Juuri noin, mutta se yksi pyörä voisi aivan hyvin olla juuri sinun pyöräsi. Silloin ei paljon lohduta se, että kyseinen liike on huoltanut 99999 pyörää paremmin/moitteetta.
JUURI SITÄ ON LAATU! Asiat tehdään aina yhtä hyvin (tai joku sanoo jopa yhtä huonosti) ja aina samalla tavalla/huolellisuudella. Muutenhan koko homma on pelkkää tuuripeliä! Kyllä palveluliiketoimintaan kuuluu se, että jokainen asiakas- / palvelukokemus on ainutkertainen ja yhtä merkittävä. Yksi ala-arvoinen suoritus mitätöi sata hyvää. Näin se vaan palvelupuolella menee...
Jos maksan ison rahan ammattimaisesta huolto-ohjelman mukaisesta työstä + liikkeen ammattitaidosta huomata turvallisuuteen tai pyörän toimintaan vaikuttavat viat, on minulla oikeus vaatia virheetöntä suoritusta. Tilanne on mielestäni aika nurinkurinen, jos kuluttajan täytyy alkaa "ymmärtää" ja selitellä liikkeiden virheitä.
Olen ihan samaan mieltä, mutta toisinpäin käänten: Mitä lopulta kertoo se, että joku pyöräkorjaamo saa täydet pisteet! Ei mitään, tuollainen otanta (esim.1/2000) ei kerro kyseisen korjaamon luotettavuudesta ja ammattitaidosta yhtään mitään! Näitä testejä pitäisi tehdä jatkuvasti, jotta saataisiin edes jonkinlainen tilastollinen luotettavuus!
Se, että millä tahansa palvelualalla joku homma tehtäisiin "AINA samalla tavalla/huolellisuudella" on puppua ja pelkkää sanahelinää. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta ja korjaamotoiminnan(kin) osalta se ikävä kyllä on usein nimenomaan sitä "pelkkää tuuripeliä" (en selitä, en hyväksy, enkä puolusta missään tapauksessa, mutta se on totuus)
Sellaista pyörähuoltoa ei tässä maassa ole, joka tekisi AINA kaiken moitteettomasti. Ei vallankaan sellaista, jolla on palkattua työvoimaa. Joku yhden miehen paja saattaa olla eri juttu, siis sellainen, jossa isäntä tekee kaiken itse. Mutta sekään ei ole mikään itsestäänselvyys - valitettavasti.
Ja tiedän kyllä, että "se yksi pyörä voisi aivan hyvin olla juuri sinun pyöräsi". Näin on ollutkin - mm. kerran Tuusmotorissa - mutta sen on taas toinen juttu, josta ko. firma saikin tulikivenkatkuista palautetta. Seuraava huolto samassa paikassa menikin sitte jo paljn paremmin..
Mutta enpä noista juurikaan murehdi, sillä pakollisten takuuhuoltojen jälkeen olen aina huoltanut ja huollan pyöräni itse. En niinkään säästääkseni, vaan ihan mielenkiinnosta ja harrastuksen vuoksi. Pajalle vien silloin, kun itse en osaa, ennätä, tai ei ole vehkeitä.
....................................................................................
Toisen alan yrittäjänä ymmärrän aika pitkälle niitä vaikeuksia, joita mopokorjaamoillakin on. Vaikkapa pari esimerkkiä..
- on aivan varmasti vaikeuksia saada ammattitaitoista työvoimaa. Suomessa ei ole mp-asentajakoulutusta siinä mielessä, kuin esim. autoasentajia koulutetaan - siis ammattikouluissa. Pääsääntöisesti kaikki mp-asentajat ovat suurelta osin itseoppineita alan harrastajia = enemmän ja vähemmän todellisia ammatti-ihmisiä.
- oletteko koskaan ajatelleet, miten mp-korjaamo pystyisi työllistämään lauman asentajia ajokauden ulkopuolella, siis +- puolen vuoden ajan? Se on varmasti mahdotonta, jos pajassa on ajokauden ulkopuolella hiljaista kuin huopatossutehtaassa.
Ja tästä tullaan siihen, että mistä pyöräkorjaamo löytää ammatti-ihmisiä, joille on tarjota loputon määrä työtä - mutta vain puoleksi vuodeksi.
Käsi sydämelle, kuka tämän lukijoista (motoristi) suostuisi vastaavaan? Siis olemaan töissä vain keväällä, kesällä ja alkusyksyn? Just silloin, kun pitäisi ajella ja viettää lomaakin.. Tekemään työpäivää, joka venyisi iltamyöhään, ja purkamaan ruuhkaa vielä viikonloppuisinkin.. Ja loppuvuosi sitten kortistossa.. Kenelle olis moinen järjestely mieleen..?
- sitte vielä iso osa nykyihmisiä, joille sana työmoraali on täysin tuntematon käsite ja näitä siunautuu joka alalle. Siis sellaisia jotka suhtautuu asioihin "ei ole markkaakaan kiinnni" ja joiden mielestä esim. luvattomilla poissaoloilla ei vitunkaan väliä. Vois kuvitella, että on siinä korjaamopäälliköllä ihmettelemistä maanantaiaamuna, kun porukka on taas kerran vajaa ja 20 pyörää luvattu luovuttaa samana päivänä.
Helppo tietysti ajatella, että kenkää vaan ja se tulee varmaan jokaiselle ensimmäisenä mieleen. Mutta jos vaihtoehto on "ei ole ketään", niin mitäs teet..?
En minä mitään selittele, enkä tietenkään hyväksy kelvotonta työtä - en missään olosuhteissa, enkä mihinkään aikaan vuodesta. Se vaan on eri asia kuin asioiden ajatteleminen toiseltakin kantilta.
Ja edelleen olen sitä mieltä, että pyörä kannattaisi huollattaa ja korjauttaa silloin, kun siihen on aikaa. Siis aikaa niin kuskilla, - kuin korjaamollakin.