• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sateelle ja muutenkin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jari_i
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli nyt tarvittaisiin vihjeitä joistakin sadekelin ajovarusteista. ja hiukan muustakin.

Hanskat. Olen ajatellut neopreenihanskoja. Kuulema lämpimät märkinäkin ja eivät ole jäykät. Kannattaisikohan hankkia jotkin motocross-neopreenit? Niissähän kai on lisäksi jonkinlaisia suojiakin. Merkkejä/malleja?

Entä mistä löytyy (ja millainen pitäisi olla) ohut sormikas tavallisen ohuen nahka-ajohanskan alle? Pitäisi olla siis lämmin ja miellyttävä paksuuteensa nähden. Villaa, silkkiä..?

Kengät. Ajan toistaiseksi nahkakengillä. Mutta mikä on rasva ylitse muiden vedenpitoa ajatellen?  (Enkä aio ostaa vielä tänä keväänä vedenpitäviä kenkiä!  
biggrin.gif
)

Sukat. Varmaankin jotkin villaiset, esim. vaellussukat? Vai onko tähän käyttöön muita vaihtoehtoja?

Ja sukan päälle pakastepussi tms. kovalla sateella. Pitää jalan ja kengänkin kuivempana.

Kauluri. Kylmällä vaimon omplema villainen alle, paremmalla kelillä Buff. Mutta mikä päälle? Pitäisi olla riittävän laaja edestä ja takaa (nykyinen nahkainen tarrakiiinnitteinen takaa liian avoin), pitää hyvin tuulta, säätövaraa kiinnityksessä ja nousta mahd. leuan yläpiolelle. Nahkaa vai wind stopper?

Alusasua voi vielä suositella. Ja kertokaa mitä cordurapuvun  ja alusasun väliin.

Ehdotuksia, merkkejä, liikkeitä ja linkkejä kehiin.

No niin, tässä nyt tulee sitten OMAKOHTAISIA kokemuksia.
EI mitään tiukkaa faktaa
033102bebe_1_prv.gif

Ja varmasti jokaisella motoristilla on oma mielipide mitä kuinka ja koska...

Oma ajoni on ympäri vuotista, kesällä paukutetaan Z1000:lla ympäri suomea ja kun sää alkaa olemaan kolea ja piikkirenkaita tarvii fillariin niin pyörä vaihtuu KTM:n LC4 640:n (työpyörä
buttrock.gif
)

Lähdetään hanskoista:
Itselläni on Yoko:n Goret, yhdet nahkaset, yhdet lidlistä ostetut.
Goreja sateella, nahkoi kesällä kuumalla ja lidl hanskat tuli ostettua kokeilu mielessä kun ei ne paljoa maksaneetkaan.
Ja täytyy kyl myöntää, et kun hankinta hinta oli 20€, niin olen enemmän kuin tyytyväinen Lidl hanskoihin.
idea3.gif

Paras tapa on, jos voit lainata kavereilta tai käydä heittämässä pienen testilenkin hanskoilla niin tiedät mikä on paras omaan käteesi ja omaan stongaasi.
Itselläni esim noi yoko:n goret on auttamattoman kankeat.

Itse en käytä hanskojen alla mitään sormikkaita.
Mutta työn puolesta voisin suositella Haglöfs:n "silkki" hanskoja, näppärän kokoset ja varmasti tehty nimen omaan lämmittääkseen.
sport05.gif

JEESUS TÄSTÄ TULEE PITKÄ STOORI
kaboom.gif

Kengistä löytyy iteltäni
Puma:n goret, MP-asun pitkä vartiset ja intin M/05 maasto asun varsikengät.
Parhaat kengät on kyllä noi firman M/05:t, kunnon plankki pintaan ja ei tule vesi läpi. Toki sitten löytyy myös gore vaelluskenkiä, mutta noi on ollut hyvät.
Hyvän rasvan löydät lähimmästä partioaitasta / muusta vastaavasta erily liikkeestä, ei merkillä väliä, kunhan käytät rasvaa oikein! EI LIIKAA
crazy.gif

Sukkina käytän itse Coolmax sukkia, Citymarket 9,90 3 paria hyvin futaa. Toki jos varpaat tuppaa paleltumaan villasukat on hyvä setti, aika paksut vain.
Tai Lidl:stä menet ostamaan taas ennen kautta, ajosukat, ihan toimiva ratkasu.

Ikinä ei ole niin paljon tullu vettä, et olisi jotain muovipusseja tarvinnu alkaa viritteleen.

Kauluri, itellä Buff:n putki huivi ja muuta ei käytännössä ole.
Talvella käytän neopreenistä kauluria, mut vain -15 asteissa ja yli...
Varmaankin joku windstopper hässäkkä on hyvä, kokeile vain ajorotsisi kanssa ettei tule niska tuki yhdistelmää.

Alusasuna, ostat tavallisen hikikerraston Kesportista.
buttrock.gif

Ja jos OIKEIN kylmä tulee kesken matkaa itselleni, niin lyön rotsin ja paidan väliin Haglöfsin fleecen ja ei varmasti tule kylmä.
blush.gif

Itse olen huomannut, kylmillä keleillä että kylmyys iskee joko ylävartaloon tai sormiin. Muuten ei ole kyllä ollut mitään ongelmia.

Itse kokeilemalla ja sovittamalla on parasta lähteä ostamaan ja kannattaa myös surffata nettiä. Käyt kokeilemassa Bike World sopivan koon ja tilaat netistä ! Pääset PALJON halvemmalla.

Ja aina ei kannata ostaa kalleinta Allright:lta vaan käyt urheiluväline liikkeessä / vast kattomas olisiko jotain toimivaa ratkaisua....

Näillä mennää
talktohand.gif

Itse kokeilin semmosia kalastuskäyttöön tarkoitettuja neopreenisormikkaita viime kesänä kunnon vesisateessa. Lämmintä oli semmonen Suomen kesälle tyypilliset ~10 C. Näpithän siinä jäätyi kun mentiin taajamanopeuksia kovempaa.

Itse kokeilin semmosia kalastuskäyttöön tarkoitettuja neopreenisormikkaita viime kesänä kunnon vesisateessa. Lämmintä oli semmonen Suomen kesälle tyypilliset ~10 C. Näpithän siinä jäätyi kun mentiin taajamanopeuksia kovempaa.
Samaa mieltä, neopreeni toimii sukelluskamoissa ja suomessa kuivapuku hakkaa neopreeniset mennentulle.. vaiskaan mutta neopreeni saa hengittämättömänä ensin kädet hikoilemaan koska se on tiivis kumihanska. Sen jälkeen kalsea kuvais käsiä parhaiten parhaiten.

Back