• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rikitön bensa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Korppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Uutisissa näyttää olevan juttua siirtymisestä rikittömään bensaan. Onkos tällä mitään vaikutusta mopottimen moottorin toiminnalle??? Tietäisikö kukaan?

Linkki asiaan vaikkapa:

TÄSSÄ.

Nesteen bensiinioppaasta löytyy mm. sellainen tieto, että kisabensa (Futura Green Racing) on rikitöntä. Eli ei rikittömyys ainakaan automaattisesti huononna polttoaineen palo-ominaisuuksia. Alla mainostekstiä Futura Greenistä, joka on myös rikitön bensa. Tarkoitettu kai alunperin ruohonleikkureihin...

neste.fi
sanoi:
Keväällä kahvasta käyntiin
Tukkeutuneet suuttimet ovat tuttu päänvaiva monelle motoristille. Futura Greenin avulla keväiset kaasutintalkoot ovat
onneksi historiaa. Siispä mikäli polttoainejärjestelmän puhdistus
on jäänyt syksyllä hätäiseksi, yleensä auliisti ajajaansa palveleva kone rykii käyttöönoton yhteydessä vain osalla sylintereistään.
Pahimmillaan eteneminen muistuttaa lähinnä vatsavaivaisen kengurun liikehdintää. Edessä on polttoainejärjestelmän
puhdistaminen, joka varsinkin kaasuttimien kohdalta on tunnetusti aikaa vievää ja taitoa vaativaa puuhaa.
Futura Greenin avulla ikävät “kevättalkoot” voidaan välttää. Kunhan ennen talviseisontaa ajetaan tankki mahdollisimman tyhjäksi, ja sen jälkeen ajetaan pyörää jonkin aikaa Futura Greenillä, ongelmat ovat vältettävissä. Koska Futura Green ei edes kuiviin haihduttuaan hartsiuta, sakkauta tai muuten likaa polttoainejärjestelmää, kevään ensikäynnistys on ongelmaton - edellyttäen tietenkin, että akku on talven jäljiltä ladattu.

Eipä tuon rikittömyyden luulisi vaikuttavan mitenkään. Palotuloksen pitäisi olla puhtaampi kaiken järjen mukaan.

Sitten hiukka off topic.

Tuossa lainauksessa futura greenistä pisti yksi kohta silmään: "varsinkin kaasuttimien kohdalta on tunnetusti taitoa vaativaa puuhaa."

Höh sanon minä. Eihän kaasarit kovinkaan kummoiset härpättimet ole. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessa purkamiseen nähden. Putsauskikkana Coca-Colassa yön yli liottaminen.

Kyllä, luitte aivan oikein. Kokis toimii hyvänä kökön ja kivettyneen gason liuottajana. Kaasareista lähtee hapettumat ulkopuolelta samalla. Liotuksen jälkeen huolellinen pesu esim. käsitiskiaineella, huuhtelu ja paineilmalla kaikki paikat puhtaaksi/kuivaksi ja karbot kasaan.

Kyllä, luitte aivan oikein. Kokis toimii hyvänä kökön ja kivettyneen gason liuottajana. Kaasareista lähtee hapettumat ulkopuolelta samalla. Liotuksen jälkeen huolellinen pesu esim. käsitiskiaineella, huuhtelu ja paineilmalla kaikki paikat puhtaaksi/kuivaksi ja karbot kasaan.
Kyllä mä ton kokisjutun uskon heti, lasilliseenhän hävii irronnut maitohammaskin yönaikana. Kokeiltu on, tai sit joku fuulas mua
confused_orig.gif

Kyllä mä ton kokisjutun uskon heti, lasilliseenhän hävii irronnut maitohammaskin yönaikana. Kokeiltu on, tai sit joku fuulas mua
confused_orig.gif
Saman hammasjutun olen kuullut itsekin.

Jotain happoahan siinä ameriikan vedessä ilmeisesti on hiilihapon lisäksi, koska putsaa sinkkiperustaista metalliseosta niinkin hyvin.

Meillä mamma ei tykännyt, kun karbot olivat lillumassa kokiksessa ja liotusastian virkaa toimitti kahvipannu...

(No mut kulti hei, emmä löytänyt mitään muuta ja ihan pakko on saada noi kaasarit puhtaaksi... Täh? No ei ne nyt niin likaset oo, johan mä enimmät paskat putsasin liuottimella...joo, kyllä mä ton pannun tiskaan... mut sä voit käydä kaffella vaikka jossain kaveris luona... ei sitä pannua voi vielä huomennakaan käyttää, kun toi toinen karbo pitää liottaa kans...)
lookaround_orig.gif

(No mut kulti hei, emmä löytänyt mitään muuta ja ihan pakko on saada noi kaasarit puhtaaksi... Täh? No ei ne nyt niin likaset oo, johan mä enimmät paskat putsasin liuottimella...joo, kyllä mä ton pannun tiskaan... mut sä voit käydä kaffella vaikka jossain kaveris luona... ei sitä pannua voi vielä huomennakaan käyttää, kun toi toinen karbo pitää liottaa kans...)  
lookaround_orig.gif
En tiedä mistä johtuu, mutta kahvihammasta rupes nyt sen verran juilimaan että taidanpa mennä keittopuuhiin
tounge.gif

Nesteen bensiinioppaasta löytyy mm. sellainen tieto, että kisabensa (Futura Green Racing) on rikitöntä. Eli ei rikittömyys ainakaan automaattisesti huononna polttoaineen palo-ominaisuuksia. Alla mainostekstiä Futura Greenistä, joka on myös rikitön bensa. Tarkoitettu kai alunperin ruohonleikkureihin...

neste.fi
sanoi:
Keväällä kahvasta käyntiin
Tukkeutuneet suuttimet ovat tuttu päänvaiva monelle motoristille. Futura Greenin avulla keväiset kaasutintalkoot ovat
onneksi historiaa. Siispä mikäli polttoainejärjestelmän puhdistus
on jäänyt syksyllä hätäiseksi, yleensä auliisti ajajaansa palveleva kone rykii käyttöönoton yhteydessä vain osalla sylintereistään.
Pahimmillaan eteneminen muistuttaa lähinnä vatsavaivaisen kengurun liikehdintää. Edessä on polttoainejärjestelmän
puhdistaminen, joka varsinkin kaasuttimien kohdalta on tunnetusti aikaa vievää ja taitoa vaativaa puuhaa.
Futura Greenin avulla ikävät “kevättalkoot” voidaan välttää. Kunhan ennen talviseisontaa ajetaan tankki mahdollisimman tyhjäksi, ja sen jälkeen ajetaan pyörää jonkin aikaa Futura Greenillä, ongelmat ovat vältettävissä. Koska Futura Green ei edes kuiviin haihduttuaan hartsiuta, sakkauta tai muuten likaa polttoainejärjestelmää, kevään ensikäynnistys on ongelmaton - edellyttäen tietenkin, että akku on talven jäljiltä ladattu.
thumbs-up.gif
Hitto joo.... lupaavat paljon... käykös nyt niin jotta enää ei tarwii lisätä stapilointi aineksia löpöön talveksi.. joten tankki/ kaasutin/ ruisku pysyy kiiltävänä sisältä eikä hartsiinnu tms........
lookaround_orig.gif

Kyllä mä silti aijon stabilisaattoria käyttää, halpa ja luotettava apu keväisiin käynnistyksiin.

Back