• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengaspohdintaa: P Power, P Pure, BT-003 RS

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Waille kiitoksia. Jostain syystä noi Dunlopit jäänyt kokonaan huomiotta, kun kaiken hypen omissa silmissä on saanut noi misukan kumit, varmaan märkäpidon ansiosta. Ja tosissaan sitä pitää hiukka olla, kun välistä ollaan sateella liikkeellä.

Edit: Tais tuo otsikossa mainitsemani BT-003 RS sittenkin olla hypersport rengas, mutta jossain arvostelussa pisti silmään maininta nopeasta lämpenemisestä (katurengasmaisempi), jotta sillä se tuli mukaan kaavailuihin.

Itse vaihdoin aikoinaan Pilot Powereista Metzeler Racetec K3 interactiin. Ihan loistavat rinkulat. Pitoa oli pirusti enemmän kuin powereissa ja katuajossakaan en löytänyt mitään moitteen sijaa. Kulutuskestävyyskin oli ihan ok.

Ei tarvitse lämppäreitä rata-ajossa.

PS -lehden testimenestyksen jälkeen, Metzeler Racetec K3 Interact selvisi voittajaksi myös Motorrad -lehden hypersport-rengasvertailussa.

1. sija: Metzeler Racetec K3 Interact 94 pistettä
2.sija: Pirelli Diablo Supercorsa SP 93 pistettä
3.sija: Dunlop GP Racer D 211 M/E 83 pistettä

Rosso Corsat kesti 1.33 alastarolla lipsumatta missään vaiheessa, eturenkaalla ajoin n.15tkm ja takarenkaalla n.9tkm, eli kestävät hyvin maantietäkin ison pyörän alla.

Ite ainakin tiedän mitkä renkaat on alla ja säädän vauhdin sen mukaan, toki virhearviointeja sattuu aina välillä.
Vähäisesti uriahan noista löytyy ja reunat on kaljut, joten märällä tiellä turha alkaa konhottamaan.
Alle 10 asteen keleillä myös huomaa, että pito heikkenee.

Pari settiä noita ajoin radalla/kadulla ja tyytyväinen olin, nyt vaihtuu ratailuinnostuksen kasvamisen myötä supercorsiin...

Radalla lähes kaikki nykyaikaiset renkaat sallivat riittävän kallistuksen polvipalojen kuluttamiseen, kuivalla kelillä ja riittävässä lämpötilassa. Toisaalta tietyt renkaat tarjoavat selkeästi parempia ajo-ominaisuuksia radalla ja vastaavasti kompromissejä maantiellä ja vaihtelevissa oloissa. Täysin yleispätevää rengasta ei ole.

Itse olen hakenut vinkkejä eri tahoilta ja tullut siihen johtopäätökseen, että ensi keväänä menee alle Racetec K3 Interact lähinnä ratakeikan vuoksi. Sen ominaisuudet sopivat omiin tarpeisiin: toimii hyvin ilman lämmittimiä, pito parasta luokkaa, kuin myös ajettavuus, kelvollinen maantielläkin, jopa märällä. Kulutuskestävyys keskivertoa, olen tyytyväinen jos pääsen 5-6tkm pääasiassa maantiellä.

Jos hakee hyvää kompromissia, BT-003RS ja BT-016Pro voivat olla sellaisia. Kuin myös M5 Interact, Dunlop Sportsmart ja misukat. Pirelliä en nimennyt märän kelin ominaisuuksien vuoksi, muutenhan niissä on loistavia ominaisuuksia.

Vaihtoehtoja on, pitää vaan tehdä omat painotukset. Ja silti joutuu luultavasti vaihtelemaan rengastyyppiä!

Itse olen hakenut vinkkejä eri tahoilta ja tullut siihen johtopäätökseen, että ensi keväänä menee alle Racetec K3 Interact lähinnä ratakeikan vuoksi. Sen ominaisuudet sopivat omiin tarpeisiin: toimii hyvin ilman lämmittimiä, pito parasta luokkaa, kuin myös ajettavuus, kelvollinen maantielläkin, jopa märällä. Kulutuskestävyys keskivertoa, olen tyytyväinen jos pääsen 5-6tkm pääasiassa maantiellä.
Mulla olli tuommoiset Bemarissa tänä kesänä.

Oikein hyvä pito, mutta kulutuskestävyys painavassa pyörässä ei ollut erikoinen.

Otin pois alta siinä 3 tuhatta ajettuna. Olisi pitänyt kääntää se rengas kerran vanteella, niin olisi saanut reunat kulumaan tasaisesti.

Nyt on alla Pirellin Diablo Rosso-kakkoset. Tuntuu aika hyvältä kompromissiltä meikäläisen vauhtiin, saa nähdä mitä kestää ja pitääkö vielä vähän kuluneenakin.

Oli mulla tässä samassa pyörässä yksi setti PP 2CT:tä. Pidän tätä nykyistä Pirelliä parempana renkaana. Misukoilla onnistuin saamaan aikoinaan muutaman ikävän tuntuisen takapyöräluiston mutkasta avatessa.

Minulla myös hyvät kokemukset Pirelli Diablo Rosso Corsan pidosta ja ajettavuudesta. En sateella juuri aja, joten siitä ei voi sanoa paljoakaan. Pito kuivalla tiellä ja radalla on minulle ainakin riittävä ja kesti mielestäni sopivasti kilsoja: takanen n. 7tkm, joista suurin osa ajettu Keski-Euroopassa autobahnalla ja Alpeilla.

Ainoa mikä vähän kangertaa on 3 rengasrikkoa tälle kesällä. Sattumaa tai ei, en tiedä. Yhden takasen voin ottaa omaan piikkiin kun ajoin sen lähes teräsverkoille, mutta n. tonnin ajettu takanen puhkesi motarin rampissa n. 1cm renkaan reunalta ja 7 tonnia ajettu etunen tyhjeni Ahveniston varikolle, reikä keskellä rengasta.

ek@:lla on vaan tiet niin hyviä niin saa tuohon kuntoon
talktohand.gif
bowdown.gif
tounge.gif

Nyt on takasena Michelin Power Pure ja ei siitäkään ole pahaa sanottavaa. Tosin pari kertaa olen saanut takasen luistoon mutkissa näin syyskylmillä.

Noi avausviestin kierrosaikatavoitteet täyttyy oikeastaan millä tahansa katukäyttöön tarkoitetuilla renkailla, joten en ottaisi kumivalinnan suhteen suuria paineita. Jos myös märkäpitoa ja kulutuskestävyyttä haluaa painottaa, niin Dunlop Sportsmart on varsin varma valinta. Tällä kaudella tuli ajeltua reilu 4000 km, josta 3/4 katua ja loput rataa, ja takakumikin menisi päältä katsoen arvioituna toisen samanlaisen kauden. Tuo on ntec-rengas, radalla keskiryhmän nopeamman puoliskon vauhdeista alkaen kannattaa takasen kylmäpaine pudottaa noin 1,6 barin tasolle. Tuli käytännössäkin huomattua, että tuolla on vaikutusta (avaus)pitoon.

Itse vaihdoin aikoinaan Pilot Powereista Metzeler Racetec K3 interactiin. Ihan loistavat rinkulat. Pitoa oli pirusti enemmän kuin powereissa ja katuajossakaan en löytänyt mitään moitteen sijaa. Kulutuskestävyyskin oli ihan ok.

PS -lehden testimenestyksen jälkeen, Metzeler Racetec K3 Interact selvisi voittajaksi myös Motorrad -lehden hypersport-rengasvertailussa.

Paljonko noilla Metzeler Racetec K3 interact renkailla suunnilleen rullaa sekalaisessa katu- ja rata-ajossa etu- ja takarenkaalla? Nämä renkaat taitavat olla ravintoketjussa seuraavalla tasolla, jos vertaa esim misukan pilot power 2ct?

Paljonko noilla Metzeler Racetec K3 interact renkailla suunnilleen rullaa sekalaisessa katu- ja rata-ajossa etu- ja takarenkaalla? Nämä renkaat taitavat olla ravintoketjussa seuraavalla tasolla, jos vertaa esim misukan pilot power 2ct?
Kiinnostaisi myös itseäni vaihtaa johonkin paremmin radalle sopivaan renkaaseen (nykyinen M5 muuten ok rinkula mutta alkaa antautua pitkässä ratasessiossa, kai kuumenee liikaa).
Mites Brigstone R10 onko jo ihan ratarengas joka vaatii lämppärit toimiakseen?

SportSmart ehdottomasti tai sitten tuo Rosso Corsa. SportSmartista on itselläni eniten kokemuksia, kaksi settiä viime kesänä nuilla ajanut ja ei kertaakaan lipsunut, vaikka ajoin ensin liian matalilla paineilla.

Nuille ei suositella matalapaineita, kuten muille NTEC renkaille. Ensi kaudella todennäköisesti alla Supercorsa tai GP Racer renkulat, vielä arveluttaa se, että kun en aina välttämättä saa lämppäreitä mukaan, niin kuinka nuo dunlopit alkaa repeilemään.

Käsittääkseni kuitenkin nuo supercorsat on vähemmän herkkiä tuolle repeilylle ilman lämppäreitä.

Toissa kesänä meni Metzlerin Z6:lla jo 1.36 - 1.40 aikoihin Alastarolla, joten kyllä nuilla Tourinki renkuloillakin ajelee, mutta ne kyllä lipsuu jonkin verran.

Märällä lippasin nuilla sportsmarteilla Ahvenistolla tuossa keskellä kesää, mutta se oli omaa typeryyttä se.

Ite ajelin kesän alussa vielä metzelerin sportec M5 interacteilla alastarolla 1.32 aikoja. Renkaiden lämmettyä ei mennyt kuin 3-4 kierrosta niin alkoi muuttua ihan saippuaksi takanen. Vaihdoin Racetechin k3:iin ja ajat parantui jo 1.27 alkuisiksi. Pito parani huomattavasti ja psykologinen vaikutus taisi olla suurin apu. Hyvin ne tuntuivat myös ainakin kuivalla kadulla toimivan.

Uskallan väittää että "normi-Ryhäselle" riittää sekä radalle että katuajoon mutkateille Dunlopin Roadsmarttikin oikein hyvin. ERITTÄIN pitävä rengas kuivalla ja sateella ja kestää hyvin kilsoja myös..Kannattaa ensin opetella ajamaan oikeasti kovaa ja sitten hakea renkaista apua kierrosaikojen pudotukseen..
062802moto_prv.gif
bowdown.gif

Mie ajelin kesän tuolla Dunlop Sportsmartilla. Ainakin omaan perstuntumaan pirun hyvä märkäpito ja riittää radallakin nopean ryhmän hitaimpiin. Takasella ajettu n.7 tkm. ja vielä hivenen pintaa.

Uskallan väittää että "normi-Ryhäselle" riittää sekä radalle että katuajoon mutkateille Dunlopin Roadsmarttikin oikein hyvin. ERITTÄIN pitävä rengas kuivalla ja sateella ja kestää hyvin kilsoja myös..Kannattaa ensin opetella ajamaan oikeasti kovaa ja sitten hakea renkaista apua kierrosaikojen pudotukseen..
062802moto_prv.gif
bowdown.gif
Ja syksyllä kannattaa odottaa että lumi tulee maahan ja on niin liukasta ettei työmatkalla pysty enää ajamaan normaalisti liikenteen mukana, ennen kuin vaihtaa autoon talvirenkaat alle?

062802moto_prv.gif
bowdown.gif
Jokaisen vähänkin enemmän ratailua harrastavan kannattaa kokeilla esim setti käytettyjä seosrenkaita, vaikka ajelisi "vain" keskiryhmässä. Sittempähän tietää kuinka paljon niillä on radalla eroa tavis katurenkaisin, ja kuinka hyvin ne sopii noin muutoin omaan käyttöön.
Ja karrikoiden sanottuna:
Seosrenkaissa on myös se hyvä puoli että mitä enemmän vauhti kasvaa, niin sitä paremmin se pitää. Kun taas katurenkaalla radalla käy ikävä kyllä juuri päinvastoin.

Olen edelleen sitä mieltä että ensin on osattava ajaa kovaa jotta pitävämmistä renkaista saa ajallisen hyödyn irti..
062802moto_prv.gif

Olen edelleen sitä mieltä että ensin on osattava ajaa kovaa jotta pitävämmistä renkaista saa ajallisen hyödyn irti..
062802moto_prv.gif
Kaikki hyöty ei ole suoraan ajallista. Korvien välistä löytyy varmasti myös muilla kuin minulla suurimmat syyt vaihtaa renkaat ns. pitävämpiin. On jotenkin surullista lukea kuinka pystytään aina toisten puolesta kertoa miten asiat pitää tehdä ja mikä sopii kenellekin. Omalle kohdalle tuli myös sitä ajallista hyötyä..tosin välillisesti kun ei voinut enää pistää renkaiden piikkiin ja uskalsi luottaa että rengas pitää. Omissa vauhdeissa riittäisi varmasti macadamit mutta ne tuskin paikkaavat tekemiäni virheitä kuin pitävämmät renkaat. Ja jos em. macadameilla yrittäisin opetella ajamaan se todennäköisesti veisi mielenkiinnon yrittää parantaa ajoa.

Back