• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaat ja pito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja saippua
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sippe, ota herne pois omasta nenusta. En minä ole ratajärkkäri, minulla ole osaa eikä arpaa ratapäivien järjestymisessä. :;): Kehitysehdotuksia järkkärit varmasti ottavat vastaan, mutta luulisin että läpimenoa helpottaa, jos ehdotukset paikkaavat aitoa puutetta.

Kompuroita varikoilla on melkein aina, jonkun toimesta, yhtiön tai kävijöiden. Riippuu radasta, ja siitä onko vehkeet ehjänä. Itse käytän mieluiten kaverin kompuraa, koska se valitettavasti toimii todennäköisemmin kuin yhtiön, kun tuskin kukaan roudaa ratapäiville rikkinäisiä kamoja. Mikään ei nimittäin ole niin ärsyttävää, kuin rikkinäinen suutin joka ratapäivän päätteeksi tyhjentää renkaan, kuten Apparalla on aika monelle saattanut käydä. :rant:

Takaisin asiaan: Kannattaa käydä kurkkimassa alustasäätökurssiketjusta palautteita, näkee ihan pirun hyvin mitä oikea(mmat) säädöt tekevät renkaan kulumiselle.

R1ivattu sanoi:
Sippe, ota herne pois omasta nenusta. En minä ole ratajärkkäri, minulla ole osaa eikä arpaa ratapäivien järjestymisessä. :;): Kehitysehdotuksia järkkärit varmasti ottavat vastaan, mutta luulisin että läpimenoa helpottaa, jos ehdotukset paikkaavat aitoa puutetta.

Kompuroita varikoilla on melkein aina, jonkun toimesta, yhtiön tai kävijöiden. Riippuu radasta, ja siitä onko vehkeet ehjänä. Itse käytän mieluiten kaverin kompuraa, koska se valitettavasti toimii todennäköisemmin kuin yhtiön, kun tuskin kukaan roudaa ratapäiville rikkinäisiä kamoja. Mikään ei nimittäin ole niin ärsyttävää, kuin rikkinäinen suutin joka ratapäivän päätteeksi tyhjentää renkaan, kuten Apparalla on aika monelle saattanut käydä. :rant:

Takaisin asiaan: Kannattaa käydä kurkkimassa alustasäätökurssiketjusta palautteita, näkee ihan pirun hyvin mitä oikea(mmat) säädöt tekevät renkaan kulumiselle.

Oletin että olet järjestämässä kun niin kävit silmille, antaa jatkossa sitten niiden järjestäjien kommentoida minun puhumisen pelkoani ja kauheita vaatimuksiani. Helpompaahan niiden paineiden hoitaminen olisi jos tietää ennakolta paikan missä lisäillä eikä sitten tarvitse setin jälkeen väsyneenä/ kotiin lähtiessä lähteä katsella sitä vähiten kiireisen näköistä porukkaa jolta saa ilmaa. Asia ei kuitenkaan ole mitenkään ylivoimainen este harrastukselle. Olen varmaan helvetin huonokuntoinen koska minulla on ainakin näillä helteillä kauhea hiki ja muutenkin väsyttää ratapäivän päätteeksi... Nyt pitää pultata paikoilleen gp racingin koneenposkien suojat ja kaatumatapit joten peace and love.

Seikkailu_R sanoi:
Mittarin kaveriksi paineiden säätöön ihan fillarin pumppu?

Bilteman 5e pumpulla on pärjännyt tien päällä, ja fillari liikkeistä saa kalliimpia ja kiiltävämpiä race versioita...

Sippe sanoi:
Tuollainen kyllä vielä menisi repussa.

mz- sanoi:
~kympillä saa myös motonetistä ym. sellasen nyrkin kokoisen kompuran joka menis repussa, virta röökinsytyttimestä.

Pumppuun luotan enemmän, noita pikku kompuroita on joutunut joskus korjailemaan kesken reissun... :rant:

Eikä pidä sellaista riivattua pärinää, tai sitten pitää, riippuu pumppaajasta :p

Seikkailu_R sanoi:
Pumppuun luotan enemmän, noita pikku kompuroita on joutunut joskus korjailemaan kesken reissun... :rant:

Eikä pidä sellaista riivattua pärinää, tai sitten pitää, riippuu pumppaajasta :p

Mä ostin ikhsta sellasen sinisen 9,90€ kompuran kun mopossa on toi 12 V töpselikin valmiina. Katkaisijankin siihen kolvailin kun siinä muovirungossa on valmiina just sopiva 20 millin reikä. Aika turha laite oikeastaan. Kyllähän se toimii mutta... Töpselit ja johdot kuumenee ja kestää kauan päristää puolibaaria lisää. En tiedä kestääkö mopon akku ilman moottorin käyttöä? Mä ainakin annoin mopon käydä samalla ja siinä sitten kaikki pärisee ja käryää. Itseasiassa toi fillarin pumppu vois olla kokeilemisen arvoinen. Polkupyörän renkaaseenhan laitetaan usein hyvinkin korkeet paineet, että ehkä se ei olis turha raskasta...

Oliko se nyt niin, että kun kuvion eteen tulee "lippaa / hyppyriä" niin riparia pistäs löysentää? Ainut et mulla on ripari ihan auki.

shyhander sanoi:
Itseasiassa toi fillarin pumppu vois olla kokeilemisen arvoinen. Polkupyörän renkaaseenhan laitetaan usein hyvinkin korkeet paineet, että ehkä se ei olis turha raskasta...

Mä olen miesluolan edessä säätänyt paineita suunnilleen tällaisella polkupyöräpumpulla. Ei ole liian raskasta ja mittari näyttää jotain oikean suuntaista.

Tuon tyyppiseen kun satsaa jonkun 30€, niin saa hyvän pumpun. Kurapyörätapahtumissa näkee noi pikkuisia sähkökompuroita ja halpoja jalkapumppuja, niitä on tullut lainailtua, aikansa kun odottelee niin saa niilläkin renkaan täyteen. Fillaria varten tuli sitten tuollainen kahden käden 10bar pumppu hommattua, enkä enää muuta käytä kuin hätävarana repussa. Ei se kunnon kompuralle pärjää, mutta sen verta tehokas etten viitsinyt 5km päähän huoltoasemalle ajella kun auton kesärenkaisiin piti puoli kiloa jokaiseen laittaa. Ratapäiville tuommoinen tulee repun kyljessä hyvin.

Sippe sanoi:
Lainataanpa tätä treadia. Mitäs asiantuntijat sanoo tästä renkaasta, onko lainkaan sen näköinen kuin pitäisi? Diablo rosso corsa kytseessä. Muutama viikko sitten kallio racingin koulutuspäivillä viileämmällä kelillä rengas ei muuttanut ulkonäköään oikeastaan yhtään. Nyt alustaa laitettu pehmeämmälle, oikeastaan jousien puolesta kaikki minkä saa ja ajettavuus parantui huomattavasti. Mietin vain että onko rengaspaineista kiinni vai kuuma kelikö saa kumin sulamaan? Kylmäpaineet kummallakin kertaa samat eli t 2.0 ja e 2.25 edessä tuo tuntui ehkä pikkuisen liian alhaiselta ainakin ensimmäisen kierroksen ajan. Tietysti aloitus lämmöissä melkein 20 astetta eroa, eli kylmemmällä etusen kesti lämmetä vielä kauemmin. Mitä paineiden sitten pitäisi olla lämpimänä, ja ehtiikö ne jo jäähtyä siihen mennessä liikaa kun olet varikolla jotta mittauksessa olisi mitään järkeä? Kumilla on tuossa kuvassa ajettu maantietä jo sata kilometriä, keskialue ehtinyt tasoittua.

Alusta kyllä omien mutuilujen perusteella on edelleen hieman liian jäykkä varsinkin takapää, mutta nykyisellään ainoat joilla saa pelattua on vaimennukset, ellei sitten vaihda jousia.

Hieman päivitystä Mp-tuen päivillä viime tiistaina Scuupa sääti alustaa, Rosso corsa ei silti kulunut nätisti vaikka ajettavuus parani. Nyt sitten laitoin alle käytetyt supercorsat ja täytyy sanoa että supersorsa vaan on omaan pyörään aivan perkuleesti parempi rengas. Tänään ajettujen 2 setin jälkeen kumi oli nätti kuin mikä, jopa tällainen aloittelija huomasi valtavan eron ajettavuudessa. Kylmäpaineista T- 1.7 E-2.0 renkaat lämpeni T -2.0 E-2.25 joka valmistajan taulukon mukaan ainakin on haarukassa. Mielenkiintoisin ero oli ettei renkaat muljuneet oikeastaan yhtään edes ensimmäisellä kierroksella kuin aiempi etunen vaati 1.5 kierrosta ennen kuin oli edes siedettävä vaikka aloituspaineet oli korkeammat. Kierrosaikoihin tuli myös huima parannus 1.50,xx-> 1,46,xx. Sade onneksi? keskeytti kierrosaikojen parantelun ennen kuin vauhtia ehti tulla liikaa ja poistuin tyytyväisenä kotiin. :orgmp2:

Liitetiedostot

• 2014-07-10 13.08.30.jpg
    2014-07-10 13.08.30.jpg
    94,4 KB · Katselut: 223
  • 2014-07-20 15.07.07.jpg
    2014-07-20 15.07.07.jpg
    91,5 KB · Katselut: 237
Pekksu sanoi:
Tarvinnee ensi viikon Kemoralla kokeilla.
Noh, näinhän siinä sitten kävi. Takanen alta ja syytä en oikein tiedä :sad: Paineet oli koko viikonlopun ajan heti ajolta 2.45-2.5 takana ja 2.5 edessä. Kului kyllä ihan nätisti.

Pekksu sanoi:
Noh, näinhän siinä sitten kävi. Takanen alta ja syytä en oikein tiedä :sad: Paineet oli koko viikonlopun ajan heti ajolta 2.45-2.5 takana ja 2.5 edessä. Kului kyllä ihan nätisti.

Mitä toi oikean kyynärpään nosto just ennen kaatoa indikoi? Jarrua? Kaasunpumppausta? jne.

Ajvorheisiin nää yleensä kategorisoituu.

Pekksu sanoi:

Pikasesti vilkaistuna oikealla kädellä teit jotain :) päästitkö kaasua vähän turhan äkkinäisesti pois kesken mutkaa? Lisää kuormitusta eturenkaalle ja keula alta.

Kaasua siinä tulee joo höllättyä ja tarkennetaan aiempaa viestiä, että tarkkaa syytä en tiedä. Ei voi kuin spekuloida muutamalla vaihtoehdolla. Takapyörä näyttäis tosiaan hidastuksessa lähtevän alta, varmaankin juuri tuon moottorijarruttamisen myötä :dunno:

Mun mielestä tuon renkaan paine ei saisi missään tilanteessa radalla olla yli 2.4bar, ei edessä eikä takana. Itse ajoin yhden kauden noilla renkailla (2kpl etusia ja 3kpl takasia), ja paineina pidin edessä 2.3-2.4 ja takana 2.1-2.3. Enemmin kun laittoi painetta, niin rengas oli selkeästi liukkaampi ja luisto ei ollut kovin nättiä. Metsun k3:lla pääsin kemorassa 1.18.1 ja käytin rengasta sekä lämppäreillä että ilman.

Oisko ollu vähän liian pieni vaihde päällä kaasunhölläyksessä? Ajelin sun perässä useamman kierroksen ja jarruvalo ei paljon paistanu mutkiin mennessä.

edit. jos nyt tunnistin nahkapuvun selkämyksen oikein.

amaunu sanoi:
Oisko ollu vähän liian pieni vaihde päällä kaasunhölläyksessä? Ajelin sun perässä useamman kierroksen ja jarruvalo ei paljon paistanu mutkiin mennessä.

edit. jos nyt tunnistin nahkapuvun selkämyksen oikein.
Kuulostais ainaki meikäläiseltä, vähä jääny tuo jarruton ajo päälle :p Ajotaito III:sesta ois varmaa ollu hyötyä mut sattuipa olemaan tuo liputusvuoro.

Nelosvaihde on tuossa päällä ja kuus vaihdetta on Rukkasessa kokonaisuudessaan.
Jonkun verran tuli videoiden perusteella harrastettua tuota kaasun hölläystä muissakin mutkissa, muttei kyllä noin kriittisessä paikassa ja noin radikaalisti.

Eipä siinä, mopo kasaan ja kaatopeikkoa selättämään!

Tuli sitten siirrettyä kilvettömään pyörään, kun huomasin, ettei ole tiellä rataharrastuksen myötä kertynyt kilometrejä enää lainkaan.

Uuden pyörän ja lämppäreiden myötä esiin on noussut rengasvalinta-kysymys. Ajelen tällä hetkellä Alastarolla sellaista 1:35-1:39 aikaa (kehitystä tapahtuu tosin kokoajan) ja tosiaan tulevia rengasvalintoja pohdin kuumeisesti.

Pyörässä on tällä hetkellä kiinni joku dunlopin matalapainekumi (se nelinumeroinen, taisi olla medium seos) eikä +30c keleillä ole ainakaan ollut mitään ongelmia viime Alastaro-viikonloppuna.

Neuvoja kuitenkin kaipaisin, mikä olisi mun vauhdeille jne se sopivin vaihtoehto. En tarkoita tiettyä kumia, vaan "luokkaa". Olisiko esim supercorsat cs ja sen luokan kumit "parempi" vaihtoehto, kuin kunnon seoskumit (esim ne NTEC Dunlopit) jos mietitään niitä alle 18c kelejä ja mun vauhteja.

Rengasjuttuja on kyllä tullut luettua, muttei ole ilmeisesti tarpeeksi vielä auennut ko. asia, kun katukumeilla on ennen tätä hetkeä tullut ajettua.

Back