• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rautaperseajo

Jos on, niin kertokaa nyt joku ihmeessä mikä on se rautaperseajon pointti.
Oletan etten niellyt trollipeikkoa, joten suoraan kysymykseen suora vastatus. Pointti lienee eri rautaperseille vähän eri, tämä on vain omani.

Olen ajanut paljon vähemmän kuin sinä ja liekö kokemattomuutta vai mitä, mutta en paljon välitä siitä missä pitäisi ajaa ja millä tyylillä ja niinpä ajan yhdellä ja samalla pyörällä aivan erilaisilla reiteillä: sorareitillä, radalla, ajokoulutuksessa, Oulujokivartta ylös jokaisesta moottoriajoneuvolle sallitusta sillasta joki ylittäen, työmatkat silloin kun tie on sula tai kaverien kanssa iltakahvilenkillä. Ja tietenkin vaimon kanssa sen kesän kahdestaan ajettavan reissun.

Rautaperseilyyn osallistuin ensimmäistä kertaa reitin suunnittelussa ja säämiehenä kotoa SMS:n välityksellä. Minua moisessa kiinnostaa suunnittelutehtävä ja sen toteutus. Mukaan en halunnut koska tiesin reissun minulle liian rasittavaksi. Fyysisen rasittavuuden hyväksyn osana lajia, mutta tuolloin tarvittavan ponnistuksen ja saavutetun nautinnon välillä olisi ollut mielestäni liian heikko.

Sen jälkeen hommasin kaikista muista syistä mutta ei rautaperseilystä johtuen sattumoisin myös rautaperseilyyn sopivan mopon ja muutamia muitakin varusteita.

Ensimmäisessä rautaperseessä väsyi jossain vaiheessa takamus, mutta se meni ohi ja lopulta pahiten väsyivät korvat. Myöhemmillä reissuilla eivät edes ne, koska korvatulpat ja kypärä olivat paremmat.

Extreme-lajeista en tiedä mitään, koska kahdella kolmesta RP-reissustani olen ollut mukana vain aikeenani keskeyttääkseni silloin kun on vielä kivaa vaikka muu joukkue jatkaakin vielä itse suunnitelemaani reittiä.

Eikö sinulle ikinä tule tunnetta, että taas piti palata reaalimaailmaan hieman aiemmin kuin olisit halunnut (ks. ne kilometrit kotisivujeni mopohistorian BMW-kohdasta). Eikö mieleesi ole koskaan tullut että ottaisi joskus itselleen aikaa ajaa oikein sydämensä kyllyydestä?

Eihän tämä rautaperseilyyn mitään järkeä tee. Mutta suunnilleen tuo ylläoleva minua siinä on viehättänyt. Ei fyysinen haaste ajaa kauas, ikään kuin se konevoimalla olisi jokin miehekkään raskas tehtävä. Jos olisi, niin kapoisilla harteillani minä olisin ensimmäisiä karsiutujia.

Minulle se on peli, jossa tehtävänä on suunnitella huolella ja sitten kurinalaisesti toteuttaa suunnitelma kivojen paikkojen kautta ajaen. Ja koska suunnitelma ei kuitenkaan aivan pidä, niin sitten pitää improvisoida nopeasti ja harkitusti. Viimekesäinen veto oli tästä hyvä esimerkki. Minulle haasteena ei ole ajaa mahdollisimman kauas vaan ajaa suunniteltu matka mahdollisimman hyvässä kunnossa perille tullen.

Tästä suunnittelupuolesta johtuen olen miettinyt tehdäkö seuraavaksi 2000k moottoriteitä välttäen joka menee Suomessa ajettuna ajan suhteen melko tarkalle vai suunnittelisiko tasan 1609 km reitin. Rajoja voi etsiä monista suunnista. Yhden Bemukuskin kuulin ajaneen rautaperseen Oulun läänistä (vai oliko se Pohjois-Pohjanmaalta?) poistumatta. Minusta se oli oikein kiehtova ajatus.

Meidänkin reiteissämme on joka kerta ollut jokin idea jota lähdimme toteuttamaan. Tähän astisista paras oli Pohjois-Ruotsin Inlandsvägenin 600 km pätkä. Se vaan sattuu meiltä päin vaatimaan 2*500 km siirtoajoa...

Yksi hyvä puoli tällaiselle kokemattomammalle kuljettajalle on myös sekä varusteiden että suunnitelmien selkiyttäminen ennen lomamatkaa. Mitä on vielä mukava tehdä ja missä varusteissa ja miten keli ja matka vaikuttaa varusteisiin.

Rautaperseilyn plussat ja miinukset omalta kannaltani ovat myös kotisivuillani, mikäli olit aidosti kiinnostunut motiiveista etkä vain halunnut kyseenalaistaa niitä.

Ei omien rajojen koettelussakaan sinänsä mitään, mutta miksi tuottaa itselleen tuskaa niin mukavalla vehkeellä kuin moottoripyörä?
En näe rautaperseajoissa järjen hiventäkään, mutta ehkä en vaan oivalla jutun ideaa. Jospa joku valottaisi, mikä moisessa kiehtoo..?

Vai olisko se sitten niin, ettei tällasella 250-300 tkm mopolla ajaneella ole vaan enää tarvetta todistaa mitään itselleen, eikä muillekaan?
Eieieieieiei!

Omia rajoja EI koetella liikenteen seassa, vaan uima-altaassa, pururadalla tai laskettelurinteessä. Jos on aivan pakko koetella rajojaan moottoripyörällä, niin sitten se tehdään moottoriradalla tai vastaavassa paikassa pois liikenteestä.

IB ajetaan siksi että se on hauskaa.

Tunnet varmaan motoristeja, jotka ajavat MP:lla tavoitteenaan:
- nähdä kuinka pitkälle pääsee tankillisella
- käydä määränpäässä ja palata eri reittiä
- pitää hauskaa ajellen tällä hetkellä käytettävissä olevan tiukasti rajoitetun ajan
- ajaa jokivartta ylös jokaisesta sillasta joki ylittäen
- kiertää järven/kaupungin/maakunnan/jonkun kohteen ympäri
- ajaa mikä tahansa ennalta suunniteltu reitti ihan vain huvikseen

Ei siinä tuon kummemmasta ole kysymys.

tauotukset 150km välein ja loppupään pätkiks ei kannata valita mutkaa. Ja nopeimmat reitit o tylsimpiä, jokaasen motarin vieres menee 2- tai 3-numeroinen tie mitä pal mukavampi ajaa, ja matka o sama
smile_org.gif
Hyviä ohjeita, mutta kaikkiin neuvoihin kannattaa mielestäni suhtautua kriittisesti ja soveltaa ne siihen mikä itselle sopii.

Esim. minä arvelen kulkevani ryhmärautaperseilyssä muuten porukan mukana mutta olen rasite muille kahdessa tilanteessa: ensin hitaalla startillani matkaan lähdettäessä ja sitten yökyöpelinä illasta ohi puolen yön ei paljon taukoja tarvita, jos minusta riippuu.

Jos on melkein sössinyt edellisen rautaperseajonsa pikkukylien pakollisten reittipisteiden suunnistustehtävissä, voivat päätiet viehättää jopa niin paljon, että Limingan jälkeen ensimmäinen pakollinen reittipiste viedään Kautokeinoon. Loppuu se kartan kanssa värkkäys, hähhää!

Minusta tärkeintä on tuntea itsensä, suunnitella hyvin ja sitten vain vetää keikka hymyssä suin ajamisesta nauttien. Ja se voi tarkoittaa eri ihmisille (ja eri pyörille) eri asioita.

Vanhaa aihetta lainaten. Milläs pyörillä te olette näitä aijanu?

Itse ajoin ensimmmäisen iba ajoni ss1000 viimevuonna ja tuolla Street Triplellä ja hurahdin touhuun mukaan. Nyt seuraavana yönä klo 03.00 starttaamme Tampereelta ja ajamme ss2000 ja edelleen menen Triumphilla.

Ekanpäivän reitti karkeasti. Tampere, Helsinki, Haminia, Helsinki, Turku, Helsinki, Lahti, Kuopio(muistaakseni), Lahti, Helsinki ja Tampere.

5h lepoa ja

Toinenpäivä. Tampere, Pori, Vaasa, Oulu, Kemi, Rovaniemi, Kajaani, Kuopio, Jyväskylä ja Tampere.

Näillä mennään. Turvallisia iba ajoja kaikille!

Toukokuussa ajoin ensimmäiseni ja Bemarilla tietenkin :rakastunut:. Tarkemmin sanottuna C 650 GT. Taisin olla ensimmäinen, joka tolla vehkeellä ajoi SStonnin..??? Korjatkaa, jos jollakin on parempaa tietoa.

No hemmetti, eihän näissä mitään vikaa ole. Itse ajoin oman epävirallisen äxjiiärr-aikaan kun piipahdin kattomassa päiväkäynnillä legendaarisessa Kontiorallissa. Pohjoisissa oli paikka ja matkaa tuli aika tarkkaan 1500 km 24 h sisään. Ja vuosi oli 2010, piti oikein tarrasta tarkistaa.

Vähän kutkuttais et joskus pitäis kokeilla ihan huvin ja urheilun vuoksi :jpstyle:
Vähän fiilistelin jo reittiäkin joka vois mennä vaikka Turusta Tukholmaan. Tosin ihan stokikseen asti ei tartteis ajaa et tulee 1000 mailia täyteen.. Esim jottai tollasta http://goo.gl/maps/pt5Ne :cruising:

Ajoin 29.-30.6...rankkaa oli...fyysisesti ja henkisesti. Taistelua kypärän sisällä. Nyt odotetaan IBAlta tuloksia.

Kolme perse reissua heittäny ja elokuussa taas suomen kierros tiedossa. Alkaa tulla sellanen kerran kesässä tapa :)
Parasta reissuissa on tietenki himaan tai mökille paluu. Siinä ne parit ekat huurteiset ja se fiilis et tuliha taas vähä ajeltuu :p

keksi kertaa 1600 km Suomessa
Yamaha XV 1600:lla ja BMW R 1200 GS:llä
heleppo homma ,jos on tottunut silloin tällöin valvomaan yön
ot : nythän kohta on aika muutenkin suunnitella yönylireissu
aamulla kun aurinko nousee on mahtavaa mennä jossain telttiin nukkumaan :right:

Hannu59 sanoi:
Eikö sinulle ikinä tule tunnetta, että taas piti palata reaalimaailmaan hieman aiemmin kuin olisit halunnut (ks. ne kilometrit kotisivujeni mopohistorian BMW-kohdasta). Eikö mieleesi ole koskaan tullut että ottaisi joskus itselleen aikaa ajaa oikein sydämensä kyllyydestä?

On todellakin tullut ja tulee edelleen.. Todellinen sydämen kyllyydestä tehty ajelu oli parin viikon Route 66, heinäkuussa 2006. Myös Euroopan reissuilla on tullut ajeltua melkoisia päivämatkoja ja esim. pari kesää sitten lähdin käymään ihan huvikseni Kilpisjärvellä.
Pointti on se, että mielestäni reissu sisältää etappeja ja jossain pitää olla määränpää. Ja kun sinne määränpäähän päästään, niin siellä tehdään jotain ihan muuta kuin ajetaan. Rentoudutaan ja nautitaan vaikkapa Kroatian lämmöstä, tai kiivetään Saanalle - kuten tapahtuikin :;): Siis hitto, jos kerran elämässäni ajan vaikkapa käsivarteen, niin ei tulisi mieleenkään kääntyä saman tien kotimatkalle. Tämä on se juttu.
Tuolta Kilpisjärveltä ajelin sattuneesta syystä yhtä soittoa kotiin. Pikku mutkan kanssa matkaa tuli vajaa 1200 km ja aikaa meni yhden isomman ja muutaman pienemmän tauon kanssa 15 h 15 min. Sitä sen enempää edes miettinyt, mutta jäipähän mieleen, kun Kilpisjärven bensakuitissa oli kellonaika 8.45 ja kotona olin tasan 24.00
Enkä tätä mitenkään kehuakseni kirjoita. Jossain J-kylän tietämillä jo rättipoikki ja Lahden kohdalla takamus niin kipeä, etten enää tiennyt miten päin olisin satulassa istunut. Ihan ***seestä :grin:

Viimeksi muokattu:
Back