• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengaskysymys (katuenskamainen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Nakkila / Rauma
Scrambleriin seuraavaa rengastusta mietin. Ensiasennuskumit on aika ok, mutta asvaltilla hiukan puuttuu luottoa noihin. Toisaalta sorallekin haluan päästä ajoittain, joten jonkinlaiset allround renkaat pitää saada. Kotiin kannetuista luetteloista löytyi seuraavat vaihtoehdot:

Koko eteen 100/90/19 (57H) ja taakse 130/80/17 (65H).

Pirelli Scorpion Trail (n. 276e / sarja)
Metzeler Tourance (n. 348e / sarja)
Dunlop Trailmax (n. 271e / sarja)

Nuo siis ovh hintoja joista on tavannut saada alennusta. Misukkaa ei kuvastoista löytynyt, mutta sitäkin saan tarvittaessa. Jokin A:lla alkava malli oli sellainen mistä muistan suosituksia tulleen. Mikähän se oli ja minkä hintainen?

Muita vaihtoehtoja?

Pirellin Scorpion Sync, taisi kerran henki niitten avulla säilyä. Anakee
on toinen hyvä. Pirellin MT 60 on taas enemmän sorakumi tms, mutta kyllä silläkin asfaltilla ajelee. Mitenkähän nuo koot ?

Pohjolan kurapyöräilijät

Tuolla on oikein oma osasto rengaspohdinnoille; paljon on mietiskelyä rengasvalinnoista eri painotuksilla (maasto/)sora/asfaltti.
Heidenau K60 siellä on mainittu yhtenä erityisen hyvänä, tai siis yhtenä harvoista joka oikeasti toimii sekä soralla että asfaltilla. Edullisetkin, mainitsemasi setti karvan alle 200 Jutakolta. Disclaimer: ei omaa kokemusta.

Pitää tutustua tuohon sivustoon kun ehdin. Mukavasti löytyy kyllä foorumilta jeesiä tilanteeseen jos toiseenkin.
thumbs-up.gif

Ihan mielenkiinnosta kävin rodamotolta katsomassa noita kokoja...

crazy.gif

Rodamoto = 173,5€ + pk  

Rodamoto = 180€ + pk

nixweiss.gif

Sen verran nyt uskaltaa puhua katuenduron rengastuksesta, että se on aikalailla kriittinen homma. Kun pitää saada sopivainen gummi pöpelikköön ja asfaltille...

Yhtä oikeaa tapaa toteuttaa asiaa ei ole, mutta tässä yksi lusikka soppaan.

Tässä katuenska-hommelissa ei pidä sortua yksinkertaiseen ja halpaan ratkaisuun. Renkaat pitää olla laadukkaat ja parhaasta päästä. Jos ostaa halvat kumit, ne ei todennäköisesti ole soveliaat mihinkään maastooon.

Itse käytin pelkkiä asfalttirenkaita, koska ajoni ei ollut hiekkatietä kummallisempaa maastopyöräilyä. Kun maasto alkaa olemaan isoa hiekkatietä veltompaa, pitää renkaisiin panostaa ihan eri lailla. Tässä esiomerkin vuoksi:

- ajoa yli 95 % asfaltilla -> Mezeler Z6 (kestää yli 10 tkm)
- ajoa yli 90 % asfaltilla -> Mezeler Tourance
- ajoa yli 75 % asfaltilla -> Michelin Anakee
- ajoa yli 50 % pöpelikössä -> Continental TKC 80 (kestää n. 3 tkm)

Tässä miettimistä
wink.gif

-M

Contin TKC80 ei ole ihan mahdoton kummallakaan alustalla, jos vaan ei ole liiankin karkea.

Pienemmän matkailu-enduron alla oli ihan loistava rengas seka ajossa.

Scrambleriin seuraavaa rengastusta mietin. Ensiasennuskumit on aika ok, mutta asvaltilla hiukan puuttuu luottoa noihin. Toisaalta sorallekin haluan päästä ajoittain, joten jonkinlaiset allround renkaat pitää saada. Kotiin kannetuista luetteloista löytyi seuraavat vaihtoehdot:

Koko eteen 100/90/19 (57H) ja taakse 130/80/17 (65H).

Dunlop Trailmax (n. 271e / sarja)

Nuo siis ovh hintoja joista on tavannut saada alennusta. Misukkaa ei kuvastoista löytynyt, mutta sitäkin saan tarvittaessa. Jokin A:lla alkava malli oli sellainen mistä muistan suosituksia tulleen. Mikähän se oli ja minkä hintainen?

Muita vaihtoehtoja?
Tarjoan, Metzeler Tourance 100/90/19 (57H) ja taakse 130/80/17 (65H) hintaan 215,-€ / sarja, toimitusaika n.6 työpäivää tilauksesta. Renkaat Ulvilassa.
www.eidem.fi

- ajoa yli 95 % asfaltilla -> Mezeler Z6 (kestää yli 10 tkm)
- ajoa yli 90 % asfaltilla -> Mezeler Tourance
- ajoa yli 75 % asfaltilla -> Michelin Anakee
Oma kokemukseni puolestaan on ollut siihen suuntaan, että nuo ns. näköisendurorenkaat (Anakee ja Tourance) kestävät Z6:tta paremmin. Z6 on kylläkin asfalttiominaisuuksiltaan ylivoimainen.

Anakeen 1-versiolla olen ajanut 2 rengassetillä 30 tuhatta (ekalla setillä 14000, toisella 16000), koko ajan kaksipäällä ja todella painavat roippeet kyydissä, erittäin korkeissa lämpötiloissa. Tosin suurin osa kilsoista Aasiassa, ja on tietenkin mahdollista, että tienpinta oli myös kuluttavuudeltaan vähän erilainen kuin kotopuolessa. Ainakaan pidosta ei tietyissä maissa voinut juuri puhua.

Olin kyllä hyvinkin (positiivisesti!) hämmästynyt noista km-määristä, ja renkaat vieläpä kuluivat sopivasti loppuun samaan aikaan edestä ja takaa. Pidin hiukan suositusta korkeampia paineita, tämän uskon myös vaikuttaneen näin hyvään km-tulokseen.

Itse rankkaan myös Anakee-1:n asfalttiominaisuudet varsinkin märällä pikkuriikkisen Tourancea paremmiksi, mutta erot hyvin pieniä, ja kyse enempi makuasioista. Tourance siis ns. tavallinen, ei EXP.

Nykyäänhän taitaa saada vain Anakee-2:sta, sellaiset menee alle seuraavaksi, mutta niistä ei vielä kokemusta.

Tarjoan, Metzeler Tourance  100/90/19 (57H) ja taakse 130/80/17 (65H) hintaan 215,-€ / sarja, toimitusaika n.6 työpäivää tilauksesta. Renkaat Ulvilassa.
www.eidem.fi
Onko tuo alle asennettuna vai pelkät renkaat hinta? Anakee II kiinnostaisi tosin eniten, mutta tuolla hinnalla voisin harkita noitakin kyllä.

Edit: Pecha millaisia rengaspaineita käytät? Ohjekirja antaa Triumphille n. 2,3 / 2,6 (e/t) ja mulla on n. 2,4/2,8 nyt. Niin ja mulla kumit siis nyt Bridgestonen Trailwingit.

Mulla toi suhde tulee varmaan karkeasti olemaan 80% asvaltilla ja 20% soralla.

Edit: Ohjekirjasta puuttuu Scrambler, nuo on Bonnevillen paineet nuo 2.3/2.6.

Tarjoan, Metzeler Tourance  100/90/19 (57H) ja taakse 130/80/17 (65H) hintaan 215,-€ / sarja, toimitusaika n.6 työpäivää tilauksesta. Renkaat Ulvilassa.
www.eidem.fi
Onko tuo alle asennettuna vai pelkät renkaat hinta? Anakee II kiinnostaisi tosin eniten, mutta tuolla hinnalla voisin harkita noitakin kyllä.

Edit: Pecha millaisia rengaspaineita käytät? Ohjekirja antaa Triumphille n. 2,3 / 2,6 (e/t) ja mulla on n. 2,4/2,8 nyt. Niin ja mulla kumit siis nyt Bridgestonen Trailwingit.

Pelkät renkaat.

www.eidem.fi

Pelkät renkaat.

Käytin tuolla Aasian-reissulla edessä 2.4 takana 3.0 (pyöräni eli DL650:n suositus 2-päälle on muistaakseni 2.25 / 2.80). Uskoisin, että suositus on ns. normaalilastille, eikä siinä voida ottaa huomioon mitä tahansa jättikuormaa. Tuosta suurempia paineita en käyttäisi, kokeilin kerran 2.7 edessä, mutta se oli liikaa, ja etupää alkoi puskemaan ihan selvästi.

Mutta tosiaan en välttämättä Suomessa tai Euroopassa saisi tehtyä samoilla gummeilla ja samanlaisella lastilla noin hyvää km-tulosta, johtuen ensisijaisesti asfalttipinnoitteen erilaisuudesta. Pitävä pinta -> renkaat kuluu.

Noita renkaita kun suosittelee, kannattaa muistaa se, että Scrambler ei ole enska. Eli sarjassamme Anakee, Scorpion Sync ja mahdollisesti Tourance kannattaa mennä. Siellä Pohjolan kurapyöräijöiden sivuilla puhuvat " oikeat " enskakuskit. Joku vuosi on tullut siellä vierailtua, sillä minulla on ollut yleensä kakkos- tai ykköspyöränä enska.

Niin, katupyörä hienoisilla soratie mausteillahan tuo on, eikä sillä ole tarkoituskaan mennä mutavelliin tai hiekkamontuille. Tarkennettuna etsin aavistuksen lähempänä street kumia olevia, kuin mitä ensiasennusrenkaat (Trailwing) ovat, mutta soratiekelpoisia siis.

Anakee (II), Tourance ja Trailmax ovat tällä hetkellä se kolmikko, mistä melko varmasti valitsen, mutta Avon osasto on vielä kokonaan tsekkaamatta.

Edit: Avonin malli olisi ilmeisesti Distanzia, mutta taidan unohtaa ne koska etsiessäni googlesta maahantuojaa törmäsin tällaiseen:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/5825436

Anakee II ei myöskään pärjännyt... Mutta kansan syvät rivit tuntuvat siitä Suomessa pitävän.

Kurapyöräilijöiden foorumilta löysin vastauksen Tourance vai Tourance EXP kysymykseen ja se on perusmalli mun käyttöön (ja melkein kai mihin vain).

Njoo. Tourance tai Anakee II lienee finaalikaksikko.

^ suoli-kaksnelosessa esiintyvien mentaalipuolen moniongelmaisten höpinöihin luottaisin ihan yhtä raudanlujasti kuin Pohjoiskorean virallisen uutistoimiston tiedonantoihin....
tounge.gif

Back