• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

S750 hihnojen vaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antti80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuota, tuota. En tiedä kuinka tarpeellinen kommenttini on, mutta nykyäänhän tuo hihnan kireys tarkastetaan taajuden mukaan, eli hertzeissä ei momentilla. Saa kuulema tarkemman lopputuloksen.
Kyllä se hihnojen kireys nykyisin uudemmissa ducateissa mitataan hetzeissä.Ilma koneissa takapytyn hertzi taajuus on matalampi(hihna löysempi).Taajuus mittaukseen menty ilmeisesti sen takia,kun nykyisissä ducatin moottoreissa nokka-akselit on liukulaakeroitu,kun ne aiemmin olivat kuulalakeroitu(ainakin ilma koneet).

Kas, kun tämän asian suhteen ei ole vielä nähty maahantuojan "kädenojennusta"
biggrin.gif

Kyllä te ne hihnat voitte passata tuolla kuusiokoloavainmenetelmällä. Ei tämä prkl ole mitään rakettitiedettä. Ja luuletteko, että jokainen merkkikorjaamo ostaa nuo hertsipimputtimet - ei todellakaan. Entä jousivaa'an - ei todellakaan. Jutun tarkoitus on laittaa hihnat sopivalle kireydelle ja se onnistuu vaikka peukalolla ja etusormella heiluttamalla. Koko palsta on prkl pelkkää arvailua ja veikkauksia asentajilta, jotka eivät ole remmejä nähneetkään. Tarkkaa se ole kuin kilpakoneessa (4v), joissa haetaan se viimeinenkin rutistus tehoista. Katumopoissa tuolla melko pienellä kireydestä johtuvalla ajoitusmuutoksella ei ole mitään väliä.
Muistakaa vain, että ette kiristä hihnoja liian kireälle. Ottakaa mopoistanne kopat auki ja katselkaa ja tutkikaa ja painelkaa niitä hihnoja, niin tiedätte mistä puhutte ja näette sen hihnan kireyden. AAAAaaaaaaaaaarrrrrrrgggggghhhhhhhhhhhhhhhhhh........

Älkäähän nyt... Ei tuokaan ole mitään avaruustiedettä.

Kiristimen pulttien ollessa löysällä laitetaan se viiden/kuuden millin kuusiokoloavain rullan ja hihnan väliin. Painetaan napakasti kiristimestä löysät pois ja pultit kiinni. Valmis.

Olen itse vielä käyttänyt konetta ilman suojakoteloita, jolloin näkee miten kylmät hihnat "elää" ja katsoa ettei hihnat ota toisiinsa ja kiristimen pulttiin. Jos tarvetta voi vielä aavistuksen kiristää. Kuumalla moottorilla  hihnojen pitäisi olla aika napakat.

Ko. toimenpide vaatii hieman tuntumaa, mutta jokaiselle joka on joskus pappatunaa teknisempää laitetta käpistellyt on homma helppo nakki. Itse en ole koskaan tarvinnut kalavaakoja tai momenttiavaimia hommaan.  
buttrock.gif

Kaikki momentit ja muut jutut asiaan liittyen selviää manuaaleista, jotka on ollut esillä tälläkin foorumilla.
No hitto. Siinähän se on.

Kyllä te ne hihnat voitte passata tuolla kuusiokoloavainmenetelmällä. Ei tämä prkl ole mitään rakettitiedettä. Ja luuletteko, että jokainen merkkikorjaamo ostaa nuo hertsipimputtimet - ei todellakaan. Entä jousivaa'an - ei todellakaan. Jutun tarkoitus on laittaa hihnat sopivalle kireydelle ja se onnistuu vaikka peukalolla ja etusormella heiluttamalla. Koko palsta on prkl pelkkää arvailua ja veikkauksia asentajilta, jotka eivät ole remmejä nähneetkään. Tarkkaa se ole kuin kilpakoneessa (4v), joissa haetaan se viimeinenkin rutistus tehoista. Katumopoissa tuolla melko pienellä kireydestä johtuvalla ajoitusmuutoksella ei ole mitään väliä.
Muistakaa vain, että ette kiristä hihnoja liian kireälle. Ottakaa mopoistanne kopat auki ja katselkaa ja tutkikaa ja painelkaa niitä hihnoja, niin tiedätte mistä puhutte ja näette sen hihnan kireyden. AAAAaaaaaaaaaarrrrrrrgggggghhhhhhhhhhhhhhhhhh........
888, ota ihan rauhaksiin. Kaikki ei ole tekniikan suhteen yhtä tietäväisiä kuin sinä ja siksi asioista keskustellaan ja spekuloidaan. Lähestulkoon kaikki vaihtoehdothan on jo tullut esille ko. toimenpiteen (hihnojen kireyden tarkistukseen) toimittamiseksi, jokainen saa valita siitä itse miten homman hoitaa.

Itse olen aika lapanen noissa teknisissä asioissa ja mielelläni kuuntelen viisaampiani ja heidän neuvoja miten homma hoidetaan. Joissakin tapauksissa en luota "kolmannenkäden tietoon" ja omaan taitooni, vaan teetätän homman sitten muualla. Mutta omasta mielestäni myös jotain pikkaisen tiedänkin ja siksi myös omaa näkökantaani tuon esille.

Joku tuolla sanoi että "Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä". Varmasti pitää paikkansa mun kohdalla. Mutta mun mielestä kun jotain lähtee tekemään niin on se parempi tehdä myös kunnolla.

Mutta joka tapaksessa kiitos kun jaat mielipiteesi ja kokemuksesi meille kokemattomimmille.

888 olet oikeilla jäljillä...näin se homma menee katupeleissä ja "harrastetason" kilpureissakin...

Ite kiristän 2-v hihnat omistamallani tehdastyökalulla(=kalavaaka) ja 4-v hihnat tolla kuusiokolohommalla... ja homman voi tehdä hyvin vaikkei ole mitään ..tun hertsimittareita...tärkeintä on ettei vedä hihnoja liian kireälle...

Näihin Ducatin huoltohommiin ei liity mitään mystiikkaa, kunhan lukee korjauskäsikirjaa ja seuraa sen antamia ohjeita oikeassa järjestyksessä... ja mikäli vaan vähänkin kyvyt ja käytössä olevat tilat antavat myöden, niin hommat kannattaa tehdä itse ja/tai pyytää kavereilta apua... en usko näiden maahantuojien/huoltofimojen hommiin ollenkaan... niissä työaika ja raha ratkaisee...kapitalistinen voitontavoittelu menee kyllä tässäkin asiassa moottorin ja asiakkaan "hyvinvoinnin" edelle...

Back