• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Riikassa huijataan raakasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOHC
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pakko vielä ihmetellä miten joskus ei aivot leikkaa, mullehan tarjoiltiin tarjottimella Riika on Latvian pääkaupunki :-P Mut tuokin kääntyi mun komentotulkissa toiseen muotoon... Huoh... Pitäs päästä tuulettumaan... Jos vaikka silleen, et viima tuulettais visiirinraosta 120km/h. Saattas munki aivot saada taas happea.

Noh, ulkona sataa lunta ja kotona 12 päivää vanha esikoinen, et taitaa jäädä tuuletukset ja yöunet haaveiksi vain.

Just viikko sitten käytiin Riikassa ekaa kertaa. Eipä tullut luottokorttia käytettyä kuin parissa kaupassa ja hotellissa.

Säät oli ankeat, mutta voisihan tuolla ehkä uudestaankin käydä.

Hintataso tosin yllätti. Eihän se mikään halpa maa ole. Lähes Suomen hinnoissa keskustan alueella ainakin.

Kyllä viime keikaltakin jäi semmoinen mielikuva, että Lati tuntui eniten rahalle... Silloin ainakin Tallinnassa oli koko reissun halvin bensa jne... Reitti silloin koti-Viro-Latvia-Liettua-Puola-Tsekki-Saksa-Puola-Via baltica-koti

Edelliskesänä tuli tehtyä poikien kanssa hetkittäin todella kostea reissu Riikaan ja Jurmalaan eikä ole Latviasta kuin hyvää sanottavaa. Kavereita huilaili bussipysäkeillä jne eikä mitään harmia missään. Strippiluolissa ei kylläkään käyty, eikä muissakaan maksullisissa ainakaan mää, mutta muuten pyrittiin vaikeuksiin ja hankkimaan kokemuksia kyllä
smile_org.gif
Riikan leirintäalueella siinä keskustan saaressa meidän vieressä leiriä pitänyt ruåtsalaispåppåå kertoi samanlaisista kokemuksista.

Riia on hieno kaupunki, ainut paikka juuroopassa jossa mun pyörä yritettiin varastaa ja ainoastaan kunnon lukkoketju pelasti sen hotellin maksetussa parkkihallissa, suomea ja venäjää kannattaa puhua, ei mitään muuta ja hienoa oli nähdä hotellihuoneen ikkunasta kun rikolliset ampu toisiaan ja vartin päästä poliisit tuli paikalle katseleen mitä on tapahtunut. Alennustakin sai kun muisti mainita tulevansa Suomesta, viimeisestä kommunismin sarakkeesta. Pasalusta.
cool.gif

Riia on hieno kaupunki, ainut paikka juuroopassa jossa mun pyörä yritettiin varastaa ja ainoastaan kunnon lukkoketju pelasti sen hotellin maksetussa parkkihallissa, suomea ja venäjää kannattaa puhua, ei mitään muuta ja hienoa oli nähdä hotellihuoneen ikkunasta kun rikolliset ampu toisiaan ja vartin päästä poliisit tuli paikalle katseleen mitä on tapahtunut. Alennustakin sai kun muisti mainita tulevansa Suomesta, viimeisestä kommunismin sarakkeesta. Pasalusta.  
cool.gif
minähän vuonna olet ollut siellä kun tollast on tapahtunut ? itse oon käynyt viimeisenä 5 vuotena meno/paluu matkalla pyörällä Riiassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. tosin Kissa raapi pyörän penkin parkkipaikalla yhden kerran mutta sattui olemaan naapurin pyörä = ruottalaisten
062802moto_prv.gif

Olen ollut myös itse kolme kertaa mopolla Riikassa ja ei mitään ongelmaa. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana esim. luottokortin kanssa miten sitä käyttelee / näyttelee. Kuvio on helposti juuri tuo kerrottu: ahaa, kaverilla on luottokortti eli rahaa on => nostetaan hinnat kattoon. Meillä töissä kaverille kävi Moskovassa vielä pahemmin: maksoi myös ravintolassa luottokortilla, poistuessa perään lähti kaksi kaveria, jotka aseella uhaten pakottivat nostamaan automaatilta 1000e. Mitään ei voinut.
Ei siis kannata näytellä rikasta tai muutenkaan esitellä kovin julkisesti luottokorttirivistöään. Matalalla profiililla ja käteisellä maksaen kaikki menee turvallisemmin. Sinällään typerää kun luottokortit on juuri tehty tuon maksutapahtuman helpottamiseksi.

Mulle tuli yllätyksenä visalasku pääsiäisvkl:n jälkeen.
Latin kurssi oli tipahtanut 20sentillä viikonlopun aikana, joten tuli pienempi lasku mitä odotin..
thumbs-up.gif

Saattaa ylilaskuttaa myös taksissa.. tuntuu joissain takseissa kipuavan tuo taksamittari aika nopiaan..
Oma taksi makso 5puolan rahaa ja joku toinen porukka oli maksanut samasta matkasta melkein 20..

Ei ole koskaan mieli tehnyt itä-bloggiin eikä tee vieläkään.
Viisainta pysyä pois ainakin seuraavat 10 vuotta, jospa siihen mennessä....

Menin maanantaina Riikan läpi mennessäni Kaliningradiin. Riikan keskustassa on kaksi Nesteen huoltoasemaa joista toisessa tankkasin mopooni 16,5 litraa. Nyt on katevarauksena 112,89 euroa. Soitin luottokuntaan ja em. summa on juurikin Riikan Nesteeltä.

Aika näyttää miten tuo homma etenee, mutta mopoon en 80 latin verran bensaa saa edes mahtumaan. Tallessani on myös kuitti kyseisestä tankkauksesta ja sen mukaan bensat maksoi 10,85 latia...

Tiedä sitten onko kyseessä ylivarovaisuus tankin puolelta, vai onko joku onnistunut jollakin tavalla tankkaamaan mittarista kortillani. Oudolta se vaihtoehto kyllä tuntuu, kun kuitinkin olen masiinasta ulostuttanut.

Saattaa ylilaskuttaa myös taksissa.. tuntuu joissain takseissa kipuavan tuo taksamittari aika nopiaan..
Riikassa kannattaa käyttää punaisia takseja, kyseisen taksiyhtiön nimeä en nyt muista, mutta kaikki pirssit ovat kirkkaan punaisia. Mittarit toimii oikein ja maksustakin saa oikean kuitin. Mustat mersut ja muut yksityiset veloittaa helposti moninkertaisia summia, ilman kuittia, ellet sovi hintaa etukäteen.

Toki toi etukäteen hinnasta sopiminen ja tinkiminen säästää lompakkoa noissa muidenkin itämaiden takseissa.

Toki toi etukäteen hinnasta sopiminen ja tinkiminen säästää lompakkoa noissa muidenkin itämaiden takseissa.
Toi on ihan hyvä tapa. Tosin tuolloinkin jotkut taksit saattaa vedättää. Sanovat hinnaksi 20 pelimerkkiä, vaikka oikea kustannus mittari päällä olisi kymmenen pelimerkkiä.

Omalla Riian reissulla taksikuski yritti vielä kusettaa, itsetekemällä lapulla joka oli hienosti vielä kontaktimuovilla päällystetty, että minimimaksu vanhan kaupungin alueella on 10 latia... En suostunut maksamaan.

Ei siis kannata näytellä rikasta tai muutenkaan esitellä kovin julkisesti luottokorttirivistöään. Matalalla profiililla ja käteisellä maksaen kaikki menee turvallisemmin. Sinällään typerää kun luottokortit on juuri tehty tuon maksutapahtuman helpottamiseksi.
Juuh, hankaluuksia ei kannata kerjätä turhalla reteilyllä. Visalla olen ylleensä hakenut maan valuutan jonkun pankin automaatista ja pistänyt sitten visan visusti piiloon.

Lauantain HeSarissa oli taas opettavaista tarinaa aiheesta. Sinne
vaan joukolla "opiskelijatyttöjen" ja "urheilijapoikien" kusetettaviksi.
Näitähän ne rosvot ovat poliisipäällikön mukaan. Aika erikoista on,
että EU-maassa tommonen kaveri on virassa ja aivan pokkana tämä
syyttää kännisiä turisteja kaikesta. Lista huijarimestoista ja -alueista
löytyy ainakin Usa:n suurlähetystön sivuilta, taisi olla maininta jo ai-
emminkin tässä ketjussa.

Entiset ryssän alusmaat samaa paskasakkia kaikki tyynni. Systeemi vaan teki tehtävänsä toisten ihmisten persoonan ja omaisuuden kunnioituksen suhteen. Pakkoko sinne on mennä olen sanonut toistuvasti.
ghostface.gif

Onhan noissakin maissa mukavia ja hyvinkin luotettavia ihmisiä, ei nyt yleistetä liikaa.
bowdown.gif

Paikat missä turistit pörrää vetää just tän roskaväen sinne ja siellähän niistä sitten saa riesan jos haluaa...
smile_org.gif

Viimeksi olen ajanut tuota kautta v.2000, joten kokemukset hieman vanhentuneita. Mutta eipä ainakaan siihen maailmanaikaan ollut mitään järjestelmällisempää turistienkusetusmeininkiä tuolla reitillä, mitä nyt ehkä hiukan Tallinnassa ja Jurmalassa (ja näissäkin turisti usein itse tuhannen päissään).

Kuulostaa kyllä vähän siltä, että nyt on eri ääni kellossa. Systemaattinen huijaus on kyllä ihan oiva syy äänestää jaloillaan - ja se nopeuttaa kummasti myös tällaisten ei-toivottavien ilmiöiden pois kitkemistä.

Back