• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratapyörä hankintaan ja katupyörä myyntiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuntuu olevan aika lailla muotia tänäpäivänä laittaa katupyörä myyntiin ja ostaa ratapyörä tilalle?

Itse en ihan noin radikaalia päätöstä ole aikonut tehdä, mutta ratapyörän ajattelin ostaa.

Tuli mieleen kysästä, ei niinkään pyörätietoa, vaan enemmänkin fiiliksiä. Eli miten on käytännössä sujunut tuo kadulta radalle siirtyminen? Onko ollut vaikeata luopua kadulla ajeluista vai onko se radalla vietetty aika sen verran mukavanpaa ettei enään kadulle halua mennä?

Syyt omaan ratapyörän hankintaan on varmaan aika perinteiset:
-kovaa olisi kiva ajaa, silleen turvallisesti riskeeraamatta korttia
-pyörän käsittelytaidotkin kehittyy kivasti radalla ajellessa
-Radalla on turvallisempi ajella kun ei ole risteävää liikennettä eikä vastaantulijoita.

Kisaa en ole menossa ajamaan, siihen ei riitä riskinottokyky enkä rataennätyksiä tule koskaan rikkomaan. Kunhan omat ajat kehittyvät oikeaan suuntaan niin se saa riittää.

Pyöräksi ajattelin tuollaista käytettyä 01 600cc kasawikaa. Pyörä olisi hyvässä kunnossa ja mikä tärkeintä myyjään voi luottaa. Eli myyjältä saan pyörän historian.

Miksi hommata kilvetön jos katupyörästä ei meinaa luopua? Varsinkin jos ei oo mitään kisailujuttuja mielessä.
Onhan siinä kilvettömässä mopossa omat hyvät puolensa. Pelko hyvän katupyörän tuhoutumisesta ei jäystä selkäpiitä samalla lailla kuin täysin kilpakäyttöön tehdyllä laitteella ajaessa. Eikä tule kadulla ajamiseen taukoa jos ainoa laite hajoaa.

Itse ajan katupyörälläni enimmäkseen radalla. Tosi hienoa hommaa, nopeiden mutkien ajaminen polvi maassa tuottaa hyvän urheilufiiliksen.

Kadulla en jaksa enää kaahata. En uskalla enää ajaa kovaa maalaisteitä... enemmän nautintoa yleisillä teillä saa rauhallisemmasta maisemien katselusta ajaessa.

Aika erilaista hommaa on ratapyöräily verrattuna kadulla ajamiseen. Fyysinen laji, vartalolla kun pyörää hallitaan. Jos oppii jotain ja saa selkeästi ajotekniikkaansa parannettua kesän mittaan niin se kyllä tuottaa hyvää fiilistä.

Riskit on tässäkin lajissa olemassa, mutta niitä ei kannata liikaa miettiä...
smile_org.gif

Miksi hommata kilvetön jos katupyörästä ei meinaa luopua? Varsinkin jos ei oo mitään kisailujuttuja mielessä.
Onhan siinä kilvettömässä mopossa omat hyvät puolensa. Pelko hyvän katupyörän tuhoutumisesta ei jäystä selkäpiitä samalla lailla kuin täysin kilpakäyttöön tehdyllä laitteella ajaessa.
Kyllä näin äkkiseltää tosiaan ittekki miettii, että kilvettönällä tulis paineltua "huolettomammin", eli totta tuokin. Toisaalta eikös silti oo halvempaa (jos tässä rahallisesta pelos puhutaan) rytätä se katupyörä radalla kun pitää kahta pyörää (olettaen että vakuutukset on kunnossa)?

Katkos ajamiseen tulle varmaan muutenkin, jos pyörä rusinana  
cool.gif

Onhan siinä kilvettömässä mopossa omat hyvät puolensa. Pelko hyvän katupyörän tuhoutumisesta ei jäystä selkäpiitä samalla lailla kuin täysin kilpakäyttöön tehdyllä laitteella ajaessa.
Kyllä näin äkkiseltää tosiaan ittekki miettii, että kilvettönällä tulis paineltua "huolettomammin", eli totta tuokin. Toisaalta eikös silti oo halvempaa (jos tässä rahallisesta pelos puhutaan) rytätä se katupyörä radalla kun pitää kahta pyörää (olettaen että vakuutukset on kunnossa)?

Katkos ajamiseen tulle varmaan muutenkin, jos pyörä rusinana  
cool.gif
Halvinta on myydä koko kalusto pois.  
biggrin.gif

Kyl määki ole hommannu jos jotakin pleksiä ja kikkaretta. Jos Ducatilla ajais oikein huolella rataa kesän mittaan. Katsellaan... Kuitukatteet on tulon päällä...

Itselläni ainakin katukilsat laski aika 'dramaattisesti'.

1. vuosi, ei kilvetöntä, ei rataa, 15 tkm 748:lla katua.
2. vuosi, ei kilvetöntä, rataa ja katua 10 tkm 748:lla, joista 2500 km rataa.
3. vuosi, kilvetön, rataa 6 tkm, katua 6 tkm, 750 Gixulla.
4. vuosi, kilvetön, rataa 7 tkm, katua 5 tkm, MS4R:llä.
5. vuosi, kilvetön, rataa 8 tkm, katua n. 2500 km.
6. vuosi, kilvetön, rataa 8 tkm, katua n. 1300 km.

Sitä rataa sitten mennään.

Eli kadulla ajeluun kiinnostus on ainakin mun kohdalla tippunut aika huomattavasti.

Pari isompaa mäjäystä on katumopolla käynyt, joista toinen kadulla. Kivempaa se kurvailu on tuolla radalla. Mulle aikoinaan pari kokeneempaa sanoi jo eka kilvettömän kohdalla että "myy pois toi katuhuussi, et sä enää jaksa innostua kadulla ajamisesta". Kinasin omaan perinteiseen tyyliini vastaan.... kuinkas kävikään. Olin jälleen omaan perinteiseen tyyliini väärässä. Kiinnostus meinaan lopahti katuajeluun aikasta totaalisesti.

Edit: Sen verran lisää vielä että viime vuonna ei sitten enää ollut omaa katumopoa, itse asiassa se poistui kuvioista 2005 heinäkuussa (muistaakseni). Eli 6. vuonna ei ollut enää ollenkaan omaa mopoa ja 5. vuodeltakin se oli suurimmalti osan poissa.

Halvinta on myydä koko kalusto pois.  
biggrin.gif

Kyl määki ole hommannu jos jotakin pleksiä ja kikkaretta. Jos Ducatilla ajais oikein huolella rataa kesän mittaan. Katsellaan... Kuitukatteet on tulon päällä...
Taivahan tosi, halpaa tahi edes edullista mopoilu ei oo. Aattelin vaan noita alkuperäisiä speksejä hankinnalle

sanoi:
Syyt omaan ratapyörän hankintaan on varmaan aika perinteiset:
-kovaa olisi kiva ajaa, silleen turvallisesti riskeeraamatta korttia
-pyörän käsittelytaidotkin kehittyy kivasti radalla ajellessa
-Radalla on turvallisempi ajella kun ei ole risteävää liikennettä eikä vastaantulijoita.

Viime kesänä kun löysin rata-ajelun hienouden (siis ihan keltanokka, tietoa ja taitoa ei oo mutua sitäkin enemmän), sen jälkeen ei toi maantiekurvailu oo tuntunu enää entiseltään. Hauskaa se silti tosin on ollu, katotaan miten syksyllä  
tounge.gif

Samaa tarinaa kuin Parjanilta olen kuullut hyvin monelta ja tätä vähän olen mietiskellytkin.

Monet ovat aloittaneet kahdella pyörällä ja lopulta myyneet katupelin pois, koska turhahan sitä käyttämätöntä peliä on varastoida.

Syy miksi mietin erillistä ratapyörää on juuri tuo perinteinen, eli en haluaisi kipata katupyörääni radalla. Tuollaisen radalle tehdyn härvelin pystyy monesti itsekkin korjaamaan riittävään kuntoon.

Toinen syy on se, että tuo mun katupyörä ei oikeen ole radalle soveltuva.Toki silläkin radalla köröttelee, mutta ei se oikeen ole sinne tarkoitettu. Toisaalta ainahan sitä kadulle voisi kunnon kyykyn ostaa, mutta jotenkin olen sitä mieltä, että kyykyt on radalle ja matkamopot matkaa varten. Molemmat on suunniteltu hiukan erilaiseen käyttötarkoitukseen.

Itseasiassa yksi mitä kommentteja juurikin kaipasin on juuri nämä miten on itselle käynyt ratapyörän oston jälkeen, eli vieläkö on kiinnostusta ollut kadulla ajeluun.

Tuohon onkin tullut jo hyviä kommentteja.
Parjanin lista oli kyllä hyvin vakuuttava ja hyvin omaa käsitystä tukeva.

Katupyörällä, ainakin vielä toistaiseksi, vakuutusyhtiö tulee mukavasti vastaan noissa kaatotilanteissa, vaikka se tapahtuisi radalla. Kilvettömän pyörän totaalituho sattuu syvälle sydämeen ja lompakkoon.

Itse vaihdoin katupyörän kilvettömään viime kaudella, mutta kyllä mulla ainakin polttelis katupyörällä ajelu. Ei tosin enää kyykyllä kaahaaminen pikkuteillä, vaan smoto tms. nakuräyhäpyöräily.. Lienee paljolti kiinni siitä miten vakavissaan alkaa radalla ajamaan. Kilpatouhut vie sen verran tehokkaasti rahaa ja aikaa että tuskinpa kadulle jäisikään enää aikaa ja intoa.

Ostin vanhan kisapyörän viime kesänä, nimenomaan omaksi iloksi kanttailua varten. Sillä uskaltaa laskea ihan eri tavalla, ja on se muutenkin kivempaa, kun löylyä on aika mukavasti ja alusta vimpan päälle. Ja todellakin, se tunne, kun huomaa kehittyvänsä
biggrin.gif
Ainakin vielä toistaiseksi siinä on ihan tarpeeksi mulle.

Katuajo on yhä kivaa, ja kyllä pikkuteitä tuli pöllytettyä aika vauhdikkaastikin välillä. Mutta enää tuppi ei ole koko ajan nurin, ja olen huomannut että ihan hiljakseenkin kurvailu saattaa olla kivaa.

Suosittelen kilvettömän ostamista ihan kaikille, joita radalla ajaminen yhtään enemmän kiinnostaa.

Laitoin tälle vuodelle ensimmäistä kertaa kilvettömän ratapyörän. Katupyörä on edelleen erikseen. Saa nähdä paljonko jää aikaa katupyöräilyyn....

Voi olla että viimeistään kun(jos) Ouluun/Kiiminkiin saadaan oma rata 2009 niin saattaa kadulla pyörimiset jäädä vähälle.

Jos löytyy kiinostusta rata-ajoon kilvettömällä, tässä vastaus:
Nettimoto ja id 454804. Omistan molemmat, kilvellisen sekä kilvettömän. On hienoa päästä ajamaan molemmilla tavoilla.
Ainut ongelma vaan on oma terveys, meni viime kesänä aika pohjalukemille ja syy ei ollut moottoripyöräilyssä! Sen seurauksena nyt joudun luopumaan rakkaasta harrastuksestani
sad_orig.gif
sad_orig.gif

Fiilis jonka saa radalla on todella hieno, voi oikeasti koettaa omia rajoja ja oppia samalla jotain. Analysoida suoritustaan ja oppia lisää sitä kautta. Uskoisin tyypeillä jotka ajavat radalla, olevan paremmat mahdollisuudet selvitä normaalissa liikenteessä paremmin. Heillä on erilainen "kosketus" pyörän hallintaan ja reaktiot paremmat. Juuri ne sekunnin osatkin voivat pelastaa!!!! Hyvää ajokesää teille
cool.gif

Mulla on katupyörä myynnissä, koska esikoinen on varttumassa tuolla masun pohjalla. Näin olen ainakin plänännyt, että seuraava pyörä on ratapyörä - ei nyt heti, mutta ainakin ihan viimeistään siinä vaiheessa, kun näille nurkille rata saadaan. Nykyistä pyörää ei ole varaa eikä järkeä pitää, kun lainan lyhennykset juoksee ja noinkin uudella pyörällä arvo tippuu aika roimasti vuosi vuodelta.
sad_orig.gif
Toisekseen taloudessa on toinen pyörä, jolla pääsen päristeleen tarpeen tullen. Muutenkaan en usko, että nyt ihan ensimmäisinä vuosina on kovinkaan paljon järkeä pitää (ja nimenomaan maksaa) kahta katupyörää, kun kaksistaan reissaaminen mopoilla on varmaan aika vähissä. Ja eiköhän kavereilta saa sen verran tarvittaessa pyörää lainaan, jos jonku reissun haluaa käydä yhdessä...

Ratapyörä ois tähän saumaan oiva valinta, kun siitä olen haaveillut ja kun sitä pitää kuitenkin autolla roudata, niin muksu kulkee siinä samassa kyydissä. Ajakoon avokki sitten mopolla. Tai hetkinen... Voihan se olla päinvastoinkin.  
tounge.gif

itse möin katupyörän pois viime kesänä. Nyt on jääratapyörä ja kilvetön smoto. En oikeastaan kaipaa katupyörää, koska jossain vaiheessa sillä lähtee kortti tai henki. Edit: huomaa tärkeysjärjestys
tounge.gif

Kortti lähti -> katupyörä myyntiin, ratapyörä tilalle. Ainakin viime kesänä reissua ja ratailua oli niin prkleesti että ei kaivannut enää katumopoilua lainkaan. Nytkin on ihan kiva välillä lainata pärrää ja ajaa kadulla, mutta kun ratakausi lähtee käyntiin niin epäilen jaksamista. Radalla se on vaan niin paljon siistimpää.

Kortti lähti -> katupyörä myyntiin, ratapyörä tilalle. Ainakin viime kesänä reissua ja ratailua oli niin prkleesti että ei kaivannut enää katumopoilua lainkaan. Nytkin on ihan kiva välillä lainata pärrää ja ajaa kadulla, mutta kun ratakausi lähtee käyntiin niin epäilen jaksamista. Radalla se on vaan niin paljon siistimpää.
Tume, onko 600RR pyöräsi pysynyt hyvin ehjänä/säädöissään?
Ts. onko rahaa mennyt remppoihin tms? Kaatumiskorjauksia ei tietty huomoida, jos semmoisia yleensä on ees tullut
biggrin.gif

Kerropa lisää kokemuksia tästä katupyörä pois ja ratapeli tilalle.

Back