• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sadekelit ja mootoripyöräily

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapsa75
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ne on nämä uudet tai aloittaneet siis motoristit tuollaisia. huomataan sateella, etteihän tää olekaan kivaa ja myydään muoti-heräteostos-väärien mielikuvien luulossa hankittu prätkä pois. mikäs siinä. jää tosimotoristeille enemmän käytettyjä prätkiä tarjolle ja niiden hintakin voi siinä samalla laskea. hyöty on monipuolinen.

sateen sattuessa ajetaan sateella. kun pyörä paskottuu, niin toiset pesevät sitä, toiset ajavat sillä edelleen.
Kyllä mä tiesin jo vuosia sitten ekaa, alle tonnista pyörää ostaessani että en tule pitämään sateella ajamisesta. Tässä jutustelussa lähtökohtana oli se, että siinä tapauksessa jos ei halua ajaa sateella, kuten minä, kannattaako pyörän pitäminen Suomessa kun kesällä näköjään lähes koko ajan vain sataa ja tuota poutaa on yhä harvemmin ja harvemmin.

Mulla on niin paljo rahaa kiinni nykyisessä pyörässäni että sen seisottaminen -sateella- autokatoksen alla täällä Euroopan sateisimmassa kolkassa vaan tuntuu rahan tuhlaukselta, sitä meinasin.

Mulla on niin paljo rahaa kiinni nykyisessä pyörässäni että sen seisottaminen -sateella- autokatoksen alla täällä Euroopan sateisimmassa kolkassa vaan tuntuu rahan tuhlaukselta, sitä meinasin.
Vastasitkohan tuossa omaan kysymykseesi.

Mulla ei ole vielä kertaakaan käynyt edes mielessä, että kannattiko pyörän hankinta vai ei vaikka rahallisesti kohtuu tiukkaa oli ennen pyörän hommaamista ja on edelleen. Ajan sillon kun siltä tuntuu sato taikka paisto.

Seisottaminen on halvin tapa harrastaa moottoripyöräilyä
033102beer_1_prv.gif

Ajattele sitten kun sillä pitää ajaa joka päivä, sehän se vasta kallista onkin...
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Itselläni uusiomotoristina on niiiin innokas olo
062802jumpie_prv.gif
, että kelit tuntuvat hidastavan silloin jos on kovin tuulinen keli, ei niin mukavalta tunnu, kun tuuli puskee kohti ojanpenkkaa jos kovin sivulta käy myräkkä
crazy.gif
? jospa siihenkin tottuu..

Vakuutusmaksut kun tulee niin ainahan se kirpasee mutta lohduttaudun sillä, ettei ole muita "kiusauksia" rahareikinä.

Kauheita eroja eri vakuutusfirmoilla vakuutuksissa...
nixweiss.gif

Viime viikolla ajoin Pudasjärveltä Kiirunaan yhtäkyytiä ja koko ajan satoi. Lämpötilat heilui jossain 5-12. Pellossa oli pakko mennä Eevan Valintaan ja ostaa kurahousut. Huoltsikan vessassa kuivaa alle ja taas mentiin. Jos ei, olisi jäänyt ajot siltä päivältä ajamatta. Pyörällä pitää ajaa. Pyörät tykkää, kun niillä ajetaan.

Ajopäiviä en ole laskenut, mutta 7000 km on saldo tähän mennessä. Harvaapa meistä sadepäivinä huviajelut taitaa kiinnostaa.. Mutta ainakaan mun reissut ei ole koskaan peruuntuneet, tai keskeytyneet sadekelien vuoksi.

Muistelenpa tässä kolmen viikon Euroopan reissua 2001. Ei tainnut reissuun mahtua kuin märkiä ja helvatin märkiä päiviä - voi luoja, että sitä vettä tuli ja kaikki paikat niin likomärkinä kuin olla saattaa. Kilometrejä kertyi kuitenkin luokkaa 4500 ja missään ei jätetty käymättä huonojen kelien vuoksi. Samaan malliin mennään tänä kesänä, satoi tai paistoi. Mutta töihin mennään autolla ja nurkka-ajelut näyttää jäävän vähemmälle ellei kelit parane.

Vaikka on kunnon ajokamat ni kyllähän tuo ajaminen sateella vituttaa jokasel metril eli enpä ajele muuten ku hianol ilmal kuival kelil.:orgmp:
062802moto_prv.gif
cool.gif

Vaikka on kunnon ajokamat ni kyllähän tuo ajaminen sateella vituttaa jokasel metril eli enpä ajele muuten ku hianol ilmal kuival kelil.:orgmp:
062802moto_prv.gif
cool.gif
Itseä ei niin hirveästi pieni sade haittaa. Sen sijaan se haittasi, kun ajoin vähän aikaa sitten hyvälle mutkapätkälle kymmeniä kilometrejä ja sadekuuro kasteli tien. Ei oikein uskaltanut kanttailla kunnolla, kun pidosta ei ihan täyttä varmuutta.
sad_orig.gif

No, muutaman päivän päästä ajoin uudestaan samalle pätkälle. Eiköhän jo ennen pätkälle pääsyä taas iske sadekuuro päälle. Onneksi sadekuuro kasteli vain osan mutkapätkästä ja pääsin kuitenkin kokeilemaan pyörän kallistusvaroja.
smile_org.gif
062802moto_prv.gif

Kukapa menee vapaaehtoisesti ulos vesisateella?? Reissut on tosin ajettava kelillä kun kelillä... Viikolla 24 oli Ylläksellä mökin pihassa lunta
tounge.gif
tounge.gif

Eihän tollanen pikku ripottelu välistä meinaa mitään, mutta nytkin useesti tulee sitä vettä oikeesti maahan asti.

Ja sit kun tulee helle kausi, niin ei kärsi yhtään napottaa ruuhkassa, kun hiki lentää ja moottori puskee veilä lisää lämpöä.

Ikinä ei ole hyvä
bawling.gif
Muistaakseni joku viisas joskus sanoi että moottoripyöräily on helevetin kivaa, mutta ei koskaan mukavaa...

Eipä siinä. Jos mieli tekee niin
sport05.gif
!!!

Hauskaa AJOkesää kaikille...
biggrin.gif

Ite ajan ku mummo kaikki pikku mutkat ja rampit, jos tie sattuu oleen yhtään märkä.
Ei oo luottoo yhtään renkaisiin, ja nyt puhun siis todellakin sellasesta ajamisesta mihin menee takanatulijoilla hermo.
Kehän rampit max 60km/h ja pelottaa niin helvetisti, autojono takana kasvaa mut ei auta, ku ei vaan uskalla lujempaa.
Muuten se vesi ei haittaa, kamat näköjään pitää vettä ihan kivasti ja saapahan autoilijat nauraa et on siin urpo mopoilija.

Kai se ekojen lipojen jälkee ois uskallusta enempi, ku tietäis suunnilleen et paljo uskaltaa kallistaa, mut pitäis vaan saada joku toinen pyörä alle, mikä ei ois päällystetty muovilla ;)

Laskin juuri, että tälle ajokaudelle ajopäiviä on itselleni kertynyt peräti 28 kappaletta. Alkukesästä ajopäiviä verottivat toki pakolliset pihatyöt nurmikonleikkaamisineen, mutta nyt jo monta viikkoa on ollut niin märkää ja viileää että moottoripyöräily ei nappaa yhtään. Tiedän, että monia motoristeja sade ei haittaa pätkääkään. Itse haluan kuitenkin ajaa vain kuivilla keleillä.

Heinäkuussa pamahtaa maksettavaksi tämän vuoden vakuutukset, ja veikkaanpa että laskun erääntymiseen mennessä niitä uusia ajopäiviä ei itselleni kovin paljon lisää tule.

Kun nyt näyttää siltä että tästäkin kesästä tulee yhtä huono kuin viime suvesta, olen pohtinut välillä kannattaako moottoripyörää enää Suomessa pitää kun ei ole ajokelejäkään.
Monien ennusteiden mukaan myös tulevat kesät ovat vähintään yhtä sateisia kuin nämä pari edellistäkin ovat olleet.

Onko kukaan muu pohtinut näitä samoja karuja asioita?
Mitä sitä paineita ottamaan ajopäivien määrästä. Pääasia et se pyörä on valmiina lähtöön kun siltä tuntuu. Kaikki harrastaminen maksaa, vois ne rahat huonompaankin mennä.(Vaimo tuhlais) et sillee.
sport05.gif

Pyöräilyä ei ehkä kannata miettiä liian vakavasti tai asettaa tiukkoja sääntöjä ajamiselle. Pyöräilyn kannattavuutta ei tohdi ainakaan rahallisesti pitää aina mielessä, jos näin on, myy pyörä pois huonon sään aikana.
Tänä kesänä on ajettu jonkin verran matkaa sateessakin. Pahemmin ei ole haitannut kun muistaa että sateen jälkeen tulee aina pouta.
Kolme viikkoa on vielä lomaa jäljellä ja suunnitelmissa olisi pikainen Nordkapin reissu. Vähän katsotaan säätä ennakkoon jotta välyttäis pahemmilta keleiltä. Maailma ei kaadu vaikka reissu jäisi tekemättäkin.

Pyöräilyä ei ehkä kannata miettiä liian vakavasti tai asettaa tiukkoja sääntöjä ajamiselle. Pyöräilyn kannattavuutta ei tohdi ainakaan rahallisesti pitää aina mielessä, jos näin on, myy pyörä pois huonon sään aikana.
Tänä kesänä on ajettu jonkin verran matkaa sateessakin. Pahemmin ei ole haitannut kun muistaa että sateen jälkeen tulee aina pouta.
Tottahan toikin on. Nyt näyttääkin mulla siltä, että toi iso ja kallis pyörä menee myyntiin. Ostan pienemmän jossa vakuutuksetkin on halvemmat - ei harmita sitten seisottaa sitä kesällä vedenpaisumusaikaan
biggrin.gif

Jos pelkästään rahaa ajattelis niin eipä kyllä kannattais ostaa pyörää ollenkaan.

Jonkinlaista toivoa vielä on, että heinäkuun lopussa on kuivemmat kelit ja pääsee pitkille reissuille. Tänäänkin on hieno päivä, mutta uusimpien säätietojen takia ainakin meikäläisen pyörä nököttää autokatoksessa viikonlopun ja koko ensi viikon.

Kiva oli tänään ajella mopolla töihin.

Ite kun aloittelin kymmenisen vuoden tauon jälkeen uudelleen tän harrastuksen niin ostin itelle Kawan EN500:n just sen takia, jos nyt sit kuitenkaan ei innosta ajaminen. Olis ollu huokeempi seisottaa tallissa.
smile_org.gif

Sen kummemmin ketjua kahlaamatta totean ettei se ole kuin varusteista kiinni, eikä ole edes vaihtoehtona lähteä kotilolla sadekelillä kun sekin majailee kesän muualla ettei pääse silkkiperseilemään
wink.gif
Onhan se tietty synkkää jos kelit on sadepainotteisia mutta itse ainakin nautin sitten enemmän kun on hyvää keliä, ja muutenkin sadetta enemmän mua vituttaa kun nykyään tuntuu olevan enemmän tuota ilmaa liikkeessä kuin ennen (siis tuulee **tun kovaa).

Toki huviajelut jää väliin jos kelit on hanurista, töihin on mentävä siitä riippumatta ja siis
sport05.gif

Sen kummemmin ketjua kahlaamatta totean ettei se ole kuin varusteista kiinni, eikä ole edes vaihtoehtona lähteä kotilolla sadekelillä kun sekin majailee kesän muualla ettei pääse silkkiperseilemään  
wink.gif
Onhan se tietty synkkää jos kelit on sadepainotteisia mutta itse ainakin nautin sitten enemmän kun on hyvää keliä, ja muutenkin sadetta enemmän mua vituttaa kun nykyään tuntuu olevan enemmän tuota ilmaa liikkeessä kuin ennen (siis tuulee **tun kovaa).

Toki huviajelut jää väliin jos kelit on hanurista, töihin on mentävä siitä riippumatta ja siis  
sport05.gif
komppaan

Back