• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

siitä kuuluisasta startin vapaakytkimestä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja h_hankala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
siitä kuuluisasta startin vapaakytkimestä...

:jippikaijee: jee, jee... Nyt on semmonen kutka pyllyn tienoilla notta pääsee vaihtelemaan tuota startin vapaa kytkintä Falcoon, välillä pyörii startti tyhjää ja kolahtaa pahan kuulosesti ja välillä sammuttaessa tekee saman "iskevän" ääneen.

Kyselisinki arvon aprillimiehiltä, että kannattaako tuota alkaa tämmöisen semi-amatööri-mekaanikon lähteä itse vaihtelemaan? Tuon kytkimen varmaan haen jostain kuitenki ite (KTM vastaava kytkin) kun jos jossain pajalla alkavat tuota alkuperäistä sinne vaihteleen niin tulee itku ja köyhyys :)- ...

Niin ja jos joku tietää jonkun hyvän spesialistin täällä Rovaniemen tienoilla niin saa kertoa!

Vaihdoin itse (juurikin KTM:n osa Motokeitaalta, tuli suht halvaksi vaikka toimitus vähän kestikin).

Vaativuudesta: Aiemmin muihin pyöriin olen venttiilinvälyksiä laittanut itse, en RSV:hen. Uskaltauduin yrittämään tätä hommaa itse, mutta apua tarvin lopulta (lisää infoa alla).

Tarvittavista työkaluista: Naapurilta piti käydä lainaamassa oksyasetyleenivehkeet, että vauhtipyörälle sai tarpeeksi lämpöä. Ei puhettakaan, että jollain pikkutöhöttimellä olisi saanut tarpeeksi aikaan, jotta liimat olisivat lähteneet. Myös kunnollinen ulosvetäjä on tarpeen - yhdestä ulosvetäjästä meni jengat, joka oli 8.8 vahvuinen (lämpöäkään ei ollut riittävästi vielä tässä vaiheessa).

Ulosvetäjän kanssa käytin special toolina vanhasta Valmetin sylinterinkannesta pätkäistyä pinnapultin palaa. Tämän kun ruuvasi vauhtipyörän akselin sisään, niin ulosvetäjä painoi sitä vasten ja sai paremmin kiinni.

Moottorin lukituspulttia en käyttänyt. Tai no, yritin, mutta joko se oli vääränlainen tai sitten en vaan muuten saanut sitä paikalleen. Vauhtipyörän pultti aukesi paineilmapyssyllä ilman sitäkin.

Työn voi tehdä ilman, että öljysäiliötä irroittaa, sen voi vain kääntää syrjään. Oikeanlaista loctiteä pitää muistaa hankkia vauhtipyörää varten, sen ei parane irrota...

Yksin en selvinnyt ensimmäisellä kerralla tuon lämmitysongelman luodessa uskon puutetta. Toisella kertaa (joo, tein kahdesti) pärjäsin jo näppärästi. Kannattaa muistaa laittaa kaikki startin rattaat sisään oikein päin, niin moottorin sivuposki istuu paikalleen ilman väkivaltaa.

Tuo tuli tehtyä kahdesti, kun ensimmäisellä kerralla uuden vapaakytkimen saamisessa kesti pirun kauan. Näinpä kunnostin vain vanhan (jousen lyhennys) ja laitoin nippuun. Kestihän tuokin päivittäistä ajoa heinäkuun alusta ajokauden loppuun.

Back