juup, tänks.. mutta ihan hinta-faktoja kaipailisin.
Olen kyllä itsekin tilaillut jenkeistä tavaraa ja verotuskäytännöt ovat välillä olleet mitä ihmeellisimpiä ja verotusarvot vielä ihmeellisempiä
nimim. satasia säästellyt
Tuo "tavaran tilaus ulkomailta" -alueen sepustus taisi allekirjoittaneelta olla niin ympäripyöreää paskanjauhantaa, ettei usko poliisikaan, mutta kun kerran olet asiasta kiinnostunut, yritän vastata itselleni epänormaalisti, eli selkeästi. Mutta vain tämän kerran...
Heti ensialkuun täytyy sanoa, etten muista kuriiripalvelun nimeä. Paketit olivat kuitenkin jättäneet postiin, kun ei kotona ollut ketään.
Tehdäänpä nyt vaikkapa esimerkkitilaus, oletetaan että haluaisin tilata Alpinestarsin One-O-One -nahkatakin ja Iconin Recon-housut.
-
Takki
-
Housut
Jos ei noiden vaatteiden suhteen ole satavarma oikeasta koosta, löytyy väri- ja kokovalintahässäköiden alapuolelta teksti: "Need a size chart? Click Here", sieltä löytyy aikaslailla hyvät taulukot eri valmistajilta engelskaa osaaville.
Osassa Iconin farkuista löytyy huomautus: "These pants run slightly small in there sizing", joka käytännössä tarkoittaa, että jos normaalit farkut meikäläisen yllä on kokoa 34, täytyy nyt tilata koon 36 pöksyt. Näin ainakin itse menettelin ja sopivat tuli.
Ja takas asiaan: Kun takin ja housujen väri ja koko on valittu, ja ne on lisätty ostoskoriin (elikkä Add to Cart), voidaankin tehdä tilaus. Eli nyt pitäisi sitten olla näkyvissä ostoskorin sisältö (tässä tapauksessa takki ja housut).
Painetaan vihreää "CHECKOUT" -namiskaa.
Nyt silmien eteen aukeaa Login/Create account- sivu, etsitään kohta: "INTERNATIONAL SING-UP", ja painastaan siitä.
Nyt ainakin mulla aukeaa sivu, jossa näkyy hinnat euroina, jos ei näy, niin valitaan maa, jonne toimitetaan "Ship To" ja sitä kautta pitäisi alkaa näkymään. Tällä sivulla näkyy seuraavat:
-Takin hinta: 235.47
-Housujen hinta: 63.21
-Order Subtotal: (EUR) 298.68 <- tuo ei kuitenkaan ole lopullinen summa, vaan tähän tulee vielä lisäksi:
-US Shipping & Handling: 13.43 (ameriikan pään toimitus & käsittelykulut)
-International Shipping & Handling: 72.81 (kansainväliset toim. & käs. kulut)
-Customs, Duties, Taxes, and Insurance: 196.89 (Tullit, verot, vakuutukset, jne)
(Eli siis tilauksen yhteydessä maksetaan kaikki tullit ja verot, itseltäni ei ainakaan tullista ole tullut tilauksen suhteen mitään kyselyitä, olen ollut pelkän kuriiripalvelun kanssa yhteydessä.)
Tilaus siis yhteensä:
Order Total: (EUR) 581.80
Tämän jälkeen painetaan "CONTINUE CHECKOUT"
Ja nyt laitetaan toimitusosoitteet ja muut paskat, Contact Phone Number:-kohtaan laitoin kännykkänumeron ja numeron kirjoitin tyyliin: +358 40 123 4567 (tuo ei ole oikea numeroni, joten läähätyspuhelut eivät tule ainakaan mulle, jos niitä haluatte soitella).
Credit cardilla makselin, joten se siitä.
Edullisuudesta vielä. Tein vielä kokeilumielessä tilauksen, jossa oli pelkästään tuo One-O-One -takki, lopullinen hinta oli tällä kertaa: (EUR) 434.81
Vertailun vuoksi Mlol.de myy samaa takkia hintaan: 349,95 €, eli vaikka tuohon lyödään vielä toimituskulut päälle, tulee halvemmaksi tilata takki Saksasta?
Itse tilasin ajovarusteita Motorcycle-superstoresta, koska en Saksalaisista liikeistä niitä löytänyt, eikä tilaamalleni takille sillä hetkellä ollut maahantuojakaan selvillä. Lisäksi tilailin huppareita ja muita vapaa-ajan vaatteita, enkä samanlaisia moisia Suomesta jaksa alkaa metsästämään. Ehken mitenkään halvalla selvinnyt, mutta kokeilumielessä polttelin rahaa ja tavaratkin tuli kivuttomasti perille...