• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Romaniaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pete457
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minäkin suosittelen Romaniaa siellä monasti mopollani (sport touring) käyneenä: Yksi euroopan parhaista mopoilumaista Slovakian lisäksi. Mutta Branin linnahan ei todellisuudessakaan ollut mikään Vlad Tepesin linna, vaikka se onkin entisöity söötiksi, eikä Branin linnassa olekkaan mitään muuta alkuperäistä, kun kenties joku osa muureista. Todellinen ko. herran linna löytyy(raunioina) juuri tuolta Trans Fagaras Highwayn varrelta (Poienari) Curtea de Argesista ylöspäin kohti huippua(pitkät nousut ylös kävellen maantien parkkipaikalta)....Tuosta herrasta saadaan olla muuten kiitollisia, ettei elämä tällä euroopassa ole sellaista, kuten turkissa. Onneks pani hanttiin turkkilaisille ja ripusti niitä kepin nenään, kun kärpäsiä.... Ihan oikein turkkilaisille!!!! (sielläkin mopoilleena, muuten....)  
062802jumpie_prv.gif
Olen muuten tehnyt yhden matkan Romaniaan kierrellen juuri pelkästään noita Vlad Tepesin tunnetuksi tekemiä mestoja.... ihan kivaa "ruumisarkkumatkailua" nääs....
buttrock.gif

Ensimmäinen, mutta ei viimeinen Romanian reissu heitetty.
Maa yllätti todella positiivisesti. Tiet odottettua paremmassa kunnossa, ainakin päätiet, pikkuteiden kunto oli joskus ihan mielenkiintoinen, eli endurosta ei ollut ainakaan haittaa. Liikenne käyttäytyminen kuin Puolassa muutamia vuosia sitten, eli Dacioita tuli edestä, takaa, sivulta ja välissä tuntui että myös päältäkin. Jos aiko edetä rivakasti oli todellakin parasta heittäytyä "kuolemaa uhmaten" jonkin ison uuden länsiauton perään.

Parasta maassa oli kuitenkin vaihtelevat maastot (on aika iso maa) sekä ihmiset Isolla I:llä tuollaista vieraanvaraisuutta ja ystävällisyyttä ei ole kokenut enään pitkään aikaan missään päin eurooppaa.
Oli mukava siirtyä kuitenkin ajamaan Sertbian puolelle kaunista tonavan rantaa, todella upeat maisemat. Tie hyvässä kunnossa ja ei autoja. Pitkästä aikaa jopa GPS takapenkiltä alkoi hyväilemään munuaisten kohtaa, joka kuulemma tarkoitti vauhdin pudottamista, mutta enhän minä sitä heti ymmärtänyt, mutta kun kipukynnys oli ylitetty, niin rupesihan sen tajuamaan meikäläinenkin.
Serbeissä näytti kaikki auto ja pyöräkanta keskittyneen Belgradin alueelle, kaupungin läpi pääsee isoa hyvää motaria, mutta kun oli muitakin liikeellä ja lämpö yli +40 oli aika tuskastuttava kokemus.

Suosittelen kyllä käymään noissa maissa, aika pikaisesti, jos kehitys on yhtä kovaa kuin esim. unkariilla, slovakialla, tsekeillä jne. muutos tulee tapahtumaan muutamassa vuodessa.

DSC00792.jpg

Tässä esimerkki Romanian teistä, tämä ei suinkaan ollut pahimpia paikkoja. Ongelma kyllä tahtoi olla se kun noita kuoppia saattoi tullaa vastaan aika yllättävästi, hyvälläkin tiellä.

ajelin siellä viime kesänä. mielestäni mukavin ent.itä-euroopan maa.
hyvä palvelu.suht edullista vielä. komeet maisemat. tiestö pääosin hyväkuntoista toki huonoakin löytyy,mutta sehän on vain seikkailua
smile_org.gif
suosittelen ennakkoluulottomille! tänä kesänä olisin mennyt siinepäin,mutta helteet sai muuttamaan mieleni länteen....jos +36 ja yli,niin ei sekään enää hauskaa ole...

Romania on hyvä maa motoristille, hyvät tiet, serpentiinejä, suhteellisen rauhallinen liikenne, halvat hinnat. Ukrainassa oli halpaa... Muutama kuva löytyy tästä

Hyviä kuvia ja tyypillisiä Romaniasta. Tuo yhdessä kuvassa oleva serpenttiinitie on muuten se kuuluisa "Trans Fagaras Highway" ja sieltä pohjoisen puolelta "mäkeä"... Tuosta kun painelee vielä himpun ylöspäin, ni yhtenä kertana siellä oli toinen kaista työnnetty puskutraktorilla väkisin auki ja toisella kaistalla oli noin 3 metriä jäätä... ja kiviä tiellä perkeleesti... Maisemat on upeita ja luonto villiä... karhuja saataa nähdä keskellä päivää... Tuli oikein ikävä Transylvanian seudulle katellessa kuvia...  
033102beer_1_prv.gif

Ensi kesänä Romania voisi olla kohteena. Missä ajassa / millaisia siivuja per päivä olette ajaneet sinne?

Ekana päivänä jonnekin Suwalkin paikkeille pohjois-Puolaan, toisena sitten matkan pahin etappi, elikkä Varsovan(lue pers###reiän) kautta jonnekin länsi-Slovakiaan Trencinin paikkeille, siitä kolmantena päivänä Unkarin läpi pohjois-Romaniaan, avot siellä ollaan.... Ja sitten voi vaikka ottaa ensimmäisen huilipäivän  
033102beer_1_prv.gif
merkeissä.... Jos meinaa Romaniaan mennä, niin mielestäni siihen olisi varattava 2.5-3 viikkoa, toki siellä saa aikaa kulumaan enemmänkin, mutta siellä on NIIN paljon nähtävää, että se on sellanen 3 viikon keikka(ainaskin mulle oli silloin, kun siellä ajelin ensimmäisiä kertoja). Loppujen lopuksi yksi Euroopan upeimmista(ja villeimmistä) mp maista.... kannattaa pyöriä Transylvanian alueella, jossa on eniten näkemistä. Saksan kielen taito helpottaa eloa siellä, mutta itse olen pärjäillyt enklannillakin aika hyvin.... Ei muuta, kun  
033102beer_1_prv.gif

Ekana päivänä jonnekin Suwalkin paikkeille pohjois-Puolaan, toisena sitten matkan pahin etappi, elikkä Varsovan(lue pers###reiän) kautta jonnekin länsi-Slovakiaan Trencinin paikkeille, siitä kolmantena päivänä Unkarin läpi pohjois-Romaniaan,
Miksi sinne Varsovaan? Suwalkista etelään Bialystock-Lublin-Rzeszów, Slovakian läpi (muistettava kääntyä Giraltovcessa vasemmalle valkoiselle tielle kohti Bystréä: 17 km, loppuosaltaan ekstaattinen mutkapätkä), edelleen teitä 18 ja 553 Unkariin ja Tokaijiin ja sieltä onkin enää kukonaskel yöksi Satu Mareen Romaniassa -ellei sitten ole pysähtynyt jo aikaisemmin kun aikaa tahtoo Puolassa aina mennä vähintäänkin riittävästi.

Vinkki: ranskalainen tuttavani Cécile on sitä mieltä, että ihmiset ovat paljon rennompia alueilla, joilla kasvatetaan viiniä, joten Tokaiji olisi otollinen paikka pysähtyä. Ainoa mikä puhuu sitä vastaan on se julmettu turismi -vaan yösijoja on ainakin sesongin ulkopuolella runsaasti tarjolla.

Itse olen hakenut matkaseuraa länsi-Slovakiasta, sen takia olen valinnut "Varsovan reitin". Olen ajanut myöskin tuon mainitsemasi monta kertaa ja ihan hyvä reitti sekin on.

Tokajista olen ihan samaa mieltä kanssasi...  
033102beer_1_prv.gif

Onko porukalla kongreettisia / suuntaa antavia reittivinkkejä ensikertalaiselle Romaniaan suuntaavalle?

Löytyykö tuosta "koordinaattia" Trans Fagaras Highway?

Mikä lienee paras ajankohta reissulle? Syyskuuta miettinyt.

Joko Romanian EU-jäsenyys näkyy lisääntyneiden tietöiden muodossa? Olisiko jollakulla päivitettyä tietoa Pohjois-, Länsi- ja Keski-Romanian teiden tilasta? Lähinnä kiinnostaa se, onko jossain päin ihan mahdottomia remonttiosuuksia, jotka kannattaa välttää.

Viime syksyä tuoreempaa tietoa mulla ei ole. Silloin vastaan tulleet britit varoittelivat E68:sta. Sibiun länsipuolelta Brasoviin tie oli ollut auki (300km!), muutin reittisuunnitelmaa, mutta pätkän tuosta tietyöstä todistin itsekin. E576:lla Vatra Dornein itäpuolella oli myös remontti kesken.
Vaikutti kuitenkin, että pääteitä oli korjattu jo ennen Unioniin liittymistä, kuten Via Balticalla aikanaan.
sanoi:
Löytyykö tuosta "koordinaattia" Trans Fagaras Highway?
E68:lta Sibiun ja Fagarasin puolesta välistä etelään kohti Curtea de Argesia (ja Pitestiä).

Viikon päästä lähdössä Romaniaan. MP-varustekauppoja onko siellä kuinka? Lähinnä Bukaresti ja Iasi kiinnostaa..

Timisoarassa ainkin yksi nimeltä 'Nomad'. Enemmänkin kotaria ja muuta maanläheistä toimintaa. Osoite

Strada Dimitrie Dinicu 29 A, Timisoara,
puh +40(723)396674

katso vaikka www.infocompanies.com, hakusanoiksi esim. Accesorii pt. motociclete tai motociclete. 'Judet' tarkoittaa kaupunkia niinpä alasvetovalikosta valitset halutun paikan. Soittamalla selviää mitä kaupan on tai tarkemmin nettiä pläräämällä. Vanha 'KVG'-totuus pätee edelleen.

Hyvää matkaa!

Tällä käynnistä onkin taas aikaa. Mites, onko tuohon suuntaan matkalla -17 loppukesällä joku ?

TouRinki-reissu kävi Romaniassa 2015. Transfagarasan oli ajettavassa kunnossa mutta ei huippuhyvä. Transalpina taas oli kaikkien mielestä reissun paras tie!

Itse ajelin Romaniassa sekä 2015 että 2016.

2015 olin matkalla Istanbuliin. Reitti meni silloin Romanian osalta Fagarasanin pohjoispuolelta tarkoituksena ylittää vuoret Transfagarasania pitkin. Tie oli kuitenkin vielä suljettuna juhannusviikolla, ja vietin yöni aivan upeassa pienessä hotellissa hiukan tunnelin pohjoispuolella ja palasin samaa tietä aamulla takaisin ja kiersin vuoret itäkautta. Siitä edelleen Bucarestiin ja sieltä sitten edelleen mustanmeren rantaa Burgasiin. Sieltä hiukan pienempiä teitä Turkkiin. Transfagarasanin tunnelin läpi tosin pääsi kunhan oli oikealla asenteella liikkeellä. Itse en näköjään ollut.

Viime vuonna ajosuunta oli toinen. Tulin Romaniaan Ukrainasta ,ajoin aivan etelärajalle. Tarkoitus oli ajella Tonavan rantaa alkulähteelle. Kuolleena syntynyt ajatus. Tosin tiestö seurasi jokilinjaa, mutta pääasiassa sen verran kaukana että joki oli vain aavistus peltojen takana. Oikeastaan joen viertä pääsi ajamaan vain rautaporttien länsipuolella. Se tosin on sellainen pätkä joka kannattaa ajaa, mutta muuten tuskin kannattaa seurata jokea kovin orjallisesti.

Kunnon perheenisän tavoin menin ajoissa nukkumaan enkä siten törmännyt yön peikkoihin joita siellä kuulemma liikkuu runsaasti.

Jotenkin pidän Romaniasta...

JP

Back