• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sangen kiintoisa huomio...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja l-p
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Valitettavasti se on mun mielestä omaa tyhmyyttä jos ei tankkaa viisarin sanoessa nollaa ja siitä saakin selvitä omin avuin.
Näinhän se menee mukamas, itselläni ei ole bensamittaria mopossa ja mittarivaijeri irtosi mittarin puolelta eikä varatankki pelaa.
Onneksi olin jo niin liki kotia reissulta että tiesin mehun riittävän.
Kotoparkkipaikalla olikin hyvä aika laittaa mittari taas kuntoon.
Eli en laskis siihen aina omaan tyhmyyteen jos löpö loppuu.
Ja kyllä pysähdyn jos huomaan että on hätä toisella.
Mittarivaijerin rikon voin ymmärtää. Mutta ajat tietoisesti mopolla jossa ei ole polttoaineen merkkivaloa tai polttoainemittaria ja jossa on varatankki rikki? Viittiks tarkentaa missä kohtaa se oma tyhmyys poistuu?

Valitettavasti se on mun mielestä omaa tyhmyyttä jos ei tankkaa viisarin sanoessa nollaa ja siitä saakin selvitä omin avuin.
Näinhän se menee mukamas, itselläni ei ole bensamittaria mopossa ja mittarivaijeri irtosi mittarin puolelta eikä varatankki pelaa.
Onneksi olin jo niin liki kotia reissulta että tiesin mehun riittävän.
Kotoparkkipaikalla olikin hyvä aika laittaa mittari taas kuntoon.
Eli en laskis siihen aina omaan tyhmyyteen jos löpö loppuu.
Ja kyllä pysähdyn jos huomaan että on hätä toisella.
Mittarivaijerin rikon voin ymmärtää. Mutta ajat tietoisesti mopolla jossa ei ole polttoaineen merkkivaloa tai polttoainemittaria ja jossa on varatankki rikki? Viittiks tarkentaa missä kohtaa se oma tyhmyys poistuu?
Poistuu varmaan viimeisessä mittalaitteessa eli vaijeririkossa mikä on ainut millä voi asiaa tarkistaa.
Aina ei ole työkaluja mukana millä pääsee hoitamaan asiaa kuntoon,toki kaikilla on omat ajatuksensa mikä on tyhmyyttä jne. en niistä ota kantaa.
Minun puolesta voi olla tässä, onhan se jokaisen oma asia jos ei VÄLITÄ tulla apuun tarvitessa.

Eli lapanen kunnolla merkiksi(seis) et hätä on niin eiköhän se apu löydy.

Tuntuu turhalta pysähtyy kyselee tarviiks apuu , kun vastaus on ei ku tupakka tas vetelen.....  

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

...tein empiiristä tutkimusta asiasta : kuinka monta rätkä"veljeä" pysähtyy kysymään kuulumisia...
Arvasitte oikein , ei yhtään...
No voi voi.

Itse olen tehnyt empiiristä tutkimusta siitä kuinka moni prätkäilijä pysähtyy, jos seison tien vieressä lapanen "seis"-asentoon tulijaa kohden nostettuna.

Arvasitte oikein, ihan jokainen...
biggrin.gif
Ooksää polliisi? Määkin stoppaisin....
No joo, asiaan, muutaman kerran tullut pysähdyttyä, pari kertaa turhan takia mutta usein on kyseessä ollut oikea avun tarve. Palkaksi, niille jotka ovat jotain ihan väkisin tarjota, olen sanonut että se riittää että itse pysähtyvät kun joku on avun tarpeessa. Eräs sitkeä kaveri, miltei pakotti tankkaamaan oman auton tankin täyteen hänen laskuunsa, kun hinasin ko kaverin auton lähimmälle huoltikselle omallani.

Jokaisella on kännykät nykyään niin saavat kyllä apua hankittua jos sitä kaipaavat .
Siinä mitään auta pysähtyä kun ei mitään sille osaa tehdä kuiteskaan
smile_org.gif
...

Lähdetään sitten jossittelemaan kunnolla: JOS rätkässä EI OLE hätävilkkua, tai sähköt on totaalisesti menny, JOS tutkin mottia etkä ehdi kytätä ohiajavia motoristeja.

Tietysti Trumppakuskia miellyttää tämä Brittiläinen tapa laittaa kypärä takarenkaan viereen avuntarpeen merkiksi.

Loppujenlopuksi on kyse auttamisenhalusta, ja tästä asiasta väännettiin viimeksi yli 4v. sitten http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....77;st=0

Siellä TIJ kiteyttää mielestäni loistavasti:
1) Huivi vasemmassa peilissä => avuntarve, pysähdyn
2) Heiluttaa käsillä hullunlailla => avuntarve, pysähdyn
3) Kyykkysillään pyörän vieressä, tutkii jotain =>  mahdollisesti avuntarve, pysähdyn
4) Seisoskelee rauhallisen näkösenä pyörän vierellä => eipä näytä hätää olevan, en pysähdy

Lisäisin tähän vielä:
5) Työntää pyörää => avuntarve, pysähdyn.

Teknisesti ottaen, jos huitoo tienreunassa ja joku ajaa ohi, niin sehän on rikos, eikös? Heitteillejättö tai semmonen joku, ainakin mulla on mielikuva, että olisi auttamisvelvollisuus? Eihän tilanne välttämättä ole mopossa, vaan saattaa olla joku terveydellinen tilanne päällä.

Joskus on hieman riskaabelia tehdä äkkijarrutuksia liikenteen seassa, pitäisi ajaa ohi ja sitten kiertää (motarilla pitkäkin matka) takaisin.
Monesti on tullut ajettua ohi kun on vähän epäselvää että onko sillä joku hätä vai ei, kun ei mikään viittaa avuntarpeeseen.

Tuon huivijutun olen kuullut monesti, mutta kypärähuppu on useammalla varmaan mukana

Mut kerrän jätti jammu tienposkeen, öljyproppu löystynyt ja irronnut, onneks oli jääny koneen ja kaatumisraudan väliin jumiin ja sain talteen... matka tosin ilman öljyy ei jatkunut.

Yksi auto pysähty taakse, avas ikkunan ja apukuski huus että persvako näkyy kun kurkin mopon alle !
idea3.gif

Ensimmäinen motoristi joka kohdalle sattui, pysähtyi viittomatta (ehkä kilometrin pituinen öljyvana antoi vinkin ongelmasta...?) ja lähti hakemaan mulle öljyä kun annoin rahaa mukaan kun tavaraa oli mukana aika lailla niin itse en kyytiin mahtunut!

Teknisesti ottaen, jos huitoo tienreunassa ja joku ajaa ohi, niin sehän on rikos, eikös? Heitteillejättö tai semmonen joku, ainakin mulla on mielikuva, että olisi auttamisvelvollisuus? Eihän tilanne välttämättä ole mopossa, vaan saattaa olla joku terveydellinen tilanne päällä.
HEITTEILLEPANO:

Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Bussipysäkillä soittolistaa vaihtaessa/puhelimessa/viestiä naputtamassa/jaloittelemassa on usein motoristit katsoneet  pitkään ja hidastaneet kohdalla.
Jos itse näen epäilyttävän näköistä pyörimistä mopon ympärillä tai muuten piiiiitkä tuijotus jo kaukaa kysyn kyllä onko avun tarvetta vai mitä häh. Auttaahan en osaa mutta voi ainakin puhelinta lainata..
biggrin.gif

Joskus autojenkin kohdalla tulee pysähdyttyä ellei nyt ihan motarilla tai muuten vilkkaasti liikennöidyllä väylällä ole (tai itsellä jostain syystä kiire).

Jos ei muuta niin saapahan syyn kiihdyttää taas matkavauhtiin

Turha tuosta on avautua jos ite seisoo tumput suorana tien laidassa. Harva osaa ajatuksia lukea.
Niinpä niin , ajankulukseenhan sitä ihiminen hätärit päällä seisoo tienposkessa...
Etkös nimenomaan sanonut odottaneesi hinuria? Miksi sulla enää siinä vaiheessa oli hätärit päällä, mikä hätä sulla oli? Minkälaista apua olisit kaivannut? Oliko ajoneuvosi pysäytetty "sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle" täten vaatien vilkkujen käyttöä?

Se, että kukaan ei pysähtynyt, johtui siitä ettet näyttänyt tarvitsevan apua. Jos tarvitset, älä näytä siltä että odottelet hinuria huviksesi.

Ite istuin viime juhannuksena ajankulukseni tienposkessa odottelemassa hinuria ja pyörä oli läheisen sähkötolpan ympärillä; tällöin moni pysähtyi kysymään onko kaikki OK. Jos näkisin saman näyn, pysähtyisin itsekin. Samoin pysähtyisin jos joku viittoo pysähtymään, huvikseen seisoskelija taas ei kiinnosta ketään.

Auttamaan pysähdytään ainakin täällä, olipa alla sitten tennarit tai työkalu tai jotain siltä väliltä, jos avuntarpeesta jotain merkkejä on. Rekalla nyt tietty jokaista tien poskeen jäänyttä ei voi jäädä auttamaan tai aikataulut kusee ja isäntä vittuilee
biggrin.gif
Mutta muutoin kyllä.

Jokaisen tienposkeen pysähtyneen kohdalle on kuitenkin turha pysähtyä. Kyllä jokin vinkki avuntarpeesta kuuluu pulaan joutuneenkin antaa.

Mie ainaskin käyn makkuulle siihen pärrän viereen jos ei pärrä jo muutenkin ole jo huilaammassa, - niin kyllä porukkaa tulee
wink.gif

Mutta empä ou vielä tarvinnu jelppiä...(koputtaa puuta)
nixweiss.gif

Eilen samaisella Tre-Orivesi pätkällä oli joku ajanut tankkinsa Leonista tyhjäksi kilsan Orituvan ohi. Valitettavasti se on mun mielestä omaa tyhmyyttä jos ei tankkaa viisarin sanoessa nollaa ja siitä saakin selvitä omin avuin.

Turha tuosta on avautua jos ite seisoo tumput suorana tien laidassa. Harva osaa ajatuksia lukea.
Aina kun ei ole niin, että mittari näyttää nollaa, mulla on GS tehnyt 2 kertaa tepposen, näyttänyt et on vielä 1/3 osa tankissa, mutta sit kuitenkin menovesi loppunut yllättäen. Onneksi ekakerralla kaveri toi bensaa ja toisella kerralla pääsin rullaamaan Tuusulantietä Shellin asemalle. Ja nytkin on GS:n mittari rikki, vaatii koko ajan tankkaamaan, jopa heti tankkauksen jälkeenkin. Trippimittarilla pitää taiteilla. En oo ehtinyt laitattaa kuntoon, täältä Kuopiosta kun vaatii kokopäiväisen reissun lähinpään merkkihuoltoon! Onko muuten muilla GS:n/BMW:n omistajilla ollut bensamittariongelmia?

Eilen samaisella Tre-Orivesi pätkällä oli joku ajanut tankkinsa Leonista tyhjäksi kilsan Orituvan ohi. Valitettavasti se on mun mielestä omaa tyhmyyttä jos ei tankkaa viisarin sanoessa nollaa ja siitä saakin selvitä omin avuin.

Aina kun ei ole niin, että mittari näyttää nollaa, mulla on GS tehnyt 2 kertaa tepposen, näyttänyt et on vielä 1/3 osa tankissa, mutta sit kuitenkin menovesi loppunut yllättäen. Onneksi ekakerralla kaveri toi bensaa ja toisella kerralla pääsin rullaamaan Tuusulantietä Shellin asemalle. Ja nytkin on GS:n mittari rikki, vaatii koko ajan tankkaamaan, jopa heti tankkauksen jälkeenkin. Trippimittarilla pitää taiteilla. En oo ehtinyt laitattaa kuntoon, täältä Kuopiosta kun vaatii kokopäiväisen reissun lähinpään merkkihuoltoon! Onko muuten muilla GS:n/BMW:n omistajilla ollut bensamittariongelmia?
800 gessun lapsitauti,tai ainakin silt kuulostaa.
Kaverilla oli toi onkelma ja oliko toiselle takuvaihdolla (osia) kun rupes toimimaan?

Back