• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Siirrelläänkö pyöräänne parkissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Kävin toissapäivänä hakemassa pyöräni (GSX600F) talvisäilöstä, mutten saanut sitä käyntiin. Lykin sitä yltä päältä hiessä ympäri maita ja mantuja starttia yrittäen, mutta lopulta jouduin jättämään sen omakotitaloalueelle parkkiin, asfaltin reunalle, ohjaustanko lukittuna, pensasaidan viereen.

Eipä siinä mitään. Eilen menin sitten paikalle uunituoreen akun kanssa todetakseni, että pyörää on siirretty 40cm sivuun, pois asfaltin reunalta lähes kiinni pensasaitaan ja lisäksi pyörä oli nostettu keskituelle (!!) kun itse jätin sen sivuseisontatuelle.

Siinä sitten tietysti vainoharhaisena tarkistamaan, onko katteessa jälkiä kaadosta tms mutta kaikki oli kunnossa. En nyt tiedä mitä tästä pitäisi ajatella? Onko tämä nyt ihan normaalia että pyörää noin siirrellään? Luultavasti asiassa ei ole mitään ihmeellistä, mutten nyt varmaan itse lähtisi toisen silmäterää siirtelemään... Mitä tuumitte?

Lakaisukoneen kuljettajan apuri oli ollut kiltti eikä vienytkään pyörää varikolle kun siellä alueella on pysäköintikielto ?

Lähelle rakentanut omakotirakentaja oli tilannut elementit eikä rekka muuten mahtunut kulkemaan ?

Kaveri meinasi ajaa perään kun pyörässä ei ollut seisontavalot asianmukaisesti kytkettynä - siirsi pyörän vähän sivuun ettei se aiheuta muille vahinkoa ? Pimeänä pysäköity pyörähän saattaa aiheuttaa liikenteen vaarantamista ja teon suorittaja teki pysäköineelle palveluksen...

Toissapäivänä oli 1.4. joten olisiko ollut kavereiden aprillipila ?

Mulla on pyörässä häläri joka soi myös sisälle taloon (tai taskuun, missä nyt olenkaan). Pyörään ei kosketa ilman että sitä huomaisin.

Toissakesänä minulla oli museorekisteröity Honda taloyhtiön parkkipaikalla ja vieläpä hupun alla. Kun tulin töistä kotiin, sitä oli siirretty/raahattu noin kaksi metriä sivuun ja kiinni polkupyörätelineessä oleviin polkupyöriin. Asfaltissa oli keskituen jättämät raahausjäljet. Sappeni kiehahti aika kovasti ja otinkin taloyhtiön edustajalta selvää mitä oli tapahtunut. Kellariin oli vaihdettu lämpökattila ja yrittäjä oli siirtänyt pyörän sivuun, että sai kuorma-auton lähemmäksi kellarin ovea. Olin sitä mieltä, että sillä yrittäjällä ei ollut mitään oikeutta koskea omaisuuteeni ja ainakin olisi pitänyt yrittää selvittää pyörän omistajaa ennekuin ryhtyy kyseiseen toimenpiteeseen. Olisin tullut siirtämään pyörän itse vaikka kesken työpäivän. Tuo Honda ei paina "kuin" 220 kg joten saivat sen raahattua kyseisen matkan. Onneksi mitään vaurioita ei sillä kertaa tullut.
nixweiss.gif

Toissakesänä minulla oli museorekisteröity Honda taloyhtiön parkkipaikalla ja vieläpä hupun alla. Kun tulin töistä kotiin, sitä oli siirretty/raahattu noin kaksi metriä sivuun ja kiinni polkupyörätelineessä oleviin polkupyöriin. Asfaltissa oli keskituen jättämät raahausjäljet. Sappeni kiehahti aika kovasti ja otinkin taloyhtiön edustajalta selvää mitä oli tapahtunut. Kellariin oli vaihdettu lämpökattila ja yrittäjä oli siirtänyt pyörän sivuun, että sai kuorma-auton lähemmäksi kellarin ovea. Olin sitä mieltä, että sillä yrittäjällä ei ollut mitään oikeutta koskea omaisuuteeni ja ainakin olisi pitänyt yrittää selvittää pyörän omistajaa ennekuin ryhtyy kyseiseen toimenpiteeseen. Olisin tullut siirtämään pyörän itse vaikka kesken työpäivän. Tuo Honda ei paina "kuin" 220 kg joten saivat sen raahattua kyseisen matkan. Onneksi mitään vaurioita ei sillä kertaa tullut.
nixweiss.gif
Seisontatukeen jälkiä, jos sitä oli asfalttia pitkin niin rajusti raahattu että asfalttiin jäi jälkiä?

Tosiaan itelleni ei oo moista käynyt, että joku olis omaan pyörään koskenu. Onneksi näin
crazy.gif

Kerran olen estänyt moisen toiminnan, vaikka temppua aikonut oli tekemässä parkkitilaa minulle. Sanoin kaverille, että jos pärrä ei ole sinun, jätä se rauhaan.

Tässä yhteydessä on kyllä pakko tunnustaa, että olen kaksi kertaa siirtänyt pysäköityä autoa! Kun oli ihan pakko... mutta sitähän ei lasketa, eihän?

Mun mielestä se menee ihan niin et toisen omaisuuteen ei kosketa ilman lupaa piste

Näin mulle ainakin pienenä opetettiin
wink.gif

kaupungissa jakeluautoa ajaneena voisin kyllä melkeipä sanoa, että jos pyörä olisi sinänsä oikein pysäköitynä lastauksen tai kääntymisen esteenä, siirtäisin pyörää omavaltaisesti.. Siirtämisen sallisin myös omalle kohdalle, tietenkin vain mikäli siirtäjä on ajanut isolla mopolla vuosia, eikä kaatamisen riskiä juurikaan ole. Lappusen kyllä jättäisin mopon omistajalle nimin ja puhelinnumeroin varustettuna..

On tuo hälytin herättäny pari kertaa kun on joku ollut pyörää siirtelemässä.Ihan kiva olla olemassa..

Oishan se mukavaa,jos vaikka ensin yritettäisi ottaa yhteyttä ennenku aletaan riuhtoa tota vehjettä mihkään suuntaan.
No tästäpä päästiin taas siihen,että on olemassa omistajatietojen luovutuskielto(myös itselläni),jolloin yhteystietoja ei saa kuin poliisilta.Aika kinkkinen homma.

Olen antanut itseni ymmärtää, että moottoripyörän luvaton siirtely on ajoneuvon luvaton käyttöönotto ja rangaistus sen mukainen. Ei kai toisen ajoneuvoa voi mennä siirtelemään mihin haluaa.
nixweiss.gif

Olen antanut itseni ymmärtää, että moottoripyörän luvaton siirtely on ajoneuvon luvaton käyttöönotto ja rangaistus sen mukainen. Ei kai toisen ajoneuvoa voi mennä siirtelemään mihin haluaa.
nixweiss.gif
mihin haluaa?? Menee vähän laajaksi tuo käsite. Oikeasti pyörä on minullekin pyhä eläin, johon ei saa koskea parkkipaikalla ilman välttämätöntä syytä, eikä esteettiset syyt ole niitä välttämättömiä..

Oikein pysäköityä pyörää tarvitsee tuskin liikutella kovinkaan usein, mutta esim. lastauksen aikana parkkeerattu pyörä voi olla tiellä tai ainakin vaaravyöhykkeellä. Toki tuollaisessa tilanteessa pitää ensin katsella näkyykö motoristia missään, mutta tuskin näillä tavarakuskeilla on liikoja aikoja alkaa metsästää akelta ajoneuvon omistajaa ja puhelinnumeroa. Helpompi vain siirtää pyörää pari metriä eteenpäin.. Jos siis tietää mitä tekee. Toisaalta naapurin oskarilla tuskin koskaan on niin hätää, etteikö ehtisi ottaa yhteyttä pyörän omistajaan..

Ajoneuvon siirtäminen työntämällä muutamia metrejä tuskin vielä on rikoslaissa kiellettyä ajoneuvon käyttövarkautta..

e: ai niin.. pitää vielä tarkentaa, ennen kuin turpaluuni siirtyvät paikoiltaan. Pyörän kiskominen väkisin kaikissa muodoissa on
kaboom.gif

Mutta mutta.. onneksi en enää tee noita hommia, koska mitäpä tekisinkään tilanteessa, jossa pitäs viedä lavallinen kakkaa kukkakauppaan kello viideksi tai muuten kukkakaupan ylipainoinen täti antaa nekkuun, mutta pahaksi onneksi kukkakaupan eteen on pysäytetty tunnistamaton mopo. Tiedän, että siirtämällä mopoa voin saada nekkuun, mutta yhtä hyvin tiedän myös sen, että jos en siirrä mopoa ja satun tönäisemään sitä nostolavalla, niin nekkuun tulee taas
nixweiss.gif
nixweiss.gif
On se vaan hard to be tonttumies..

Kyllä mun pyörääni saa lykkiä ihan vapaasti hieman sivummalle. Tulkitsen sen kuitenkin niin, että vastavuoroisesti siirtäjä antaa samalla minulle luvan lykkiä hänen turpaluitaan hieman sivummalle.

Pyöräni kyllä pysäköin aina niin, että se ei ole kenenkään tiellä, tai ainakin teen omasta mielestäni niin. Nytkin pyörä on parvekkeen alla ja tein huoltomiehelle palveluksen. Lakaisin parvekkeen alta kaikki hiekat pois, ettei tarvitse hänen siivota, kun pyörä on siellä. Ukko tietää minut ja jos jotain asiaan on pyörän suhteen, niin käy kyllä sanomassa. Parempi ettei kukaan siirtele kuitenkaan pyörääni, kun saatan siirrellä sitten siirtelijää, kun minä olen niin vahva.
withstupid.gif

Jos olen niin tollo, että jätän mopottimeni jonkin eteen haitaksi niin kyllä sen saa tietenkin siirtää. Ei noi mitään pyhiä lehmiä ole. Ne on vaan rautaa, muovia, kromia jne.

Ja jos joku muukin on samanlainen tollo niin siirrän minäkin toisen tollon mopottimen edestä jos se vaan on mahdollista vahingoittamatta. Jos tuntuu, että leukaluitani pitäisi siirtää moisesta syystä niin siitä vaan ja onnea
biggrin.gif

Oma mopo oli talvisäilössä parkkihallissa. Kävin sitä aina parin-kolmen viikon välein vilkaisemassa ja lähes joka kerta oli jotakin tapahtunut. Kertaakaan ei ollut paikaltaan liikkunut, mutta yleensä oli peite käyty repimässä puoliksi pois pyörän päältä. Hälytinkin näytti aina tässä touhussa lauenneen ja olisko siihen sitten repimisetkin loppuneet. Muutamaan kertaan oli tungettu tyhjää tupakka-askia takalaukun telineen väliin. Mitään varsinaista vahinkoa ei oltu tehty, mutta kyllä silti vitutti! Mutta minkäs teet, kun hallissa ei pysty jatkuvasti kyttäämäänkään.

En ole huomannut, että olisi koskaan siirrelty. Eikä peittoakaan ole revitty, että oisin huomannu. Tosin on lappu kerran kiinnitetty, kun oli naapuriparkkiksen puolella --> siirsin sitten 20cm sivummalle, vielä lähemmäs oman auton keulaa.

En kyllä ole koskaan itsekään siirrellyt toisten moottoripyöriä, vaikka ois ollu hieman tielläkin. Enpä tiedä mitä tekisin, jos joskus näen jonkun r*nkun pyöräni kimpussa?!?! Mopot ja skootterit voivat olla sitten asia erikseen, mutta kun kyse on moottoripyörästä, niin ovathan ne arvokkaampia ja raskaampia ym...

Miten ihmeessa teidan moottoripyoria on siirrelty? Eiko ohjaustanko ole lukossa ja pyora kettingilla lyhtypylvaassa, tms? Jos jakeluauton kuljettaja pystyy pyoraa siirtamaan 40cm, niin pystyy varaskin siirtamaan pakettiauton sisaan.

Taalla jotkut idioottimotoristit siirtavat kevyita skoottereita kakspyoraisten (siis myos skoottereiden) ruudusta ulkopuolelle saadakseen omalle moottoripyoralle ruudusta laillinen paikka. Skootterikuski tietty saa 150 euron sakot.
veryangry.gif
Onneksi on kameroita joka paikassa, joten todistusaineistoa loytyy. Kyseessa on "Interference with a motor vehicle", eli poliisi paikalle.

Back