• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rungon hiekkapuhallus & maalaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Eli onkos kukaan vienyt mopottimen runkoa maalattavaksi? Onko kallista vai halpoo? Itse en rupee tekemään, kun ei oo aikaa, taitoa eikä vehkeitä. Pitäis toi kotarin runko maalauttaa...

Pulverimaalaus ainoa oikea?

Tais olla puhallus jotain 20 eetä ja maalaus noin 40...50 eetä. Ei kannata alkaa ite hioon ja maalaan noilla hinnoilla. Runko tuli tosin vaan mattamustaks, eikä millään metallivärillä.

Juu, mulla ei kyllä hermot varmaankaan kestäis tommosen rungon hiomista, hiekkapuhallus on nopeempi, parempi ja kivuttomampi tapa. Väri tulee mullakin olemaan musta, toi mun kotari on pelkästään endurokäytössä, eli sitä ei viitti liian hienoks laittaa...

Nyt kun siitä on kone p**kana, niin ajattelin laitella kerrankin koko pyörän kuntoon, eli muoviosat vaihtaa väriä jne, jne... Eihän tommosen maalauksessa ole tietty mitään järkeä, kun nurin se menee kuitenkin, mutta joku projekti sitä on aina oltava
nixweiss.gif

Suositelkaas jotain hyvää ja halpaa maalaamoa joka puhaltais ja pulverimaalais rungon pääkaupunki seudulla.

Tiedä sitten mutt maastopyörän rungon hiekkapuhallutin erikseen ja vein sen jälken Nokialla sijaitsevaan NPT-nimiseen firmaan joka tekee pulverimaalauksia. Värin vaihto koneeseen maksoi jokusia satoja markkoja maalauksen lisäksi mutt jos jätti maalattavan osan sinne odottamaan ett jotain muita kappaleita vedetään esim punaiseksi niin hintaa maalaukselle tuli vain 150 mk...

ghostface.gif

Silloin muuten sattui olemaan iso tilaus sähkökaappeja menossa maalattavaksi, ja vaikka olisinkin halunnut pyörästäni puhtaan valkoisen, siitä tuli nuukuuttani asidofiluspiimänvalkoinen...
bawling.gif

Niin, ja muistakaa hiota runko puhalluksenkin jälkeen, jos itse meinaatte maalata. Saattaa jälki olla aika krouvia, riippuen hiekan karkeudesta.... Ja maali nopsaan päälle, tunnissa kehittää jo ruosteen alun.....

no piru vie, täällähän tämmönen keskustelu sitte oliki  
shaun.gif
menin pistämään tonne jonnekki muualle samanlaisen

muaki hirveesti kiinnostais toi maalauttamisen jalo taito. onkos katteiden maalauttaminen kuin kallista? ja onko ne automaalaamot oikeita paikkoja siihe?

edit: niin tuosta "rungon maalauttamisesta" vielä... mitä 'runkoa' te nyt sitten ootte maalaamassa?
withstupid.gif
vai katteetko vaan? mulla ainaki muovikatteiden maalaus ois se kiinnostava osa, niitä tuskin hiekkapuhalletaan, vai?
withstupid.gif

Hyvinkäällä löytyy semmonen "tehdas" kuin T:mi Jouko Koli. Äijä puhaltaa alumiinioksidilla, jonka jälkeen kuulemma kelpaa kromaukseen?
confused_orig.gif
?. Ja perään läiskästään jauhemaalia. Työn jälki jees ja ei maksa paljoa KX 250 työt makso alle 50 euroa yhteensä. P.S. Kannattaa putsata öljyt hyvin pois jollain liuottimella, koska oksidi tarttuu rasvaan ja näyttää jo puhalletulta ja jälki on kuin maalattua hiekkapaperia.

Mites kromauksesta onko kukaan kromannut runkoa, takahaarukkaa tai muita osia?

Millaista jälkeä tulee ja millä hinnalla.
Ja eikös jos runkoa kiiltää niin pohjatyöt ovat melkein tehty vai olenko väärässä?

eleko rakennus tattarisuolla tekee pulverimaalauksia helsingissä. itse laitatin jytä-jammun rungon siellä. hiekkapuhallus ja pulveri(musta)maali yht 600mk vuonna 98.
takahaarukan nailonhelat suli siinä hommassa ja kaikki mihin ei halunnu maalia esim.kierteet/laakeripinnat tuli suojata siten että suojat eivät sula. pinta oli silkinhimmeä. lopputulokseen olin erittäin tyytyväinen. tekivät silloin auton vanteille saman hoidon n 100mk/kpl

Jouko Kolia Hyvinkäällä käytin itsekkin Kawan raamia ja lisä osia puhaltamaan ja maalaamaan joku vuosi sitten. Jälki erinomaista ja hinta kohdallaan.
Kannattaa kiertää jokaiseen paikkaan missä on kierteet, ruuvit työn ajaksi. Samoin kun ohjauslaakerit, iskari kiinnikkeet ym. reijät joihin ei soisi maalia menevän, tukkia ne vaikka korkilla, ilmastointiteipillä, koivuklapilla tai kumipuslilla. Helpottaa hieman kasamisvaiheessa kun ei tarvi alkaa raapia maalia ahtaista paikoista.
On tullut kokeiltua muitakin paikkoja aikaisemmin, Tattiksella Taximo ja Nummelan teollisuusmaalaamo mutta paras lopputulos on ollut tossa Hyvinkään paikkassa.

no piru vie, täällähän tämmönen keskustelu sitte oliki  
shaun.gif
menin pistämään tonne jonnekki muualle samanlaisen

muaki hirveesti kiinnostais toi maalauttamisen jalo taito. onkos katteiden maalauttaminen kuin kallista? ja onko ne automaalaamot oikeita paikkoja siihe?

edit: niin tuosta "rungon maalauttamisesta" vielä... mitä 'runkoa' te nyt sitten ootte maalaamassa?  
withstupid.gif
vai katteetko vaan? mulla ainaki muovikatteiden maalaus ois se kiinnostava osa, niitä tuskin hiekkapuhalletaan, vai?  
withstupid.gif
Jos prätkän muita osia, katteita jne aikoo maalauttaa niin tavallinen automaalaamo ei välttämättä oo aina oikea mesta. Mun mielestä kandee viedä sellaiseen paikkaan jolla on kokemuksia mopon maalauksista. Ja aika harva "oikea" automaalaamo edes mielellään ottaa mopoa työn alle.

Mainostinkin jo äsken hyvinkääläistä sbs innovationia toisessa topicissa, siitä oon kuullu hyvää. Yhteystietoja vaan en tiedä

Back