• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sakot tuli splittauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Misha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käsi sydämmelle eiköhan kaikki meistä splittaa, ku paikka tulee.
Se on sitte viranomaisesta kii haluuko sakottaa vai ei. Helsingin ruuhkissa on pahimpia kotilokuskit jotka havaittuaan mopon kotiloiden välissä yrittää lyödä raon umpee. Suurin osa nykyään antaa tietä mut valitettavasti ei kaikki, se siitä joustavasta liikennöinnistä. Saunantaa ja niskalaukaus.
mad.gif

Virkamieskyykytys viranomaisluonteisena asiana ollut Suomessa ja Venäjän vallan ajoista, eikä se muutu, jos ei järjenkäyttöä alamaiset vaadi.

Taksijonovertaus on äärimmäisen ontuva. Taksijonossa jokainen paikka vie yhden tilan. Splittauksen idea ei ole etuilu, vaan toimivampi liikenne. Tällöin prätkä ei vie yhtä autopaikkaa ja jono liikkuu nopeammin, kun kaistojen välinen tila voidaan käyttää hyödyksi. Sivistyneessä maailmassa tämä on yleinen käytäntö.

Virkamiesideologiassa tarpeellista on todella virkamiehen tila –ja palkka, siitä riippumatta, on työ ylipäänsä tarpeellista. Se on mandaattiajattelua, se. Samanlaiseksi paikaksi voi kotilokuski todella kokea paikan kehä I:sen jonossa.
ghostface.gif

Ryhmäajo-ohjeet löytyy Bajahill'in suivuilta ja prätkien ajo samalla kaistalla rinnakkain ei ole vielä edes julkisissa esityksissä ollut kielletty
lookaround_orig.gif

Aironia: onko missään hyvässä/kivassa asiassa järkee?
Niinpä niin, käsitääkseni kyseessä olevan nimimerkin toimi on tämä:

Liikenne- ja viestintäministeriö
Liikenneturvallisuusyksikkö
Ylitarkastaja

* kaksi- ja kolmipyöräiset moottoriajoneuvot sekä maastoajoneuvot
* kevyen liikenteen ajoneuvot ja apuvälineet
* tyyppihyväksyntään liittyvät tutkimuslaitokset
* säädösten ja testauslaitosten ilmoitukset EU:lle ja ECE:lle

..melko, miten sen nyt sanoisi, ehdoton asenne paistaa siitä vähästä tekstiä mitä olen ko. nimimerkiltä lukenut, valitettavasti.

Harrastatko aironia itse moottoripyöräilyä ja jos niin minkälaista?

Eikös tuo kaistojen ja järjestyksen noudattaminen ole vähän niinkuin kansanluonteeseen kuuluva asia. Kun on liput lätkäkatsomoon niin ei siellä kukaan sujuvuuden vuoksi luovuta omia paikkojaan ensiksi tuleville, niin että viimeisenä tuleva jää penkin päähän oli lippu ostettu mihin tahansa ja vähän eri hintaankin. Tai että tyhjät (paremmat) paikat saisi täyttää puoliajan jälkeen ilman kyräilyä ja lisämaksua. Lait on yleensä yhtä hyvät kuin on kansakin ja näin se menee.

Joustavuudestahan se suomi-kansa olikin äärimmäisen tunnettu vai kuinka... Tuskin se järjen käytöstä on kiinni monikaan asia. Jokainen voi tänään alkaa joustavaksi ja antaa vaikka pikkujoulutaksijonopaikan ekalle vasemmalta kiilaavalle (sillä on varmaan hyvä syy) kun ollaan niin fleksiibeleitä. Pykälät seuraa kansaa.
Moottoripyörä mahtuu hyvin väliin, ei se ole keltään pois. Autotkin splittaavat valoissa, yksi huvittava tapaus jopa kumit savuten halusi välttämättä mennä ensin. Kun en jaksanut alkaa kiihdytyskisaa ajamaan, annoin mennä. Ei hidastanut matkantekoani sekuntiakaan. Omat vaaransa tällaisessa toki on, mutta splitata voi monessa paikassa turvallisestikin.

Mistä kotoisin on ajattelutapa "kun en minä saa niin ei saa muutkaan"? Taitaa olla sitä perisuomalaista kateutta? Erinomainen esimerkki on nämä tyypit jotka lorottavat maksamansa bensan viemäriin, kun ei tankkiin enää mahdu.

Joustavuudestahan se suomi-kansa olikin äärimmäisen tunnettu vai kuinka... Tuskin se järjen käytöstä on kiinni monikaan asia. Jokainen voi tänään alkaa joustavaksi ja antaa vaikka pikkujoulutaksijonopaikan ekalle vasemmalta kiilaavalle (sillä on varmaan hyvä syy) kun ollaan niin fleksiibeleitä. Pykälät seuraa kansaa.
Turhaan sitä mitään parannuksia tehdä koska kansa on joustamaton ja täysin oppimiskyvytön. Pitäkööt tunkkinsa.

Onko sun mielestä tilanne liikennevaloissa samanlainen kun taksijonossa, jossa känniset öykkäröivät? Niin no suomalaisethan ovat tunnetusti vielä juoppojakin joten varmaankin kaikki ajavat kännissä.

Pykäläthän ovat ehdottomia ja aina oikeassa , todellisuus vaan on usein virheellistä.

Perkeleesti lisää rangaistuksia, valvontaa ja pykäliä, niillä tämä kansa saadaan ruotuun.

Aironia: onko missään hyvässä/kivassa asiassa järkee?
Niinpä niin, käsitääkseni kyseessä olevan nimimerkin toimi on tämä:

Ylitarkastaja

* kaksi- ja kolmipyöräiset moottoriajoneuvot sekä maastoajoneuvot
* kevyen liikenteen ajoneuvot ja apuvälineet
* tyyppihyväksyntään liittyvät tutkimuslaitokset
* säädösten ja testauslaitosten ilmoitukset EU:lle ja ECE:lle

..melko, miten sen nyt sanoisi, ehdoton asenne paistaa siitä vähästä tekstiä mitä olen ko. nimimerkiltä lukenut, valitettavasti.

Eihän se, että ei itse harrasta tai tee jotain asioita, ole ennenkään ollut suomalaisella virkamiehellä/naisella esteenä kun on annettu meille tyhmille hallintoalamisille sieltä korkeuksista "oikeaoppista" ohjausta, oli se sitten kuinka järjetöntä tahansa.
tounge.gif
Muistaakseni sisäministeriössä on joku hallitussihteeri Anna-Kaisa (sukunimeä en muista), joka tietää meitä paremmin, että motarilla prätkällä tai autolla ajaminen yli 120 km/h on tappavaa puuhaa ja sen vuoksi pitää sakottaa ankarasti ko. nopeuden ylittäjiä... Tällaiset Anna-Kaisat todennäköisesti käyttävät pääasiassa julkisia kulkuvälineitä eivätkä ole koskaan ajaneet prätkällä. Siitä huolimatta ollaan niin v*tun tietäviä.
mad.gif

Tämä demareiden "kun minulla ei ole kivaa, niin sinullakaan ei saa olla"- mentaliteetti tuntuu erityisen tiukasti istuvan noissa eri ministeriöissä. Ministeriöthän ovat tunnetusti politrukkien linnakkeita.

Kysymys onkin siitä, että jos vasemmalle puolellesi tulee toinenkin motoristi, ja kääntyy vielä oikealle (koska isompitehoisena kyllä ehtii) niin kauanko sujuvuutta peräänkuuluttava asenne säilyy suomalaisessa. Ettei sitten aleta taas peräänkuuluttamaan valvontaa splittauksen splittaukseen. Sillä liikenne Italiassa on kieltämättä aika sujuvaa, mutta järkeä siinä ei ole lainkaan..
Onko tuollaista kohdallesi satunut useinkin? :^O  Nimittäin eihän kukan "järkevästi" slpilttaava vedä oikeallekääntyvien kaistan oikealle puolelle... Tuollaisessa case:ssa hivuttaudutaan sen kaistan vasemmalle laidalle ja niin reunaan, ettei sinne vasemmalle, siis samalle kaistalle, mahdu enää kukaan Bekka Bömperi tai Kilo Kyykkykään kiilaamaan.
Siis hei herätyskello, ellei esimerkkisi pohjaudu kokemukseen niin aikasta kaukaahaettu se kyllon.

Ei täällä mutta Italiassa tuo passaa hyvinkin. Kuukausi takaperin käytiin Milanossa opintomatkalla kaupunkiajon nikseihin liittyen, ja uutta aineistoa kertyikin runsaasti talven yli pureskeltavaksi. Useampikin keski-ikäinen nainen demosi, miten skootterilla voidaan tavallisessa mutkassa kuitata edellä ajava auto nätisti sisäkaarteen puolelta. Täkäläinen splittausmalli, jossa nopeusero on luokkaa 10 km/h ei saanut kannatusta, vaan välissä ajetaan ihan niin kuin yleensäkin ajetaan. Muutenkin koko ajoradan leveys on tehokkaassa käytössä riippumatta sinne vedetyistä viivoista tai muista jonninjoutavista merkinnöistä.

Ylitarkastaja
Voihan hitsi...

... ny mä sit ymmärrän, miksi ei saa sanoa keulimisen olevan kivaa...

Keuliminen ei ole kivaa!
buttrock.gif

Ylinopeus on aina - ajasta, paikasta ja tilanteesta riippumatta - vaarallista!
veryangry.gif

Aina voi jostain pompata hirvi eteesi!
crazy.gif

(<span style='color:yellow'>miksi niitä hirviä ei ammuta pois kuleksimasta...</span>)

Oma käsitykseni on, että 70 % mp-asioiden kanssa viran puolesta painivista omaa kokemusta moottoripyöräilystä, mikä on siis enemmän kuin kansalla keskimäärin. Itselläni on kokemusta kahdesta kahdeksaan pyörään, telamatolla ja ilman. Kaksipyöräiset, joita olen omistanut liikkuvat 50-1000 cmeksponenttiin3 välillä, mutta tällä hetkellä liikun kaksipyöräisillä vain virkatehtävissä, enkä silloinkaan sateella
biggrin.gif
.
Oletko koskaan splitannut esim seisovassa jonossa ja havainnut tekosi erityisen haitalliseksi yleiselle liikenneturvallisuudelle tai muille tiellä liikkujille?

Oma käsitykseni on, että 70 % mp-asioiden kanssa viran puolesta painivista omaa kokemusta moottoripyöräilystä, mikä on siis enemmän kuin kansalla keskimäärin. Itselläni on kokemusta kahdesta kahdeksaan pyörään, telamatolla ja ilman. Kaksipyöräiset, joita olen omistanut liikkuvat 50-1000 cmeksponenttiin3 välillä, mutta tällä hetkellä liikun kaksipyöräisillä vain virkatehtävissä, enkä silloinkaan sateella
biggrin.gif
.
Jos ne telamatot on jotenkin sivunneet moottoripyöriä ja johtaneet tuollaiseen oivallustasoon, niin ehkä olisi syytä luopua aiheuttamasta vaaraa sateettomissakin virkatehtävissä
nixweiss.gif

Kansalla keskimäärin on todennäköisemmin terveemmät käsitykset tarvittavista kurikampanjoista, kuin "mp-asioiden kanssa viran puolesta painivista"
buttrock.gif

Minä minä minä minä minä...

Jos minä splittaan niin se on hyväksyttävää mutta jos minun rinnalleni TUNKEE liikennevaloissa auto niin VOI KETTU...

Sama on monessa muussakin asiassa liikenteessä ja syyllistyn siihen itsekin.
Italiassa asia toimii jotenkin mutta täällä samaa ei voi suoraan sovittaa kun meistä jokainen (mp, auto, rekka jne jne) on oikeassa liikenteessä.

Ja sitäpaitsi minä olen sen paikan siinä kaistalla verovaroillani maksanut enkä siitä luovu.

Splittauksessa kannattaa aina kuitenkin ottaa tämä muidenkin asenne huomioon ettei sattuisi omaan leukaan

Se taksijonossa tilan antaminen on aivan sama asia kuin olla kohtelias liikenteessä muita kohtaan oli sitten liikkeellä jalan, pyörällä, prätkällä autolla tai millä tahansa, eli ASENNEKYSYMYS!!!
Kun olet joskus kohtelias ja luovut omasta edustasi niin joku toinenkin saattaa tehdä sen.

PS (anteeksi edit) mutta mitä sillä on merkitystä mikä kenenkin ammatti tai työ on. Onko jonkun toisen milipide sen huonompi tai parempi onko duunari vai härrä. Voidaan tietysti sitten jokainen ruveta kirjoittamaan omalla nimellä ja tittelillä ennen kuin mietitään kuka joku toinen on.
(sorry ei liittynyt suoraan aiheeseen mutta joidenkin kirjoittajien kommentteihin kuitenkin)

Kansalla keskimäärin on todennäköisemmin terveemmät käsitykset tarvittavista kurikampanjoista
Näinhän se on. Parhaat oivallukset tulevatkin vapaa-ajalla eli kansalaisena ollessani.
062802jumpie_prv.gif
Virkatehtäviä hoidetaan siis vain virka-ajalla ja siksi ajaksi suljen kansalais- ja maalaisjärkinappini ja seuraan kansan ajatuksia vaikka täältä.  
bowdown.gif
Mä olen huomannu että suurimmalla osalla viranomaisista, järki unohtuu tai sitä ei saa käyttää virantoimituksessa.
veryangry.gif
vaikka on poikkeuksiakin mutta pirun vähän
wink.gif

Kysyin Liikkuvan MP-poliisilta EAK-tilaisuudessa hähen kantaansa splittaukseen. Sanoi jotenkin näin: normaaleissa liikennenopeuksissa ja tilanteissa hän sakottaa vuorenvarmasti. Poikkeuksena joku totaalinen liikenteen jumiutuminen, jolloin h i t a a s t i ja varovasti voi ruuhkan ohittaa. Ei kuulemma ainakaan Turun alueella ole mitään syytäainakaan ruuhkien takia sallia. Saatan olla samaa mieltä.

Pari kertaa Euroopassa 35 C:n helteessä goret niskassa reissanneena opin kyllä jo Saksassa ekan staun tullen jottei siellä splittaamatta pääse muualle kuin sairaalaan nesteytykseen.

PS (anteeksi edit) mutta mitä sillä on merkitystä mikä kenenkin ammatti tai työ on. Onko jonkun toisen milipide sen huonompi tai parempi onko duunari vai härrä. Voidaan tietysti sitten jokainen ruveta kirjoittamaan omalla nimellä ja tittelillä ennen kuin mietitään kuka joku toinen on.
(sorry ei liittynyt suoraan aiheeseen mutta joidenkin kirjoittajien kommentteihin kuitenkin)
Varmaankin sen takia, että kys. henkilö on sellaisessa instansissa ja virassa töissä, että hänellä on asioihin jopa mahdollisuus vaikuttaa. (jos tuon minulle osoitit)

Kun on STAU niin kuin silloin tällöin Saksassa esiintyy, on järjetöntä jäädä jonon jatkoksi. Siellä voi turvallisesti edetä tilannenopeudella järkeä käyttäen mutta muistettava, että moottoriteillä sisäkautta ohittaminen on ehdottomasti kielletty ellei poliisi ole ohjaamassa sinne. Samoin pientareilla ajo on kielletty.

Tuossa jokunen kirjoitti Italiasta, siellä homma kuuluu asiaan. Jos motoristina jäät jonoa jatkamaan niin alkaa tulla mukavan näköisiä katsantoja.

On joskus tullut makaroonien kanssa ajettua sulkuviivojen yli bussikaistaa vastavirtaan ( tosin se oli tyhjä ) matkalla ohitettiin myös poliisiauto jolla oli majakat päällä kuten heilla on tapana joutuessaan sumaan. Ei tullut sakkoja.

Back