• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengaspaineet!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Nakkila / Rauma
Sellaista asiaa kysyisin, kun en haulla sopivaa ketjua löytänyt, että minkälaisia paineita suosittelette seuraavaan rengastukseen:

Michelin Pilot Sport
Etunen - 120/60/17
Takanen - 160/60/17

Pyörän ohjekirja neuvoo eteen 2,25 ja taakse 2,5 jos yksin ajelee ja täydellä kuormalla 2,5 ja 2,8. Ajelen 2/3 ajoistani yksin, pyörässä oli ostaessani sen nuo 2,5 ja 2,8 paineet. Ajattelin että kuluvat keskeltä liian nopiaan kovilla paineilla, joten laskin arvoihin E 2,4 ja T 2,6. Nyt kun luin noita ketjuja niin rupesi epäilyttämään nuo arvot. Kertokaas viisaat millaiset paineet noihin isken?

Pyörä on Yamahan TRX 850 jos sillä on jotain merkitystä. Ajo-ominaisuuksissa en suuria eroja paineen laskulla havainnut.

Täällä olleen keskustelun perusteella paineen lasku itse asiassa kuluttaa rengasta keskeltä ==> painetta pitäisi siis nostaa jos haluat että ei kulu keskeltä. Muutenkin nyrkki sääntö menee: jos et halua pitoa lisää niin kunnon paineet.
sport05.gif

Kyllähän sillä voi ollakin...itse pidän ennemmin hiukan "ylipainetta". Edessä 2.6 (suositus 2.5) ja takana 3.1(suositus 2.9). Takana ollut käytetty meduim-seoksinen ratakumi kesti ajoa yli 8000km tollasella paineella, eli käytän jatkossakin korkeita paineita...
wink.gif

Juups, mielummin yli kuin alle. Matalapaine syö renkaan huomattavasti nopeammin ja ainakin Fjärräjammun ajettavuus on parempi hiukan ylipaineisilla, etenkin puolikuluneilla kumeilla.

Moni käyttää +0,2 yli suosituspaineen. Itsellä tällä hetkellä 2.9 edessä ja takana; kolmasti vaihtanut renkaat ja joka kerta nostanut painetta. Aloitin siis suositusarvoista.

Moi!

Itselläni R6, jossa myös Pilot Sportit. Ajelin viime kesänä liian pienillä paineilla, taisi jäädä jopa alle 2,5.n. Tällä kaudella nostin paineet eteen 2,5:een ja taakse 2,9 tasolle, koskapa olen itsekin yli 90 kg ilman ajovarusteitakin (Yamahan ohjekirjan mukaisesti, siis tuo paine)... Viime kauden 7600 kilometriä alhaisilla paineilla kulutti rengasta keskeltä. Lisäksi välillä takanen tuntui hieman "muljalhtelevan" esim suojatiemaalausten kohdilla.

Radalla ajelin sitten varovasti renkaan kulmia kulutellen
tounge.gif

Mäkin olen tässä tulossa siihen tulokseen, että käyn laittamassa 2,5 / 2,8 paineet takaisin. Jotenkin se vain tuntui paremmalta, etenkin kun ajan välillä kyytiläisenkin kanssa.

itelläni oli paineet iha päi persettä, en viitti ees sanoo et mite paljo, mut oli iha kauhee ajella, no eilennä sit tarkastin ja lisäsin painetta valmistajan suosituksii, ni on kyllä mutkissakin niin mahtava ajaa, eikä enää etupää pompota tiellä, vaikka etunakki onkin todella kulunut. Jos ny kuluis rengaskin tasasemmi..
thumbs-up.gif

itelläni oli paineet iha päi persettä, en viitti ees sanoo et mite paljo,  mut oli iha kauhee ajella, no eilennä sit tarkastin ja lisäsin painetta valmistajan suosituksii, ni on kyllä mutkissakin niin mahtava ajaa, eikä enää etupää pompota tiellä, vaikka etunakki onkin todella kulunut. Jos ny kuluis rengaskin tasasemmi..  
thumbs-up.gif
Joo tänää huomasin ittellä iha saman...
Omaan CBR:ään manuaali sanoo 2,9 bar molempiin päihin...

Ihmettelin ku mutkaan kääntäessä pyörä tuntu niin helkkarin raskaalta ja laiskalta.
Kun aamulla tsekkasin paineet:
Edessä 1,4
Takana 1,9

Katoin että mitä helvettiä... ja eiku ilmaa renkaisiin... ja joha rupes 2,9 renkailla mutkat taittumaan!

900 Hornetissa oli uutena muistaakseni Pilot sportit. koko on hieman eri.suositus on eteen 2.5 ,taakse 3.0.Kokeilin vähän laskea paineita n. 0.3. Muuttui heti epävakaammaksi kaarteissa ja urissa.Ei muuta kuin takas tehtaan ohjeisiin.
Aika luotettavia valmistajien suositukset, kyllä ne testaavat meidän puolesta
buttrock.gif

2.9 molemmissa päissä ja kyllä "pelittää" olen säännöllisesti
tarkistanut rengaspaineet 2-3 viikon välein ja AINA ovat pudonneet
alle tuon 2.9,siis ei pysy ilma renkaassa,tarkastuksen/lisäylsen suoritan aina samassa paikassa,ei tule ainakaan kovin paljoa heittoa.

nyt kun eturengas melkein vaihtokunnossa huomaa jos paineet tippuneet alle tuo rajan alkaa tuntumaan maantien pittkittäis heitot joten jo siitä tiedän että rengasta "tankkaamaan" .

Yleisillä teillä tulee pidettyä siellä kolmen tienoilla ja suljettua ympyrää ajaessa taas 2-2.2 baria. Radalla tuon eron muuten huomaa hienosti, edellisellä kerralla ei tullut laskettua paineita tarpeeksi ja renkaat suorastaan sulivat alle. Oikeilla paineilla kulumaa tuskin huomasi.

Normiajossa matalapaine tosiaan tuntuu pyörän raskautena, kun rengas ei lämpene tarpeeksi ja nosta painetta sopivaksi. Alempi paine -> suurempi pinta tiessä -> raskaampi viedä.

Vielä kun löytyisi huoltamo jonka laitteisiin voisi 100% varmasti luottaa. Porissa sellainen (perstuntumalta tosin) oli Tikkulan Shell, mutta senkin suutin on nyt hiukan rikki. Siellä kuitenkin laitoin nyt 2,5 eteen ja 2,75 taakse. Edessä oli jostain syystä laskeneet aika tavalla paineet siitä mitä laitoin. Paljonkohan ilman lämpötila vaikuttaa, vai ei yhtään?

Ikävää säätämistä...

Heittäkääs Porin seudulta hyvä huolttis, ketkä tietää.

Ostin Bilhelvetestä digitaalimittarin, joka muistaakseni pärjäsi testeissä aikas kivasti. Mahtuu varmasti mukaan ja nyt hommasin vielä motonetista sellaiset venttiilinhatut, jotka ilmoittavat laskeneesta paineesta.Miten hyvin ne toimivat, selviää varmaan vasta pidemmän päälle.Tässä omat lääkkeet rengaspaineiden seurantaan
062802moto_prv.gif

Kyl toi Tikkulan Shellin mittari tuntuu olevan niitä Porin seudun parhaita omankin kokemuksen mukaan. Tosin yleinen vikahan noissa huoltoasemien ilmaletkujen päissä on, et ne vuotaa..

Tosta paineitten laskemisesta.. Koskas olet viimeksi vaihtanut venttiilitapin/sielun? Mulla oli samaa vikaa, et paineet laski etupäästä säännöllisen epäsäännöllisesti. Venttiili ei vuotanut (perinteinen kuolatesti) ja renkaan ja vanteen upotin vesiastiaan->ei vuotanut reunasta. Renkaan vaihdon yhteydessä vanteen reunat tarkistettiin ja kaikki oli ok. Vaiva loppui, kun venttiilitappi vaihdettiin uuteen. Eli ilmeisesti alkoi vuotaa vasta ajossa.

Paljonkohan ilman lämpötila vaikuttaa, vai ei yhtään?
Eipä paljon, mutta sitten taas toisaalta, aamulla saattaa olla asteet 10 hujakoilla ja päivällä kun aurinko porottaa mustaan renkaaseen, niin eroakin saattaa jo tulla. Nyrkkisääntönä olen itse pitänyt jotain sellaista, että 30 asteen heilahdus tuottaa 10% paine-eron. Tuon eron jo varmasti kevyemmällä pyörällä huomaa(?)

Kyl toi Tikkulan Shellin mittari tuntuu olevan niitä Porin seudun parhaita omankin kokemuksen mukaan. Tosin yleinen vikahan noissa huoltoasemien ilmaletkujen päissä on, et ne vuotaa..
Niihin ei ole paljoa luottaminen... itse kävin Tikkulan shellillä pistämässä paineet kohdalleen siitä ajoin erittäin hissun kissun valtarenkaaseen ja tarkistutin siellä paineet. Heittoa about 0.3 bar viellä tarkistivat kalibrointi mittarilla. Ostin sellaisen digitaalisen mittarin ilmari mäkiseltä muistaakseni 13€ tarkistutin sen Valtarenkaassa niin heittoa 0.05bar joka on ihan linjassa. Tarkistelen parin päivän välein paineet ja olen pitäny ne 0.2 bar yli suosituksen ja niillä toimenpiteillä renkaan kestävyys parantanu.

Back