• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Speed-O-Healer

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Perä_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän aiheeseen liittyen...
Kyselin pari vuotta sitten Hampurissa Louisin megastoressa tuota speedohealeria tyypeiltä siellä varaosatiskin takana.
Eivät olleet ikinä kuulleetkaan laitteesta. Minun piti rautalangasta vääntää, huonolla lontoolla, että mitä tämä SH tekee ja miksi. Pyörittelivät päätään ja eihän siellä niitä myynnissä ollut. Saksan sakkokäytäntö taitaa olla kuitenkin niin järkevä, että ei tarvi syynätä silmä kovana mittareita saatikka murehtia mittarivirheestä!!

Itse en ainakaan ostais pyörää jossa Speedohealer kiinni. Sillä on jonkun verran helppo vääristää matkamittarin lukemaa, esim. laittamalla säädöt siten, että nopeusmittari näyttää suhteessa 1/10. 1km/h mittarissa on 10km/h todellista. 10 km/h mittarissa on 100 km/h todellista.

Pari kesää kun tuolla tavalla pitelee säätöjä, säilyy pyörän jälleenmyyntiarvo melko kivasti kun ajelee sen 15 000km todellista kesässä. Matkamittari näyttääkin sitten sen 3000 km kahdelta kesältä.

Tarkkana siellä.

p.s joo,joo tiedän. Huolto-ohjelma menee sekaisin ja huoltokirjastahan sen näkee. No, kaikki kun ei huoltoliikkeitä käytä ja huoltokirjaa täytä. Varsinkaan hiukankin vanhemmissa peleissä joissa takuut jo loppuneet.

Itse en ainakaan ostais pyörää jossa Speedohealer kiinni. Sillä on jonkun verran helppo vääristää matkamittarin lukemaa, esim. laittamalla säädöt siten, että nopeusmittari näyttää suhteessa 1/10. 1km/h mittarissa on 10km/h todellista. 10 km/h mittarissa on 100 km/h todellista.

Pari kesää kun tuolla tavalla pitelee säätöjä, säilyy pyörän jälleenmyyntiarvo melko kivasti kun ajelee sen 15 000km todellista kesässä. Matkamittari näyttääkin sitten sen 3000 km kahdelta kesältä.  

Tarkkana siellä.

p.s joo,joo tiedän. Huolto-ohjelma menee sekaisin ja huoltokirjastahan sen näkee. No, kaikki kun ei huoltoliikkeitä käytä ja huoltokirjaa täytä. Varsinkaan hiukankin vanhemmissa peleissä joissa takuut jo loppuneet.
Käytetyssä on aina omat riskinsä kilometreistä joka tapauksessa. Ebay on myös pullollaan alle 10tkm ajettuja mittaristojakin parilla kolmella sadalla eurolla.. Myy sitten omansa eteenpäin..

Itse en viitti tiheillä ratastuksilla laskeskella kadulla mitä vauhtia nyt mennään..

Lisäksi kukaan täysjärkinen ei usko ilman luotettavaa selitystä pari kolme vuotta vahasta pyörästä, jos mittarissa on reilusti alle 10tkm. Tai onhan niitä vähän ajettuja tuoreitakin, mutta ne on vanhoja ratapyöriä.

Kolmas pointti vielä, että nykyiset speedohealerit (muutama vuosi jo) voi siirtää pyörästä toiseen johtosarjan uusimalla. Näin ollen harva jättää laitetta pyörään, jolloin et voi edes tietää liittimiä tutkimatta, onko sellainen ollut pyörässä kinni.
confused_orig.gif

Ymmärrän silti pointtisi.

Tarkkana siellä.

Käytetyssä on aina omat riskinsä kilometreistä joka tapauksessa. Ebay on myös pullollaan alle 10tkm ajettuja mittaristojakin parilla kolmella sadalla eurolla.. Myy sitten omansa eteenpäin..

Itse en viitti tiheillä ratastuksilla laskeskella kadulla mitä vauhtia nyt mennään..

Lisäksi kukaan täysjärkinen ei usko ilman luotettavaa selitystä pari kolme vuotta vahasta pyörästä, jos mittarissa on reilusti alle 10tkm. Tai onhan niitä vähän ajettuja tuoreitakin, mutta ne on vanhoja ratapyöriä.

Kolmas pointti vielä, että nykyiset speedohealerit (muutama vuosi jo) voi siirtää pyörästä toiseen johtosarjan uusimalla. Näin ollen harva jättää laitetta pyörään, jolloin et voi edes tietää liittimiä tutkimatta, onko sellainen ollut pyörässä kinni.
confused_orig.gif

Ymmärrän silti pointtisi.
Juu, onhan se noinki. Ajatuksena vaan heitin ilmoille.Ihan vaan siinäkin mielessä, että monelle saattaa kiusaus iskeä esim. Euroopan reissun ajaksi hieman muutella asetuksia.

Sama juttu toimii myös toiseen suuntaan. Aika moni vaihtelee välityksiä nykyään pyöriinsä, eikä tee muutoksia mittaripuolelle. Heitot saattaa olla melkoisia esim. ihan yleisellä -1/+2 välitysmuutoksella.

Useamman ajokauden jälkeen mittarissa onkin sitte jo ihan eri lukemat mitä vehkeellä on todellisuudessa ajettu.

Juu, onhan se noinki. Ajatuksena vaan heitin ilmoille.Ihan vaan siinäkin mielessä, että monelle saattaa kiusaus iskeä esim. Euroopan reissun ajaksi hieman muutella asetuksia.

Sama juttu toimii myös toiseen suuntaan. Aika moni vaihtelee välityksiä nykyään pyöriinsä, eikä tee muutoksia mittaripuolelle. Heitot saattaa olla melkoisia esim. ihan yleisellä -1/+2 välitysmuutoksella.

Useamman ajokauden jälkeen mittarissa onkin sitte jo ihan eri lukemat mitä vehkeellä on todellisuudessa ajettu.
Joo, itselläkin on laite ajettu oikeasti ehkä tonnin verran vähemmän kuin mittariin kertynyt, koska kalibroin sen vasta viime kesänä jossain 16tkm kohdilla. Toisaalta moottori on jauhanut sen saman matkan eli ainoastaan rungon osat (laakerit jousitus jne.) on päässeet sen helpommalla.

Menee kuitenkin pilkun viilaamiseksi, koska ajotyyli vaikuttaa enemmän pyörän kulumiseen kuin kilometrit. Sitäkään ei tiedä kuinka monta vedätystä kylmänä on pyörä kokenut jne..

Hyvä silti pitää mielessä ostajalla tämäkin seikka kun kummastelee vähiä kilsoja.
Vaimon pyörää ostaessa (3v. vanhana) ihmettelin 13tkm ajomäärää, mutta orkkis eturengas palljasti kertoi, että kilsat on oikeat. Voisihan tietysti orkkisrenkaatkin säilöä heti uudesta ja vääntää myyntihetkellä päälle..
tounge.gif

Morjens

Asensin speedohealerin v.4. 12R:ään Heitto -10.7%

Sain sääjettyä mittari 100km/h gps 100km/h ok, kaikki muut nopeudet näyttää päin V....tua, mittari 179 gps 183
nixweiss.gif

onko muut saanu näyttämään kaikki nopudet oikeen?

Sama homma mulla. En tiedä johtuuko pyörästä vai gps:stä mutta kalibroinin jälkeen 80 kmh osuu kohdalle mutta muut +-2 kmh

Voi paska.  
nixweiss.gif

Tekevät vieläkin siis noita "sporttisesti scaalautuvia" mittareita.

90 luvulla eräs pyörälehti arvosteli Aprilia AF1 piikin jossa taisi olla huiput 192kmh mittarin mukaan (todellista n.160kmh) ja silti virhettä oli vain +5km @100kmh

Tuota ei sitten kalibroida healerilla tai käy juuri kuten edellä mainittiin. Pitäisi suorittaa koko alueella muutama mittaus ja luoda niillä korjauskäyrä. Jollakin mikrocontrollerilla voisi onnistua helposti tulevien ja lähtevien pulssien korjaus koska itse käyrä pysyy samana.
Ikävä kyllä itseltäni tuollaisen koodaus jää tekemättä vaikka komponenttipuoli onnistuisikin.

Tuota Speedohealeria ei saa säädettyä oikein koko näyttämän alueelle, jos mittariston näyttämässä on OFF-settia tai, että siinä ei ole linearinen mittarivirhe.

Speedohealerilla voi korjata ainoastaan kahden suoran (Todellinen nopeus) ja (Indikoitu nopeus) välisen kulmakertoimen. Jos kahdella suoralla on etäisyyttä toisiinsa, sen saa näyttämään vain yhdessä pisteessä oikein. Yleensä tämä on kuitenkin hyvin vähäistä tämä Offset.

Jos Todellisen nopeuden ja Indikoidun nopeuden välisessä erossa on kansan termein "kaarevuutta", on mittari mahdollista saada näyttämään oikein kahdessa pisteessä. Tämä virhe on havaittavissa omassa pyörässäni merkittävimpänä mittarivirheen tekijänä.

Itselläni Suzukin V-Stromissa K7-mallia, olen itse säätänyt näyttämän oikeaksi 80 km/h ja 100 km/h näyttämien kohdalla. Se sen, takia, koska mittarivirhe on epälineaarinen ja siinä on kaarevuutta. Kun ajan noin 48 kmh, todellinen nopeus on 50 kmh. Kun ajan 80 kmh tai 100 kmh, on todellinen ja mitattu nopeus sama. Kun ajan mittarinopeutta (indikoitu nopeus) 195 kmh, on todellinen nopeus 185 kmh.

Olen säätänyt SH:n näyytämään 6,0 % vähemän, jolloin olen saanut asian korjattua em. tavalla.

062802moto_prv.gif

-Masa

Back