• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Selkäpanssari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP_445
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Oulu
Moi, moniko teistä valistuneista mopoilijoista käyttää selkäpanssaria? Itselleni ostin tuollaisen Oulun M-P näyttelystä. Nyt on mammakin tyytyväinen.

Siellähän sellainen kulkee tixtextakin selkäpussissa. Mukavastihan se tukevoittaa takkia.

Olen aikonut ostaa selkäpanssarin tulevaksi kesäksi, kun monet ovat sanoneet että se on ihan ehdoton turvavaruste. Pari juttua mietityttää:

1. pitäiskö hankkia sellainen joka ei tule takin "taskuun" vaan remmeillä kiinni paidan päälle. Joku perusteli tätä vaihtoehtoa sillä että parempi kun tulee lähemmäs selkää. Perustelu on mun mielestä lähinnä hiuksen halkomista.

2. Onko laadullisisa eroja. Testattuja eroja? Eroja mukavuudessa? Voisko joku kokenut kertoa? Millaisia suojia kilpakuskit käyttävät?

3. Onko "panssarin" tarkoitus suojata selkään kohdistuvalta iskulta, vai onko sillä muitakin vaikutuksia.

Mun selkä pysyy kyllä suorana ilman korsettiakin, joten siihen tarkoitukseen en investoi.

Mulla on HANX:n irto malli jossa on olkahihnat ja vyötäröllä tarranauha kiinnitys. Ainakin mitä vertasin noita takkiin tulevia ja alle tulevia niin tuo irtomalli sinne takin alle pysyy paremmin paikallaan (ei sivuttaista siirtymistä). Tuo tarkoitushan on säästää niitä nikamia murtumilta jos sattuu nuppaamaan. Dainesella oli sellanen malli jossa oli sisäpinta silica geeliä joka sitten muotoontuu selkään kunnolla, mutta kyllä hintakin hirvitti.

Silica geeliä? Eikös tuo ole sitä kamaa mikä imee kosteutta vallan hirveästi. Tuota käytetään mm. kukkien kuivattamiseen. Jäi vain askarruttamaan, että miten sen sitten kuivaksi saa... tuo kukkien kuivattamiseen tarkoitettu silica geeli pulveri nimittäin pitää kuivattaa about sata-asteisessa uunissa muutaman tunnin aikana... ei kai ajokamoja sentään uuniin laiteta?

Vai onkohan tässä nyt vaan kaksi ainetta, joilla sama nimi, vai onkohan mun erinomainen muisti taas tehny tepposet... :D

Mulla on sellainen matala malli, tukee tuosta alaselästä p**sauksen päältä. Se on ihan mukava välillä laittaa, käytän sitä säännöllisen epäsäännöllisesti.

Silica ... niinpä on ainakin noissa elektroniikka laitteissa sellanen pikku pussukka mukana. Mulla on toden näköisesti tullot lukihäiriö taas siinä kohdassa tuoteselostetta. Mutta kuitenkin kun hypistelin sitä niin se oli sellainen pehmeän oloinen mukavan tuntuinen varmaan selkää vasten ja vaimentaa iskua.

Ostin myös nahkapuvun kanssa Dainesen Space 2 selkäsuojan.. kyllä siinä on hiukka eri fiilis kuin gore-takin selkälevyssä.. suojaa ristiselästä niskaan asti ja pysyy paikallaan. Vyötärön ympäri tuleva leveä kiinnitys tukee myös selkää ajossa. Käyttökokemuksia ei vielä ole kertynyt mutta eiköhän jo parin viikon päästä olla viisaampia
062802moto_prv.gif

Itselläni on MP asun MC-Radial takki jossa on selkäpanssari ja mulla se on ihan hyvin pysynyt kiinni siellä ei ole liikkunut yhtään ja muutenkin ihan mukava.

Mutta eikö se niin oo että makuja on niin monta ja erillaista että ei voi sanoa mikä on toiselle hyvä.

Paras tapa olisi päästä kokeilee niitä ajossa niin tietäis että mikä tuntuu hyvältä ja mikä huonolta.

Niin eihän se siellä selkätaskussa mihinkään liikukaan mutta luulen että tässä haettiin käyttäytymistä kaatumistilanteessa, jolloin selän ympärille kierretty selkäpanssari todellakin pysyy paikallaan kun takin taskussa oleva suojapala voi pahimmassa tapauksessa väistyä rangan päältä kokonaan.

Toivottavasti ei ikinä joutuisi kokeilemaan niiden toimivuutta.

Mulla on Dainesen selkäsuoja,semmonen erillinen jossa tulee "remmit" kainaloiden alta ja alaosassa on levee kuminauha tarrakiinnityksellä.
Noi takin selkätaskuun tulevat suojat ei oo yhtä hyviä.
Vähän sama juttu kuin kuitukypärä on turvallisempi ja parempi kuin muovikypärä..Mutta mielummin kaatuessa muovikypäräkin kuin ilman kypärää.
Toivotaan että kaikkien kypärät ym. suojavarusteet on hankittu "turhaan" ja kukaan ei joudu kokeilemaan niiden suojaavuus ominaisuuksia
062802moto_prv.gif

yoko puwun selkä panssari on toistaiseksi riittänyt.
täytyy miettiä kannattaako hommata woisihan sitä käyttää kelkailessakin.....
062802moto_prv.gif

No tuli toissa näyttelystä hommattua sellainen toooosi iso irtopanssari. Hommassa kävi vain niin, että laiskuuttani en sitä aina jaksanut pukea päälle. Järkeilin, että parempi kuitenkin, että on huonompi suoja koko ajan päällä ja leikkelin suojan takin selkätaskuun sopivaksi.Se on noin varmasti parempi kuin ilman, mutta tuskinpa se pysyy liukuessa yhtähyvin kohdallaan, kuin remmeillä kiinni oleva.
nixweiss.gif

Mulla on Dainesen 9- osanen olkaimilla ja tarravyöllä varustettu malli. Istuu mukavasti, pitää ryhdin ojennuksessa ja on jopa joustava hyvän nivellyksen johdosta.

Tuli joskus ostettua jostain louiksen poistomyynnistä halvalla täysmittainen cloverin suoja ja täytyy sanoa et ei siitä voi puhua samaan aikaan takkien CE "hyväksyttyjen" suojien kans...
Ainoa vaan kun sen aina jaksais laittaa päälle...
confused.gif

Suoja löytyy kaikista takeista (Rukka Armatech, Halvarssons Velo, Tourmaster Cortech). Tällä viikolla tulee vielä erillinen Alpinestar Tech, vyöllä ja henkseleillä kiinnitettävä malli.

Mulla on myös tuo Dainesen Back Space 2 kilpi, joka on, luvalla sanoen EHDOTON. Todella pätevän oloinen, ja tukee samalla myös alaselkää, kun kiinnityssysteemissä on alhalla se leveä tarrakiinnitys + kiristys.
En ole kylläkään pitänyt tuota kilpeä kuin nahkojen kanssa, Rukan takissa on sitten tuplavahva selkäsuoja, mutta eihän se sen kilven veroinen ole.

Ajattelisin, että kilpi on suunniteltu suojaamaan jopa tukemismielessä selkää, tuollainen goretakin selkäsuoja taas nikamien skraapautumiselta. Ja erikseenhän on sitten kilpureiden selkäkilvet, lienevätkö terästä...?
confused.gif

Suomessa RR-varusteissa selkäsuojan käyttö on nykyisin muistaakseni pakollista.

Ostin tekstiileihin lisävarusteselkäsuojan (Rukka air-tech tai jotain) ja rajummassa käytössä on Halvarssonin selkäsuoja. Eli ei sen ihan terästä tarvitse olla...
tounge.gif

Minulla on myös selkäkilpi ostoslistalla, vaikka nahkoja ei vielä olekaan. Dainesen nivelöidyn version olen ajatellut hankkia. Luultavimmin Back Space:n. Tällaisen kuin Stormin kataloogissa on...

No, en kyllä luokittelisi (useimpien) takkien vuoren sisällä olevaa lirpaketta selkäpanssariksi. Toki onhan ne monesti tyhjää parempia jos vain pysyvt paikallaan. Suojaavin ratkaisu olisi lienee tuo safety jacket tyyppinen suoja. Dainasella on myös muita hyviä selkäpanssareita.

Itse ostin rata-ajoon hätävara lirpakkeen , acerbisin suht kevyen suojan, kun paikallisessa liikkeessä. täällä provinssissa, ei ollut parempaa. Tänä kesänä (kunhan se kesä joskus tulisi) ostan paremman.

Back