• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Reikien poraaminen kypärään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tero-75
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Reikien poraaminen kypärään?

Sulo Wilen-henkisenä ostin halvalla käytetyn Scala Rider G4 Power Setin, josta kiinnitystarvikkeet ovat ajan saatossa hävinneet. Kun mallailin tuota Riderin telinettä Nolanin N103:een huomasin että laitteen saisi asennettua hyvin jos vain viitsii porata kiinnitysruuveille reiät kypärän "helmaan".

Ajattelin kuitenkin kysyä ensin paremmin tietäviltä tekevätkö nuo kaksi 4mm reikää jotain hallaa kypärälle ja sen kestävyydelle vai voinko huoletta antaa Makitan laulaa? Siellä kuitenkin on ennestäänkin reikiä joista kiinnitetty leukahihnat, lukkolaitteet jne.

Jos et halua reikiä tehä, ni hankit vaikka uuden rungon scalaan.. (n.45€) tulee kiinnikkeet mukana. Sitte ei ainaskaa tarvis miettiä potan kestävyyttä ja omaa turvallisuutta. Scalaan kun saa hyvin varaosia ;)

Minä olen syyllistynyt reikien poraamiseen .
Jopa kaksi 3mm reikää navin vastaanottimen kiinnitykseen :tyhmäminä:.
Ja vielä olen vuoleskellut styrokspehmustetta että korviin ei satu :tyhmäminä::tyhmäminä:

Itse asiassa haluaisin nuo reiät tehdä, koska silloin saan paketin mielestäni parempaan asentoon kuin mitä se tulisi alkuperäisen kiinnikkeen kanssa ja helman profiili säilyisi ehjänä.
Alkuperäisellä kiinnikkeellä alareuna tulisi hieman kypärän helman alapuolelle minkä lisäksi tuota "helmalistaa" joutuisi kiinnikkeen kohdalta leikkaamaan, poraamalla reiät saan sen ylemmäs kypärän helman kanssa samalle tasalle.
Kyse onkin nyt vain siitä että onko noiden reikien poraamisesta jotain haittaa kypärälle?

Reikien poraaminen on todennäköisesti kohtuu ok juttu, kunhan:
* reiät ovat riittävän kaukana leukahihnan kiinnikkeistä
* reiät saa tiivistettyä, ettei porauskohdasta pääse vettä tms kuoren rakenteeseen

Hommaisin itse kuitenkin sen pidikkeen, poraamalla kun heikennetään rakennetta.
Kypärän valmistaja varmaan kieltäisi tuon kuitenkin.
ns omalla vastuulla

Eiköhän tämä ole aika helppo, totta kai on haittaa. Ensimmäinen kysymys tietty on onko se monikuitukypärä, todennäköisesti on jos Nolani kerran. Silloin se ei varsinaisesti tuhoa kypärää, mutta kyllähän nuo rasitustestitkin osoittavat että noissa monikuitukypärissäkin jonkinlainen pintajännitys on kun yleenäs ekalla törmäyskerralla tulee parhaat tulokset. Lisäksi tuo reika nyt on aina potentiaalinen kohta halkeaman syntymiselle kolaritilanteessa.

Kuitulujitetun muovin jännitys pyöreän reiän reunalla on 2...8-kertainen ehjään materiaaliin verrattuna. Jos haluaa tarkan arvon, voi laskea numeerisesti tai ihan käsin vaikka dokumentin NASA TT-F-607 mukaan tai tehdä testiohjelman toisella kypärällä.
Onko vaikutusta? Ei ole, jos jännitystaso tuossa nimenomaisessa kohdassa ei koskaan ylitä 1/8...1/2 ehjän materiaalin lujuudesta. Jos vielä ahdistaa, niin voi suunnitella reiän ympäristöön vahvikepalan, jonka reunoilla on viiste jonka leveys on noin 10-15 kertaa materiaalin paksuus. Itse tyytyisin helppoon ratkaisuun, eli välttäisin ko kohdan kuormittamista iskuin.

Back