• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaan osto pohdintaa

lario sanoi:
Jos on pitkän aikaa ollut yhden tutun rengasliikkeen uskollinen asiakas, niin itse elän sellaisessa luulossa, että säästö nettifirmoihin nähden jää aika pieneksi.
En tiedä miten tämä onnistuu isolla kirkolla, mutta täällä maaseudulla homma toimii oikein hyvin.
Kaupan päälle saa hyvän ja joustavan palvelun hyvin edullisesti.

Totta, olen aivan samaa mieltä. Tosin ei tarvitse edes olla uskollinen yhdelle liikkeelle.

Rujoon offroasporttouring pyörään on ollut helppoa tuo renkaiden valinta, mustat, pyöreät, karkeat ja yleensä edulliset.
Toisille vanteille sitten jotain sileämpää, suunnilleen samalla kaavalla.
Ei ole tuottanut yllätyksiä tai pettymyksiä tähän mennessä.

Eikä niitä ole kehdannut mihinkään liikkeeseen viedä vaihdettavaksi, nopeemmin hoituu renkaat alle tallissa raudoilla, ei tarvitse kärsiä automaattikahvista eikä arvailla aukioloaikoja... :p

Halpaa, ja riittää omiin tarpeisiin.

Z-man sanoi:
Aikamoinen provo mutta tartun silti. Stormilta Michelin Pilot power 3 setti hintaan 410e vrt. Mynetmoto.comista sama setti hintaan 275e kotiovelle kuljetettuna. Kyllä tuolla erotuksella jo kannattaa tilata netistä :) Tuleehan tuohon vielä vaihdot päälle, mutta silti halvempi :)

Suomalaisesta liikkeestä sama setti 350,-€ alta/alle

Roadkill sanoi:
Yleensä näitä rengashommia pohtivat ne joilla pelimerkit tekee tiukkaa.

Melko oivallinen provo. Yleensä muuten ne jotka tuolla menevät lompakko levällään miettimättä pätkääkään sitä miten kuluttavat, ovat hetken päästä niitä joilla ne pelimerkit loppuu kesken. Jos nyt mitään omia pelimerkkejä on koskaan ollutkaan...

Mut gummit: sit kun löytää itselle sopivat pidon ja kulutuskestävyyden suhteen, niin hyvä on. Testejä tulee lueskeltua antamaan jonkinlaista osviittaa, mutta eri renkaita kokeilemalla se oikea sitten löytyy.

Roadkill sanoi:
135e erotuksella ajan ennemmin stormille ja otan nakit alle odottaessa kuin tilailen

Joo, mulla taas katkes niinsanotusti pinna kun helvetti millään onnistunut se renkaanvaihto stormilla. Ainut mitä oli tarjolla, oli että ajele tänne ja jätä renkaat niin joskus sitten saat takaisin. Niin. Onhan siinä autossa penkki missä voi odottaa, mutta pitääkö perkele odottaa tunti vai päivä vai viikko. No comments. Saatana. Saan mä asioitua muuallakin perkele. Vieläkin ottaa päähän.

psi sanoi:
Suomalaisesta liikkeestä sama setti 350,-€ alta/alle

Jep, tarkoitat varmaan omaa liikettäsi? ja mitä katselin noita 18.1 antamiasi hintoja niin 365e oli ainakin siinä listassa.

totta, että onhan se "hirveä vaiva" soittaa sinne rengasliikkeeseen ja varata aika, mutta toisille se on osa harrastusta. Ja, toiset vaihtaa itse. :)

Renkaan hankkiminen on helppoa... kysyn täältä foorumilta mitä suositellaan ja tilaan sellaisen kotiini. :p

Roadkill sanoi:

teenpä omankin tartunnan provoon. Kun pelkästään mutkapätkiä ajellessa ja letkoja vedellessä rengaskustannukset ovat luokkaa 2500-3500 euroa kaudessa niin iskee siinä jo ihan terve itsesuojeluvaistokin kehiin, mitä hintaseurantaan tulee :thumbup:

Hurvatti sanoi:
Melko oivallinen provo. Yleensä muuten ne jotka tuolla menevät lompakko levällään miettimättä pätkääkään sitä miten kuluttavat, ovat hetken päästä niitä joilla ne pelimerkit loppuu kesken. Jos nyt mitään omia pelimerkkejä on koskaan ollutkaan...

Mut gummit: sit kun löytää itselle sopivat pidon ja kulutuskestävyyden suhteen, niin hyvä on. Testejä tulee lueskeltua antamaan jonkinlaista osviittaa, mutta eri renkaita kokeilemalla se oikea sitten löytyy.

Hahaa suomalaiselle kaikki on aina provoa jos ei ajattele vaan ostaa sitä mikä vaikuttaa halvimmalta :D
Onneksi moottoripyörissä ei ole autoveroa. Sittenhän paletti sekoaisi monelta hyvin nopeasti.

Toi PSI:n tarjous on todella edullinen. Tosin useimmat ajattelee varmaan että VITTU yli 70e vanteille laitoista!

Ala ite vääntään :D

Z-man sanoi:
Jep, tarkoitat varmaan omaa liikettäsi? ja mitä katselin noita 18.1 antamiasi hintoja niin 365e oli ainakin siinä listassa.

totta, että onhan se "hirveä vaiva" soittaa sinne rengasliikkeeseen ja varata aika, mutta toisille se on osa harrastusta. Ja, toiset vaihtaa itse. :)

Tarkoitin joo. Hinnat elää kaiken aikaa kun tukkuri niitä muuttaa. Tänään olen omia listojani päivittänyt ja niissä oli tämän uutukaisen hinta laskenut. Hinnat kannattaa aina kysyä ainkin mulla ne jonkin verran elää koska pyrin tukkurin hinnanalennuksen siirtämään aina kuluttajalle.

GuessWho sanoi:
teenpä omankin tartunnan provoon. Kun pelkästään mutkapätkiä ajellessa ja letkoja vedellessä rengaskustannukset ovat luokkaa 2500-3500 euroa kaudessa niin iskee siinä jo ihan terve itsesuojeluvaistokin kehiin, mitä hintaseurantaan tulee :thumbup:

Totta. Sun pitäis noilla kuluilla alkaa pyytään jo jotain sponssia ORG:ilta.. Kumminkin aika Pro Bono hommaa.
Noi ei oo kumminkaan sitä normi kulumistahtia mitä perusmotoristilla on. Omalla kohalla oli yks etunen ja 1-3 takasta per kausi.

Jokatapauksessa respect kaikille letkanvetäjille :WAZAAP:

Stormilla renkaat on kalliita ja tästä ilmeisesti koko ORG!esteri on liikuttavan yksimielisiä. Omat renkaat olen hakenut mielestäni kohtuu hintaan pääasiallisesti autonrenkailla tulosta tekevästä firmasta ja aina vaihtohommiin on alettu 10 min sisällä maksun hoitamisesta. Eihän noissa Vianoreissa ja Euromastereissa hyllyssä ole häävit valikoimat mp:n renkaita, mutta peruskamaa on löytynyt aina.

Vielä yhteenvetona renkaat kahteen motukkaan

Halpis netistä
Shinko
010 Apex radial 190/55 ZR 17 (75W) TL takarengas
110.36€
010 Apex radial 180/55 ZR 17 (73W) TL takarengas
99.20€
2 kappaletta 011 Verge radial 120/70 ZR 17 (58W) TL eturengas
137.64€
yht 347.20€

Parempi rengas netistä
Metzeler
Roadtec Z8 Interact 190/55 ZR 17 (75W) TL takarengas 169.32€
Roadtec Z8 Interact 180/55 ZR 17 (73W) TL takarengas
151.19€
2kappaletta Roadtec Z8 M Interact 120/70 ZR 17 (58W) TL eturengas
225.54€
yht.546.05€

Parempi rengas kivijalka putiikista
SPORT ATTACK 2 190/55 ZR17 (75W) TL REAR C244014 283,00
SPORT ATTACK 2 180/55 ZR17 (73W) TL REAR C244010 252,00
SPORT ATTACK 2 120/70 ZR17 (58W) TL FRONT C244006 191,00 kaksi kappaletta 382,00
yhteensä 917 euroa

Aikamoinen ero halpisrenkailla netistä ja kivijalka myymälän paremmilla renkailla =570 euron säästö kahteen pyörään

Välillä on itseasiassa sellainen fiilis, että se eturengas pitäis vaihtaa jo aiemmin kuin takarengas; vaikka siis etusessa olisi vielä huomattavasti enemmän pintaa.

Se etupään ajo-ominaisuus muuttuu mun mielestä arvaamattomaksi jo paljon ennen takasen nahoille menoa; vaikkakin olisi samaan aikaan vaihdettu molemmat. Toki varmaankin riippuu rengasmerkistä.

Pitäisiköhän siis tilata 3kpl etusia vs kaksi takasta?:dunno:

Roadkill sanoi:

Kyllä se on niin, että niitä miettii ne jotka osaa tehä muutakin kun kattoa vierestä kun mopoa ruuvaillaan. Itse oli 5 vuotta Euromasterilla hommissa, ja vaikka saan sieltä vieläkin suht ookoo hintaan renkaat, tilaan silti netistä koska säästän rahaa ja saan harrastaa myös tallissa.

edullisesti Mynet Motosta ja itse väännetään vanteille ja painotetaan
vihdoinkin täysi omatoimisuus
kaksi sarjaa varastossa ettei tarvitse miettiä kerkiääkö toimitukset
nyt ostelin vuodenvaihteen kotimaisista talvialeista yhden sarjan

W-P sanoi:
Välillä on itseasiassa sellainen fiilis, että se eturengas pitäis vaihtaa jo aiemmin kuin takarengas; vaikka siis etusessa olisi vielä huomattavasti enemmän pintaa.

Se etupään ajo-ominaisuus muuttuu mun mielestä arvaamattomaksi jo paljon ennen takasen nahoille menoa; vaikkakin olisi samaan aikaan vaihdettu molemmat. Toki varmaankin riippuu rengasmerkistä.

Pitäisiköhän siis tilata 3kpl etusia vs kaksi takasta?:dunno:

Jos tollasta tulee useinkin vastaan kannattaa tarkkailla etusen paineita, ettei venttiili vuotaisi tai olisi muuta hämminkiä. Etunen on kyllä ominaisuuksiltaan lopussa ennen kuin kuvio on kadonnut, mutta kyllä sen pitäisi pitempään kestää kuin kankaille ajetun takasen verran.

Itse tulee renkaat tuonne radalle hankittua yleensä tällä kaavalla:

1) Huomataan, että nykyinen kumi on aika finiitto ja tarjoilee vähän turhan isoja luistoja
2) Etsitään joku, jolla on varaa ajaa uusilla renkailla.
3) Yritetään ostaa mahdollisimman vähän ajettu käytetty rengas sopuhintaan.
4) Päädytään ostamaan melkein finaaliin ajettu kumi melkein ilmaiseksi.
5) Ollaan tyytyväisiä kun renkaassa näkyy taas kulutusmerkit.
6) Bonusvaihtoehtona käydään etsimässä roskisläjästä sopiva kumi ja ajetaan sillä jos rengasta ei muuten löytynyt. :;):

Roadkill sanoi:

Tietenkin kysymykseen tulee myös se että paljonko oma aika maksaa verrattaen siihen että ajaa vain jonnekkin ja ottaa uudet renkaat alle ja juo sitä automaattikahvia?

Pelimerkit on tiukassa joo, mutta saa olla liike aika pirun lähellä ja tehdä halvalla, että kannattaa juoda sitä automaattikahvia. Itseasiassa tallin vieressä (20m ovelta ovelle) on lähin liike, mutta silti on nopeampi vaihtaa ja painotta kumi itse kuin kävellä naapuriin vaihdattamaan. Omasta mielestäni on turha tuhlata noita pelimerkkejä "ammattilaisen" tekemään työhön, jos itse tekee saman työn nopeammin ja huolellisemmin. Toinen juttu on taas se, että mistä löytyisi se ammattilainen kun rengas pitää vaihtaa kolmatta kertaa saman päivän aikana...

Nitrous sanoi:
jos itse tekee saman työn nopeammin ja huolellisemmin

Jaa, no mutta sittenhän sä saat alkaa vaihtaa mullekin kumit. Ennemmin mä sen rahan sulle annan kuin tuntemattomalle. Etenkin jos ne tulee kunnolla tehtyä :thumbup:

Nitrous sanoi:
Itse tulee renkaat tuonne radalle hankittua yleensä tällä kaavalla:

1) Huomataan, että nykyinen kumi on aika finiitto ja tarjoilee vähän turhan isoja luistoja
2) Etsitään joku, jolla on varaa ajaa uusilla renkailla.
3) Yritetään ostaa mahdollisimman vähän ajettu käytetty rengas sopuhintaan.
4) Päädytään ostamaan melkein finaaliin ajettu kumi melkein ilmaiseksi.
5) Ollaan tyytyväisiä kun renkaassa näkyy taas kulutusmerkit.
6) Bonusvaihtoehtona käydään etsimässä roskisläjästä sopiva kumi ja ajetaan sillä jos rengasta ei muuten löytynyt. :;):

:DVaikka ikää alkaa jo olla, niin toivon jossain vaiheessa pääseväni samaan jamaan. Haaveena olis jonkunlainen jokapojan ratapeli, jolla voisi vapaasti päästellä oman maun mukkaan. Siihen päälle mahd vähän käytetyt hyvät ratakamat tai miksei vähän enemmänkin, jos halavalla lähtee...
Pikkupoikana saatiin fyrkkaa kun kerättiin vanhoja renkaita ja myytiin ne rengasfirmaan pinnoitettavaksi.
Onnistuiskohan nykyään prätkänrenkaiden pinnoitus...

ps. taisi muuten Paroni dokkarin mukaan mennä samalla tyylillä maailmanmestaruuteen asti....

Back