• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jakez
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Apua rengasvalintaan. Pyörä on -96 mallinen 9R ja nyt on alla Saksasta pyörän mukana tulleet BT56:set, jotka rupee ollemaan sileet. Reunoilla tosin olis vielä takasessa pintaa, vaikka mutkateitä olen pääasiassa päästellytkin. Mitkäs siis tilalle? Pitoa pitäis olla mutta kestääkin sais, joten jonkilaiseen kompromissiin pitäis päästä. BT010, BT012, BT020, Z1, Z4, Z6 ovat ainakin pyörineet mielessä. Noissa vanhoissa kumeissa ei mitään valituksen aihetta ole ilmennyt. Ideoita otetaan vastaan. Päättäminen on vaikeeta...

Apua rengasvalintaan. Pyörä on -96 mallinen 9R ja nyt on alla Saksasta pyörän mukana tulleet BT56:set, jotka rupee ollemaan sileet. Reunoilla tosin olis vielä takasessa pintaa, vaikka mutkateitä olen pääasiassa päästellytkin. Mitkäs siis tilalle? Pitoa pitäis olla mutta kestääkin sais, joten jonkilaiseen kompromissiin pitäis päästä. BT010, BT012, BT020, Z1, Z4, Z6 ovat ainakin pyörineet mielessä. Noissa vanhoissa kumeissa ei mitään  valituksen aihetta ole ilmennyt. Ideoita otetaan vastaan. Päättäminen on vaikeeta...
Pirelli Diablo on helppo nostaa esiin nykyisistä sporttirenkaista monestakin syystä:

- Pito ja ominaisuudet testien sekä käyttäjien kommenttien perusteella erinomaiset
- Kesto kohtuullinen
- Hinta kohtuullinen

Toinen jo hyväksi todettu híeman enemmän Touring-henkinen:
Metzeler Z6. Pitää ja kestää.

Oisko noista hyötyä..

Muutkin uutukaiset on hyviä, esim. sportit Michelin Pilot Power ja Bridgestone BT012 ja sport-touring Continental Road Attack.

Joo kiitti vinkeistä. Siinäpä se onkin kun on valinnan varaa niin paljon. Tosin nopea kehitys rengasrintamalla pitää huolen siitä, että taitavat lähes kaikki katukumit jo olla parempia kuin viiden vuoden takaiset testivoittajat. Kuinkas paljon itse kullakin on Pirellin Diablot ja muutkin kumit (siis moottoripyörän renkaat) kestäneet?

Kattelin just takarengasta, Pirellin Diabloa. Sillä on vedetty nyt noin 8500 km, josta ehkä 1000 km rataa. Pintaa on vielä erittäin hyvin, reunoilla yli puolet ja keskellä noin puolet. Keskeltä sitä on kuluttaneet sudittelu ja kikkailu, hiekalla ja asvaltilla. Eli rengas on siis todellakin saanut surutta sikaa, mutta hyvin tuntuu kestävän. Pitoakin on hyvin, ja kun pito loppuu niin luistot on siistejä ja rauhallisia. Ainakin tähän asti ollu. Diablo tuntus olevan erittäin hyvä valinta, jos ajo on pääasiassa sporttista katuajoa. Radalla jos ajaa paljon(kovaa), niin Diablosta saattaa pito loppua kesken. Itelleni otan seuraavaksi renkaaksi jotain pehmeempää, Rennsportin tai Supercorsan, ni sitte tietää että ei oo ainakaan renkaista kiinni. Edessä mulla pyörii Diablo Corsa, se on astetta pehmeämpi ja myös erittäin hyvä kumi. Ei oo kulunu nimeksikään, ollu alla noin 5000 km.

Maanantaina menee vaihtoon Diablot joilla on kierretty eurooppaa 5300km, rataa tollaset 1900km ja
kaikkiaan kilsoja takana 12500.
Eikä kulutusmerkeissä vieläkään takana.
tounge.gif
Edessä ei vielä juurikaan mitään vikaa.
Tämä siis alitehoisella ja rauhallisella V-2:sella (Ducati 900 SuperSport)
smile_org.gif

Eikä pahaa sanottavaa renkaista löydy.
Tosin japsiraaserit saattavat antaa erilaisia lukemia?
biggrin.gif

Maanantaina menee vaihtoon Diablot joilla on kierretty eurooppaa 5300km, rataa tollaset 1900km ja
tounge.gif
smile_org.gif

biggrin.gif
Millä ihmeellä te ajatte moisia kilometrimääriä noilla kumeilla. Mulla on 750 gigserissä alla ensiasennus kumit eli Bridegen BT-014 ja nyt takana on jotain 2500 ja keskellä enää puolisen senttiä kuviota. Radalla oon käynyt kerran ja muuten ajellut enemmän ja vähemmän rauhallisesti. Lisäksi tohon kuuluu sisäänajo, jolloin ei paljon revitelty. Aattelin vielä lähtee tolla kumilla reissuun, mutta enpä tiä, että uskaltaako. Kilsoja tiedossa abut 2000-2500.

tounge.gif
smile_org.gif

biggrin.gif
Millä ihmeellä te ajatte moisia kilometrimääriä noilla kumeilla. Mulla on 750 gigserissä alla ensiasennus kumit eli Bridegen BT-014 ja nyt takana on jotain 2500 ja keskellä enää puolisen senttiä kuviota. Radalla oon käynyt kerran ja muuten ajellut enemmän ja vähemmän rauhallisesti. Lisäksi tohon kuuluu sisäänajo, jolloin ei paljon revitelty. Aattelin vielä lähtee tolla kumilla reissuun, mutta enpä tiä, että uskaltaako. Kilsoja tiedossa abut 2000-2500.
En mäkään ymmärrä... mulla on vielä tehottomampi Ducati (750) ja takarengas kestää 6-7000 km (Metzeler MZ04 muistaakseni), ensiasennusetusella pääsin n 12000 km. Sutinut en ole tarkoituksella kuin ennen renkaan vaihtoa. Kovaa ajoa on tosin muuten ollut.

Tuntuu muuten siltä, että ihan suoraan ajaminen kovalla nopeudella pitkiä matkoja (160+ km/h) vie rengasta aika nopeasti...

Jiipee ja nahkaparturi,

Mitkäs teillä ollut paineet noissa rinkuloissa? Ja kai olette niitä tarkistelleet?

Jos paineet on tosi alhaalla, niin kumi kuluu ihan uskomattoman nopeasti, ja varsinkin jos sull Jiipee se on mennyt sisäänajossa.

Kattokaa ohjekirjasta mitä pitäisi olla, mutta yleensähän noi vaihtelee siinä 2.6 - 3.0 bar, radalla sitten vähemmän.

Jiipee ja nahkaparturi,

Mitkäs teillä ollut paineet noissa rinkuloissa? Ja kai olette niitä tarkistelleet?

Jos paineet on tosi alhaalla, niin kumi kuluu ihan uskomattoman nopeasti, ja varsinkin jos sull Jiipee se on mennyt sisäänajossa.

Kattokaa ohjekirjasta mitä pitäisi olla, mutta yleensähän noi vaihtelee siinä 2.6 - 3.0 bar, radalla sitten vähemmän.
Lähes kaikissa jaappanilaisissa supersporteissa, missä edessä on 120 ja takana 180, paineet katuajoon edessä 2.5 ja takana 2.9. Toki kannattaa tarkastaa ohjekirjasta.

No nyt kallistuin kyllä selvästi tonne Pirelliin päin. Kiitoksia vaan kommenteista.
Itellä on uudet Pirellin Diablot ja täytyy sanoa että erinomaisen tuntuiset kumit on. Kestosta en vielä tiedä mitään, sen vasta aika näyttää. BT 020 kesti hikisesti 6000 km ja alkuperäis-Dunlopit saman verran.
Diablo tuntuu hyvältä valinnalta.

Jiipee ja nahkaparturi,

Täytyy vissiin tsekata. 2,9 baria suosittelee suitsa

Jiipee ja nahkaparturi,

Täytyy vissiin tsekata. 2,9 baria suosittelee suitsa
Manuaali suosittelee muistaakseni eteen 2.1-2.2 ja taakse 2.1-2.3 bar. Taisi siellä olla maininta, että jos ajaa "huonoilla teillä", niin painetta kannattaa nostaa 0.2-0.3 baria. Keväällä kun tarkastin, niin muistaakseni 2.4 oli edessä ja 2.5 takana, että kyllää ne kohdillaan pitäisi olla.

Mulla on suosituspaineet eteen/taakse 2.5/2.9, mutta  käytän kadulla edessä 2.5 ja takana 3.0 - 3.2. Radalla yleensä  2.1 ja 2.1, mutta tuo vaihtelee ilman lämpötilan mukaan.
Nyrkkisääntö on, että (kadulla) kovempi kumi kestää enemmän ja pitää huonommin. Siksi pidän takasessa vähän ylipainetta, katukanttauksissa se ei niin haittaa jos se vähän lipsuukin. Ts Diablon pito riittää ylipaineistettunakin nopeaan mutkapätkäajoon.

No nyt kallistuin kyllä selvästi tonne Pirelliin päin. Kiitoksia vaan kommenteista.
Itellä on uudet Pirellin Diablot ja täytyy sanoa että erinomaisen tuntuiset kumit on. Kestosta en vielä tiedä mitään, sen vasta aika näyttää. BT 020 kesti hikisesti 6000 km ja alkuperäis-Dunlopit saman verran.
Diablo tuntuu hyvältä valinnalta.
Uudet Diablot myös mulla alla ja ihan tautinen pito. Tänään kiersin koko päivän kemoraa ja ei voi muuta sanoa kuin että uskomattoman hyvä rengas katusporttigummiksi. Pääsin testaamaan muutaman kierroksen täydellä vesikelilläkin. Ei lisahtanut kertaakaan. Ainakaan vahingossa
tounge.gif

Ja ihan siis Diablot, ettei Diablo Corsat? Jos noin on niin täähän menee helpoksi. Vanhoista kumeista vielä loputkin irti ja Diablot alle.

Mulla on suosituspaineet eteen/taakse 2.5/2.9, mutta  käytän kadulla edessä 2.5 ja takana 3.0 - 3.2. Radalla yleensä  2.1 ja 2.1, mutta tuo vaihtelee ilman lämpötilan mukaan.
Nyrkkisääntö on, että (kadulla) kovempi kumi kestää enemmän ja pitää huonommin. Siksi pidän takasessa vähän ylipainetta, katukanttauksissa se ei niin haittaa jos se vähän lipsuukin. Ts Diablon pito riittää ylipaineistettunakin nopeaan mutkapätkäajoon.
Tarkistin paineet ja takana oli 2,5. Nostin 2,9 bariin. Mutta oon lähdössä kohta reissuun, niin ilmeisesti vois vieläkin nostaa reissun ajaksi takana paineita.

Huomasin että tuo Diablo pitää märälläkin todella hyvin. Perjantaina Kemorassa ripautti hiukan vettä ja ihan hyvin saattoi mennä kovemmistakin nopeuksista jarrulle ja mutkaan. Rengas lämpenee nopeasti ja on suuntavakaa myös epätasaisella asfaltilla.

Back