• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengaspaineet radalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TSR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei suoranaisesti kuulu tähän, mutta kysyn kuitenkin.Mistä LUOTETTAVAT mittarit paineiden tarkasteluun ja mitä maksaa.Tämänhetkinen motonetin 7€ rimpulani sai uuden tuulilasin testissä lähes säälittävät pointsit tarkkuudesta.Yritä tässä nyt sitte säätää paineita tontille, jos mitsku näyttää päin
033102ass_1_prv.gif
Telttakaverilla kalibroitu mittari joka ammattilaistasoa ja hinta oli muistaakseni jossain 200 euron pinnassa. Itse olen selvinnyt nämä vuodet ihan Allrightista hankitulla mittarilla. Ei ole juurikaan ollut heittoa muihin mittareihin ja pelittänyt vuodesta 2001 saakka, hinta oli jossain 15-20 euron pinnassa.

Nuo rengaspainejutut ovat sitten sellainen, ettei siitä oikein koskaan tule täysin oppineeksi. Niissä niin paljon muuttujia, ettei tahdo perässä kestää. Siksi suosittelen ajelemaan läpi kauden samalla merkillä ja mallilla, ettei käy kuten eräälle kuskille alkukaudesta jolta meni reisi poikki kun ei tiennyt laittaneensa matalapainerenkaita ja paineet sitten sopivasti pielessä ja ensimmäisestä mutkasta ulos niin että heilahti.

Jukka

Noin 2.3-2.4 molempiin päihin. Ne ei paljoa taida lämmitä ajossa, ja sen vähän mitä niillä olen ajanut, tuntuivat toimivan ihan hyvin ja kuluivat siististi. Renkaana Misukka

Bridgestoneen käyttänyt kylmäpaineina eteen 2,3 ja taakse 2,1. Joku 10-15 min. lämppäreitä ja menoks... Mulla tosin oli käytössä niin pehmee seos, että en huomannut mitään eroa pidossa, lähtipä ajamaan lämmitettyinä tai ilman.

Bridgestoneen käyttänyt kylmäpaineina eteen 2,3 ja taakse 2,1. Joku 10-15 min. lämppäreitä ja menoks... Mulla tosin oli käytössä niin pehmee seos, että en huomannut mitään eroa pidossa, lähtipä ajamaan lämmitettyinä tai ilman.
Aikalailla samalla asteikolla, itse olen bridgen sateiseen laittanut kylmänä n. 2,3 eteen ja 2,2 taakse.
Lämppäreitä ei ole tullut sateisissa juurikaan käytettyä..

Tosin jos on joutunut uusilla sateisilla lähtemään liikenteeseen, niin silloin olen niitä jonkun tovin lämmittänyt, mutta paremmaksi keinoksi olen todennut sen että käy ajamassa sateisista "pinnan rikki" kuivalla (tai kostealla) = yksi tai kaksi kunnon kallistusta kumpaankin suuntaan.

Mä vedin ihan niillä samoilla paineilla kuin helteelläkin. Kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä, on parempi olla tekemättä mitään  
tounge.gif
.
Kohtuu viisaasti sanottu, jonkun 0,05-0,1 paineen eroja ei tästä porukasta moni huomaa. Tuon paineiden säätämisajan kun olisi miettinyt pyörän käyttäytymistä ja omaa ajoa sekä mitenkä niissä kehittyisi olisi päässyt hommassa eteenpäin.

^uppia aiheelle vaikkei ihan topikkiin osukaan kuin nimeksi..

Väänsin alle juuri Dunlopin Qualifierit (ne ihan tavalliset ei RR:t).

Jo asentaiseessa tuli mieleen et jopas on Dunlooopin runkojäykkyys tiukempi kuin vaikkapa metukassa (recetec), conti (raceAttac) tai pirellissä (diablo supercorsa) mitä olen itselle asennellut (kai näitä runkojäykkyyksiä pääsis muutenkin jossain hifistelemäänkin jos kiinnostais). Onkohan jäykkyyden ero samanlainen Dunlopin rata-orientoituneimmissa kumeissa vai vielä suurempi?

Sen lisäksi Qualifierin halkaisijan koko on melkolailla pienempi (~20mm, mittasin renkaan ja huggerin raon mikä on nyt erittäin reilu ja isompi kuin millään renkaalla tähän saakka, mukaan luettuna Pirelli Corsa II/III). Osa johtuu flätimmästä profiilista, 190/55 -> 190/50, mutta myös siitä että Dunlopit on usein saman kokoisinakin laakeampia - vai onko?

Pikaisen koeajon perusteella ihan pyörän suositus paineilla (E2.6, T2.9) huomasin, että olipas päässyt unohtuun miten katurengas voi pitää ja lämmitä ihan normiajossakin!  
biggrin.gif

Jostain syystä huolimatta matalammasta profiilista ja siitä että pyörä ei ole ihan niin nokallaan myös ohjaus tuntui nopeammalle, ketterämmälle. Ilmeisesti kovempi rengas vaan on napakampi ja kääntyy helpommin, kuin kulahtanut seosrengas!

Lisäksi ihan kuin pyörä olis saanut puhtia lisää. Isommalla takasella kun tuntui laiskemmille ja välitykset pitkille. Voiko noinkin pienellä halkaisijan erolla olla mitenkään niin isoa merkitystä, että tulis pistää hammasta isompi ratas taakke, kun seuraavaksi joskus veivaan Metzelerin Racetekit (joita on täys setti autotallissa) alle?

^^tulipahan nyt empiirisesti todettua se minkä kokeneemmat on mullekin jo joskus aiemmin kertoneet!

Ainakin mulle tulos oli positiivinen "yllätys" ja jää väkisin funtsimaan oikean seosratarenkaan tarvetta, kun ratapäivät ovat jääneet vähiin tänä kesänä - enemmän tuntusin nyt "pitävän" näistä Qualifiereista kuin Corsa II/III:sta mitä en ainakaan aiemmin osannut arvostaa ja eiköhän harrastelija näillä pääse vähintään samaan kyytiin kuin noilla seoskumeilla mitä on tässä välissä tullut tuhottua.  
idea3.gif

/z

Oma nopeus on mummotasoa, mutta mielenkiinnolla luin ketjun läpi. Ymmärsinkö oikein kun yritin koota tiedonjyväsiä aloittelijan kaalin mahtuviksi:
Liian isot paineet renkaissa saa renkaan kuumenemaan turhaan ja pinta alkaa sulaa, kun vauhti kasvaa ja lämmöt nousee. Liian kova paine myös aiheuttaa sen että rengas lähtee alta varoittamatta ensin, eli ei ala ensin lipsua vaan se on kerrasta menoa kun pito lähtee?

Ja sitten tyhmä kysymys: Miltä näyttää liian kuumana käynyt rengas, eli mistä tietää, että lämmöt alkaa olla liikaa?

Itse ajelen omaa köröttelyäni ihan katupaineilla ja ajon jälkeen renkaan pinnassa on sellaisia puoliksi irtonaisia kumikikkaroita. Onko tämän ihan normaalia kulumista?

Itse ajelen omaa köröttelyäni ihan katupaineilla ja ajon jälkeen renkaan pinnassa on sellaisia puoliksi irtonaisia kumikikkaroita. Onko tämän ihan normaalia kulumista?
Luultavimmin renkaasi on vain keränyt muiden rataan jättämää kumia, mikäli nuo "kikkareet" ovat sellaisia pikkurillin pään kokoisia klönttejä renkaan kulutuspinnalla. Jos taas sellaisia nuppineulanpään kokoisia, niin silloin se on vain kulunut ihan normaalisti, tosin kovin rauhallisessa vauhdissa sellaista tuskin vielä pääsee tapahtumaan. Eli jos vauhdit ovat Ahvenistolla, Alastarolla ja Motoparkissa luokkaa 1:55 tai enemmän ja Kemorassa ja Botnialla 1:45 tai enemmän, niin tuon tyyppistä kulumista ei ilmene.

Tuollaisilla vauhdeilla rengas kestää (tai ainakin itselläni kesti) pidempään kuin normaalissa katuajossa, eli kesti yli 10.000 km. Nyt ollaan jouduttu surulliseen vaiheeseen jossa rengas menee vaihtoon 100-200 km ajon jälkeen. Kannatan rauhallisempaa ajelua, säästyy rahat
smile_org.gif

Jukka

Eli renkaissa on kumia muiden renkaista. Parin setin jälkeen renkaissa on siis enemmän kumia kuin radalle tultaessa, eli eipähän ainakaan renksut kulu
tounge.gif
Ihmeen kovasti nämä kikkareet kyllä takertuu kun ei niitä sormivoimin nyhtämällä saa renkaasta irti. Aina oppii uutta ja ihmeellistä.

Eli renkaissa on kumia muiden renkaista. Parin setin jälkeen renkaissa on siis enemmän kumia kuin radalle tultaessa, eli eipähän ainakaan renksut kulu  
tounge.gif
Ihmeen kovasti nämä kikkareet kyllä takertuu kun ei niitä sormivoimin nyhtämällä saa renkaasta irti. Aina oppii uutta ja ihmeellistä.
Reippaamissa vauhdeissa tuo ilmiö koskettaa lähinnä eturengasta tai en tiedä koskettaako sitten kun ajetaan todella kovaa, mutta näissä omissa vauheissani etunenkin kerää noita kökköjä keskelle. Lähtevät siitä helposti kun rengas on lämmin, sen jälkeen vähän tiukemmassa istuvat. Kun pyöräni oli lainassa eräällä aloittelevalla kisakuskilla Alastarolla, renkaissa oli varmaan 100 gr painoa enemmän radalta tultaessa kuin sinne mennessä
smile_org.gif

Jukka

Sen lisäksi Qualifierin halkaisijan koko on melkolailla pienempi (~20mm, mittasin renkaan ja huggerin raon mikä on nyt erittäin reilu ja isompi kuin millään renkaalla tähän saakka, mukaan luettuna Pirelli Corsa II/III). Osa johtuu flätimmästä profiilista, 190/55 -> 190/50, mutta myös siitä että Dunlopit on usein saman kokoisinakin laakeampia - vai onko?
On perus Qualifierin ja esim. RR halkaisijassa ihan samalla koolla ja profiilin prosenttiluvulla ihan selvä ero.
En ole punninnut renkaiden painoeroa, jos on niin varmasti kevyemmällä lähtee paremmin.

RR on keskikohta "korkeammalla" (=lähempänä huggeria) ja kapeampi kuin perus Q'ssa, vastaavasti RRssä on leveämpi kalteva osaa, "olkapää" joten kosketuspinta kallellaan on oletettavasti suurempi.

Luulen että ketteryyden eron tekee etusen profiili.
Ainankaan RR'llä en ajaisi mihinkään ilman ohjausiskaria, eron tuntee normaalin Qualifieriin nähden jo ilman käsiä rullatessa.
Lehmämmät pyörät hyötyy ja kusiaiset saattaa mennä jo vähän levottoman puolelle.

Pidoista en osaa niin sanoa, konkreettisella tasolla 135 hummaa renkaalla antava sport touring lusa jätti kakkosella mustaa tiukasta mutkasta lähettäessä RRllä mutta ei keskiseoksen diablo supercorsilla. Voi kyllä ihan johtua siitä etten uskalla avata niin kallellaan tai sitten Supercorsissa kumiseos vaihtuu erikohdassa profiilia tms.

Mielenkiinnolla odotan miltä jemmassa olevat Dunlopin GP Racerit tuntuu Qualifiereihin verrattuna, jahka noi vanteella olevat supercorsat nyt loppuu.

Liian isot paineet renkaissa saa renkaan kuumenemaan turhaan ja pinta alkaa sulaa, kun vauhti kasvaa ja lämmöt nousee. Liian kova paine myös aiheuttaa sen että rengas lähtee alta varoittamatta ensin, eli ei ala ensin lipsua vaan se on kerrasta menoa kun pito lähtee?

Ja sitten tyhmä kysymys: Miltä näyttää liian kuumana käynyt rengas, eli mistä tietää, että lämmöt alkaa olla liikaa?

Liikaa painetta -> renkaan runko ei elä tarpeeksi (eli koko rengas runkoineen ei lämpene, vain pinta elää) -> pinta sulaa (koska ottaa vastaan "kaiken" energian) -> ja on liukas.
Tosin jos jouset ja vaimennukset on löysät, niin ne sitten taas ottaa kaiken vastaan, ellei sit taas vauhtia oo niin paljon ett pohjaa ja sit taas rengas joutuu töihin.

Ja nimenomaan sun tapauksessa, jos sä ajelet edelleen hitaassa ryhmässä _hitaasti_, niin sinänsä ei oo pelkoa siitä että renkaan pinta alkaisi sulaa merkittävissä määrin edes liian korkeilla paineilla.

Jos haluat tarkempia arvauksia, niin mikä mopo, mitkä renkaat, mitkä paineet, mitkä alustan säädöt, mikä rata, mikä kierrosaika?

On perus Qualifierin ja esim. RR halkaisijassa ihan samalla koolla ja profiilin prosenttiluvulla ihan selvä ero. En ole punninnut renkaiden painoeroa, jos on niin varmasti kevyemmällä lähtee paremmin.
niin vois tosiaan kuvitella.. pienempi joka suhteessa - pyörii "rivakammin" vähemmällä voimalla.

RR on keskikohta "korkeammalla" (=lähempänä huggeria) ja kapeampi kuin perus Q'ssa, vastaavasti RRssä on leveämpi kalteva osaa, "olkapää" joten kosketuspinta kallellaan on oletettavasti suurempi.
Ton takia olen kuvitellut, että 190/55 aina automaattisesti parempi koska profiilissa on enemmän sivua ja kanttia asfaltissa mutkissa, mut ei paljo auta jos menee samalla välitykset pitkiksi ja lähtee "laiskemmin"?

Luulen että ketteryyden eron tekee etusen profiili. Ainankaan RR'llä en ajaisi mihinkään ilman ohjausiskaria, eron tuntee normaalin Qualifieriin nähden jo ilman käsiä rullatessa. Lehmämmät pyörät hyötyy ja kusiaiset saattaa mennä jo vähän levottoman puolelle.
Perä siis laski noin 10mm jo profiilin ja rengaskoon muutoksen takia. Koko on nyt siis vakio. Lisäsin myös vähän vaimennuksia molempiin päihin sekä vähensin takaa preloadia (balanssi on entistä vähemmän senkin takia nokallaan eikä myöskään etunen painu nyt samalla tavalla kovin alas) - tulipa rauhallinen ja vakaa ajettava ja silti tuntuu että kääntyy ketterämmin! --> Aika hyvä setuppi kadulle ja matka-ajoon!  
thumbs-up.gif

Pidoista en osaa niin sanoa, konkreettisella tasolla 135 hummaa renkaalla antava sport touring lusa jätti kakkosella mustaa tiukasta mutkasta lähettäessä RRllä mutta ei keskiseoksen diablo supercorsilla. Voi kyllä ihan johtua siitä etten uskalla avata niin kallellaan tai sitten Supercorsissa kumiseos vaihtuu erikohdassa profiilia tms.
Katupito on tosiaan aika hyvän tuntuinen, vaikea tosin sanoa "ratapidosta" vielä mitään, varmaan joku setti tulee rataakin ajettua niin sen näkee sitten, jospa noille osaisin arpoa nyt lämminpaineet paremmin niihin verrattuna siihen miten joskus ahvenistolla sain corsat sulamaan alle ..  
lookaround_orig.gif

Kokemuksesta viisastuneena jatkan spekulointia myöhemmin..

/z

edit:
Mittasin Dunlop Qualifierin ja Mezeler Racetec K3:n ympärysmitan ja laskin renkaiden halkaisijat:

Dunlop Qualifier           ymp. 198cm, halk. 63.05cm
Mezeler Racetec K3     ymp. 204cm, halk. 64.97cm
erotus 3.03%

Renkaan halkaisijoiden erotus vaikuttaa välityksiin yhden piikin verran.
Takaratas 42 * 103.03% = 43.27

Ja se spekulointi osuus: Yhdenkin piikin vaikuttas olevan ihan tuntuva yhdessä oletettavasti paljon kevyemmän takasen kanssa! Saa varmaan 44-piikkinen ratas olla taakse senkin takia, että pystyy ehkä paremmin hyödyntämään 190/55-profiilisen seosrenkaan isomman kontaktipinnan tuomaa pitoa?

Edelleen spekuloin: Rupesin vielä miettimään sitä että, kun tän rengas setin jälkeen pistää alle Racetecit ja isomman 44-piikkisen takarattaan mikä tuo takasta myös hieman lähemmäs niin jopas tulee vinkeä ajettava, kun balanssi menee jälleen ihan nokalleen, mutta se voi olla taas melko hyväkin rata-setuppia ajatellen!

Edit2: Mittasin etustenkin kehät; uusi Dunlop Qualifier 185cm, Conti raceAttac (kulahtaneena) 185cm, Mezeler racetec 188cm.

Ja se spekulointi osuus: vois kuvitella että uuden Dunlopin Q:n "ketteryytenä" tuntuva keveys johtuis ihan pelkästään siitä, että edellinen contin raceAttakki on kuluneenakin saman kokoinen ja siinä on keskellä reilusti kumia, mutta se on n.30mm leveydeltä tasainen keskeltä (onhan se aika pehmonen kumi silloin nahkee ihan väkiselläkin).

Sekarengastuksella Conti raceAttac edessä ja Mezeler racetec K2 takana balanssi on ollut senkin takia jonkun neljä milliä nokallaan, ts. pelkillä metukoilla balanssi olis ollut tasapainoisempi ja mahd. rauhallisempi ottaen huomioon takasen ja sen että preloadejakin on rukattu siten että se olis paremmin vaaterissa...  hmm..  
crazy.gif
tulipa tämäkin nyt kantapään kautta funtsittua!

/z

Metzeler Racetec Interact K3, mitä paineita olette käyttäneet ratailussa
smile_org.gif
?
Mulla on luulo että interact on vyörakennetta lukuunottamatta aika "sama" rengas kuin aiempikin, mutta korjatkaa viisaammat tai googletteluun halukkaat, jos ei ole tiedon väärti?

Mulla on itellä kaksi interactia K3:sta ja K1 etunen vasta autotallissa odottelemassa aktiivisempaa ratakautta. Meinasin laitella niihin samat kuin edellisessä K2:ssa oli -> 2-2.1 kylmänä, josta se nousee 2.4-2.5 lämminpaineisiin, ~2.3 lämppäreistä mitattuna. Näillä se on ehkä vähän "kovan" puolella, muttei niin paljon että pilais renkaan vaan pelaa nätisti. meikä ei osaa löysemmälläkään renkaalla ajaa, kun mahdollinen pikku muljuaminen pelottaa. Ekan setin jälkeen katsoo ettei pelkästään pinta käy kuumana ja laskee kymmenyksen tms. jos näyttää, että nousee liikaa. ...  noin mä sen varmaan koetan hakea kohilleen ja toivon että satun osumaan muuton tuloo taas yks takanen lisää (siks niitä onkin ostettu taas parittain) mikä tuhottiin väärillä paineilla! Toi edellinen sopinee jotenkin (ajoharjoitus)harrastelijalle kuten minä, mutta rata-A/B/YCC-kuskit tekee sitten kukin kuten parhaaksi näkee?

/z

Dunlop Qualifier: 2.1 kylmä -> lämppäreissä ~2.3 -> lämmin ~2.4-2.5, pelas ihan nätisti mutta alko tekeen E/T kanttiin herneitä, muuten kului, ehkä vähän sulan puolella kävi piti ihan mainiosti, nyt sentään tuntu että vois vähän jo lähempänä pidon "rajaa" vaikkei se vielä paria kertaa useammin edes ilmoitellut, silti ehkä vähän tuli ikävä 190/55-profiilisen "dead solid"-tuntuista pitoa avauksista? Vaikka vedin eilen hyvässä kelissä suoraan kovempaa kuin ikinä yleensä niin mutkiin jänistin.. - vaikka pitoa olis ollu aivan riittävästi mennä niihinkin kuten tähänkin saakka.  
nixweiss.gif

Aikaan tuolla ei ollut minkäänlaista vaikutusta, lämppäreistä tai kylmiltään menee Motoparkissa 1:45 -> 1:43, lämppäreillä nyt matalimmat 1:41, mutta mediaani 1:43sta ylöspäin. Renkaalla tai sen lämmityksellä ei vielä mun vauhdeilla ole tuon taivaallisen vaikutusta kyytiin tai sen muodostumiseen !!!  
062802moto_prv.gif
 ja eiku körötellään jatkossakin sen minkä pää antaa periksi.

/z

Ei suoranaisesti kuulu tähän, mutta kysyn kuitenkin.Mistä LUOTETTAVAT mittarit paineiden tarkasteluun ja mitä maksaa.Tämänhetkinen motonetin 7€ rimpulani sai uuden tuulilasin testissä lähes säälittävät pointsit tarkkuudesta.Yritä tässä nyt sitte säätää paineita tontille, jos mitsku näyttää päin
033102ass_1_prv.gif
Suosittelisin Karting-kauppaa, niistä löytyy calibroituja mittareita isolla näytöllä 2satkun mittavälein.... Esim. Vega rengasmerkin valmistuttama mittari on erittäin hyvä....

Back