• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sami Penna ajoi voittoon

...ja ansaitsi pullon Koskenkorvaa, joka hänelle toimitetaan. Sami lähti paalulta, allekirjoittanut kakkospaikalta ja Sami kieroudella ja vääryydellä onnistui kiilaamaan eteen, joten meni väistelyksi ja Sami voitti vedon. Koska Sami on jo vanha, niin annoin Samin mennä paalulle ja käyttää kilpapyörässään lähtöavustajaa (vähän kuin rollaattori kun ei enää omat kyvyt riitä). (Tuli näet keskustelua erilaisista tavoista lähteä ja piti sitten päivien päätteeksi testata olisiko toinen tapa selvästi ylivoimainen toiseen nähden ja eipä kumpikaan ylitse muiden ollut, joten tie onneen voi kulkea useaa eri polkua).

Sami pyysi välittämään tämän tiedon internettiin, koska Sami itse ei osaa. Samin isä sai kuulla Samin saaneen väkijuomia, joten yrittää päästä osingoille, mutta juoma toimitetaan kyllä junior Pennalle, vanhus saa omat juomansa ansaita itse.

Mutta jotta edes hetkeksi sivutaan asiaa. http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=ah&m=palautetta Tuonne voi mennä kurssilla olleet antamaan palautetta. Näin julkisesti kiitos kouluttajille ja myös osallistujille. Ainakin itselleni tuli kahden päivän aikana oppia tämän ja ensi kesänkin tarpeiksi sulateltavaksi. Muut kouluttajat voivat lähettää palkkiolaskut sähköpostilla. Sami ei osaa, eikä Samin tarvitse koska Sami pölli mm. bensaa, ruokaa ym. tykötarpeita yli sen mitä tienasi, joten lasku lähtee täältä. Jos näette pientä alituiseen hymyilevää olentoa varikolla, neulokaa taskunne umpeen, siellä voi olla muutoin kohta tamperelainen käsi hamuilemassa.

Kiitos ja näkyilemisiin jälleen jossain radalla.

Jukka

Julkinen iso kiitos järjestäjille ja kaikille kouluttajille! Mahtava kurssi, paljon hyödyllistä asiaa tuli.

Seuraavaa odotellessa...

Mitkäs ne on niin eri tavat lähteä että pitää haasteottelu käydä? Vai onko nyt kyseessä "ammattisalaisuudet"?
tounge.gif

- T -

Mitkäs ne on niin eri tavat lähteä että pitää haasteottelu käydä? Vai onko nyt kyseessä "ammattisalaisuudet"?  
tounge.gif

- T -
Eivät ne ammattisalaisuuksia ole tai ainakin ihan kaikille tietoa jaettiin koulutuksessa.

Oma versioni menee seuraavasti:

1. Varmistetaan ruutuun tullessa, että ykkönen on sisässä.
2. Sen jälkeen oikea jalka takajarrulle, jotta sillä voidaan pitää pyörä alhaalla jos alkaa keulimaan. Hieman samalla tyylillä lähtö kuin ennakoivan ajon koulutuksissa käytetty hidasajon tekniikka, jossa kaasu vakiona ja vauhti säädellään kytkimen ja takajarrun avulla.
3. Kierrokset R6R:llä 10-12.000 rundin väliin, R1:llä 7.000-10.000 kierrosta
4. Valon sammuessa lähdetään eikä mietitä ja etsitään sopiva kolo, oletuksella ettei olla eturivissä.
5. Ei kannata jumittua possujunaan vaan jos "huonommalla" ajolinjalla on kaista vapaa, niin sinne vaan.

Sami ja Matteo kertokoot itse omat tapansa ja tyylinsä. Poikkesivat toisistaan ja omastani melko lailla. Samin kanssa sitten kokeiltiin lähtöä ja aika yksiin meni. Sami nyt tietenkin vanhana kettuna ja osaavampana kisakuskina kiilasi sopivasti eteeni, joten jouduin himmaamaan kaasua ja ajolinja meni sekaisin. Sen verran siitä puolenkin metrin etumatkasta on hyötyä. Seuraavalla kerralla lähdetään sitten rinta rinnan niin moinen temppu onnistuu vain jos irtoaa ruudusta nopeammin ja silloin siihen tuskin on edes tarvetta, sillä mutkaan tuskin Samia lujempaa ajan, se on varma.

Näissä jutuissa pätee se Partasen kertoma KKK, eli kysy, kokeile, kyseenalaista. Joku tapa toimii toiselle, joku toinen taas ei. Kolme täysin erilaista tapaa esiteltiin ja ainakin kaksi noista havaittiin toimivaksi. Virheellisiä tapoja, joista taatusti ei ole hyötyä on pyörän huudattaminen pitkään (kytkin sippaa) ja lämmittelykierrokselle lähdettäessä 100 %:n suoritus (kytkin ottaa taas itseensä ja varsinainen lähtö onkin sitten surkeampi).

Jukka

Ja muistaa nostaa sen kytkimenki
lookaround_orig.gif

Aina mie unohan jotain ja heti rangaistiin
biggrin.gif

Pitää vissiin ruveta vaan harjottelee...

Kiitos loistavista neuvoista, avuista ja moitteista. On sellanen pikkanen informaatioähky kyllä meneillään.

Olipas hyvä kurssi  
smile_org.gif

Niin paljon on asioita tehty väärin että ei mitään tolkkua, mutta nyt on ainakin teoria kunnossa ja sen kun saa vielä siirrettyä käytäntöön nii alkaa kellokin tykkäämään juhasta.

Luulisin että on lisääkin tilausta tällaisille, ainakin itse olen mukana mahdollisesti ensivuonna samaisella leirillä.
Ajankohta voisi olla kauden alussa niin pystyisi heti talven jäljiltä alkaa treenaamaan asioita vähemmän väärin.

Kiitokset järjestäjille ja kouluttajille

Moi!

Loistava oli kurssi, todellakin toivon että järjestetään myös jatkossa. Vinkkiä tuli samoihin asioihin eri kouluttajilta ja niitä kun sopivasti kokeili niin löysi kyllä itselleen ajoa parantavia juttuja. Toiset vinkit toimi, toiset ei mutta pääasia olikin että tarjolla oli kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja näkökulmia asioiden tekemiseen joista sitten saattoi löytää kukin itselleen sopivia juttuja.

Muutama juttu aukesi käytännön tasollakin kun katsoi vierestä osaavien kavereiden ajoa. Kikkamutkaan jarruttaessani oikealta puolelta tuli M.Mossa ohi aikas näyttävän näköisessä sladissa jarruttaen (vaikka olin hänen vasemmalla puolella, pystyin ihan hyvin lukemaan hänen pyöränsä oikean kyljen sponsoritarrojen tekstit
biggrin.gif
) ja samantien kun jarrutus loppui lähti seuraavalle pienelle suoran pätkälle kuin ammuttuna. Totesin vaan itsekseni että on ihan pikkupikkusen enää tekemistä tuolle tasolle...

Tuo jos aukaisi hieman mutkaan ajamista ja jarruttamista, niin toinen aukaisi hyvin ulostuloa.

3.mutkassa olin Pennan Samin perässä kun hän oli jo näyttänyt kaikille ajolinjat ja päätti sitten avata omaan tapaansa mutkasta ulos. Siinä vaiheessa kun taitettiin mutkaan olin noin 5 metrin päässä Samin kontista, mutta ulostulossa kun sain pyörän pystyyn niin Sami olikin jo jarruttelemassa ja taittamassa kikkamutkaan sisään. En tiedä millä ihmeellä sieltä pääsee noin lujaa ulos, mutta pakko on uskoa kun itse näkee. Pientä hiomista siis vielä avauksissakin tai sitten se todennäköisempi vaihtoehto että hänellä on vaan niin paljon parempi pyörä...
biggrin.gif

Kurssilla sai siis paljon oppia teoriassa ja samantien perään käytännössä joka oli mielestäni aivan mahtava homma. Tosin infoa tuli kahden päivän aikana niin paljon että jälkimmäisenä päivänä oli hieman tietoähky päällä ja kroppakin melko väsynyt. Lisää kuntoilua siis.

Ettei vallan mene kehumiseksi niin pakko on antaa negatiivista palautettakin: Renkaat kuluu aivan liian nopeasti tälläisillä kursseilla! Ei tässä ole aikaa ja varaa vaihdella kumeja joka koulutuksen jälkeen!
tounge.gif

Suuret kiitokset vielä niin järjestäjille, kouluttajille kuin muulle ajoporukallekin! Kiva oli viettää pari päivää loistavassa seurassa!

Toni, 4.ryhmäläinen, valko-musta R1

Toni, mulla on susta monta kierrosta videota ke aamupäivän ekasta setistä.

T:keltainen r6:nen
ps. otan muistikorttisi mukaan seuraaville ratapäiville tule hakemaan omasi poiss.

Ja kääntää kaasun kokonaan auki suorilla!
idea3.gif
Pikakaasu
062802jumpie_prv.gif
auttaa huonomuistista  
wink.gif
Ja kun sen asentaa samalla tavalla kuin toveri J-P, niin ei tarvitse löysäillä mutkassakaan kaasua. Tosin toista mutkaa ei varmaan sitten enää tule.

Jukka
Niin, yllättävät tilanteet voivat johtaa pitkäaikaiseen liikkumattomuuteen. Viime kesänä tuossa hevosenkengässä takanen yllättäen luisti ja kuljettajasta tuli kosmonautti, sekä mutkasta Horsen-mutka (väitti joku irvileuka). Ja kyseessä oli sentään vakiokaasu...

Mitä tulee ketjun otsikkoon, niin on pakko olla tuon hymyilevän tamperelaisen puolella. Kyllä se Sami sinne ensimmäiseen mutkaan meni ihan ilman kiilaamista. Tosin Jukan hyväksi on todettava lähetystornista tulleet muiden A-kuskien kommentit, jotka kutakuinkin kuuluivat: "Kyllä se oikeasti osaa, ottaen huomioon että toisella on käytössä kaikki tekniikka". Siis bruttovoitto, mutta se ei auta kun vain netosta puhuttiin.

J-P

Toni, mulla on susta monta kierrosta videota ke aamupäivän ekasta setistä.

T:keltainen r6:nen
ps. otan muistikorttisi mukaan seuraaville ratapäiville tule hakemaan omasi poiss.
Pahoittelut, mahtoi olla kauheeta katsottavaa...
tounge.gif

Nähdään taas! En tosin tiedä koska pääsen seuraavaksi, mutta ehtiihän tuon kortin sitten joskus, no hätä.

Mitä tulee ketjun otsikkoon, niin on pakko olla tuon hymyilevän tamperelaisen puolella. Kyllä se Sami sinne ensimmäiseen mutkaan meni ihan ilman kiilaamista. Tosin Jukan hyväksi on todettava lähetystornista tulleet muiden A-kuskien kommentit, jotka kutakuinkin kuuluivat: "Kyllä se oikeasti osaa, ottaen huomioon että toisella on käytössä kaikki tekniikka". Siis bruttovoitto, mutta se ei auta kun vain netosta puhuttiin.

J-P
Tarkennettakoon nyt, ettei veto ollut siitä kumpi mutkaan menee ensin, vaan kumpi ohittaa suoran päässä olevan törpön (et sinä tällä kertaa, vaan se kuminen). Mutkaan en todellakaan olisi yrittänyt tunkea ensin, se nyt on sanomattakin selvää, että Pennan vauhti radalla on ihan eri galaksista kuin omani, mutta halusin kokeilla itseäni kokeneempaa ja paremmalla tekniikalla varustettua vehjettä vastaan kuinka käy ja nyt selvillä ettei teoriani lähtötekniikasta aivan metsästä ole. Suoralla Sami kyllä veti eteen enkä päässyt vedättämään vaan jouduin himmaamaan kaasua. Ensi kerralla kokeillaan uudestaan.

Samin pyörässä siis lähtöavustaja, joka rajoittaa kierrokset (olikohan nyt 8.000 rundiin). En tiedä onko moisesta avustajasta muuta iloa kuin se, ettei tarvitse itse kierroksia tarkkailla, joten etu nyt ei moisesta kovin hirmuinen ole. Jos jollakin parempaa tietoa, niin oikaiskoot.

Mutta sinä voitit lähdön tänään vai onko vielä eilinen ajo päällä? Mä vielä lähtöruudussa ja mietin pistäisikö etanolia tankkiin vai sittenkin ajokamat päälle ja katuhaukkailemaan.

Jotain tuosta lähtöharjoituksesta kuitenkin opin. Ei pidä lyödä vetoa väkijuomista, sillä kilpakumppanien janoiset isät soittelevat sitten öitä myöten suidensa kuivaessa. Se vielä menisi jos nätit tyttäret soittelisivat öisin, mutta vanhat kurttuiset ukonrahjat!

Jukka

Back