• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaanvaihto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AimoPamaus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toosahan oli Kuopiossa? Minkäslaiseen asevelihintaan koneen omistaja urakoi kanssamotoristin renkaat vanteille?
smile_org.gif

Tämän syksyn ajot menee kyllä noilla renkuloilla... tai no jos joku vaikka ostas ton VFR:n pois ni vois katella vähän toisenlaista...

meni kyllä helponnäköisesti tuossa NoMar- videolla. toista se on elokuvissa ja oikeassa elämässä näköjään. niin ja kunnon kestävä, jäykkärunkoinen matkakumi on taatusti paljon hankalampi laittaa vanteelle ja vanteelta kuin videossa ollut ns. kevytkumi, liekö ollut kisareplica tjn.

kamujen kumien vaihtoja olen vain vierestä seurannut ja ollut pitelemässä rengasrautaa, mutta aika ähellystä se on ollut tuonkaltaisillakin kotitekoisilla laitteilla. toki paljon helpompaa kuin paljain käsin, vain raudat ja laudanpätkä apuna.

tasapinotus, eiku -painotus onnistuu missä vain on tukeva vaakatanko tai semmosen voi tehdä kuten tunturiTT mainitsi kai, että ruuvipuristimeen tanko ja hoplaa. toki on kivempi laittaa kumes vanteelle lähemmäs painopistettä joskun vannekin on ensin katsottu ts. sen kevein ja painavin kohta.

Juu koko tanko on kopio No-mar:ista.  
biggrin.gif

Sorvasin nuo, ja sisällä on vielä jäykisteenä pätkät jousiterästankoa.
Päät on sovitettu tiukoiksi ja lyöty paikoilleen.
Aluksi meinasin että laitan noihin jotkin sokat muttei tarvitse.
No niin oma alkaa pikkuhiljaa valmistua.

Kysymys. Kuinka paksua jousiterästä käytit vahvisteena?
Pähkäilin että pitäisi olla riittävän paksua että jäykistäisi mutta kuitenkin niin että tuohon nailonin ohuimpaan kohtaan jää riittävä seinämävahvuus ettei heti katkea. Ajattelin käyttää vahvikkeena halpojen ruuvimensseleiden metallivarsia.

Juu koko tanko on kopio No-mar:ista.  
biggrin.gif

Sorvasin nuo, ja sisällä on vielä jäykisteenä pätkät jousiterästankoa.
Päät on sovitettu tiukoiksi ja lyöty paikoilleen.
Aluksi meinasin että laitan noihin jotkin sokat muttei tarvitse.
No niin oma alkaa pikkuhiljaa valmistua.

Kysymys. Kuinka paksua jousiterästä käytit vahvisteena?
Pähkäilin että pitäisi olla riittävän paksua että jäykistäisi mutta kuitenkin niin että tuohon nailonin ohuimpaan kohtaan jää riittävä seinämävahvuus ettei heti katkea. Ajattelin käyttää vahvikkeena halpojen ruuvimensseleiden metallivarsia.
Ei sinne mitään tarvii sisään, ite vaihtanu nyt 2 kumia ja ei edes taivu.

Ei sinne mitään tarvii sisään, ite vaihtanu nyt 2 kumia ja ei edes taivu.
Ei luultavasti olisi tarvinnutkaan.
Enemmän tuo on tekniikasta kiinni ja tuo nylonpää vain "ohjaa" kumin päälle.
Tärkeintä on painaa kokomatkalta reuna uraan ja muista laittaa rengasrasvaa myös sisäpuolelle kohtaan josta väännät viimeisenä.

Mulla taitaa olla 6mm tanko ja nylonin paksuus 10mm. Jos laitat niin jo 4mm tanko varmaan riittää.

Laittakaapas kuvia.  
wink.gif

Hämmästys täällä on suuri
omg.gif
Kannattaako säästää muutama euro jonka tasapainotus jossain regasliikkeessä maksaa :eek:

Hämmästys täällä on suuri  
omg.gif
Kannattaako säästää muutama euro jonka tasapainotus jossain regasliikkeessä maksaa :eek:
Ilmeisesti. McGyverismi kunniaan. Itte oon kyllä liian laiska moiseen, ruveta pyörittelemään vannetta jonkun tikun ympärillä, ja katselemaan mikä merkki se maata kohti osoittaa, niitä merkkejä on kohta renkaansivut täynnä.
nixweiss.gif

Mutta kun jotkut itte touhuaa, niin kai se jonkinlaista mielihyvää aiheuttaa.
wink.gif

Lähin rengasliike voi joskus olla kaukana kun hätä on suurin. Itse meinaan siirtyä renkaanvaihtojen suhteen omavaraisuuteen talven aikana. En tosin näpertelyn halusta vaan olosuhteiden pakosta. Kilvettömällä kun ajelen.

Katupeliin en itse viitsisi renkaita vaihtaa. Irtovanteen kanssa olen rengasliikkeeseen mennyt.

edit: lisätty juttua

Itte oon kyllä liian laiska moiseen, ruveta pyörittelemään vannetta jonkun tikun ympärillä, ja katselemaan mikä merkki se maata kohti osoittaa, niitä merkkejä on kohta renkaansivut täynnä.  
nixweiss.gif

wink.gif
Mitä merkkejä? Eihän ne rengasliikkeissäkään piirtele mitään merkkejä ja liimaavat painot.

Kyllä minä teen nuo vaihdot siksi koska homma hoituu helpommin itseltä.
Renkaat Saksasta halvalla odottelemaan ja vaihdon teen sitten kun tilanne vaatii. Ei tarvitse varailla aikoja.

Monet päästävät vanteen irti ja lähtevät ajeluttamaan sitä autolla ympäri kaupunkia edestakaisin.
Pelkkä rengastyö kun on halvempi ja helpommin saa buukattua johonkin huolojen väliin.
Pienemmällä vaivalla näppään jo uuden kumin päälle.

Mutta vaihtakaa te rahamiehet vaikka koko pyörä kun kumit loppuu.

Ihan turhaa ihmettelyä. Samaan syssyyn voi kysyä miksi kukaan sormellaankaan koskee pyörään, miksi ei vain aja. Roplaaminen on osa harrastusta eikä välttämättä aina sitä viimeisen pennin säästämistä (ja Delvac on oikeasti hyvä öljy  
tounge.gif
). Joku jopa voi kokea onnistumisen iloa pystyessään itse tekemään. Minäkin vaihtelen itse siksi että saan vaihtaa juuri milloin haluan, vaikka sunnuntai aamulla pirskeistä tullessa klo 03.00.
sport05.gif

Itte oon kyllä liian laiska moiseen, ruveta pyörittelemään vannetta jonkun tikun ympärillä, ja katselemaan mikä merkki se maata kohti osoittaa, niitä merkkejä on kohta renkaansivut täynnä.  
nixweiss.gif

wink.gif
Mitä merkkejä? Eihän ne rengasliikkeissäkään piirtele mitään merkkejä ja liimaavat painot.

Kyllä minä teen nuo vaihdot siksi koska homma hoituu helpommin itseltä.
Renkaat Saksasta halvalla odottelemaan ja vaihdon teen sitten kun tilanne vaatii. Ei tarvitse varailla aikoja.

Monet päästävät vanteen irti ja lähtevät ajeluttamaan sitä autolla ympäri kaupunkia edestakaisin.
Pelkkä rengastyö kun on halvempi ja helpommin saa buukattua johonkin huolojen väliin.
Pienemmällä vaivalla näppään jo uuden kumin päälle.

Mutta vaihtakaa te rahamiehet vaikka koko pyörä kun kumit loppuu.
Nyt män jollakin palko nekkuun
omg.gif
, ei tässä sen kummempia rahamiehiä olla, Delticomilta tulee omatkin gummit, ja työpaikalla väännetään vanteelle, ja pannaan painotukset kuntoon. Ymmärrän että kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole, joten,,,
bowdown.gif
ostakoon kotiinsa sitten tasapainotuskoneen digimittareilla ja 0.1gr:n marginaalilla, niin pääsee liituviivoista, siihen ei mulla ole varaa.
Ja muuten, omiin pyöriini ei koske muut kuin minä. Koskee myös huoltoja.  
buttrock.gif

Nim. "Autokorjaamo alalla 35 vuotta"

Tanko vielä tekemättä koska nylonpäät vielä sorvarilla muuten valmis. Tasapainoistusstydeemi on biltemalta jonka istutin härveliin.
Suurkiitokset AimoPamaus nimimerkille hyvästä ideasta!

Tanko vielä tekemättä koska nylonpäät vielä sorvarilla muuten valmis. Tasapainoistusstydeemi on biltemalta jonka istutin härveliin.
Suurkiitokset AimoPamaus nimimerkille hyvästä ideasta!
No siitähän tuli hieno. Huomattavaa yhdennäköisyyttä.  
biggrin.gif

Tuo koko laite on sinulla hieman korkeampi ja sait paremmin toteutettua tuon raudan jolla painetaan kumi irti.
Minulla 17" vanne on maximi mikä sopii tasapainotukseen.
Porasin omaani tuohon pystytolppaan vielä toisen reijän jotta sain kiinnitettyä varren alemmaksi eturenkaalle.

Vastaavaa päätä suunnittelin itsekkin mutta kumi suli alle ja tuli kiire tuon kanssa.

Tyylikkäitä ja varmasti toimiviakin laitteita oletten väkästelleet. Tästähän ihan itsekin innostuu. Täytyypä talven hiljaisina hetkinä tekaista oma viritys, niin säästyy kumipajareissut.

Sattuneista syistä pyörä vaihtui ja tässä uudessa takarengas on yksipuoleisesti kiinni, joten taas piti lähteä sorvin ääreen...  
nixweiss.gif

Tekaisin takarenkaalle ihan oman tasapainotusakselin M20 kierretangosta ja sorvailin kartiot nylonista.
Tuo toimii myös jo kumin vaihdossa koska härvelini keskireikä on myös 20mm.

Back