• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

renkaat radalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tpower82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jjuselius sanoi:
Millaisia kokemuksia porukalla on kyseisistä SB takarenkaista, Dunlop KR108 NTEC Slick, Pirelli Diablo Superbike Slick ja Bridgestone Battlax Racing Slick V02 R. Viimeksi mainuttu on ainakin hintansa puolesta varteenotettava vaihtoehto, vai onko se tässäkin, et halpa ja hyvä, niin kaks eri rengasta.

Ite ajanu noista viime vuosina vain Pirellilla ja Dunlopilla. Kierrosajallisesti molemmat ovat käytännössä yhtä hyviä. Pirelli on ollut hankintahinnaltaan ainakin aiemmin hieman Dunloppia halvempi, mutta Dunlop on kestänyt paremmin kierroksia. Euroa per kierros kustannus on siis hyvin lähellä samaa molemmilla, Dunlop karvan edullisempi jos ajaa ihan kaljuksi. Jos Dunloppiin päädyt niin MS3 seos eteen ja MS2 tai MS4 taakse. Ite ajan käytänössä aina ja kaikkialla MS3/MS2 kombolla. Kylmällä botnialla kakkonen saattaa repiä, joten sinne MS4 turvallisempi valinta.

Bridgellä olen viimeksi ajanut kusiaisen kuviorenkailla viitisen vuotta sitten. Silloin ne ei oikein pitäny ja kulu nopeesti. Rättö kai noilla bridgeillä on viimesimmäksi ajanut Superbikessa, kannattaa siltä kysellä.

P.S. jos joku ihan vaan reenikumeja tarttee niin mulla olis tallilla nelisen settiä puolikuntosia Dunlopin sliksejä. Joku pari kymppiä kipale, kun noista maksaa niin saa viedä pois.

Nitrous sanoi:
P.S. jos joku ihan vaan reenikumeja tarttee niin mulla olis tallilla nelisen settiä puolikuntosia Dunlopin sliksejä. Joku pari kymppiä kipale, kun noista maksaa niin saa viedä pois.

Paas jemmaten yks setti mulle, niin pääsen ensi kesänä slicksin makuun... Tiedä vaikka mies ja bimmeri tykkäis. :)

Knaku sanoi:
Paas jemmaten yks setti mulle, niin pääsen ensi kesänä slicksin makuun... Tiedä vaikka mies ja bimmeri tykkäis. :)

Pitää kantaa ne tohon sun varastoon niin saan tallille tilaa. 😁

Nitrous sanoi:
Pitää kantaa ne tohon sun varastoon niin saan tallille tilaa. 

Vie sinne taloyhtiön kellariin, jossa on jo ne yhdet Bridgen S20Evo:t (kajakin päälle/viereen). Oven vieressä oleva varasto menee pakkasen puolelle :thumbup:

Nitrous sanoi:
Ite ajanu noista viime vuosina vain Pirellilla ja Dunlopilla. Kierrosajallisesti molemmat ovat käytännössä yhtä hyviä. Pirelli on ollut hankintahinnaltaan ainakin aiemmin hieman Dunloppia halvempi, mutta Dunlop on kestänyt paremmin kierroksia. Euroa per kierros kustannus on siis hyvin lähellä samaa molemmilla, Dunlop karvan edullisempi jos ajaa ihan kaljuksi. Jos Dunloppiin päädyt niin MS3 seos eteen ja MS2 tai MS4 taakse. Ite ajan käytänössä aina ja kaikkialla MS3/MS2 kombolla. Kylmällä botnialla kakkonen saattaa repiä, joten sinne MS4 turvallisempi valinta.

Bridgellä olen viimeksi ajanut kusiaisen kuviorenkailla viitisen vuotta sitten. Silloin ne ei oikein pitäny ja kulu nopeesti. Rättö kai noilla bridgeillä on viimesimmäksi ajanut Superbikessa, kannattaa siltä kysellä.

Joo sen olen kyl huomannut, et dunlopilla pystyy ajaan vielä omia enkkoja, vaikka kulutusmerkit ovat jo hävineet, pirerelli tuntuu luistelevan lopussa. Etenkin tämä Bridgestone kiinnostaa.

jjuselius sanoi:
Joo sen olen kyl huomannut, et dunlopilla pystyy ajaan vielä omia enkkoja, vaikka kulutusmerkit ovat jo hävineet, pirerelli tuntuu luistelevan lopussa. Etenkin tämä Bridgestone kiinnostaa.

Sen osaan sanoo bridgestä, että vaatii vähän jumppaa mopon geometrian kanssa, että saa toimimaan, mutta kuinka paljon ja mihin suuntaan, on vähän epäselvää.

jjuselius sanoi:
Millaisia kokemuksia porukalla on kyseisistä SB takarenkaista, Dunlop KR108 NTEC Slick, Pirelli Diablo Superbike Slick ja Bridgestone Battlax Racing Slick V02 R. Viimeksi mainuttu on ainakin hintansa puolesta varteenotettava vaihtoehto, vai onko se tässäkin, et halpa ja hyvä, niin kaks eri rengasta.
Kausilta 2017 ja 2018 mulla on kokemusta vain dunlopeista bimmerin alla (200 ja 190/195? leveistä). Jos alustan säädöt on kohillaan, kaasukäsi hellä ja valitsee asfaltin pintalämpöön sopivan seoksen, niin dunlopin takanen (ihan sama mikä seos) kestää ja kestää (kaikkia on tullu kokeiltua; MS0-MS5), vaikka vauhtia on nopean ryhmän nopeimpien verran (kovin moni ei oo tullu ratapäivillä ohi).

Edessä on useimmiten ollut MS3 joka tuntuu toimivan kuin tauti radasta ja radan lämmöstä välittämättä. Meikäläisellä on aika kova jarru/ mutkaan sisään ajaminen vs keskiverto rataharrastelija, ett siihen nähden olen ollut erittäin tyytyväinen MS3:n pitoon vs siihen että se kestää kierroksia paljon, ja pitää vielä siinäkin vaiheessa kun renkaasta on kulutusmerkit hävinny. Etusen kanssa yksi iso tekijä ollee myöskin se että mulla etusen profiili säilyy pyöreenä loppuun asti, koska ajan mutkaan semmosella tekniikalla. MS4 ja MS2-1 etusten kanssa oon pelannu niin vähän että niiden sielunmaisemaan en oo päässy syventymään riittävästi.

Mun mielestä dunlopin takasten suurin etu on se että jos systeemit on kohillaan, niin niiden pito ja käytös on hyvin tasalaatunen ihan loppuun asti. Eli missään vaiheessa (kulumista) ei tuu mitään ihmeellistä muutosta renkaan käytöksessä, eli pito vähenee hyvin lineaarisesti. Ja jos haluaa viimeset rippeet kumista irti, niin siinä vaiheessa kun kulutusmerkit on häipyny, niin tiputtaa painetta kympin tai pari, ja antaa rungon hoitaa.
Ja koska kyseessä on matalapainerengas, niin pidon raja on hyvin pehmeä. Eli jos vaan alusta toimii, niin perä ei karkaile yhtään mihinkään, jos haluaa ajaa kaasulla itse määräten. Mä olen ulkoistanut ton pidon hallinnan DTC:lle ja minkäännäkösiä perän lipsumisen ongelmia ei ole ollut, vaan on voinut ihan rauhassa keskittyä ajotekniikan kehittämiseen. Ja availla kaasulla sen verran mitä osaa.

Kusiaisella kun ajelin, niin ajelin lähinnä Pirellin Supercorsilla. Niihin verrattuna väittäisin että pito säilyy kuluneessa (taka)renkaassa paremmin. Eli hintaan nähden, jos hakee kestoa, Dunlop on parempi valinta. Jos taasen hakee uuden renkaan pitoa, niin Pirelli parempi koska Pirelli halvempi.

Ja noin muutoin mun seikkailusta dunlop-maailmassa voi lueskella tuosta lähtien:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=228.msg38221#msg38221

Back