• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Shoei GT-Air huurtuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noklas sanoi:
Vaihdoin GT-Airiin GT-Air II:n visiirin kiinnityksen. Uudessa mallissa visiirin alin porras on paljon pienempi. Hyvin on toiminut. Jos asennat, niin huomioi, että ne kiinnitysruuvit ovat tosi pehmeää metallia.

Tuli tehtyä tuo sama modaus omaan kypärään, vaikuttaa toimivalta ratkaisulta, alimmassa asennossa visiirin rako puolittuu vanhaan verrattuna. Hain osat Eurobikerista hintaan 23,95€, tuotenumero on 18022050. Suosittelen kaikille GT-Airin käyttäjille!

Puhutaanko nyt talviajosta, huurtuminen, vai lämpimimpien kelien höyrystymisestä?
Huurtumisesta en tiedä, kun katupyörillä ei talvella ajella, mutta sharkin pinlock veti umpeen heti, kun alkoi vettä tulemaan (tuli kyllä reippaasti...) ja ainoa keino nähdä mitään, oli pitää visiiriä vähän raollaan.

Oman Nolanini pinlock huurtui jatkuvasti vähänkään kostealla kelillä. Syy löytyi viimeisimmän puhdistuksen yhteydessä. En ollut tajunnut että ne tapit joihin pinlock kiinnitetään ovat epäsymmetrisiä. Jotta pinlock painuu riittävän tiiviisti ja kunnolla vasten visoria, ne kiinnitystapit pitää kääntää siten että ne kiristävät pinlockin vasten visoria eli 180 astetta "löysimmästä" asennostaan. Kun kiristin pinlockin, ei ole enää huurtunut, ainakaan toistaiseksi. Varmaan tuttu juttu kaikille muille mutta olen onnistunut olemaan tietämätön jutusta vuosia.

Viimeksi muokattu:
Mikähän juttu tuo pinlock oikein on? Mitä sen pitäisi tehdä ( silloin kun ei huurru Shoei GT:ssä)? Miten?

vstrom sanoi:
Mikähän juttu tuo pinlock oikein on? Mitä sen pitäisi tehdä ( silloin kun ei huurru Shoei GT:ssä)? Miten?

Pinlock on visiirin sisäpuolelle asennettava muovikalvo joka tiiviisti visiiriä vasten ollessa estää huurtumisen. Tässä kyseisessä kypärämallissa on ongelmia saada se istumaan tiiviisti jonka vuoksi esim. sadekelillä hengitysilma huurruttaa visiirin. Itse en saanut sitä lukuisista kiinnityspinnien säätöyrityksistä huolimatta istumaan ja puolisokkona n.100km ajettuani heitin sen Itävallassa roskikseen. Siis sen pinlock-kalvon...

Tuli mieleen, että visiirin ja kypärän välinen etäisyys kannattaa tarkistaa. Sitähän voi säätää kiinnityksestä. Ja rasvailla tiivistekumit.

Kiitos XJ900!

Uusi juttu meikäläiselle. Kun nykyään ei tule ajettua sateessa kuin sen täydellisesti yllättäessä ja kypärinä ovat viimeisen 10 vuotta toimineet Arain ja Bellin integraalipotat, ei huurtumisesta ole ollut ongelmaa.

Kaikkea sitä ingenjööri keksii!:)

XJ 900 sanoi:
Pinlock on visiirin sisäpuolelle asennettava muovikalvo joka tiiviisti visiiriä vasten ollessa estää huurtumisen. Tässä kyseisessä kypärämallissa on ongelmia saada se istumaan tiiviisti jonka vuoksi esim. sadekelillä hengitysilma huurruttaa visiirin. Itse en saanut sitä lukuisista kiinnityspinnien säätöyrityksistä huolimatta istumaan ja puolisokkona n.100km ajettuani heitin sen Itävallassa roskikseen. Siis sen pinlock-kalvon...

Itse asiassa se ei ole tiiviisti visiiriä vasten vaan koskettaa visiiriä ainoastaa reunansa silikonitiivisteen kohdalta. Visiirin ja pinlockin välillä on taitaa milli tai puoli ilmatilaa, eli se on periaatteessa tuplalasinen ikkuna. Tämä rako noiden välillä eristää lämpöä eli kosteus ei pääse periaatteessa tekemisiin kylmän visiirin kanssa eikä huurru. No, se on tietty teoriaa ja kyllä se visiiri+pinlock:kin huurtuu, mutta aikalailla myöhemmin kuin pelkkä visiiri. Ette kai ole mennyt ottamaan sitä reunan tiivistettä pois? sen välin tulee olla ilmatiivis, tai pinlock vain pahentaa huurtumista.

Harald Hirmuinen sanoi:
Itse asiassa se ei ole tiiviisti visiiriä vasten vaan koskettaa visiiriä ainoastaa reunansa silikonitiivisteen kohdalta. Visiirin ja pinlockin välillä on taitaa milli tai puoli ilmatilaa, eli se on periaatteessa tuplalasinen ikkuna. Tämä rako noiden välillä eristää lämpöä eli kosteus ei pääse periaatteessa tekemisiin kylmän visiirin kanssa eikä huurru. No, se on tietty teoriaa ja kyllä se visiiri+pinlock:kin huurtuu, mutta aikalailla myöhemmin kuin pelkkä visiiri. Ette kai ole mennyt ottamaan sitä reunan tiivistettä pois? sen välin tulee olla ilmatiivis, tai pinlock vain pahentaa huurtumista.

En ottanut mitään pois, kalvo ei vaan millään asettunut tiiviisti visiirin pintaan, aina jäi rako ylä- tai alareunaan. Enkä ole ainut tämän ongelman kanssa.

XJ 900 sanoi:
En ottanut mitään pois, kalvo ei vaan millään asettunut tiiviisti visiirin pintaan, aina jäi rako ylä- tai alareunaan. Enkä ole ainut tämän ongelman kanssa.

Selvennyksenä, mulla ei sitten taas ole pinlockin kanssa ollut mitään ongelmia huurtumisen/höyrystymisen kanssa. Olen nyt kaksi kertaa sen asentanut ja molemmilla kerroilla mennyt ihan ongelmitta ja tiiviisti.

Mutta ilmeisesti tätä pottaa ei kannata yrittää ilman pinlockkia käyttää. Tarkoitan nimenomaan välikelejä kun lämpötilat ja kosteus heittelee.

Vklnuppi sanoi:
Selvennyksenä, mulla ei sitten taas ole pinlockin kanssa ollut mitään ongelmia huurtumisen/höyrystymisen kanssa. Olen nyt kaksi kertaa sen asentanut ja molemmilla kerroilla mennyt ihan ongelmitta ja tiiviisti.

Mutta ilmeisesti tätä pottaa ei kannata yrittää ilman pinlockkia käyttää. Tarkoitan nimenomaan välikelejä kun lämpötilat ja kosteus heittelee.

Mä suihkauttelen muc-offia visiirin sisäpintaan, toistasex toiminu, ei tarvi sateella ajaa läppä auki :D

Back