jlik sanoi:Otsikon mukaiseen ongelmaan olen jo ehtinyt törmätä kun lähdin Bodomin lenkille viime viikonloppuna kukonlaulun aikaan. Kuuppana Suupertin S2 ja käytän kypärähuppua. Huppuna oli sellainen Yokon huppu joka ei peitä kasvoja. Poistin pinlockin ennen tätä ajelua koska se tuntui vääristävän näkökenttää häiritsevästi aurinkolipan kanssa (aika veikeä tunne visiirin, pinlockin, aurinkolipan ja rillien kanssa). Rillit (ja visiiri) tosiaan meni aina huurteesen kun pysähtelin ja visiirin aukaiseminen liikkeelle lähtiessä auttoi tilanteeseen.
Valitettavan tuttu ongelma syksyisin ja keväisin tuo on. Itse olen todennut tehokkaimmaksi keinoksi sen, että nykäisee visiirin reilusti raolleen juuri ennen pysähtymistä, ja sulkee sen heti liikkeelle lähdettyä. Näin tulee huurtuminen minimoitua, ja toisaalta jos lasit kaikesta huolimatta vähän huurtuvat, niin ehtivät kuivua jo ennen kuin viima muuttuu epämukavaksi.
Pieni apu tulee myös suun peittävästä mutta nenän esiin jättävästä hupusta, kun hengittää ulos suun kautta. Ensinnäkin kangas sitoo hieman kosteutta ja toisaalta myös jäähdyttää ja hajauttaa ilmavirtaa, jolloin se ei "kimpoa" leukakappaleesta niin helposti silmälaseille.
Mitä tuohon mainittuun pinlockin ja monen pinnan vääristymään tulee, niin itsellä ongelmia tulee vain polarisoivien aurinkolasien kanssa. Muuten tuo ei tuntuisi Araissa vääristävän näkymää, mutta polarisaatio aiheuttaa kummallisia väri-ilmiöitä.
mutta mitä sit kun unohat ja tuhiset muutaman kerran kaasarin kautta ulos..?? oiskos taas sama dilema, mulla ainakin näin on käyny.

Mutta kyllä sitä hengitystekniikkaa ja korostetun rauhallista uloshengitystä voi harjoitella siinä kuin laulajat, pyssymiehet, joogaajat ynnä muutkin.
S2:ssa en itse ole kokenut pinlockia mitenkään haitallisena vaan huurtumisen ehkäisyssä hyvänä. Joskus aurinkovisiiri tuppaa vetämään huuruun paikallaan ollessa, kirkastuu taas liikkeelle lähdettäessä.