Minun mielipiteeni asiasta, hyvin kokeneena sakotuskäytännön nauttijana on:
Rangaistuskäytännössä on sotkettu, tai tahallaan unohdettu yksi tärkeä pointti, eli ylinopeus virkamiehen määrittämään ns. turvalliseen nopeuteen (sakotusrajanopeuteen)/tilannenopeus, eli nopeus, joka kulloisissakin olosuhteissa on turvallinen. Nämä kaksi ei suinkaan ole sama asia.
On aivan oikein rangaista, (rajustikkin) jos syyllistyt esim. ko. ylinopeuteen liikenteen seassa, tms. tilanteessa, jossa aiheutat vaaraa kanssakulkijoille. Mutta on aivan kohtuutonta rangaista yhtä rajusti ns. kuvitteellisesta rikoksesta, eli jos ajat kuten tässä tilanteessa on kysymys. Se ei ole oikein, eikä vissiin käytössä missään sivistysvaltiossa, siellä vaikuttaa rangaistuksen suuruuteen rikoksen tekotilanne. Näinhän lienee KAIKISSA MUISSA RIKOKSISSA Suomessakin, vai olenko väärässä. Vain YLINOPEUS on rikos, josta rangaistaan rangaistusasteikon mukaan, eikä kenelläkään ole harkintavaltaa. Ja mikä on syy tähän? Se tuottaa helppoa rahaa systeemille. (ja systeemi voi vedota asiassa TURVALLISUUS - mantraan)
Kuten olen jo aiemminkin todennut, lainsäädäntö menee siihen malliin, että kynnys rangaista rikoksista vapauden menetyksellä kasvaa, (= kuluja systeemille) sen sijaan sakolla rangaistavia rikoksia tulee koko ajan lisää. (Saat mättää toista turpaan, puukottaa, jopa tappaa, niin ehdollisella selviät)
Eli poliisi voi milloin vaan, ellei ole muuta tekemistä (nenänkaivelua tms. tärkeää), alkaa sakottamaan kansalaisia. (Kännykkäkielto ajaessa, ylinopeus taajamissa 30 alueella, jne) Miksi näin? Systeemi tarvitsee rahaa enemmän ja enmmän huippupalkkaisen tyhjäntoimittaja- armeijan ylläpitoon ja huvituksiin. Tilanne on kuin neukuissa aikanaan, on jo ainakin 3 byrokratiatasoa samoja asioita vatvomassa. (EU, valtio, kunta)
Neukkula hajosi aikanaan omaan mahdottomuuteensa, mutta sitä ennen systeemi oli imenyt tavallisen kansan kurjuuteen. Näin on käymässä myös EU:ssa, tavallisen kansan olosuhteet kurjistuu, mutta systeemi sen kun paisuu. Loputtomiinhan se ei voi jatkua, mutta sitä ennen se on imenyt kansan kurjuuteen, kuten neukkulassa.
Itse olen saanut osallistua tähän systeemin rahoitukseen varmaan tuhansien €:n osuudella muutamana viime vuonna prätkäillessä. Kaikenmoisilla moottorikäyttöisillä vempeleillä olen ajanut pian 40v eripuolilla mannerta, kertaakaan kolaroimatta, (pl. 1 peräänajo, kun talvella muori tuli kolmion takaa eteen ja kone stummpasi, niin pikkuisen kolahti perään.)
Minulla on ollut johtoajatuksena pitää turvallinen tilannenopeus, sillä olen pärjännyt yllättävän hyvin ja olen todennut, ettei virkamiesturvallinen nopeus ole ainakaan yhtään parempi. En esim. uskalla ajaa 100 km/h mustalla jäällä, vaikka virkamiesturvallinen nopeus sen sallisikkin, sen sijaan uskallan ajaa kuivalla, talvisella asfalttitiellä Joroisten suorilla 100 km/h, vaikka virkamiesturvallinen nopeus ei sitä sallisikaan, (kun vasta seuraavana päivänä, kun rajoitukset vaihtuu kesäasentoon.) Metkaa, eikö vaan.
Ja mikä huolestuttavinta, on hyvin suuri joukko kansalaisia, jotka lammaslauman lailla määkii ja pitää systeemiä oikeana, ja hokevat TURVALLISUUS -mantraa, kuten täälläkin olen todennut. Itsehän kaasukahvaa väänsit -tyyliin. Luottakaa systeemiin niin maailma pelastuu......