• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rele-sulake -yhdistelmärasia

Talven ratoksi mietin tässä Autocomin ja lämpötakin virtakytkentöjä uusiksi. Törmäsin jenkki-sitella näppärännäköiseen TÄLLAISEEN   boxiin. Kätevästi samassa kuoressa releet ja sulakkeet. Onkohan jotain vastaavaa ostettavissa Suomessa hyllystä ?
sport05.gif

toihaa on pelkkä sulakeboxi mis liittimet m5 naparuuveilla... nii ja par sisäist kaapelointia toteutettuna piirikortilla...ja tosta pitäis maksaa viel taaloja, ihan idiootti ajatus
crazy.gif

Biltema/motonet linjalla olen törmännyt releeseen jonka kyljessä oli sulakepesä...
Suunnilleen normaalin "valoreleen" kokoinen paketti lattasulakkeella.

Noon noi jenkit hulluina noihin Centech'eihin ja muihin vastaaviin. Siellä tuntuu löytyvän uskomaton määrä erilaisia "eines/puolivalmiste"- sähkölaitteita. Just erilaisia sulake- ja relepaketteja. Sinne kun veisi tavallisen Bilteman releen, josta joutuu tavaamaan 85, 86, 87 ja 30-terminaalit ja miettimään niiden toiminnan ihan itse, menisi punainen niska vieläkin punaisemmaksi
biggrin.gif

Niinpä niin, C-A-D tehnyt saman havainnon kuin minäkin. En vain ole osannut noita "Blue Sea", "Painless" ja nyt näköjään "Centech" -nimelläkin myytäviä paketteja nimittää eineksiksi, mutta onpas ihan osuva nimitys sinänsä...
biggrin.gif

Mopoasennuksissa kun pitää ottaa huomioon ainakin:
-ahtaat tilat
-kosteudenkestävyys
-käsiksipäästävyys (ainakin sulakkeiden kohdalla)
ja varmaan vielä jotain muutakin, mitä olen unohtanut...

Yhtä kaikki, Biltemasta olen hankkinut sulakerasian, joita siellä on eri kokoisia, mutta niitä täytyy hiukkasen modifioida eli yhdistää toisen puolen liittimet, jos haluaa sulakkeille yhteisen syötön. Tähän asti olen käyttänyt normaaleja autokäyttöön tehtyjä releitä, ja kiertänyt niiden saumapinnat silikonilla vaikeuttaakseni vesivahinkojen syntymistä. Mutta kun näitä lisäreleitä on jo nyt kertynyt eri puolille mopoa noin 17 kpl hankin viime keväänä kassillisen Wehrlen ns. mikroreleitä (autokäyttöön tehtyjä nämäkin) ja nyt olen vaihtamassa nuo perinteiset tilaa rosvoavat näihin mikromallisiin ja samalla keskittää ne vaikkapa pariin tai kolmeen blokkiin.
Samalla olisi tarkoitus dokumentoida ja koodata kaikki 300 metriä ylimääräistä sähköjohtoa + kymmenet kytkennät siten, että tulevatkin sukupolvet saavat niistä selvän..
tounge.gif

Jos ei suunnitelmissasi ole kauhen paljoja lisäsähköhimmeleitä, niin haet vaan yhden järeän (esim 70A) pääreleen, jota komennat vaikkapa takavalosta ryöstetyllä herätevirralla. Tämän releen koskettimien läpi viet vaikkapa 6 mm2 piuhalla akulta syötön Bilteman neljän (tai kuuden tai kahdentoista) sulakkeen rasialle ja johdottelet sitten Autocomin syötöt sulakerasialta eteenpäin ja lämpöpuvullehan sulla on kumminkin oltava oma Heat-troller tai vastaava säädin, jonne annat sähköt toisen sulakkeen läpi niin on ihan siisti alkupaketti jo siinä...Eikä jää mikään syömään akkua tyhjäksi kun käännät virrat pois.

t. Pozo

062802moto_prv.gif

Back