• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ruotsin rekisteristä poiston vaikeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uiop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ruotsin rekisteristä poiston vaikeus

Tervehdys!

Pienenlaatuiseksi ongelmaksi jo kasvamassa tämä Ruotsista takaisin Suomeen muutto. Pari autoa sain jo rekisteröityä ja pikkuhiljaa nekin saamassa pois Ruotsin rekisteristä mutta sitten tuo Sutsuki.. oma episondinsa sekin.

Minulla on tarkoitus repiä pyörä riekaleiksi ja kasata se uudestaan. Tarkoitus ei siis ole rekisteröidä, vakuuttaa ja verottaa pyörää Suomeen vielä vähään aikaan. Mutta ei kiinnostaisi maksaa vakuutuksia ja veroja Ruotsiinkaan tuona aikana. Trafikverket ruotsissa ei suostu poistamaan pyörää rekisteristä ennen kuin olen lähettänyt heille jonkin todisteen että vehje on tuotu Suomeen. Näitä todisteitahan ei ole olemassa, koska veropäätöstä en ole hakenut enkä etes yrittänyt rekisteröidä.

Rekisteriotteen toisen osan olen jo lähettänyt heille johon olen merkinnyt nuo vientitarkoitukset, mutta se ei näköjään riittänytkään vaikka aikaisemmin antoivat niin ymmärtää.

Onko kellään mitään ideoita tuohon?

Kävisin ite katsastusasemalla tarjoamassa Ruotsin kilpeä josko ne lähettäisivät sen Trafikverkettiin vaikka mp:tä ei Suomen kilpiin laitettaisikaan sillä hetkellä, näinhän se toimii jos Suomen kilpiin heti rekisteröisit tai ainakin toimi pari vuotta sitten.

uiop sanoi:
Tervehdys!

Pienenlaatuiseksi ongelmaksi jo kasvamassa tämä Ruotsista takaisin Suomeen muutto. Pari autoa sain jo rekisteröityä ja pikkuhiljaa nekin saamassa pois Ruotsin rekisteristä mutta sitten tuo Sutsuki.. oma episondinsa sekin.

Minulla on tarkoitus repiä pyörä riekaleiksi ja kasata se uudestaan. Tarkoitus ei siis ole rekisteröidä, vakuuttaa ja verottaa pyörää Suomeen vielä vähään aikaan. Mutta ei kiinnostaisi maksaa vakuutuksia ja veroja Ruotsiinkaan tuona aikana. Trafikverket ruotsissa ei suostu poistamaan pyörää rekisteristä ennen kuin olen lähettänyt heille jonkin todisteen että vehje on tuotu Suomeen. Näitä todisteitahan ei ole olemassa, koska veropäätöstä en ole hakenut enkä etes yrittänyt rekisteröidä.

Rekisteriotteen toisen osan olen jo lähettänyt heille johon olen merkinnyt nuo vientitarkoitukset, mutta se ei näköjään riittänytkään vaikka aikaisemmin antoivat niin ymmärtää.

Taitaa olla ainoa keino, rekisteröidä (ja maksaa vero) siitä Suomeen, ennenkuin Ruotsi on tyytyväinen,;-)
Ymmärrän kyllä miksi ei onnistu vain viedä pyörä maasta ja laittaa varastoon, odottelemaan parempia aikoja.
Ei taida onnistua omistaa pyörä/auto Ruotsissa jos itse virallisesti asuu toisessa maassa.
Muutenhan se ei ole ongelma laittaa pyörä/auto seisomaan , niin ei vakuutusta tarvitse maksaa, riippunee vakuutuksesta.

Viimeksi muokattu:
uiop sanoi:
Tervehdys!

No mikset lähetä rekisterikilpeä kahtena kappaleena Transportstyrelsen jos kerran haluat poistaa Ruotsin kilvistä.

rimpjar sanoi:
No mikset lähetä rekisterikilpeä kahtena kappaleena Transportstyrelsen jos kerran haluat poistaa Ruotsin kilvistä.
Transportstyrelsenin sivuilla voi ottaa auton pois käytöstä (ställ av ditt fordon) jolloin ei tarvitse enää maksaa veroja eikä vakuutusta. Sama toiminee moottoripyöränkin kans..?

Kojiro sanoi:
Transportstyrelsenin sivuilla voi ottaa auton pois käytöstä (ställ av ditt fordon) jolloin ei tarvitse enää maksaa veroja eikä vakuutusta. Sama toiminee moottoripyöränkin kans..?

Tuo pyörä on otettu jo pois tieliikennekäytöstä viime syyskuussa, mutta silti vakuutukset näyttää juoksevan.

Eikö tullissa tehdä maahantuonti-ilmoitus? Ei kai se yksinään laita byrokratian rattaita pyörimään ja verotuspäätöstä vireille?

Ei onnistu enään tuo kilpien lähettäminen Transportstyrelseniin saadakseen pyörän ruotsin kilvistä pois....ainakaan jos sen haluaa uudestaan kilpiin.
Ainoastaan romutustodistuksen hankkimalla sen saa pois kilvistä, mutta se on sitten "lopullinen poisto ". Eli ilmeisesti vaihtoehdoksi jää tullaaminen ja verojen maksu :thumbup:

Tulliin soitettaessa heiltä tulikin hyvä idea.

Ensinnä ihmettelivät tuota Ruotsin käytäntöä ja vaikeutta rekisteristä poiston osalta, koska EY alueella rekisteristä poisto pitäisi tosiaankin vain olla ilmoitusluontoinen asia ja tuo rekisteriotteen toisen osan lähettäminen pitäisi riittää.

Siinä vähän aikaa pähkäiltiin ja heiltä tuli idea täyttää tuo Suomalainen ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta. Lähetin sen sitten allekirjoitettuna (ilman tullin merkintöjä tahi leimaa) sähköpostin liitteenä trafikverketille ja se riitti heille. Nyt on pyörä pois Ruotsin rekisteristä. Sitten pitäis alkaa metsästeleen osia, että saa tuon tieliikennekelpoiseksi suomessa.

:jippikaijee:

uiop sanoi:
Tulliin soitettaessa heiltä tulikin hyvä idea.

Siinä vähän aikaa pähkäiltiin ja heiltä tuli idea täyttää tuo Suomalainen ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta. Lähetin sen sitten allekirjoitettuna (ilman tullin merkintöjä tahi leimaa) sähköpostin liitteenä trafikverketille ja se riitti heille.

Ei se tosian ruottalaistenkaan mielestä tuon vaikeampaa olisi pitänyt olla:

Flytt till ett annat EU- eller EES-land
http://www.transportstyrelsen.se/sv...istrering/Flytt-till-annat-EU-eller-EES-land/

"Om anmälan kommer in innan du själv har anmält avregistreringen, kan det fungera som ett underlag för Transportstyrelsen att avregistrera fordonet i Sverige."

Itse aikanaan postitin muutopyöränä tuodun VFR:ni ruottin rekkarikilven takaisin ruotsiin kun paluumuutin tänne. Tämä riitti vielä vuonna 1999 vaikka en heti ottanutkaan laitetta suomessa käyttöön. Ajat muuttuvat näemmä.

/MarcusB

Jatketaas tarinaa.

Pyörään tuli veropäätös nyt suomeen jonka juuri maksoin, mutta hieman aikaisemmin tein oikaisupyynnön ihan kiusalla. Taulapäänä en tietenkään ottanut veropäätöksestä kopioa ja lähetin veropäätöksen oikaisupyynnön mukana takaisin tulliin kun niin ohjeistivat. Nyt tajusin muita lappuja lukiessa, että veropäätös pitäisi olla mukana kun menee katsastamaan.

Ei saat%#na, että sitä osaa olla tyhmä. Onko joku käynyt rekisteröimässä vehkeen ilman noita lappusia.

Tuossa yhdessä lapussa lukee näin:
"Pankkiin maksettu autovero näkyy Tullin maksuseurannassa noin kahden pankkipäivän kuluttua maksusta. Tullin lähettämä rekisteröintilupa näkyy katsastustoimipaikoilla rekisteröintiluvan lähettämistä seuraavana päivänä Ajoneuvo voidaan rekisteröidä kun tullin lähettämä rekisteröintilupa näkyy katsastustoimipaikan tietojärjestelmässä"

Tuontipyörästä ei ole kokemusta, mutta tuontiauton osalta ainakin toimi siten, että maksu oli tullut perille ja rekisteröintilupa oli katsastuskonttorin järjestelmässä parin päivän päästä maksusta. Enpä nyt varmasti muista oliko veropäätös mukana rekisteröintihetkellä.

Eivätköhän ne kerro katsastuskonttorilta, että pitääkö alkuperäinen päätös olla mukana vai ei, jos soittaa sinne ja kysäisee.

Katsastaja näkee töllöltä onko verot maksettu vai ei. Vaan se ei riitä. Mukana tulee olla tuo sinulle lähetetty veropäätös. Sama päätös siis jonka he itse näkevät töllöltä. Kiitos Trafi taas tästäkin järjettömyydestä.

Eikö tuon päätöksen saa uuden kappaleen jos pyytää? Sanoo että kissa kusi pälle ja musteet liukeni ja paperi palo puhki? :dunno:

Laitoin pyyntöä Tullille, että saisko kopion sähköpostiin niin voisin tulostaa. Toivotaan niin saa juhannukseksi ajoon (joopajoo, paljon tulee varmaan ajeltuaki)

beer.gif

Back