• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

renkaanvaihto ja vannevauriot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pronka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyseessä siis alumiininen pulverimaalattu vanne, joka ei pitäisi olla mitenkään poikkeuksellisen pehmeä. Rengasmaakarit tuntuvat vain käsittelevän kaikkia vanteita kuin ne olisivat jotain kuorma-auton teräsvanteita.

, mutta vituttaahan se maksaa palvelusta ja huomata kotona sitten että kaupan päälle on poisteltu pintoja tai kolhittu reunoja.
Juurikin näin.... piti tuossa puunata mutta meni mielenkiinto.

Että voi oikeasti vit*t***.. molemmissa vanteissa renkaanvaihdon jäljiltä noin 10-12 cm matkalta maalit raapaleilla...
crazy.gif
yms pientä...

Onko se oikeesti niin vaikeeta ? ?

Edit: ai niin, sitä piti kysymäni että millä / miten onnistuu paikkamaalaus....

EDIT :EDIT: tuossahan se tuo hannulan "varoitus pulverimaalausta aikoville".. sepäs onkin halpaa kun sammakon kutu..

Vein vanteen talvella vianorille ja paikalla oli speciaali mies pyörän renkaita varten. (näin se kassan täti mulle sanoi)
Kyllä se puhdisti vanteen, vaikka oli pesty lähtiessä, ja ilman naarmuja ja muuta tumpelointia väänsi paikoilleen.
Sillä oli muuten rengasraudat jotain muovia/komposiittia?

Viime kesänä vaihdatin uudet kumit alle siis eteen ja taakse. Ja tietenkin mun säkällä kaksi kesälomittajaa laitettiin asialle. Sanoin kavereille, että sitten ei jäljen jälkiä saa jäädä vanteeseen. Renkaat vaihdettiin ja kas kummaa takavanteessa kaksi piiiiiiiiiitkäääää naarmua. Kävelin takaisin kassalle (töiden vastaanottoon) ja valitin asiasta ja näytin vannetta. Pudottivat heti 50€ pois hinnasta... Kannattaa valittaa jos työn jälki ei ole hyvä. Tiedän, että jos renkaan vaihtaa ammattilainen niin työn jälkiä ei tässä tapauksessa näy (muutakuin, että on uusi gummi alla).
tounge.gif

En jaksanut lukea koko kaavaa läpi.Toteampahan vaan että onko toi nyt niin vaarallista jos jotain pikku jälkiä tulee.Omaan vaihdan itse.Ruuvipenkillä puristelen renkaan pois olalta ja rengasraudoilla pois vanteelta.Uusi menee rasvattuna polkasemalla toinen puoli ja rengasraudalla loppu toisesta puolesta.Ilmaa kumiin ja paineet kohdalleen.Akseli paikalleen ja työpöydän ja roskatynnyrin päälle ja tasapainotus.Jos hirvee painoheitto teipillä puntteja kunnes on suhtkoht tasapainossa ja sitten liimapuntit oikeesti kiinni.
Jos haluaa ilman mitään jälkiä se tehdä voi käyttää jotain sopivaa rengasraudan ja vanteen välissä.
Enitenhän kannattaa varoa painiessa ettei jarrulevyt vaurioidu,varsinkin lattialla työskennellessä.

Jälkiä tulee jos on huonot vehkeet jä välinpitämätön (tai tumpelo) asentaja. Sama homma, on sitten kaksi tai neljä pyörää.

Itse olen vaatinut (ja saanut) autooni uudet vanteet kun jokaisessa oli jälki kumien vaihdon jälkeen. Valittivat että on niin vaikeat vaihdettavat nuo 18 tuumaiset renkaat.

Lainataas vaikka tätä keskustelua, näitä tuntuu riittävän...

Eilen torstaina oli pyörä uusia kumeja saamassa alle, äsken kävin puunaamassa renkaiden kyljet kun ne oli vielä jossain vihreessä töhnässä. Tulipa bongattua sitten takavanteesta pari maalista läpi mennyttä naarmua, ennestään vanteessa ei naarmuja ollut. Etuvanteessa kans olin jotain skraaduja näkevinäni mutta ne eivät olleet menneet maalista läpi.

Toi takavanne on sen verran kyl naarmuilla et käyn liikkeessä valittamassa mutta mitä tollasesta voi vaatia? Ei mua kiinnosta saada renkaan vaihtoa edes ilmaseksi jos vanne tulee tohon kuntoon, ehdottomasti haluaisin vanteen entiseen kuntoon eli uuden tai sitten joku todella pätevä kaveri saa tuon maalata, eikös tollanen ole ihan asiallinen vaatimus et vanne siihen kuntoon mitä se oli tuodessa?

Mulla heikko kokemus viimeisestä renkaanvaihdosta, n.25cm matkalta maalit pois ja vanteeseen varsin syvät jäljet... Kyllä vit...ti, kun kyseessä -10 vm laite ja muita jälkiä ei oikeestaan oo, ni kyllä joutu vähä "sanomaan" ku vieressä seisoin... Noh eipä se sitte mitää maksanukkaa, ku hokas oman virheensä. 6h tein töitä, että itteä tyydytti vanteen korjaus/maalaus.

Mikuni sanoi:
Lainataas vaikka tätä keskustelua, näitä tuntuu riittävän...

Eilen torstaina oli pyörä uusia kumeja saamassa alle, äsken kävin puunaamassa renkaiden kyljet kun ne oli vielä jossain vihreessä töhnässä. Tulipa bongattua sitten takavanteesta pari maalista läpi mennyttä naarmua, ennestään vanteessa ei naarmuja ollut. Etuvanteessa kans olin jotain skraaduja näkevinäni mutta ne eivät olleet menneet maalista läpi.

Toi takavanne on sen verran kyl naarmuilla et käyn liikkeessä valittamassa mutta mitä tollasesta voi vaatia? Ei mua kiinnosta saada renkaan vaihtoa edes ilmaseksi jos vanne tulee tohon kuntoon, ehdottomasti haluaisin vanteen entiseen kuntoon eli uuden tai sitten joku todella pätevä kaveri saa tuon maalata, eikös tollanen ole ihan asiallinen vaatimus et vanne siihen kuntoon mitä se oli tuodessa?

Vaatimus on sinällään asiallinen mutta todistustaakka on sinulla. On pystyttävä todistamaan että naarmut ovat tulleet juuri renkaanvaihdon yhteydessä eikä missään muualla. Tästä saattaa tulla näkemyseroja.

Viimeksi muokattu:
50€ lahjakortti (=about rengastyön hinta) lähti korvauksena vaikka huoltomies ei muistanut naarmuja vanteelle aiheuttaneenkaan, oli kuulemma niin helppo ollut laittaa ettei tarvinnut edes sinne päin katsoa. Noh noin mä sen olin vähän ajatellutkin että turha muusta kuin työn hinnan takasin saamisesta unelmoida. Case closed ja tuskin tarvii firmaa mainita vaikka vähän hapan maku jäikin, naarmuton vanne ois aina naarmuton... vaikka paskanen onkin

ek@ sanoi:
Vein uuden mopon irtovanteen ensimmäiseen renkaanvaihtoon...

Liittyiskö jotenkin (jos oli HP2 Sport) vanteeseen? Mulla oli Ässän kanssa renkaanvaihtajalla kanssa ongelmia saada vanhaa kumia pois. Ähelsi sen kanssa paljon pidempään kuin eturenkaan kanssa ja puhui jotain jostain "ei tässä olekaan *jotain* jne." Vaihto kyllä onnistui, mutta mustaan vanteeseen tuli kanssa jälkiä. Maalasin ne Miranolilla piiloon ja olin hiljaa, kun homma+rengas maksoi n. 100e vähemmän kuin muualla. Etuvanne on samassa paikassa vaihdon jälkeenkin virheetön.

Vanhemmassa kuluneessa rengaskoneessa helpostikin pysty ja säteisheittoa. Tällaisessa koneessa syntyy helposti 10 cm skraadi. Auton vanteille koneet tehty. Mittatarkka kone on kalliimpi ja pitäis uusia muutaman vuoden välein. Moniko paja näin tekee? Toinen paikka vaurioille on vanteen asennuksen yhteydessä. Tämän vastuun voi otta itselleen, asentamalla itse. Olen kiillottanut vanteen ulkoreunan. Jos tulee naarmuja, niin hion naarmut pois ja kiillotan reunan uudestaan. Nyt pysyy siistinä, eikä tarvitse harmitella naarmuja.

Back