• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Riittääkö pelkkä uusi tiiviste, vai...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Forssa
... kannattaako laittaa myös sellasta tiivistemassaa (liimaa) ?? Kyseessä oli venojen säätö ja kohta olen laittamassa venttiilikoppaa kiinni. Joten liimaako vaiko eikö ?

Mulla neuvo manuska laittamaan liimaa tiettyihin kohtiin. Ne kohdat oli siis nokka-akseleiden tuentakohdat venakopan reunoissa.

Säädin juuri tuossa 1100 Gixxerin -91 venat ja
laitoin tiivistemassaa silikonipohjaista tiivisteliimaa,
valmistajaa en muista mutta ostin sen Varakiristä.

Sillä ainakin varmistaa että ei vuoda. Ei sitä tarvitse
laittaa kuin ohut ja tasainen kerros.

Just joo. Sen takia siellä on tiiviste ettei tarvitse liimailla. Niihin teräviin kulmiin voi kuitenkin laittaa pienet tipat ettei rupea huokumaan.
cool.gif

Takavuosina olin ostamaisillani 1127 i/ö gixxeriä. Sen alkuperäinen kone oli hienosti tehty ja ihan 1200cc Wisecot laitettu.

Oli vaan poikinut kone, kun oli mennyt sitä sinistä (silikoni?) tiivistemassaa öljykanavaa tukkimaan...  
confused_orig.gif

Se on varmaan ihan hyvä tiiviste, itsekin joskus käyttänyt moton koneessa. Mutta sitä ei kannata laittaa enempää kuin tarvis on.

Ei siis tursautusta vielä 'varmuuden vuoksi'...

Kun kerta uusi tiiviste on en ainakaan ite laittaisi tiiviste liimaa. Yleensä uudet tiivisteet tuota ei kaipaa.

Uusi tiiviste vaan tarkasti ja varovasti kohilleen, niin eiköhän se sillä toimi. Yleensä olen käyttänyt massaa, jos on ollut tarvis korjata vanhaa tiivistettä.

Kun/jos laittaa silikoonipohjaista elastista massaa/liimaa kannattaa sipaista ohut kerros tarviitaviin kohtiin. Sit kannattaa antaa massan ihan lyhyen hetken kuivahtaa. Silloin kiristettäessä massa ei pääse enää pusottamaan vääriin paikkoihin. Näin siinä tuubissakin kyllä varmaan lukee..

ei sitä tiivisteainetta turhasti kutsuta viimeiseksi voiteluksi
biggrin.gif

sen käyttö pitää olla hallussa, kannattaa käyttää aika niukasti ja ei ihan sisäreunalle, koska se turpoilee ja menee sitten öljysihtiin

Melkein kaikissa pyörissä taitaa olla ohje laittaa VÄHÄN jotain tiivistesilikonia tai vastaavaa nokka-akselien porauksiin tulevien pattien alueelle. Lienee varmistus, vaikka 80% varmuudella pitää ilmankin.

Itse käytän nykyisin mustaa Würth tasotiivistettä hommaan. On oikean kumin kaltaista, eikä silikonia. Oikean asentajan tuntee siitä, että joka lävestä pursuaa kunnolla oranssia silikonia. Nimenomaan oranssi on se pop.

Back