• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

renkaiden nopeusluokitus rek.otteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En ole kuullut moista tapahtuneen; jotka vanhoilla kumeilla ajaa yleensä tietävät renkaidensa rajoitukset... Eikä se renkaan vanheneminen suoraan johda rengasrikkoon; renkaasta vaan tuppaa tulemaan pinnaltaan kova ja pito erityisesti sateella on huonon ja olemattoman välillä.
Silloin kyllä puhutaan jo 7-8 vuotiaista renkaista mutta jos ostat 5 vuotiaan kumin etkä paljoa aja niin kestäähän se kumes helposti 2-3 vuotta, edessä kauemminkin jossa sitä jarrutuspitoa tosiaan kaipaisi eritoten sateella.

Harvemmin noita "oikeasti" vanhoja renkaita myydään mutta kannattaahan se leima katsoa; onpa ainakin hyvä syy tingata jos renkaalla ikää sen vitosen verran.
Ok, hyvä homma. Lähden nyt paljon viisaampana ostoksille.
Takarengas voisi kylläkin vähän lipsua ku aikoo tuo vaimo änkeä kyytiin ensi kesänä; ei liikaa mutta vähän......

Tuo ei ole kestävä peruste, koska voi itse valita minkälaista, renkaiden nopeusluokkaan sopivaa nopeutta ajat. Sitäpaitsi ajelet kuitenkin joka vuosi talvirenkailla, joiden nopeusluokka on Q. Eikö pelota?
Minäkään en haluaisi olla koekaniinina tilanteessa, jossa hajabusalla ajetaan tankillinen kaasu pohjassa -35C asteen lämmössä avokypärä päässä. Vaikka sekin on laillista.
Kaikki eivät kuitenkaan välttämättä ole noista nopeusluokista niin täydellisesti ´kartalla´ kuin esim. sinä. Jospas se Hajis vaikka vaihtaakin omistajaa siinä välissä, eikä tällä uudella ole mitään muuta käsitystä uuden ajokkinsa renkaista, kuin että ne nyt sattuu olemaan mustat ja pyöreät?

Olen joskus käynyt noutamassa yhtä ceepparia tuolta moottoritien varresta, siitä oli mennyt takakumi riekaleiksi, syynä saattoi olla muutakin kuin vauhti, ei ihme kyllä mennyt nurin kuin vasta ihan pikkuvauhdista, mutta muuten jälki oli aika jäätävää, ihan koko pyörän peräpää oli isohkoa remonttia vaille. Vanteella vielä kiinni olleet renkaan kappaleet olivat tehneet tuhoa.

Olen joskus käynyt noutamassa yhtä ceepparia tuolta moottoritien varresta, siitä oli mennyt takakumi riekaleiksi, syynä saattoi olla muutakin kuin vauhti
Varmaan syynä olikin juuri muu kun vauhti tai ainakaan nopeusluokan ylittämisestä johtuva renkaan tuhoutuminen, ja tuskin muutenkaan Esim. H-luokan rengas (taitaa olla alhaisin luokka katurenkaisiin) räjähtää kun nopeus on 211km/h..

Edit. ja tuskimpa oli ceepparissa H-luokan kumi...

Minäkin olen nähnyt auton, jossa on Q-nopeusluokan renkaat. Olen nähnyt myös auton, jossa on rengas rikki. Olen nähnyt myös rekan renkaan riekaleita. Olisikohan turvallisinta laittaa W-kumit talveksi? Miten pystyisin kontrolloimaan kaikkien muidenkin renkaita? Voitaisiinko merkintöjä lukea automaattisesti esimerkiksi suurnopeuskameralla? Voisiko eri nopeusluokan renkaat maalata eri värisiksi, niin poliisi jo yhdellä silmäyksellä näkisi kenellä on oikeus ajaa jatkuvasti 240 km/h ja kenellä 300 km/h?
Nyt pelottaa; tilanne ei ole hallinnassa.. Pitäisikö epävarmassa tilanteessa valita uudeksi pääministeriksi kokenut vanhan linjan poliitikko?

Olen joskus käynyt noutamassa yhtä ceepparia tuolta moottoritien varresta, siitä oli mennyt takakumi riekaleiksi, syynä saattoi olla muutakin kuin vauhti
Varmaan syynä olikin juuri muu kun vauhti tai ainakaan nopeusluokan ylittämisestä johtuva renkaan tuhoutuminen, ja tuskin muutenkaan Esim. H-luokan rengas (taitaa olla alhaisin luokka katurenkaisiin) räjähtää kun nopeus on 211km/h..

Edit. ja tuskimpa oli ceepparissa H-luokan kumi...
Kyllä olette minua etevämpiä analysoimaan syitä. Tarkoitus oli vain kuvata, mitä silloin voi tapahtua, jos rengas syystä tai toisesta menee kappaleiksi ajon aikana. Ja kyllä niissä varmaankin on turvamarginaalia jätetty. Josta sitten tingitään täysin omalla vastuulla.

Back