• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Shellin bensa

Onko jollain kokemuksia Shellin korkeaoktaanisesta bensasta. Tankkasin sitä koko tankillisen kun alkoi bensavalo palamaan. Sitten alkoi outo haju tulemaan,luulin ensin että venttilinvarret vuotaa öljyä palotilaan. Kaikki on säädetty talvella,ruisku ja venttiilit ovat ok. Sen takia ostin sitä bensaa kun välillä liikennevaloissa käy epätasaisesti.Pyörä on Jammun r ykkönen.

Ei siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla; ehkä jopa karvan verran parempaa kuin tavallinen, etanoliseosbensa. Mahdollisesti puhdistavat aineet ovat hiukan irrottaneet karstoja pois ja ne sitten käryävät. Kovaa ajoa, niin puhdistuu paremmin.

Jos siellä koneessa on nyt kuitenkin jotain änäkäistä kun kerran epätasaisesti käy, ei bensoissa niin isoja eroja ole että tommosta aiheuttaisi.

Shellin "korkeaoktaaninen" ja kallis 98 on ainakin specsien mukaan käytännössä samaa ysikasia, mitä suomalainen Shell-polttoaineiden tavaramerkinhaltija St1 myy omilla merkeillä olevilla asemilla yleensä huomattavasti edullisemmin.
Olen käyttänyt eri ketjujen ml St1:n ysikaseja, eikä mitään käytännön eroja ole tuntunut olevan.

On todennäköistä, että joko ostamassasi polttoaineerässä on laatupoikkeama tai sitten moottoriin on tullut jotain ongelmaa sattumalta samaan aikaan tankkauksen kanssa.

Vaihtamalla bensa se selviää helpoimmiten.

Mun mielestä shellin bensat on aina haissu erilaiselle kun muut, vähän semmoselle palaneelle/polttoöljyiselle mut voi olla ihan nenässäkin vikaa...

Rekkamasa sanoi:
Mun mielestä shellin bensat on aina haissu erilaiselle kun muut, vähän semmoselle palaneelle/polttoöljyiselle mut voi olla ihan nenässäkin vikaa...

Eikös niissä eriketjuilla oo käytännössä sama perus bensa (Neste?) ja sit oma lisäaine seostus?
Samojen speksien sisään mahtuu monenlaista, kun speksi määräytyy jonkin yhteisen standardin pohjalta yleensä. Tarkoitus on lähinnä että se toimii kaikissa moottoreissa ilman säätämistä, jokaiselta jakelijalta.

Mutuna tuntuu että mopossa ja autossa shellin nitron saa koneen käymään sievemmin. Muistelen että peseviä aineita mainostivat joskus. Ero ei oo iso ja voi olla plaseboa. Mopoon tankannu sitä jos on sattunu saamaan, autoon yleensä en - hinnassa on kuitenkin sen verran eroa.

RC8 ei käynyt hyvin Shellin bensalla, oliko kyse tämän yhden aseman sopasta, vai yleensä, en tiedä koska en tankannut kuin yhdeltä ja samalta asemalta muutaman kerran. Aina sama lopputulos, aikaa viitisen vuotta. R6 kun käytin dynossa niin suositeltiin Nesteen 98 kun laatu tasaisin, en ota kantaa onko näin.

Täytyy ajaa tankki tyhjäksi ja ostan Nesteeltä niin sitten sen huomaa jos vielä haisee. Pyörä ei savuta eikä vuoda öljyä, eilen illalla laitoin pahvinpalasen alle eikä ollut tippaakaan. Viime kesänä ei ollut samanlaista hajua eli ilmeisesti bensa aiheutti sen.

specka sanoi:
Eikös niissä eriketjuilla oo käytännössä sama perus bensa (Neste?) ja sit oma lisäaine seostus?
Samojen speksien sisään mahtuu monenlaista, kun speksi määräytyy jonkin yhteisen standardin pohjalta yleensä. Tarkoitus on lähinnä että se toimii kaikissa moottoreissa ilman säätämistä, jokaiselta jakelijalta.

Mutuna tuntuu että mopossa ja autossa shellin nitron saa koneen käymään sievemmin. Muistelen että peseviä aineita mainostivat joskus. Ero ei oo iso ja voi olla plaseboa. Mopoon tankannu sitä jos on sattunu saamaan, autoon yleensä en - hinnassa on kuitenkin sen verran eroa.

Tietyt ketjut tuovat bensaa ulkoa, tankkaamalla Nesteellä saat kotimaassa jalostettua tuotetta. ;)

Vpoweria olen suosinut duksussa. Vetää siistimmin alakierroksilla. Ero ei ole suuri mutta kyllä sen huomaa kun välillä olen tankannut jotain muuta. Kulutuskin jää hiukan pienemmäksi kun keskimääräinen kierrosluku jää alemmaksi.

Ehkä nelikossa ei huomaisi eroa, mutta kireähkö veekakkonen on krantumpi.

compinho sanoi:
Isommalla vaihteella?

Jep, pintakaasulla tikkarien mjkaan ajellessa voi pitää osan ajasta suurempaa pykälää päällä, Rittää että rytkyttämätön alue laajenee alaspäin parisataa kierrosta, tai että voi käyttää hiemankin enemmän vetoa vaihtamatta pienemmälle. Korostaisin etten huomaa eroa väännössä saati huipputehossa, ainoastaan siinä että.kone käy siistimmin alakierroksilla (yläkierroksilla sitä.ei huomaa, joten eos onko näin).

Kyllä käyntieron huomasin viime kesänäkin hyvin selvästi kun vedin pitkää legiä lapissa. Yhdessä vaiheessa epäilin että koneessa on jotain vikaa kun käynti oli niin karkea. Tilanne muuttui taas tankkauksen jälkeen.

Olen varsin skeptinen mainoslupauksille ihan jo taustani vuoksi, joten lumevaikutuksesta tuskin on kysymys.

Viimeksi muokattu:
Kotarikuski sanoi:
Jep, pintakaasulla tikkarien mjkaan ajellessa voi pitää osan ajasta suurempaa pykälää päällä, Rittää että rytkyttämätön alue laajenee alaspäin parisataa kierrosta, tai että voi käyttää hiemankin enemmän vetoa vaihtamatta pienemmälle. Korostaisin etten huomaa eroa väännössä saati huipputehossa, ainoastaan siinä että.kone käy siistimmin alakierroksilla (yläkierroksilla sitä.ei huomaa, joten eos onko näin).

Kyllä käyntieron huomasin viime kesänäkin hyvin selvästi kun vedin pitkää legiä lapissa. Yhdessä vaiheessa epäilin että koneessa on jotain vikaa kun käynti oli niin karkea. Tilanne muuttui taas tankkauksen jälkeen.

Olen varsin skeptinen mainoslupauksille ihan jo taustani vuoksi, joten lumevaikutuksesta tuskin on kysymys.

Ei ole lumevaikutusta. Moottori, joka suunniteltu antamaan parhaan väännön ja tehon korkeaoktaanisella polttoaineella tarvitsee sen. Voidaan ajaa sillä 95e bensalla, mutta koska siinä ei ole tarpeeksi puristuskestävyyttä, alkaa kone nakuttamaan. Tässä vaiheessa sytytys säätyy aikaisemmalle nakutuksen estämiseksi. Tämä puolestaan johtaa tehon ja väännön laskuun, sekä nostaa kulutusta.

01Juice sanoi:
Ei ole lumevaikutusta. Moottori, joka suunniteltu antamaan parhaan väännön ja tehon korkeaoktaanisella polttoaineella tarvitsee sen. Voidaan ajaa sillä 95e bensalla, mutta koska siinä ei ole tarpeeksi puristuskestävyyttä, alkaa kone nakuttamaan. Tässä vaiheessa sytytys säätyy aikaisemmalle nakutuksen estämiseksi. Tämä puolestaan johtaa tehon ja väännön laskuun, sekä nostaa kulutusta.

Susiviitosta en osta ikinä jos 98 on tarjolla. Havaintoni ovat normi 98:sta ja vpower-kauppanimikkeestä.

Kotarikuski sanoi:
Susiviitosta en osta ikinä jos 98 on tarjolla. Havaintoni ovat normi 98:sta ja vpower-kauppanimikkeestä.

Itse ajelin ensin 98 ja sitten vaihdoin 95 kokeilun vuoksi. En tiedä onko placeboa, mutta Duke 790 vaikuttaa nykivän hieman vähemmän pienillä kierroksilla 2000rpm nurkilla kun käyttää 95.

Ja Nesteen liemillä vetänyt jos sillä merkitystä.

Yksi mitä olen ihmetellyt, että ei ole myynnissä moottoripyörille tehtyä erikoisbensaa. Moottoripyörässä on enemmän kierroksia kuin autossa ja se käy kuumempana ja siksi vaatii erikoisöljyt, jarrunesteet, pakkasnesteet ym. Bensan luulisi olevan sama asia. Jotkut tuntuvat tankkaavan pienkonebensaa, mutta se on matalaviritteisille ruohonleikkureille tarkoitettua.

Tottakai erikoisbensa olisi kalliimpaa, mutta polttoaine on moottoripyöräilyssä lillukanvarsia. Joskus 80-luvulla Teboilin bensa oli himpun halvempaa kuin nesteen tai shellin ja kaverin Taunus nyki jos tankkasi halvempaa bensaa.

IlluH sanoi:
Tietyt ketjut tuovat bensaa ulkoa, tankkaamalla Nesteellä saat kotimaassa jalostettua tuotetta. ;)

Mä en mistään mitään tiedä, mutta olen tuolla Porvoon jalostamon alueella duunissa ja bensarekkojen kyljessä lukee Neste, ST1, Teboil ja Shell. Ehkä noi muut käy vaan autolähettämölla kahvilla...

01Juice sanoi:

Eikös sytkä muutu myöhäisemmälle?

Back