• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Roadtec z6 liukas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mkk92
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pari Z6:sta on tullut ajettua laittomaan kuntoon. Kesärenkaaksi(yli +13 astetta) ihan hyvä mutta omasta kokemuksesta tuon lämpötilan alapuolella pitää muistaa, että alla on todellakin tourinkikumi. Nyt on alla M5 interact ja ainakin itse tykkään, että on kantilla paljon rauhallisempi rinkula ja lämpenee hyvin (vs. Z6) alemmissakin ulkolämpötiloissa.

Aloittajalle, ennenkuin tässä ketjussa ruvetaan vääntämään ratarenkaista, mulla on käynyt vastaavalla tavalla. Suoralla ilman mitään avausta perää rinnalle yms. olosuhteisiin nähden ihmeellistä. Kyse melko kuluneesta kumista, mutta kuitenkin. Tunnottomia ja kovia ovat. Nyt alla rosso corsat ja z6:sia ei tule enää ikinä.

kyllä z6 saa polvi maassa kanttailla ja availlakin rauhassa. Mielestäni tuo on hyvä rengas jossa pitoa riittää.
Kyllähän polvea voi raahata millä vaan saippuapalalla, ei se vielä mitään renkaasta kerro...
Jossain 100hv nakussa tuollainen Z6 pitääkin ihan kohtuudella, vaikkakin kovan tuntuinen ajossa.

Tehokkaaseen sporttipyörään ja varsinkin radalle tuo on väärä kumi, aivan kuten muutkin touringrenkaat.
Kyllä se varmasti on radalle väärä rengas on. Alastarossa sillä kuitenkin luikitaan tonne 1,35 ja alle joten luulisi kadulle pitoa riittävän. Se oli lähinnä pointti.

Kadulla tuo riittää aivan hyvin tehokkaaseenkin sporttiin.
Ajaahan niillä ihan reilusti nopean ryhmän vauhteja joka radalla jos kuski tietää mitä tekee, mutta siltikin se on tehokkaisiin sporttipyöriin liukas rengas.  
biggrin.gif

Yhdellä rykkösellä olen ajanut Z6 rengastuksella, eikä tosiaankaan ollut pidoltaan riittävä. Olivat ihan paskat alla, liukkaat ja tunnottomat.

Speedtriplessä ne pitivät ja toimivat vielä ihan kohtuudella takarenkaana ( ei edessä, liian liukkaat) tosin eipä tainnut niitä enää trumppakaan nähdä sen jälkeen kun sai ensimmäisen kerran rennsportit allensa...
Tunnottomaksi noita ei todellakaan voi sanoa, ne kun kertoo erittäin hyvin mitä tapahtuu. Aina ne minulla on ilmoittanut koska mennään rajoilla, siksipä niillä en olekaan lipannut. Eikös se juuri kerro siitä tunnosta kun rengas alkaa pikkuhiljaa lipsahdella? Minulle kun sportti renkaat ovat olleet tunnottomia, ei lipsu ei.

1,35 nopeessa hah tulis keskinopeeseen ohiteltavaksi.

jep, jos vaan muut asiat on kunnossa, ja kuskilla myös hivenen älliä päässä kaasun annostelunsa kanssa, niin kyllä Z6:set varoittelee ihan asianmukaisesti, ja toimii muutenkin hyvin ennustettavasti.

Baritoni tuossa jo avaskin, että on tullu valitettua samasta asiasta. Verrokkina on toinen tourinkikumi Pilot Road 2CT ja siihen nähden pitoa ei juuri ole. Parisen päivää sitten, kuivalla kelillä kakkosvaihteella risteyksessä, matalilla kierroksilla aavistuksen avaten se vaan lähti alta ja pientä highsiderin tynkää oli sit ohjelmassa. Vissiin ajan jotenkin väärin....
withstupid.gif
Märällä ei edes uskalla kallistaa kun luistaa, kuivallakaan pito ei oo kaksinen, ei edes helteillä. Eikä oo loppuun ajettu kumi, eikä ihan uusikaan(noin 2000km). Tietty jos köröttelee, eikä poikkea kolminumeroisilla teillä muuta kun vettä heittämässä, ni voihan se olla ihan ok rengas.

Pari Z6:sta on tullut ajettua laittomaan kuntoon. Kesärenkaaksi(yli +13 astetta) ihan hyvä mutta omasta kokemuksesta tuon lämpötilan alapuolella pitää muistaa, että alla on todellakin tourinkikumi. Nyt on alla M5 interact ja ainakin itse tykkään, että on kantilla paljon rauhallisempi rinkula ja lämpenee hyvin (vs. Z6) alemmissakin ulkolämpötiloissa.
Komppaan tätä, märällä kelillä Z6i on oikein hyvä ( T-Ace) mutta kylmällä kelillä vähän "koppura".Pientä lipsumista on tullut kohdalle keväisin ja syksyisin, mutta yleisrenkaana Z6i on ollut oikein hyvä ( kulutuskesto, sadekeli, mutkapätkät)

Hyvä rengas kun toimii johdonmukaisesti eikä lähtenyt kerralla alta....ajotaidot kunniaan ja pyörän hallinta...
062802moto_prv.gif
..ei pidä niin vähästä säikkyä...
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Erittäin hyviä kommentteja ja näkökulmia tullut, kiitos siitä  
thumbs-up.gif

Alkaa etunen (joku bridgestonen vastaava? B26 tai jotain) loppua pikkuhiljaa.
Pitäisikö ostaa sinne kanssa tuo z6 vaikka lipsuukin? Kulutuskestävyyttä kun kehuvat ja opiskelija-budjetilla mennään.
nixweiss.gif

Ja eikun kohti uusia lipsahteluja  
062802moto_prv.gif
withstupid.gif

thumbs-up.gif

Pitäisikö ostaa sinne kanssa tuo z6 vaikka lipsuukin? Kulutuskestävyyttä kun kehuvat ja opiskelija-budjetilla mennään.
nixweiss.gif

062802moto_prv.gif
withstupid.gif
Mieluummin ostaisin Pilot Road 2CT:n. Takana aikaisemmin oli ja edessä on edelleen kyseinen rinkula, eikä sen pidossa ole ollut valittamista. Tyhmänä ajattelin kokeilla eri rengasta taakse... nyt vähän kaduttaa.

Edit: Nii, Road kakkonen kestäny takana sellaset 8-10tkm ja edessä suunnilleen tuplat.

Olen samaa mieltä kun Gari tuossa, on se vaan kovin ihmeellistä jos päivittäisessä kaupunki- / maantieajossa saa nykykumit (itse asiassa mitkä merkkiset tahansa) lipsumaan. Ei se taida kumeista johtua, vai...
nixweiss.gif

Z6'lla olen kurvaillut sekä kaudulla että radalla, kuivalla ja märällä alustalla enkä ole törmännyt luistoihin muutoin kuin oikein provosoimalla.

Mutta mä ajelekin niin hillitysti
sport05.gif

Olen samaa mieltä kun Gari tuossa, on se vaan kovin ihmeellistä jos päivittäisessä kaupunki- / maantieajossa saa nykykumit (itse asiassa mitkä merkkiset tahansa) lipsumaan. Ei se taida kumeista johtua, vai...
nixweiss.gif

Z6'lla olen kurvaillut sekä kaudulla että radalla, kuivalla ja märällä alustalla enkä ole törmännyt luistoihin muutoin kuin oikein provosoimalla.

sport05.gif
Z6 luistaa. PR2 ei. Eli ei kaikki kumet luista.

Onko jollakin jo kokemuksia Z8:sta? Mulla on nyt sellaiset alla, hienot ajo-ominaisuudet, mutta märällä tuntuu liukkaamalta kuin Z6, joita olen käyttänyt jo pitemmän aikaa. Kulutuskestävyys näyttäisi olevan samaa luokkaa Z6:n kanssa.

Pitäisi ehkä seuraavaksi kokeilla Pilot Road 2CT:tä...

On kumeissa suuria eroja.
Se mikä tosiaan kannattaa pitää mielessä, on näiden
nykypäällysteiden pinta. "Asvaltti" on muisto vain, erityisesti
sileäksi ja uraiseksi ajettuna. Jos sattuu avaamaan kunnolla
kallellaan ja pyörät on uran "pois alta" kaatuvalla kantilla
(mikä sattuu aika usein hiemankin leikatessa) niin "kyllä lähtee" kummilla kuin kummilla. Toisilla vielä iloisemmin.

Tuumailkaapa hetki, paljonko "kallistuskulma" äkkiä muuttuu
kun siirrytään "vallipuolelta altakaatuvalle" !!!!!!
Eikä tarvitse olla mitään teräväreunaisia bussikaistauria.

Mää oon nyt ajanut 5:t Z6-parit loppuun.

Toteama:
- sopii ihan hyvin maantieajoon, jopa reippaaseen sellaiseen
- vetopito märällä on hyvä
- takakumi ei kestä raskaalla kuljerttajalla ja pyörällä mutkasta ulostulon yhteydessä liikaa availuja. Renkaan sivukuviointi kuluu sellaiseksi kolmioksi, jolloin tasakaasun pito huononee sivuilla.
- vetopito suoralla kuivalla on sellainen, ettei mm. isoa zetoria saa kaasulla sutimaan.

Mitä tulee avaus-kirjoitukseen, uskon asian takana olleen nyt syksyisin tien pinnan päälle muodostuvan ohuen pölykerroksen. Kylmällä Z6-renkula on ihan yhtä herkkä lipsumaan, kuin mikä muukin renkula. Itselläni on nyt alla Metzeler M5, joka on kallistuksissa paljon jäykemmän ja tunnokkaaman oloinen, mutta kärsii liasta baanalla ihan yhtä paljon, kuin Z6.

Ei tuollaisen yhden pienen lipsauksen tarvitse tarkoittaa, että Z6-rengas olisi mitenkään huono. Syksyllä on kylmää ja paskaiset tiet, joten ihan mitä vaan voi sattua. Ja kuten edellä jo mainittiin, ollaan pitkään saatu nauttia lämpimästä ja järjettömästä pidosta. Nyt syksyllä vaan korvien välissä ajomoodi-kytkin pitää siirtää asentoon jossa saattaa olla liukasta ja yllättävää...
wink.gif

-M

thumbs-up.gif

nixweiss.gif

062802moto_prv.gif
withstupid.gif
käy hakemassa motor powerilta pirkkalasta shinko merkkinen rengas eteen! on hintaansa nähden laaturengas, toimii radallakin!

z6 on ollu paras takarengas tähänastisista itellä kulumisen ja pidon kannalta, se oli mulla fzr 1000 kiinni!
seuraavaks tulee shinko taakse kokeeks kun on niin edullinen, ei maksa kun 100e! enkä ole koskaan enempää renkaasta edes viittiny maksaa...  
tounge.gif

kyllä z6 saa polvi maassa kanttailla ja availlakin rauhassa. Mielestäni tuo on hyvä rengas jossa pitoa riittää.
Kyllähän polvea voi raahata millä vaan saippuapalalla, ei se vielä mitään renkaasta kerro...
Jossain 100hv nakussa tuollainen Z6 pitääkin ihan kohtuudella, vaikkakin kovan tuntuinen ajossa.

Tehokkaaseen sporttipyörään ja varsinkin radalle tuo on väärä kumi, aivan kuten muutkin touringrenkaat.
Kyllä se varmasti on radalle väärä rengas on. Alastarossa sillä kuitenkin luikitaan tonne 1,35 ja alle joten luulisi kadulle pitoa riittävän. Se oli lähinnä pointti.

Kadulla tuo riittää aivan hyvin tehokkaaseenkin sporttiin.
Ajaahan niillä ihan reilusti nopean ryhmän vauhteja joka radalla jos kuski tietää mitä tekee, mutta siltikin se on tehokkaisiin sporttipyöriin liukas rengas.  
biggrin.gif

Yhdellä rykkösellä olen ajanut Z6 rengastuksella, eikä tosiaankaan ollut pidoltaan riittävä. Olivat ihan paskat alla, liukkaat ja tunnottomat.

Speedtriplessä ne pitivät ja toimivat vielä ihan kohtuudella takarenkaana ( ei edessä, liian liukkaat) tosin eipä tainnut niitä enää trumppakaan nähdä sen jälkeen kun sai ensimmäisen kerran rennsportit allensa...
Tunnottomaksi noita ei todellakaan voi sanoa, ne kun kertoo erittäin hyvin mitä tapahtuu. Aina ne minulla on ilmoittanut koska mennään rajoilla, siksipä niillä en olekaan lipannut. Eikös se juuri kerro siitä tunnosta kun rengas alkaa pikkuhiljaa lipsahdella? Minulle kun sportti renkaat ovat olleet tunnottomia, ei lipsu ei.

1,35 nopeessa hah tulis keskinopeeseen ohiteltavaksi.
Kuten sanoin, ajaa noilla nopeankin vauhteja kevyesti jos kuski vaan osaa (ja siltikin se on lipsakka rengas kadulle tehokkaaseen katupyörään). En tarkoittanut sinun kierrosaika ennätyksiä alastarossa.  
biggrin.gif

Ps. Renkaan tuntumaan voi jokainen ottaa juuri sellaista fiilistä kuin se oma perse kertoo. Minun mielestä Z6 tuntuu alla kovalta ja sitä myötä tunnottomalta. Esimerkiksi vastaavanlainen touringrengas pilotroad2 on paljon tunnokkaampi alla. Tai ainakin busassa kyseinen rinkula toimi yllättävänkin hyvin, muissa pyörissä ei ole moisesta kokemusta.

No joo onhan Jarno Saarinenkin aikanaan ajanut aika hemmetin kovasti niin aika harva varmaan haluaisi samoja Baarumeja alle kuin millä karvarintaiset urot sankartöitään aikanaan tekivät...

Itse ostan mielelläni mielenrauhaa tahmeammilla kumeilla.
Toisessa ketjussa oli puhe Z6 puskemisesta kadulla ja joku huomautti liikenneympyröiden likaisuudesta ja liukkaudesta - joka on kyllä ihan tottakin - mutta tässä tapauksessa päivää myöhemmin aivan samassa kelissä Dunlop D208 eivät osoittaneet mitään oireita tasan samassa paikassa ja paljon reippaammalla kyydillä.

sport05.gif
+1.

Kulutuskestävyys on myös huomioitava näkokulma. Z6:illa pääsee jopa 15000 km kun taas esim. D208 olivat lopussa jo alle 6000 km jälkeen (enkä muutenkaan tykännyt Dunlopeista yhtään).

Ja lisää tyhmiä kysymyksiä minun osalta  
omg.gif

Eikö olekkin niin, että eri kuvioisista etu- ja takarenkaista ei ole suurempaa haittaa?

Joskus joku myyjä vaan antoi minun uskoa, että se vaikuttaa ajettavuuteen ratkaisevasti vauhdin noustessa  
nixweiss.gif

no tuskin maa kaatuu alta ;D

omassa on alla metz M3 edessä ja juurikin Z6 takana. kuviot on kohtuu erit mut pelaa ok kadulla ja radalla.

varmaan yleisohjeena luulis että kansii käyttää samaa merkkiä niin ominaisuudet on keskimäärin balanssissa. esim lämpötilamuutokset vaikuttaa molempiin about samoin ja vesikelit ja sillai. tuntuma sama.
auton renkaissa ainakin löytyy isoja eroja siitä miten irtoaa tiestä ja muuta sellaista.

Back