• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rillien huurtuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jlik sanoi:
Otsikon mukaiseen ongelmaan olen jo ehtinyt törmätä kun lähdin Bodomin lenkille viime viikonloppuna kukonlaulun aikaan. Kuuppana Suupertin S2 ja käytän kypärähuppua. Huppuna oli sellainen Yokon huppu joka ei peitä kasvoja. Poistin pinlockin ennen tätä ajelua koska se tuntui vääristävän näkökenttää häiritsevästi aurinkolipan kanssa (aika veikeä tunne visiirin, pinlockin, aurinkolipan ja rillien kanssa). Rillit (ja visiiri) tosiaan meni aina huurteesen kun pysähtelin ja visiirin aukaiseminen liikkeelle lähtiessä auttoi tilanteeseen.

Valitettavan tuttu ongelma syksyisin ja keväisin tuo on. Itse olen todennut tehokkaimmaksi keinoksi sen, että nykäisee visiirin reilusti raolleen juuri ennen pysähtymistä, ja sulkee sen heti liikkeelle lähdettyä. Näin tulee huurtuminen minimoitua, ja toisaalta jos lasit kaikesta huolimatta vähän huurtuvat, niin ehtivät kuivua jo ennen kuin viima muuttuu epämukavaksi.

Pieni apu tulee myös suun peittävästä mutta nenän esiin jättävästä hupusta, kun hengittää ulos suun kautta. Ensinnäkin kangas sitoo hieman kosteutta ja toisaalta myös jäähdyttää ja hajauttaa ilmavirtaa, jolloin se ei "kimpoa" leukakappaleesta niin helposti silmälaseille.

Mitä tuohon mainittuun pinlockin ja monen pinnan vääristymään tulee, niin itsellä ongelmia tulee vain polarisoivien aurinkolasien kanssa. Muuten tuo ei tuntuisi Araissa vääristävän näkymää, mutta polarisaatio aiheuttaa kummallisia väri-ilmiöitä.

Aika monta huurteeestoainetta onkin jo mainuttu joten täytyykin katella niitä, kiitoksia vihjeistä. Joo tuo suun peittävä huppu on varmaankin yks juttu ja mulla onkin jo sellainen joten täytyy ottaa se käyttöön ilmojen viiletessä. Lämpimillä keleillä avonainen huppu on ollut mukavampi pitää.

jlik sanoi:
Mulla tuo näkökenttä meni todella oudoks kun laitoin vielä aurinkovisiirin päälle. En tottunut siihen pinlockiin (4 optista pintaa silmien ja tien välissä) joten otin sen pois.

Mun kokemus taas on, että se aurinkovisiiri on se mikä jollain lailla vääristää. En pystyny sitä lainkaan käyttämään omassa saman mallisessa kypärässäni. Tumma visiiri pinlockilla toimi parhaiten, tosin ajaessa aina piilarit päässä.

jlik sanoi:
Aika monta huurteeestoainetta onkin jo mainuttu joten täytyykin katella niitä, kiitoksia vihjeistä. Joo tuo suun peittävä huppu on varmaankin yks juttu ja mulla onkin jo sellainen joten täytyy ottaa se käyttöön ilmojen viiletessä. Lämpimillä keleillä avonainen huppu on ollut mukavampi pitää.

Juu varmasti silloin toimii tuo suun peittävä huppu kun hengittää vain suun kautta,:right: mutta mitä sit kun unohat ja tuhiset muutaman kerran kaasarin kautta ulos..?? oiskos taas sama dilema, mulla ainakin näin on käyny.:rant:

Ihte oon kans kokkeillu sitä että peittäis suun ja nenän, mutta silti jostain raosta se truuttaa höyryt kiikareille, ei niin tiivistä pakettia taida saada muulla kuin jesarilla.:blink:

puuwe sanoi:
Mun kokemus taas on, että se aurinkovisiiri on se mikä jollain lailla vääristää. En pystyny sitä lainkaan käyttämään omassa saman mallisessa kypärässäni. Tumma visiiri pinlockilla toimi parhaiten, tosin ajaessa aina piilarit päässä.

Mä oon tottunu siihen aurinkovisiiriin (ilman pinlockia) ja se toimii yllättävän hyvin mutta pinlock jollain lailla sotki tilanteen. Ainakin mulla se pinlock ei ole ihan väritön joten se plus aurinkovisiiri aiheutti aika erikoisen väriefektin. Täytyy ehkä kokeilla vileä uudestaan.

Pavel Pude sanoi:
Juu varmasti silloin toimii tuo suun peittävä huppu kun hengittää vain suun kautta,:right: mutta mitä sit kun unohat ja tuhiset muutaman kerran kaasarin kautta ulos..?? oiskos taas sama dilema, mulla ainakin näin on käyny.:rant:

Ihte oon kans kokkeillu sitä että peittäis suun ja nenän, mutta silti jostain raosta se truuttaa höyryt kiikareille, ei niin tiivistä pakettia taida saada muulla kuin jesarilla.:blink:

Joo, eihän sitä huppua saa suun ja nenän eteen tiiviiksi muuten kuin jesarilla ja sitä ei varmaankaan kannata kokeilla. Täytyy kokeilla sami1024:n temppua avata visiiri juuri ennen pysähtymistä.

Pavel Pude sanoi:

Mulla on usein nokka niin tukossa, että tuo suun kautta hengittäminen menee vähän kuin itsestään. :grin: Mutta kyllä sitä hengitystekniikkaa ja korostetun rauhallista uloshengitystä voi harjoitella siinä kuin laulajat, pyssymiehet, joogaajat ynnä muutkin.

Tuo nenän peittävä huppu vaan huonontaa tilannetta, koska se ei ole koskaan tiiviisti kasvoja vasten nenänvarresta, ja toisekseen se kosteus leviää sitä kangasta pitkin ja haihtuu siitä laseille.

sami1024 sanoi:
Tuo nenän peittävä huppu vaan huonontaa tilannetta, koska se ei ole koskaan tiiviisti kasvoja vasten nenänvarresta, ja toisekseen se kosteus leviää sitä kangasta pitkin ja haihtuu siitä laseille.

Täytyypi kokeilla miten tuo nenän peittävä huppu oikein toimii. Kyllä ne rillit toisaalta ihan hyvät on olla, koska sain alkuviikosta visiirin ollessa auki ampparin toiseen linssiin. Ilman rillejä olisi osunu suoraan silmään.

jlik sanoi:
Täytyypi kokeilla miten tuo nenän peittävä huppu oikein toimii. Kyllä ne rillit toisaalta ihan hyvät on olla, koska sain alkuviikosta visiirin ollessa auki ampparin toiseen linssiin. Ilman rillejä olisi osunu suoraan silmään.

Meinaat että mun viiden ajokauden ja yli 40tkm varrelle osuneet kokeilut kolmen eri kypärän kanssa ei riitä kertomaan että tuo yhdistelmä ei toimi? Ei, en ota herneitä nenään, mutta välillä pitää ihmetellä miksi kaikki pitää kokeilla kantapään kautta. :p

Mä en aja visiiri auki kuin max kävelyvauhtia. Vaikka ei noihin lentäviin esineisiinkään varautuis, niin se viima on todella ikävä silmille laseista huolimatta.

sami1024 sanoi:
Meinaat että mun viiden ajokauden ja yli 40tkm varrelle osuneet kokeilut kolmen eri kypärän kanssa ei riitä kertomaan että tuo yhdistelmä ei toimi? Ei, en ota herneitä nenään, mutta välillä pitää ihmetellä miksi kaikki pitää kokeilla kantapään kautta. :p

Mä en aja visiiri auki kuin max kävelyvauhtia. Vaikka ei noihin lentäviin esineisiinkään varautuis, niin se viima on todella ikävä silmille laseista huolimatta.

Uskotaan uskotaan. Juuri sen takia mä kyselen neuvoja ettei tarvi tehdä samoja mokia mitä kokeneemmat ehkä ovat mahdollisesti tehneet. Sama juttu tuon tarakkaharakka topiikin kanssa.

Joo, nyt kun ilmat viilenneet niin visiiri sitten kiinni. Viima tosiaan aika ilkeä vaikka rillit päässä on. Onneks oli rillit päässä, muuten ois voinut käydä aika huonosti huonolla tuurilla. Kyllä aika moni ajeli helteilllä visiiri auki ainakin taajamanopeuksilla.

Onko sulla leukaosan raitisilmaventiili auki ? Itellä nolanin 104, eikä rillit ole vielä ainakaan huurtunut.
Visiiri on kyllä hiljaisessa nopeudessa usein auki.

^Huomaako ton leukaosan raitisilmaventtiilin vaikutusta lainkaan? Nimenomaan tuossa nolanin 104:ssa. Minä en oo huomannu mitään eroa sillä onko se auki vai kiinni. Ajaessa se tosin jää mulla pleksin taakse suojaan ajoviimalta.

Innostuin asiaa testaamaan ja kirjoitan tätä viestiä silmälasit ja kypärä päässä. Tuloksena: Rillit ei huurru, vaikka kaikki venttiilit ois kiinni. Visiirin saa kyllä huurtumaan hetkeksi alareunastaan, jos alkaa syystä tai toisesta kovasti naurattamaan, mutta muuten ei.

Mulla on ollu kans tapana ajella taajamassa visiiri ylhäällä ja yleensä aurinkovisiiri alhaalla (just suojaamaan rillejä/silmiä ötököiltä). Jotenkin vaan tuntuu pienissä nopeuksissa toi visiiri ylhäällä ajaminen kivemmalta. Tänään huomasin, että näköjään toi viisiri sulkeutuu automaattisesti kun nopeus kasvaa jonnekin 80 hujakoille. Vähä yllätti ekalla kerralla:grin:

^Huomaako ton leukaosan raitisilmaventtiilin vaikutusta lainkaan?
Ei sillä taida suurtakaan merkitystä olla , vaikka se ohjaa ilmavirtaa visiirille.

pumps62 sanoi:
^Huomaako ton leukaosan raitisilmaventtiilin vaikutusta lainkaan?
Ei sillä taida suurtakaan merkitystä olla , vaikka se ohjaa ilmavirtaa visiirille.

Joo, tänään tuli tuotakin kokeiltua töihin ajellessa ja kun olin ottanu sen pinlockin pois niin visiiri (ja rillit) oli sitten aivan huurteessa. Näköjään teen asiat taas kantapään kautta. Juuri kun pääsin edellä kehumaan kuinka se pinlock vääristää näkökenttää. Ei kai auta kuin panna se takaisin. Täytyypi viikonloppuna tutkiskella netistä noita huurteenestoaineita.

Liian korkea pleksi vie ilmavirran kypärästä ja se ei enää kykene toimimaan oikein.

Tämä tuli todettua kun lähdin kesäkuun alussa pohjois-karjalan reissulle ja pleksi oli jäänyt syksyn kokeilu asentoon. Ilmaa ei kiertänyt kypärässä juuri ollenkaan ja jopa pinlock huurtui 100-0. Pleksiä alaspäin ja ilmaa kypärään ja avot toimii. Olipahan muuten v-mäisen tukala ja tiivis toi shoei kun luonnollista ilmanvaihtoa ei ollut. Onneksi oli työkalut mukana niin sai pleksin säädettyä alemmaksi.

Tämä on sinänsä toimii esimerkkinä, koska shoei qwest on varsin hyvin tuulettuva kypärä vapaassa ilmavirrassa.

Diesel sanoi:
Liian korkea pleksi vie ilmavirran kypärästä ja se ei enää kykene toimimaan oikein.
Tuosta se varmaan johtuukin kun tuli mieleen että mitä ne nyt oikein höpöttää. Itsekin olen repinyt pinlokit pois, kun en tykkää noista näköä haittaavista ylimääräisistä pinnoista. Hankaluuksia tulee vasta kun lämpötilat ovat alle 5 astetta. Silloin huurtuu vähän. Tosin olen tottunut raottamaan visiiriä vähän kun tulen liikennevaloihin. Sitten taas kiinni kun nopeus nousee kävelyvauhtia kovemmaksi. Kypärä on Suupertin S2. Huppuja en käytä.

Diesel sanoi:

Tämä tuli todettua kun lähdin kesäkuun alussa pohjois-karjalan reissulle ja pleksi oli jäänyt syksyn kokeilu asentoon. Ilmaa ei kiertänyt kypärässä juuri ollenkaan ja jopa pinlock huurtui 100-0. Pleksiä alaspäin ja ilmaa kypärään ja avot toimii. Olipahan muuten v-mäisen tukala ja tiivis toi shoei kun luonnollista ilmanvaihtoa ei ollut. Onneksi oli työkalut mukana niin sai pleksin säädettyä alemmaksi.

Tämä on sinänsä toimii esimerkkinä, koska shoei qwest on varsin hyvin tuulettuva kypärä vapaassa ilmavirrassa.

Tämä voikin olla myös mun tapauksessa syynä. Mulla on normipleksi mopossa ja sen yläreunaan on edellinen omistaja laittanut vielä pienen käännettävän lisäpleksin. Kun oon aika pätkä niin kuuppa on suunnilleen tuon lisäpleksin korkeudella. Pleksi on itse asiassa nyt sellaisessa asennossa että se ohjaa ilmavirran selvästi ylöspäin. Täytyypi kokeilla lisäpleksin kääntämistä.

Aika jännä tuo pinlock-kysymys ylimääräiset kalvot jne...mielipiteiden jakaantuminen.:dunno: S2:ssa en itse ole kokenut pinlockia mitenkään haitallisena vaan huurtumisen ehkäisyssä hyvänä. Joskus aurinkovisiiri tuppaa vetämään huuruun paikallaan ollessa, kirkastuu taas liikkeelle lähdettäessä.

M58 sanoi:
Aika jännä tuo pinlock-kysymys ylimääräiset kalvot jne...mielipiteiden jakaantuminen.:dunno: S2:ssa en itse ole kokenut pinlockia mitenkään haitallisena vaan huurtumisen ehkäisyssä hyvänä. Joskus aurinkovisiiri tuppaa vetämään huuruun paikallaan ollessa, kirkastuu taas liikkeelle lähdettäessä.

Joo, näin on. Täytyy kokeilla kuitenkin uudestaan tuota pinlockia josko sitten siihen tottuis aurinkolipan kanssa.

Back