• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sakot räpsähti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkokoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TLL 78 1 mom. kohta 2. :

Uusintarikoksista ajokiellon kestoksi määrätään

vähintään yksi vuosi, jos kuljettaja on viiden vuoden aikana syyllistynyt kahdesti tekoon, joka täyttää törkeän rattijuopumuksen tai törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön.

crazy.gif

Sekä hyvä pitää myös mielessä, että lähes taivas on rajana ajokieltoasioissa:

saman pykälän 2 mom. : Tuomioistuin määrää ajokiellon olemaan voimassa enintään viisi vuotta.

Joten kovat on sanktiomahdollisuudet.  
033102bebe_1_prv.gif
tä?
crazy.gif
siis...huhheijaa..terve...nyt veti hiljaseks  
omg.gif

hetken järkytyksestä toivuttua voi vaan todeta että eihän näis rangaistuksis oo enää mitään järkeä,jos siis vertaa esmes. muihin "rikoksiin" ja niiden tuomiin rangaistuksiin  
shaun.gif

mun kohal nyt ei oo mitään ongelmia rattijuopumuksen suhteen ja siinä olen kyl samaa mieltä rangaistuksen kovuuden kanssa,mutta että tollaset sanktiot kahdesta ylinopeudesta johon helposti syyllistyy esim.pelkän ohitustilanteen takia.

nyt rupeaa jo naurattaan ja itkettään..hyvä el finlande  
buttrock.gif

MARSHAl,mistäs oot nuo tiedot onkinu?
pakko itte käyrä tutkasemas voiko tollanen tosiaan pitää paikkansa...jep,olen sellanen et uskon vasta kun itte nään  
biggrin.gif

pakko itte käyrä tutkasemas voiko tollanen tosiaan pitää paikkansa...jep,olen sellanen et uskon vasta kun itte nään  
biggrin.gif
Kyllä se asia vaan noin on. Ja lisäyksenä vielä, että se kolme sakkoa vuoden sisällä ja neljä sakkoa kahden vuoden sisällä pätee vain varsinaisen ajokortin omaavia. Jos on lyhytaikainen ajokortti niin vaastaava määrä on kaksi vuoden sisällä, tai kolme lappua kahden vuoden sisällä.

no hitto..kai se vaan on sit hyväksyttävä
sad_orig.gif
Niin, "hyväksyttävä" juu...
veryangry.gif

Semmosiahan me suomalaiset ollaan, hyväksytään kaikki älyttömyydetkin melkein mukisematta, mitä tuolta 'ylhäältä' vaan katsotaan sopivaksi esittää. Joutais kyllä vaihtaa aika iso osa noitakin pykäliä väsäävistä virkaimmeisistä. Luulis tässä maassa olevan tärkeämpiäkin asioita minkä parissa puuhastella, tai oikeitakin ongelmia ratkottavaksi, kun noille vielä verovaroista palkatkin maksetaan.
mad.gif

niin noh,se hyväksyminen on aikas suhteellinen käsite...ennen sitä on monta "tapahtumaa" jonka lopputuloksena se on EHKÄ vaan...paskalla tuurilla...hyväksyttävä
wink.gif

Joo itellä kans napsahti ekat sakot tossa helatorstaina, motskapoliisi mittas 142 km/h 100 alueella ja 18 päiväsakkoa
confused_orig.gif

TLL 78 1 mom. kohta 2. :

Uusintarikoksista ajokiellon kestoksi määrätään

vähintään yksi vuosi, jos kuljettaja on viiden vuoden aikana syyllistynyt kahdesti tekoon, joka täyttää törkeän rattijuopumuksen tai törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön.

crazy.gif

Sekä hyvä pitää myös mielessä, että lähes taivas on rajana ajokieltoasioissa:

saman pykälän 2 mom. : Tuomioistuin määrää ajokiellon olemaan voimassa enintään viisi vuotta.

Joten kovat on sanktiomahdollisuudet.  
033102bebe_1_prv.gif
tä?
crazy.gif
siis...huhheijaa..terve...nyt veti hiljaseks  
omg.gif

hetken järkytyksestä toivuttua voi vaan todeta että eihän näis rangaistuksis oo enää mitään järkeä,jos siis vertaa esmes. muihin "rikoksiin" ja niiden tuomiin rangaistuksiin  
shaun.gif
Vaan kun sen tietää, niin pitäisi osata varoa sen verran...

Onko vika lopultakin lainsäätäjissä ja -toteuttajissa vai rikkojissa, jos ehdoin tahdoin on pakko koheltaa...??

Ei se nopeakaan mopo itsekseen ylinopeuksia ajele, edes ohitustilanteissa.

* joo joo, kukkahattua sovittelen - taas *

biggrin.gif
Juu, eli kyllä se on kaikkien luettavissa voimassaoleva lainsäädäntö. Tutustu ihmeessä : FINLEX

Sieltäpä löytyy kaikkea kivaa, mitä kannattaa ottaa huomioon, ennen kuin kahvaa liikaa kääntää
cool.gif

shaun.gif
Niin, no, tässähän ei varsinaisesti ole kysymyksessä rangaistus. Kysymyksessä on tulevien rikosten tehokas ennaltaehkäisy. Sehän on selvää että rangaistukseltahan se toki tuntuu ja sellaisena sen kaikki ottaa. Ajokausi kun on muutenkin liian lyhyt. Lainsäätäjälle rangaistus on liikennetapauksissa se sakko tai vankeus (okei, tiedän, joskus jopa yhdyskuntapalvelu).

Näillä mennään...
nixweiss.gif

Joo itellä kans napsahti ekat sakot tossa helatorstaina, motskapoliisi mittas 142 km/h 100 alueella ja 18 päiväsakkoa  
confused_orig.gif
jo kortti veks,kauaksikin aekaa?
jos sua udella  
smile_org.gif
Eipä tainnu lähtee, vai?
Joo liikkuvat oli mukavalla päällä, ja sanoivat että kortin saan pitää kun on ajokausikin näin alussa  
biggrin.gif

Muutenkin oli mukavan oloinen asiointi  
tounge.gif

Vaikka pyöräpoliisi lähti seuraamaan, kun kiihdytin ramppia alas nuoruuden innolla
smile_org.gif
sano ettei ollu niitä ekoja lukemia saanu tutkalle
biggrin.gif
Mut kovaa olin tullu, kai mä sit olin
talktohand.gif

Mulla oli myös etu, ja takanakit liian kuluneet, että ne sisälty myös sakkoon. Kävin viikolla vaihtaa korpiaholla renkaat, niin kyllä se naureskeli, että hyvää tuuria.

Tännekkin tuli pikavoitto. 60-alueella 95 keskinopeus 1km matkalla. Olivat tulleet jo pitemmän matkan perässä mutta eivät kuulemma olleet saaneet aluksi kiinni. 20päiväsakkoa. Vitutti kyllä huolella kun katsoin taustapeiliin ja valot vilkkuu kuin tivolissa mondeossa. Olin varma, että kortti lähtisi mutta eipä onneksi lähtenytkään.

Nykyään kun joukkoliikenne on ajettu lähes tyystin alas ja ainoaksi siirtymäkeinoksi täällä maaseudulla jätetty yksityiset ajoneuvot, menee monelta myös työpaikka kortin myötä. Tässä ripeän etenemisen lisäsanktio, josta ei juuri puhuta.

Nyt on tältä kesältä vasta yksi kirjallinen huomautus ja yksi rikesakko alla. Eli vielä yhteen rikesakkoon varaa. Huh.

Päässä on kuitenkin enimmäksen sahanpurua, joten eipä vaikuta ajovauhtiin. Eli todennäköisesti ajokortti (ja työpaikka 50 km päässä) lähtevät joskus syksyllä tai ensi keväänä.

No, puuhastelua onneksi riittää täällä maalla loputtomiin ja vieressä on soramonttu tulevalle uudelle mopoharrastukselle crossiajelulle
tounge.gif

-hh-

Edit:kiroitusvirheitä

Tännekkin tuli pikavoitto. 60-alueella 95 keskinopeus 1km matkalla. Olivat tulleet jo pitemmän matkan perässä mutta eivät kuulemma olleet saaneet aluksi kiinni. 20päiväsakkoa. Vitutti kyllä huolella kun katsoin taustapeiliin ja valot vilkkuu kuin tivolissa mondeossa. Olin varma, että kortti lähtisi mutta eipä onneksi lähtenytkään.
Ihan kohtuullista kyllä, että mittasivat kilometrin keskinopeuden eivätkä tavalliseen tyyliin maksiminopeutta jonkun rekan ohituksen aikana..

Tuntuu muuten nykykyykyillä tuon tasaisen neljänkympin tai kuudenkympin pitäminen ilman nopeudenrajoituselektroniikkaa olevan aika mahdotonta; jos ajoon tarvitaan tuolla nopeudella vaikkapa yksi hevosvoima, on niiden sadan tai kahdensadan muun pitäminen piilossa aika hankalaa..

Minä kuittasin kolmannen sakkoni. 67@50 hui. Onko tietoa kuinka nopeasti tulee kutsua laitokselle luovuttamaan korttia, että tietäisin millaisia kesäsuunnitelmia voi tehdä...?

Ei nuo sakot niin harmittaisi, mutta kun kuittasin kaksi ensimmäistä kotilolla, ja molemmat vielä kehä III:lla. Kun ei opi, niin ei opi.

Back