• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Splittaus hyväksytympää kuin aiemmin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja svahnm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lohja
Taas tänään ilolla huomasin, kuinka autot antavat tietä ruuhkassa splittaaville motoristeille.
Tänään turunväylällä Espoon Ikean kohdilla madellessa autollani katselin taustapeilistä kun autot antoivat kiltisti tilaa keskiviivaa tulevalle motoristille. Itse asiassa lähes kaikki antoivat selkeästi tilaa, eikä kukaan yrittänyt blokata ohittajaa. Perässä muutaman minuutin kuluttua tuli vielä toinenkin pyörä eikä tähänkään purettu kiukkua.  
thumbs-up.gif

Eli kiittäkäämme niitä motoristeja (kröhöm..
tounge.gif
), jotka sitkeästi ovat viitsineet splitata ja niitä autoilijoita (kröhöm..
tounge.gif
), jotka selkeästi antavat tietä, jolloin muutkin kanssaliikkujat heräävät katselemaan peileihinsä ja tajuavat, että neuvostoliitto hajosi jo aikoja sitten.

EDIT: jos joku mode viittii korjata ton mun kirotusvirheen otsikossa..
tounge.gif
Thanks.

Kyllähän tuota splittausta näkee joka kesä enemmän ja enemmän. Itsestäkin tuntuu että motoristien määrä rateissa lisääntyy kun sitä tilaa tuntuu saavan helpommin ja helpommin. Toki ei ne kiilaavat urpotkaan ole mihinkään hävinneet jotka eivät ymmärrä että jos siitä mahtuu ilman kaista viivoje ylitystä on se laillista eikä sitä pidä yrittää väkipakolla estää.

Aika harvassa taitaa olla ne tilanteet, että se olis oikeesti sallittua. En kuitenkaan ymmärrä mikä helvetin pakko on alkaa sheriffiks niissä tilanteissa ja yrittää estää tällänen suuri rikos.
confused_orig.gif

Aika harvassa taitaa olla ne tilanteet, että se olis oikeesti sallittua. En kuitenkaan ymmärrä mikä helvetin pakko on alkaa sheriffiks niissä tilanteissa ja yrittää estää tällänen suuri rikos.  
confused_orig.gif
Se on vähän verrattavissa tilan antamiseen (siirtymällä moottoritiellä vasemalle kaistalle) rampista tielle nousevalle. Sekään ei ole periaatteessa sallittua.
Eli jos autot antavat omaehtoisesti tietä, silloinhan splittaus onnistuu sallitusti. Tosin juuri yhtenäisen jonon jatkuva splittaaminen kai menee vähän tulkinnaksi...
tounge.gif

Tuohonhan on saatu suullinen "hiljainen" hyväksyntä poliisinkin taholta radiokanavilla, koskien tosin pääkaupunkiseudun kehien ruuhkia, mutta kuitenkin. On vain oma asiamme olla sössimättä hyvää homma tyhmällä käytöksellä,(räppäilemällä/pujottelemalla) tai sitten väkisin tunkemalla väliin. Se pitää muistaa että jokaisen kannattaa muistaa pitää järki päässä, jos yksi kusee soppaan niin kaikilta se pilaantuu.

Ehkä tosiaan osa autoilijoista on jo huomannut, että teillä liikkuu myös moottoripyöriä joilla pääsee kätevämmin paikasta A paikkaan B.
wink.gif
Aikaahan tämä on vaatinut melkein sata vuotta, mutta nähtävästi tämä on joltensakin hidasälyistä kansakuntaa. Veikkaanpa, että menee seuraavat sata vuotta sen hokaamiseen, että maanteillä liikkuu myös laillisesti tieliikenteeseen hyväksyttyjä mönkijöitä. Ne ovatkin seuraavia marmatuksen aiheuttajia mopoautojen ohella, näiden "hitaasti mutta ei niin varmasti" hoksaavien keskuudessa.
tounge.gif
biggrin.gif

Joo, aika moni ei tosiaan tiedä, että oikein tehty splittaus on sallittua.
Tuolla "oikealla" vaan on niin perhanasti ehtoja jotta niiden kaikkien toteutuminen samaan aikaan käytännössä lähentelee jo mahdottomuutta = 99.999...% splittaus ei siis vieläkään ole lain mukaan sallittua
ghostface.gif
Plaa plaa plaa

Itse olen ainakin ohittanut satoja kertoja jonoja aivan laillisesti. Itse asiasssa lähes joka päivä. Ei se niin vaikeeta ole!

Kolmessa vuodessakin on selvää muutosta tapahtunut
062802jumpie_prv.gif

Nykyään ruuhka-aikaan nopein reitti koululle menee kehä I:stä pitkin, sen verran hyvin autot antaa tilaa keskelle!! Ennen joutu kiertelemään ihme reittejä ja parhaansa mukaan välttelemään kehää...

On äärimmäisen kunniakasta, että nuoriso jaksaa tuoda EU-normeja Suomeen, tänne liikenteen takapajulaan. Se on niin täydellisen fantastisen toimivaa, vaikka Itävallassa, se splittaus, että kun tulee tähän maahan, missä ei oikein edes liikennekulttuurin alkeisiin ole päästy, aina hämmästyy.

Toki se joustavuusvaatimus on vastavuoroista, on myös kahvoissa opittava olemaan huomaavainen kuljettaja, mutta kun sitä huomaavaisuutta kotilokuskeilta saa, sitä on helppo olla vastavuoroisesti...
062802moto_prv.gif

Toi Turun väylä on siitä hauska; sato tai paisto, niin siellä on hässäkkä harvase aamu.

Kyllä toi Lahden motarikin on välillä tukossa...

Eihän sitä kerkeis aikanaan ikuna töihin jos ei olis omaa väylää
tounge.gif

Jos olen autolla liikenteessä niin otan splittauksen hyvänä asiana; mopo lähtee keulilta vapaalle radalle ja yleensä aika joutuisasti eikä ole takana kasvattamassa ruuhkaa entisestään; joskus minä saatan olla siellä jonon perällä ja ehkäpä juuri splittaavan mopon ansiosta vielä ehdinkin läpi valoista.

Itse olen ainakin ohittanut satoja kertoja jonoja aivan laillisesti. Itse asiasssa lähes joka päivä. Ei se niin vaikeeta ole!
Aikansa kun splittaa niin kyllä se joskus napsahtaa - joko fyysisesti tai sitten setä sininen muistuttaa. Ja jos tuo jälkimmäinen osuu kohdalle, löytyy siitä paksusta kirjasta yllättävänkin monta kohtaa jota splittaaminen rikkoo, rikkoo vaikka kuinka nätisti tai oikeaoppisesti se olisikin suoritettu. Ja kyllä, se on sitten joka kerta pv-sakkoja splittaamisen tyylistä riippuen 15 ylöspäin
lookaround_orig.gif

No en tästä nyt sen kummemin käy väittelemään. Sitten kun tulee niin tulee vielä ei ole tullut ja onpa poliisiakin splitattu. Tasan kerran heristelivät sormea ja tunnustan silloin seisoin kahden kaistan välissä keskellä valkoista viivaa.

Lähinnä minua ihmetyttää miten vaikea kaikkinainen liikenteen sujuminen on Suomessa? täällä ei paljon tilaa anneta, väistetä nopeampia tai oteta huomioon muita. Liekkö se peri synti suomalaisilla KATEUS vaivaa vai mikä lie. Joka tapauksessa miksei se täälläkin onnistuisi joustava liikenne kun siitä on hyviä kokemuksia muualla? Kaikkea paskaa ei tarvitse muilta apinoida, pitäisi koittaa tuoda niitä liikenteen hyvä puolia muilta ja korostaa omia hyvä puolia.

Jättäköön ne splittaamatta joita se ei kiinnosta tai muuten vaan ovat sitä mieltä ettei se kannata, muttei sen tarvitse tarkoittaa etteikö muille sitä tietä voisi antaa.

Aikansa kun splittaa niin kyllä se joskus napsahtaa - joko fyysisesti tai sitten setä sininen muistuttaa. Ja jos tuo jälkimmäinen osuu kohdalle, löytyy siitä paksusta kirjasta yllättävänkin monta kohtaa jota splittaaminen rikkoo, rikkoo vaikka kuinka nätisti tai oikeaoppisesti se olisikin suoritettu. Ja kyllä, se on sitten joka kerta pv-sakkoja splittaamisen tyylistä riippuen 15 ylöspäin :paikallatuulee:
Onko kokemusta? Tai muilla?

Melko hiljattain Aamulehdessä joku tamperelainen komisario antoi
melko tympeän oloisen lausunnon aiheesta, ja koko lehtijuttu
oli harvinaisen tylsämielisellä asenteella tehty. Kirveellä töitä...

Melkoinen liikenteen luonnonpuisto tämä käpy-jönsesteri.

Veikkaanpa, että menee seuraavat sata vuotta sen hokaamiseen, että maanteillä liikkuu myös laillisesti tieliikenteeseen hyväksyttyjä mönkijöitä. Ne ovatkin seuraavia marmatuksen aiheuttajia mopoautojen ohella, näiden "hitaasti mutta ei niin varmasti" hoksaavien keskuudessa.
tounge.gif
biggrin.gif
Ja montakohan sataa vuotta menee siihen että ihmiset tajuaa että mankia saa kevarin kilpiin
biggrin.gif

Back