut spraypulloon ihan metallinhohtomaalejakin automaalia myyvistä liikkeistä. Sekoittavat maalin värikoodin mukaan ja laittaa pulloon ja sitten vaan maalaa. Pysyvyys ja värit ollut ihan ok ainakin auton paikka maalauksessa.

Maalin valmistaja on ollut muistaakseni PPG.

Itse ostin viime keskiviikkona Sikkensin maalia liikkeestä ja siinä myyjä sanoi metallimaalien olevan vesimaaleja..? Tarvii aina lakan päälleen (kuten metallivärit muutenkin).

Itse ostin viime keskiviikkona Sikkensin maalia liikkeestä ja siinä myyjä sanoi metallimaalien olevan vesimaaleja..? Tarvii aina lakan päälleen (kuten metallivärit muutenkin).
Lakan ovat päälle vaatinut noi PPG:n maalitkin. Tosin ihan pieniin paikkausiin en ole aina käyttänyt ja on pysyvyys ja jälki riittänyt tälläiselle teesse itse tuunarille.

Motip on varmasti hyvä. Ei ole edes kallista marketti purkkeihin verrattuna. Toki tarpees hyvin menestyvästä autokama liikkeestä...
Pitemmän päälle nämä automaaliksi tarkoitetut sprayt on kestävimpiä kun markettien "hobby värit".
Parhaaseen tulokseen pääsee helpoiten kun käyttää saman merkin pohjamaali-väri-lakka sarjaa.

Back