• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengaskysymys (katuenskamainen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin, katupyörä hienoisilla soratie mausteillahan tuo on, eikä sillä ole tarkoituskaan mennä mutavelliin tai hiekkamontuille. Tarkennettuna etsin aavistuksen lähempänä street kumia olevia, kuin mitä ensiasennusrenkaat (Trailwing) ovat, mutta soratiekelpoisia siis.

Anakee (II), Tourance ja Trailmax ovat tällä hetkellä se kolmikko, mistä melko varmasti valitsen, mutta Avon osasto on vielä kokonaan tsekkaamatta.

Edit: Avonin malli olisi ilmeisesti Distanzia, mutta taidan unohtaa ne koska etsiessäni googlesta maahantuojaa törmäsin tällaiseen:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/5825436

Anakee II ei myöskään pärjännyt... Mutta kansan syvät rivit tuntuvat siitä Suomessa pitävän.

Kurapyöräilijöiden foorumilta löysin vastauksen Tourance vai Tourance EXP kysymykseen ja se on perusmalli mun käyttöön (ja melkein kai mihin vain).

Njoo. Tourance tai Anakee II lienee finaalikaksikko.
Numero 1. Älä ikinä hanki pyörääsi Sillan Kiven TW101-rengasta. Älä, älä, älä... Jos henkesi on sulle kallis, älä!

Se on ihan kaikkien Suzuki V-Stromien ensirengas edessä, joka on saanut poikkeiksellisen paljon huonoa verta aikaan. Se ei pidä asfaltilla kaarteessa, eikä märällä.

Sen takia on jopa myyty hyviä pyöriä pois, koska ei olla uskottu olevan niin huonoa rengasta eteen olevan olemassakaan.

wink.gif

Älä ikinä hanki pyörääsi Sillan Kiven TW101-rengasta. Älä, älä, älä... Jos henkesi on sulle kallis, älä!

Se on ihan kaikkien Suzuki V-Stromien ensirengas edessä, joka on saanut poikkeiksellisen paljon huonoa verta aikaan. Se ei pidä asfaltilla kaarteessa, eikä märällä.
Heh, meninpä muuten tekemään juuri näin viime syksynä USA:ssa, kun piti vuokrapeliin uusia renkaat omaan piikkiin (oli sovittu näin).. nuo oli selkeästi halvimmat, joten niin vaan pistettiin alle, ja hyvin pärjäiltiin. Jopa Coronado Trailin huimia mutkapätkiä ajeltiin Arizonassa näillä pahamaineisilla ´Death Wingeillä´!

On ne tosiaan aika helvetin kaukana optimirenkaista Stromppaan - en pidä niiden ajotuntumasta, ja kestävyydessäkin on toivomisen varaa. Pistää jopa miettimään, mitähän japsi on miettinyt, kun on moiset rinkulat Stromiin valinnut (rahaa todennäköisesti!)

Mutta karkuun ei tartte juosta, jos pyörässä tuollaiset on alla... vaihtaa vaan sitten noiden loputtua muunlaisiin. Ominaisuuksiltaan hyvinkin vastaavantyyppisiä (lue: paskoja) ensiasennuskumeja on ollut monessa muussakin möhköenskassa jo 1980/1990-lukujen taitteessa.

Tästä Trailmaxista tuli mieleen muutaman vuoden takainen juttu. Laitatin semmoset Transalpin alle ja läksin ajamaan. Helvetillinen ulina kuului, vedin kytkimen sisään, sama juttu kuin vedossa. Siispä ilmeisesti eturengas. Niinpä olikin, jostain syystä kovin äänekäs kuvio. Eipä ole sen jälkeen tullut hankituksi. KLE 500:ni on Bridget ja menevät heti vaihtoon, kun aloitan sillä ajelemisen. Ostan joko Pirellin MT 60:t ( luultavasti ) tai sitten Anakeet. Elefanttini tykkäsi kovasti Pirelleistä ja ovat ainakin olleet paljon halvemmat kuin Anakeet. No ei tuo Kawakaan mikään kunnon enska ole, painoa 40 kg vähintään liikaa, mutta sillä tulee kuitenkin se vuoden soratie ja -polkuosuus täytetyksi. Ensi talveksi meinasin laittaa piikit, mikäli silloin sataa muutakin kuin tuhkaa.

Numero 1. Älä ikinä hanki pyörääsi Sillan Kiven TW101-rengasta. Älä, älä, älä... Jos henkesi on sulle kallis, älä!

Ei tarvii hankkia. Scramblerissä on noi kanssa ea renkaina.  
biggrin.gif
Justiinsa TW101. Ei mulla ole ollut kuivalla asvaltilla pito-ongelmia juurikaan, mutta en nyt mitään älyttömiä vauhteja ole ajanutkaan. Tuo, että on märällä huono, on oikein hyvä asia tietää. Kiitoksia siitä. Kyllä mä ajattelin nuo loppuun kuitenkin ajaa.

Anakee II näyttäisi olevan vahvoilla seuraajaksi. Sain ok tarjouksen paikalliselta firmalta alle asennettuna.

Rengaspaineista sen verran, että mites kun noissa Trailwingeissä mulla on e2.4/t2.8 ja takarengas näyttää kuluvan silmissä. Onko liikaa jo? Renkaalla ajettu vasta 2750km.

Tänään tuli koitettua sateella noita tiekiviä, eikä ne nyt ihan mahdottomat ole ajaa, ainakaan kun tietää varoa ja ajaa sen mukaan. Ehdottomasti silti joku muu gummi seuraavaksi.

Contin TKC80 ei ole ihan mahdoton kummallakaan alustalla, jos vaan ei ole liiankin karkea.

Pienemmän matkailu-enduron alla oli ihan loistava rengas seka ajossa.
Mä olen nyt ajanut noilla 3800 km ja vielä luulisin pari tonnia menevän,suurin osa on soralla kiskottu muuta varmaan 40% asfaltia.Yllättävän hyvä rengas myös asfaltilla,ei jyristä ja pitää ihan riitävästi.Pyöränä pikkufantti.Taitaa vaan olla liian karkea kysyjän käyttöön.Soralla sitten onkin riittävästi pitoa.

Anakee, Distanzia, ContiTrailAttack, Pirelli MT90, (musta hevonen) Mitas 08, Heidenau K76...

MT60 pirelli on hyvä "kuivan kelin" yleisrengas, märällä maalla aika huono pito.

Trailmaxi on hyvä yleisrengas, liian tiheä kuvio pehmeellä.

Contiescape vois olla kans hyvä.

Pikitiellä ei tule niin paljon rengas päänvaivaa :paikallatuulee:

Rengaspaineista sen verran, että mites kun noissa Trailwingeissä mulla on e2.4/t2.8 ja takarengas näyttää kuluvan silmissä. Onko liikaa jo? Renkaalla ajettu vasta 2750km.
Riippuu aika monesta asiasta, mm. siitä, missä ajaa ja minkälaisilla nopeuksilla, sekä kuormauksesta... mutta noin suuntaa-antavasti, en itse laittaisi yli 2.5 eteen, enkä yli 3.0 taakse. Itse asiassa 2.5:kin voi tehdä etupäästä turhan kovan.

Lähtien suosituspaineista, ja siitä noin +10% - +15% ylöspäin, siinä se alue suunnilleen on, josta koittaisin itse etsiskellä optimia pidon ja kulumisen välillä.

Jos oikein pahoille mutaisille poluille eksyy, sitten voi joskus olla tarpeen myös laskea paineita huomattavasti (mutta tiputetuilla paineilla ei pidä ajaa asfaltilla).

Kiitoksia Pecha. 2.3 / 2.6 on siis suositukset ja mulla +0.1 / +0.2 ja ajossa tuntuu hyvältä, joten mennään noilla. Jos kuluu nopeaan, niin saapa aiemmin Misukat alle.

"Kysyit rengaspaineita - eturenkaan paine on 2.07 baria ja takarenkaan 2.30 baria."

Tuollaistakin on Scrambleriin ehdotettu (ohjekirjan mukaiset). Kumpaan nyt sitten luottaa?

Vastaan itse itselleni, että 2.4/2.8 on ainakin Scrambleriin liikaa. Veikkaisin, että 2.1-2.2 / 2.4-2.5 lienevät passelit.

Edit: 2.2/2.5 suurinpiirtein on nyt ja hyvin toimii.

Edit: Anakee II eteen ja taakse tilattu, noin 3 viikon sisällä - ennen kesän ainoata parin yön reissua - pitää vaihdattaa.

Edit: Anakee II:t alla ja olen erittäin tyytyväinen. Ainoastaan irtosoralla ja varmaan mudassa, nuo Trailwingit oli paremmat. Muualla ja etenkin asvaltilla Misukat loistaa.

Onkos tämä tilanne ennallaan? Välimallin kumit pitää taas tilata ja alle laitattaa. Anakee II on vahvoilla, Anakee III ehkä jos hinta on järkevä. Onko muita vaihtoehtoja? Edelleen n. 80% asvaltilla, loput sorateillä ja metsäautoteillä. Pyöränä nyt Africa Twin 650cc.

Edit: Alle tuleekin kokeeksi Savat, käsittääkseni mallia Invader MC30. Sen verta Misukkaa edukkaammat, että pitäähän niitä kokeilla. Jos kulutuskestävyys on hyvä ja muut ominaisuudet tasoa OK, niin näitä sitten jatkossakin.

Viimeksi muokattu:
Back