• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengas puhki tietyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eroz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaikea uskoa, että siitä olisi kivi mennyt läpi. Itse pärrään millon radanvarisa millon soramonttuja ja melko järeessäkin sepelissä ajanut mutta ei ne läpi ole menneet. Pieniä viiltoja tullut ja paloja lohjennut kumista.  Oletko kurkkinut renkaan sisälle onko sielä jotain metalliesineitä?  Itellä oli naula sujahtanut kumin sisälle muutama viikko sitten ja silponut sisäkumin.

Nykyisin on aina paikkaustarpeet mukana ajossa.
Mulla meni vajaa pari viikkoa sitten samanlailla kun alottajalta britgestä kivi läpi (kuin kopio tosta reijästä.oli kylläkin rengas jo loppu muutenkin. Tänään postitäti toi uuden misukan saksan maalta ja eikun
062802moto_prv.gif

On merkitty, Sysmä - Luhanka, mutta tietyöteknikka on poikkeuksellista. On ajettu ison koon soraa, osin terävää ja osin vanhan asfaltin päälle. Oli melko haasteellista ajella siitä. En suosittele kenellekkään ja joo, on niin kummaa tienrakennusta, että reklamaatiota kannattaa kokeilla.

Vaikea uskoa, että siitä olisi kivi mennyt läpi. Itse pärrään millon radanvarisa millon soramonttuja ja melko järeessäkin sepelissä ajanut mutta ei ne läpi ole menneet. Pieniä viiltoja tullut ja paloja lohjennut kumista.  Oletko kurkkinut renkaan sisälle onko sielä jotain metalliesineitä?  Itellä oli naula sujahtanut kumin sisälle muutama viikko sitten ja silponut sisäkumin.

Mulla meni vajaa pari viikkoa sitten  samanlailla kun alottajalta britgestä kivi läpi (kuin kopio tosta reijästä.oli kylläkin rengas jo loppu muutenkin. Tänään postitäti toi uuden misukan saksan maalta ja eikun  
062802moto_prv.gif
Toisaalta mulla on alla Metzelerin tourancet. Ne kai kestää vähän paremmin soraa ja mursketta kun ovat matkaenskoihin tarkotetut gummit.
nixweiss.gif

Kun itse tuolla ajelin n. kuukausi sitten oli paikoin teräväreunaista satasen sepeliä.. valittaisin ilman muuta! Ainut että olisiko asiasta pitänyt ilmoittaa jo silloin kun vahinko on tapahtunut?

Siinä "tuoreessa" tavarassa ón veitsen teräviä särmiä ja kärkiä jotka puhkovat samalla tavalla kuorma-autonkin renkaita.
Siinä pätkällä oli muistaakseni oma soranottopaikka ihan tien kupeessa. Siis sellainen kallio mitä olivat räjäytelleet/louhineet murskaksi. Eli varmasti tuoretta tavaraa.
Kalliotakin on monenlaista. Esim. työpaikallani räjäytetään kalliota tällä hetkellä ja ne murskataan, mutta kyseistä mursketta ei voi käyttää tienpohjiin koska se on teräväreunaista.
Eli minä valittaisin, koska ei ole ilmeisesti käytetty oikeanlaista tavaraa.

Ite just ajelin viime viikonloppuna 10km matkan Metzelerin Racetek K3:lla 10km pätkän todella kulmikkaan sepelin päällä ja vielä näyttää rengas pitävän ilmaa. Helvetisti kirosin koko matkan ideaa "oikasempa tästä", mutta tulipahan testattua oma ja renkaan kestävyys.

edit.. vissiin liikaa bisseä koneessa, unohtu se pointti.

Tuomosen reijän itse olettasin olevan jonkun todella terävän kiven tai routapeitteen rautasiteen aiheuttama. Jos ilmotus tietyöstä on ollut niin siihen voivat vedota, mutta se ei kuitenkaan täysin puolla työn tekijää.

Eli kannattaa koittaa jos olet varma asiasta ja haluat tapella. :-)

En pidättelisi henkeäni korvausten toivossa.

Ajoin kotilolla toissa keväänä JKL:ssä asfaltissa olleeseen reikään (pimeää / reikä täynnä vettä / jne.) ja autosta meni vanne mutkalle. Tein kaupungille korvausanomuksen pelkästä uudesta vanteesta (en siis vaihtotyöstä, alustan ja pyöränkulmien tarkistamisesta, tms.).  Ilmenikin, että kaupunkin vastuualue alkoi vasta 20 m kyseisestä paikasta, joten anomukseni ohjattiin ELY-keskukseen. Lapin (!) ELY-keskuksesta tuli parin kk:n päästä päätös, että eivät korvaa mitään, koska eivät itse olleet tahallaan käyneet varta vasten mua varten sitä reikää kaivamassa.

Destian tarkastajat olivat kuulemma tarkastaneen kyseisen tieosuuden samana päivänä kahteen kertaan, eivätkä olleet havainneet reikiä. Ilmoitus reiästä heille oli tullu tapahtumaa seuraavana yönä kello 00:05, ja he olivat korjanneet reiän kello 00:52. Right. Päätöksestä ei voinut valittaa, mutta korjausta päätökseen olisi voinut hakea oikeusteitse.

Tänä keväänä toheloin sitten taas kotilolla 300 metrin päässä viime keväisestä paikasta asfaltissa olleeseen reikään. Pimeäähän siellä taaskin oli, mutta ois sitä kai pitänyt osata varoa. Tällä kertaa solmuun menneen vanteen lisäksi saldona oli katkennut etujousi. Soitin 112:een ja pyysin ystävällistä hätäkeskuspirjoa hommaamaan miliisin tai vastaavan tahon merkitsemään reiän, etteivät muut enää rikkoisi vehkeitään, kun reiän ympäristössä näkyi muutama muukin rikkoutunut pölykapseli, mutten jaksanu edes anoa korvauksia.

Kun itse tuolla ajelin n. kuukausi sitten oli paikoin teräväreunaista satasen sepeliä.. valittaisin ilman muuta! Ainut että olisiko asiasta pitänyt ilmoittaa jo silloin kun vahinko on tapahtunut?
Kenellehän soitat klo 22:00 torstai-iltana.

Ymmärtääkö joku noiden sepelikarkeuksien päälle?
Siihen aikaan soitetaan setä siniselle, että täällä on tehty tällainen rikos että tie on siinä kunnossa että vehkeet hajoaa.
ja satasen sepeli on sellasta pienen nyrkin kokosta murikkaa.

Siihen aikaan soitetaan setä siniselle, että täällä on tehty tällainen rikos että tie on siinä kunnossa että vehkeet hajoaa.
ja satasen sepeli on sellasta pienen nyrkin kokosta murikkaa.
0200 2100 TIENKÄYTTÄJÄN LINJA on entisen tiehallinnon, nykyisen ely-keskuksen tienkäyttäjille suunnattu palaute numero johon voitte soittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja jättää palautteen tai esim. yhteydenotto pyynniin koskien yleisten teiden kuntoa. Yleiset tiet ovat valtion hallinnoimia valta, kanta ja paikallisteitä.
Tienkäyttäjän linjalle tulleet palautteet toimitetaan kyseisen alueen hoitourakoitsijalle tai kyseisen tietyömaan rakennusurakoitsijalle. Tieto menee myös ely-keskuksen valvojille. Siittä on hyvä lähteä etenemään esim korvaus kysymyksissä.
omg.gif

hae rauhassa korvauksia vaan, helpolla menee sepeli mopojen renkaista läpi kun menee rajumman kalustonkin kumeista läpi.

nimim. riittävästi renkaita paikkaillut

sain vastaavan vekin jossain lapin takametsässä, varmaan 15 kilometriä hirveää terävää murskaa tienpohjaa.

mutta rengas oli vielä niin uusi, ettei se vekki mennyt läpi. huomasin vaan tommosen palkeenkielen reissun jälkeen.

Mulla meni vajaa pari viikkoa sitten  samanlailla kun alottajalta britgestä kivi läpi (kuin kopio tosta reijästä.oli kylläkin rengas jo loppu muutenkin. Tänään postitäti toi uuden misukan saksan maalta ja eikun  
062802moto_prv.gif
Toisaalta mulla on alla Metzelerin tourancet. Ne kai kestää vähän paremmin soraa ja mursketta kun ovat matkaenskoihin tarkotetut gummit.  
nixweiss.gif
Näin on. Riippuu toki myös renkaiden kunnosta, mutta jos uusia vertaillaan, niin kyllä katuenduron renkaisiin saa (keskiverto katukumeihin ja varsinkin sporttirenkaisiin verrattuna) tulla selkeästi syvempiä vekkejä, ennen kuin ne läpitte asti menee.

Ja toisaalta sitten, jos mennään enemmän rupulikumiosastolle päin, niin renkaiden kuviot on avonaisemmat (jotta ne tarjoavat pitoa pehmeillä ajoalustoilla), jolloin esineitä voi helpommin päästä tunkeutumaan kuvion ´pohjasta´ sisään, missä ei kumia olekaan vastassa niin paljon. Ensisijaisesti asfaltille tehty "näköisendurorengas", kuten juuri esim. Tourance tai Misukan Anakee, lieneekin rengastyyppinä melkeinpä vähiten arka reikiintymiselle.

Paikkauskamat mukaan, niin ei pikku reiätkään ole ainakaan tubeless-kumien kanssa edes tien päällä kovin iso ongelma.

062802moto_prv.gif
Minullakin meni viime kesänä kahdesta Mezelerin M3:sta kivi läpi.
Renkaat olivat kylläkin elinkaarensa loppupuolella mutta yllättävän herkästi niistä kivi läpi meni  
sad_orig.gif

Tuo on mitä todennäköisimmin terävän kiven aiheuttama. Nykyrenkaat - varsinkin nopeaan ajoon tarkoitetut  - ovat aika pehmeitä eivätkä kestä teräviä kiviä kovinkaan hyvin. Itsellä on pari kertaa viime vuosien aikana mennyt henkilöauton rengas puhki juuri samasta syystä.

Tieurakoitsijat käyttävät aivan tahallaan teräväreunaista mursketta tietöissä koska se on halvempaa kuin aikaisemmin käytetty myllyssä tuotettu sora, joka ei ole teräväreunaista. Kaikki tietyötä tekevät tietävät tuon, mutteivät tietenkään puhu siitä julkisesti.

Tien pitää olla kaikissa olosuhteissa turvallinen ja kulkukelpoinen tai sitten se pitää sulkea yleiseltä liikenteeltä. Ajatelkaapa, jos tapahtuisi siten, että rengas tyhjenee kerrasta kokonaan vaikkapa vain 50km/h vauhdissa. Seuraukset voivat olla tuhoisat.

Jotta ongelmaan tulisi korjaus (edes joskus), pitäisi kaikkien, jotka ovat kärsineet rengasvaurioita paikoissa, joihin on levitetty kyseisen tyyppistä soraa, vaatia korvauksia (renkaasta, vaihtotyöstä, kaikista aiheutuneista kuluista, menetetystä työajasta jne) vaikkakin oikeusteitse. Ei noita muutoksia puhumalla tai valittamalla saa aikaiseksi. Vain riittävät taloudelliset sanktiot voivat aiheuttaa muutoksen. Eli jos korvauksiin alkaa mennä niin paljon rahaa, että parempilaatuinen sora tulee halvemmaksi, vasta sitten sitä aletaan käyttää. Mitään moraalia ei nykyisin ole tienpidossakaan, vaan vain raha ratkaisee. Halvimman mukaan mennään, vaikka se olisi kuinka p*seestä järjellä ajatellen. Niin se vain menee.

Kannattaa siis rengasvauriotilanteessa ottaa kuva (vaikka kännykkäkameralla) sorasta ja merkitä tarkkaan ylös milloin ja missä kohdassa se on tapahtunut sekä mahdollinen toidistajalausunto, sillä ainoastaan sen avulla korvausvaatimus voi menestyä. Pelkillä puheilla ei valitettavasti pärjää. Vielä parempi, jos saa poliisin käymään paikalla. Jos on riittävästi todistusaineistoa ja puolueettomien osapuolten todistajalausuntoja, kanne menestyy oikeudessa. Muutoin jää toteen näyttämättä, että mistä vaurio on aiheutunut. Jos sattuu pitämään navigaattoria päällä, siitä saa tarkan paikkatiedon ja voi myös saada lokitietoa minkälaista vauhtia on ajanut. Eli kaikki mahdollinen (ja mahdottoman tuntuinen) tieto rengasvaurioon liittyen on tärkeää.

Tiedän, että tuntuu kärpäsen tappamiselta kenttätykillä, mutta pakko olla kiistämätöntä näyttöä, jotta on minkäänlaisia mahdollisuuksia saada korvauksia. Se muuten pätee myös kun aikoo hakea vakuutusyhtiöiltäkin korvauksia. Nekin yrittävät kaikin keinoin luistaa korvausvastuusta.

Nimim. soratien varressa asuva ja vahingosta viisastunut

Sepeli on yleensä jollakin raekoko välillä, kuten 8-16, 8-32, 16-32 tai 32-65. Murskeet luokitellaan 0-16, 0-32, 0-45, 0-65 tai 0-100. Sikäli sillä sepelin koolla on merkitystä, että aiankin uskoisin ettei yleiselle liikenteelle saisi jättää auki tietä, jonka pinnassa olisi liian karkeaa sepeliä.

Edelleen toistaisin aiempaa viestiäni, että kyllä se tuore sepeli tai murske sitten vaan ihan oikeesti lävistää renkaan kuin renkaan jos se sopivasti sattuu hollille. Ja todellakin kallion kovuus vaikuttaa myös lopputuotteen käytettävyyteen.

Te epäuskoiset, jotka olette joskus mielestänne ajaneet soralla, murskeella tai uimarannalla, menkää estottomasti seuraavan kerran tietyömaan bongatessanne ottamaan jostain kasasta tai tien reunasta kivenpala käteen ja koeta sen särmää vetäen kämmenpohjaan. Toteat itsekin, ettei se riko mitään.

Back