• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

sivulaukkujen maalaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tauski
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
eli miten saisi parhaiten sivulaukuista irti rasvat, vahat ym muut aineet? millä kannattaisi pohjustaa ennen maalausta?

tarkoitus olisi maalata/ maalauttaa laukut samaan väriin pyörän kanssa. vinkkejä otetaan vastaan.

Vie maalarille ja anna hänen tehdä se oikein.
nixweiss.gif

Jos nyt ihan välttämättä haluat itse tehdä, niin automaaliliikkeestä asianmukaiset aineet. Ainakin muoviosien puhdistusaineen tarvitset (poistaa muovista kaikki tartuntaa heikentävät rasvat, öljyt ja jäämät), muovipohjusteen ja muoville sopivan pintamaalin.

Mutta paljon varmemman ja kestävämmän lopputuloksen saat kun annat ammattimaalarin hoitaa homman. Muovimaalaus ei ole se helpoin "tein itse ja säästin" projekti.

Onko tietoo Tampereella hyvästä maalarista, entä edullisesta ? Ei taida kuitenkaan sellasta olla joka olisi sekä hyvä, että edullinen ?

Onko tietoo Tampereella hyvästä maalarista, entä edullisesta ? Ei taida kuitenkaan sellasta olla joka olisi sekä hyvä, että edullinen ?
Hyvä ja halpa on mahdoton yhtälö
biggrin.gif
Mutta pienemmistä pajoista kannattaa kysellä, niillä on enemmän motivaatiota tuommoisia nysvätä. Isommat maalaamot keskittyvät isompiin keikkoihin... Maalaamon yleisilmeestä voi päätellä jo paljon laadusta.

Jos nyt jotain pitää heittää suositukseksi, niin esim:
http://www.janglas.fi/

PPG Certified takuumaalaamo, joten pitäisi homman sujua laadukkaasti. Lisää maalaamosuosituksia voit kysellä vaikka Tampereen seudun PPG jälleenmyyjältä, Ykkösväriltä:
http://www.ykkosvari.fi/

Jos nyt ihan välttämättä haluat itse tehdä, niin automaaliliikkeestä asianmukaiset aineet. Ainakin muoviosien puhdistusaineen tarvitset (poistaa muovista kaikki tartuntaa heikentävät rasvat, öljyt ja jäämät), muovipohjusteen ja muoville sopivan pintamaalin.

Mutta paljon varmemman ja kestävämmän lopputuloksen saat kun annat ammattimaalarin hoitaa homman. Muovimaalaus ei ole se helpoin "tein itse ja säästin" projekti.
Ei se tuo muovin maalaus mitään raketti tiedettä ole. Onhan nuo katteetkin muovia.

Eli tuossahan nuo tärkeimmät oli eli muovinpesuaine maaliliikkeestä ja muoville tarkotettu pohjamaali. Ite käyttäny tuohon väliin vielä normaalin pohjamaalin. Ja normaalit pintavärit vielä pintaan. Joustoainetta tietenkin voi vähän laittaa sekaan mutta en kyllä itse näe tarpeelliseksi. Katteissa ainakin kestää ilman joustoainettakin.

Ei se tuo muovin maalaus mitään raketti tiedettä ole. Onhan nuo katteetkin muovia.

Eli tuossahan nuo tärkeimmät oli eli muovinpesuaine maaliliikkeestä ja muoville tarkotettu pohjamaali. Ite käyttäny tuohon väliin vielä normaalin pohjamaalin. Ja normaalit pintavärit vielä pintaan. Joustoainetta tietenkin voi vähän laittaa sekaan mutta en kyllä itse näe tarpeelliseksi. Katteissa ainakin kestää ilman joustoainettakin.
Ei se maalaaminen rakettitiedettä olekaan, vaan pysyvän ja kestävän lopputuloksen saaminen
tounge.gif

No ei vaan, oikeesti. Oikeilla aineilla saa itsekin ihan hyvää jälkeä. Vaan kun kaikki oikeat ja laadukkaat kamat ostaa, ei hirveästi enää jäisi marginaalia ammattilaismaalarin työsuoritukseenkaan. Heillä kun kamat on jo hyllyssä, ei tarvi ostaa ylimääräistä... (esim muovipohjustetta litraa, jos sitä kuluu projektiin 2 desiä, jne).

Ja nyt kyllä veikkaan tietäväni asioista enemmän kuin moni tähän ketjuun puliseva, kun PPG:n Suomen maahantuojalla työskentelen
tounge.gif
Vaikka en ihan maalari itse olekaan.

kiitos vastauksista.

osaan kyllä itsekkin maalata mutta arveluttaa tuo tartunta? joku primeri varmasti pitäisi laittaa ensin? laukut on edellisen omistajan jäljiltä aika naarmuiset niin päätin siksi maalauttaa ne tai maalata ne.

kiitos vastauksista.

osaan kyllä itsekkin maalata mutta arveluttaa tuo tartunta? joku primeri varmasti pitäisi laittaa ensin? laukut on edellisen omistajan jäljiltä aika naarmuiset niin päätin siksi maalauttaa ne tai maalata ne.
Vähintään muoviosien pesuaine ja muovitartuntaprimer.

Joustoaineen lisääminen pintamaaliin tuskin on tarpeen, kun eivät laukut hirveästi pääse elämään. Tosin iskuja pikkuisen paremmin joustoaineen sisältävä pinta kestää.

joku maalari kerran kertoi että vie laukut saunaan määrättyyn lämpötilaan. pitääkö paikkansa? taajuus varmaan osaa vastata.

joku maalari kerran kertoi että vie laukut saunaan määrättyyn lämpötilaan. pitääkö paikkansa? taajuus varmaan osaa vastata.
Lämpö vapauttaa muovista kaasuja, jotka myöhemmin haihtuessaan maalipintojen alla aiheuttavat ongelmia.

Jeesaa kyllä, usein automaalaamossakin muoviosia uunitetaan kammiossa ennen maalausta. Mutta ei poista hionnan ja muovitartuntaprimerin tarvetta.

Tuossa muutama PPG tuotteiden TDS, joista vähän selviää jotain muovimaalauksesta:
D8434_D846_RLD241V_Deltron_Muoviosien_Puhdistus_FI.pdf
D8420_Tartuntaprimer_muovipinnoille_RLD165C04E.pdf

Back