• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Saako kevaria virittää, jos kortti riittää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jj.lehtio
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vakuutukset ja ajoneuvon rakenteellinen nopeus tulevat helposti vastaan.
Eihän kevarilla ole mitään nopeusrajaa edes? Vai mitä tolla rakenteellisella nopeudella haet?

Rakenteellien nopeus tarkoittaa sitä optimaalista maksiminopeutta,
jonka tehdas on laskelmissaan ko. fillarille todennut ja jota se
ei suosittele ylitettäväksi siksi, että rungon lujuus ja jäykkyys,

Esim moottoripolkupyörien maksiminopeus tulisi olla 45km/h ja
vaikka niillä pienten virittelyjen jäkeen pystyykin ajelemaan
vaikka 80km/h, niin se on kiellettyä - ainakin poliisi lopettaa
niillä ajelun heti, kun vain käsiinsä sellaisen saavat ja taitavat
vielä haukkua ja antaa sakotkin etc ... Niissä on ilmeisesti aivan
alitehoiset jarrut mm sellaisiin nopeuksiin ja luultavasti rungon
ominaisuudetkin loppuvat kesken noille nopeuksille.

J
Nuo nykypäivän skootterit ovat tehty kulkemaan sen 70-80kmh. Jarrut ja alusta ovat sen mukaiset (poislukien kiinalaiset joista osan ominaisuudet ei tahdo riittää edes neljäänkymppiin). Suomessa nyt vaan sattuu olemaan laki joka määrittää mopon sallituksi huippunopeudeksi 45kmh. Suomeen tuotavat mallit rajoitetaan keinotekoisesti hitaammiksi kuin ne alunperin on tarkoitettu.

Myös omassa pakettiautossani on Suomessa "rakenteellinen nopeus" 100kmh, mutta jos olen esimerkiksi ajoneuvon valmistusmaassa, niin yllättäen saankin rakenteen puolesta ajaa niin kovaa kuin se kulkee eli hurjat 140! Kyllä sen jarrut ja alusta pysyy kyydissä vallan mainiosti. (Suomessakin joka kerta kun olen moottoritiellä)

Mutta alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että jos et mitään ulospäin näkyvää muutosta tee niin kukaan ei koskaan tule kysymään mitään. Kai se teoriassa pitäisi katsastaa, mutta tuskin saat niin suurta tehonlisäystä aikaiseksi ilman turboa, että kukaan edes huomaisi vaikka tutkisi.

Käsittämätöntä viranomaisenpelkoa aikaisemmissa vastauksissa.

Rakenteellien nopeus tarkoittaa sitä optimaalista maksiminopeutta,
jonka tehdas on laskelmissaan ko. fillarille todennut ja jota se
ei suosittele ylitettäväksi siksi, että rungon lujuus ja jäykkyys,
jarrujen teho ja muut ajo-omionaisuudet ja rakenteelliset
lujuudet kestävät ettei se rakkine hajoa kesken kaiken. Tätä
rakenteellista lujuutta tarkkailee myöskin Suomen viranomaiset
luokitellessaan kulkimen maksiminopeuksia ja kuormakestävyyttä ym.
Jees, mutta mun mielestä niille kevareille ei ole kyllä määritelty mitään rakenteellista maximinopeutta, tai en kyl ole ikinä kuullutkaan et jossain olis ne mainittu. Eikä ne poliisit varmastikkaan ala koittamaan et kulkeeko sun piikkis 140 vai 180. Eli käytännössä ne poliisit ei voi sanoa yhtikäs mitään nopeudesta.

Ihan turhaa tollanen poliisipelko, kun käytännössä ottaen HYVIN harva jää kiinni. Eli palikkaa pyörään ja menoksi
sport05.gif
Jos poliisit tulee marmattamaan niin ei muu auta kuin
033102bebe_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

en tiedä varaderosta, mut kyllä monista kevareista saa helposti 30-40 hepoa, mikä liikuttaa reilua 100kg jo ihan kelvollisesti.
2-tahtisista joo, mutta nelareista ei kyllä toivoakaan. Eikä kyllä kaikista 2-tahtisistakaan. Parista kyykystä (RS, Mito, NSR) ja sitten näistä Kottaraisista tuo on mahdollista.

Jees, mutta mun mielestä niille kevareille ei ole kyllä määritelty mitään rakenteellista maximinopeutta, tai en kyl ole ikinä kuullutkaan et jossain olis ne mainittu. Eikä ne poliisit varmastikkaan ala koittamaan et kulkeeko sun piikkis 140 vai 180. Eli käytännössä ne poliisit ei voi sanoa yhtikäs mitään nopeudesta.
Se, että sä et ole kuullut rakennenopeudesta, niin ei TODELLAKAAN tarkoita sitä, että sellaista ei olisi olemassa.
033102bebe_1_prv.gif

Joka jumalan (moottori)kulkuneuvollehan nuo määritellään ainakin laitteen valmistajan taholta. Harvemmin niitä tosin tällaiset tavikset joutuu käsittelemään. Näitäkin toki, niinkuin tuossa aiemmin todettiinkin, voidaan rajoittaa/rajoitetaan edelleen vielä paikallisilla säädöksillä, eli mm. mopon ja pakettiauton max. nopeudet on Suomessa rajoitettu, vaikka ne todellisuudessa olisikin suunniteltu hieman kovempiin nopeuksiin.

Aika harvasta pyörästä lähtee dynossa se mikä rek.otteessa lukee. Voi olla yli tai alle
wink.gif

Mutta A1 luokan kevarilla sen pitää olla alle 11kW riippumatta siitä kuka sillä ajaa. Eihän mopoautoakaan saa virittää kulkemaan 80km/h vaikka sillä ajaisi B-kortillinen kuski.
Sitten kun Varadero on rekisteröity moottoripyöräksi (A2 alle 25kW tai A) niin sitten siinä saa olla vaikka kuinka paljon tehoa..

Tuskin näiden turbopyörienkään valmistajan suosittelemia nopeuksia valvotaan, puhumattakaan streetfightereistä ja hc-kustomoiduista choppereista joiden ohjausgeometriaakin on muuteltu! Tosin olen kuullut huhuja joiden mukaan vaihdettu ohjaustanko on vaikuttanut vakuutusyhtiöltä saatuihin korvauksiin negatiivisesti..

Mutta toisaalta: kuka huomaa eroa 15hp - 20hv välillä. 2tahtisista piikeistä epäilen että valtaosa oikeasti on täystehoisia!
Aprilia RS 115kg n.23kW luki joskus rek.otteessani, kuristukset ilmeni vain siinä että rek.otteessa luki 11kW, kuten monella muullakin. ( ja tietysti napista painamalla pakoaukon säätimen sai ala-asentoon
biggrin.gif
tilanteen vaatiessa )

Mitä tulee siihen, että moposkoollereilla voi muualla maapallolla
ajella niin tai näin ja meillä ei, niin lakihan on meillä hieman
kenties vanhentunut .. Toisaalta kukaan ei ole väittänytkään,
että laki olisi jotenkin OK, joten mars mars eduskuntaan ja pyytämään
muutosta ...
Ja vielä ajoluvatkin pitäisi olla suurempitehoisten kanssa kunnossa.
Kyllä on ihmiselle monta kiusaa järjestetty Suomessa .. on se niin väärin ..
cool.gif

No niinpä .. rakenteelliseen nopeuteen ne ovat laskevinaan senkin,
kun vehkeellä ajetaan vuosia, että miten todennäköistä on, että esim.
jarrut ovat vielä siinä kunnossa kuin vaaditaan. Joku tietenkin voi
sanoa, että kuluuhan ne kaikissa vehkeissä .. no niinpä tekeekin, mutta
jos ne on alun perin tehty parista pellinpalasta, niin varmaa on, että
ne eivät tule kestämään kuin yhden kovan jarrutuksen, jos sitäkään.
wink.gif

Mutta ihan sama se minulle ... ei hetkuta mitenkään ..
Ajaahan jengi ylinopeuttakin kaiken aikaa .. kuitenkin se joillekin
napsahtaa sekin .. harkitkaapa ihan itse kuten tähänkin asti.
Minä en ole kieltänmässä teiltä yhtään mitään, kunhan kirjoittelen.
smile_org.gif

Kuten itsekin jo aiemmin totesin ja samoin joku toinenkin jo totesi,
niin ihan kaikki lait ovat siltikin voimassa vaikka niistä ei olisi
kuuna päivänä kuullutkaan. "En tiennyt" ei pelasta yhtään.

Edelleenkin: tehkääpä ihan itse mitä parhaaksi näette ja haluatte.

Rock ..
smile_org.gif
.. hyvä meininki ..

Back