• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sivuilta eteentulevat !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hullujussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nnnnoh, ensin farmari Volvo tulee huoltiksen pihasta oikealta, menossa vasempaalle, mää jarrua ja valoefektiä peliin, ehti sitten pysähtyä ennen kuin olin kohdalla. Peukkua nostin hänelle.
Nnnnoh, siitä 25 km ja nais immeinen oikealta taas etehen. En nostanu peukkua ... vaan menin samantien ohi.
Tämä näyttää olevan tosi tavallista. Aina pitää olla varuillansa, muistakaatten arvon lajitoverit se
thumbs-up.gif

Kyllähän noita tilanteita tulee jokaisella lenkillä vähintään yks, ettei niistä jaksa enään edes stressiä ottaa. Liekö sitten omalla ajonopeudella vaikutusta asiaan..
withstupid.gif

Kyllä, varsin tavallista, ja itseasiassa ihan tyypillistä, jos ei peräti melko vaisua lauantailiikennettä. Viikonloppuisin, perjantain ip-ruuhkasta erityisesti lauantai-iltapäivän automarket- yms. shoppailuruuhkiin kannattaa varoa tosi arvaamattomia kotiloita, ja vielä illtaisin niitä amisviiksi-terojen aluvannekotteroita. Viikonloppuisin kun tahtovat kaikki kynnelle kykenevät ja usein äkkinäisetkin kuskit olla liikkeellä.

Ei muuta kuin kädet stongalla valmiina kytkin- ja jarrukahvan ja myös kaasun käyttöön tilanteesta mahdollisimman vikkelään erkanemiseksi. No tietty valoja ja tööttiä unohtamatta. Ne kohkaajat ei nimittäin etenkään lauantaina ihan heti lopu, parempi ottaa vaan etäisyyttä.

Onneksi me motoristit olemme huomaavaisia ja fiksuja liikennöidessämme ja teemme kaikkemme ettemme aiheuttaisi tahallamme tai tahattomastikaan kenellekään kanssakulkijalle vaaratilanteen seurauksena sydämentykytystä tai mielenpahennusta, joista he sitten kirjoittelisivat lajitovereilleen... Emmehän?

Itselläni sattui viime viikolla tilanne kun vastaan tuleva auto päätti kääntyä ajamani kaistan ylitse minusta välittämästä, ilman vilkkua. Onneksi ehdin vähän löysätä kaasua kun auto oli vähän epämääräisen oloinen ja niinhän se sitten eteeni kurvasi.

Eniten harmittaa se kun kädet loppuvat kesken. Näistä saa valita kaksi: Etujarru, Äänimerkki, Keskisormi.

Tällä kertaa valitsin kaksi ensimmäistä ;)

ei nyt eteen tulo!! mutta tämäkin pitää huomioida.
tänään olin aamulenkillä ja tulin risteysalueelle no auto  edessä oli kääntymässä vasemmalle joten otti vasemman kaistan. Minun edessä oleva auto "näytti" myös kääntyvän vasemmalle (ei vilkkua) mutta ryhmittäytyi niin  
smile_org.gif
no ohi ajatelin mutta samalla tuli mieleen jos en nyt kuitenkaan. Niin hän siinä kävi että HÄN päätti vetää suoraan  
biggrin.gif
joten jos olisin ollut vieressä niin osuma olisi ollut lähes varma.
Vilkun käyttö joillekkin autoilijoille on nähtävästi ihan outo käsite  
wink.gif
joten älä luota näkemään vaan odottele rauhassa  
cool.gif

Tai vastaavasti kypärän otsikkoon voisi johdottaa sellaisen releohjatun lisälaitteen, joka tööttiä painaessa pongauttaa kypärän otsaan sellaisen 'elimen', hiukan airbagin tyyliin, tai sitten vaikka sama asia kirkkailla led-valoilla, jotka on aseteltu kypärän otsikkoon ko. elimen tai tuon muualla käytössä olevan sormimerkin muotoon, tai vaikka tekstinä, joka ilmaisisi saman asian verbaalisessa muodossa.

Sehän olisi varsin interaktiivinen viestintälaite...
idea3.gif

Tuohon automiehen huonoon näköön voisi kyllä itsekin vaikuttaa vaatetuksensa värillä. Olen pitkään ihmetellyt nykyistä muotia jonka mukaan 95% motoristeista käyttää mustaa kypärää ja ajopukua. Tuskin kukaan tahallaan eteen ajaa mutta jos ei näe niin ei näe ja pelti kolisee turhan usein.

Tuohon automiehen huonoon näköön voisi kyllä itsekin vaikuttaa vaatetuksensa värillä. Olen pitkään ihmetellyt nykyistä muotia jonka mukaan 95% motoristeista käyttää mustaa kypärää ja ajopukua. Tuskin kukaan tahallaan eteen ajaa mutta jos ei näe niin ei näe ja pelti kolisee turhan usein.
valkonen potta olisi varmaan paras vaihtoehto. asu ei välttämättä sieltä etupleksin takaa pahemmin erotu.

Olen ajellut parikymmentä vuotta pyörällä ja kokemus on käytännössä opettanut sen että olen kaikkien kolmion ja stopin takaa tulevien autojen mielestä näkymätön pyöräni kanssa.
Kaikista eniten kuitenkin ärsyttää ne jotka tulevat reippaasti risteyksestä ja sitten "ryhmittyvät" kohdalla olevalle bussipysäkille.

Tuohon asun väriin vaikuttaa mm se että kirkkaat värit ei oo kohta kirkkaita.. vaan paskaisia.

Mut oma kokemukseni on että maantiellä ei juuri väri erotu, vaan hahmo ja valo. Toisaalta kaupungissa punainen pyörä (musta asu) on ihan yhtälailla väistämisvelvollinen kuin kirkkaan neonkelta-violetti pyörä ja punainen takki+punamusta kypärä. molemmilla olen liikkunut.

Myöskin, itse koen havaitsevani yhtenäisen väriset/tummat pyörä-kuski yhdistelmät samalla lailla kuin kirkkaatkin, joskus jopa paremmin jos on sellainen värien sekamelska-naamioväri kuten useissa pyörissä nykyisin on.

Ja ei, näössä ei ole vikaa, tutkittu viimeksi syksyllä.

Kyllä tuo näkeminen ja näkyminen on oikeasti vain ja ainoastaan silmän käyttäjästä kiinni. Jos haluat seurata liikennettä, niin kaikki tiellä normaalisti liikkuvat on normaali olosuhteissa mahdollista nähdä ja havaita vaivattomasti.

Lakikin taitaa tähän tielläliikkuja velvoittaa?

Back