• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratapäivät 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jens
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin, siis vaikkei nopeusrajoitusta olekaan, niin sen verran kannattaa hitaassa ryhmässä ohitussuoran auetessa vilkuilla taakse, ettei suotta pilaa muiden ajonautintoa vetämällä urku auki suoran verran päästämättä ketään ohi ja hidastella sitte mutkissa... Herrasmiehiihän tässä...
talktohand.gif

Siis vaikkei taakse saakaan vilkuilla.
lookaround_orig.gif

Ite oon koittanut sen verran pitää silmällä takanatulevia, että päästän varmasti ohi... Pysyy kaikilla fiilikset ajossa
Taakse vilkuilua ei voi suositella turvallisuuden nimissä, mutta todellisuudessa jos ei ole putkinäkö, niin ahvenistolla on niin paljon tiukkoja mutkia ennen kuin päästään puhutulle ohitussuoralle, että sivusilmällä näkee jo monessa kurvissa jos joku peesaa odottaen maalisuoraa..
Silloin on kohteliasta jättää revittämättä suoralla, että nopeammat pääsevät ohi. Itsekin on mukavampi jatkaa kun ei toiset hiosta perässä.

edit: Tosin ajolinjat kannattaisi silti pitää loogisina, koska ohitus tehdään ohittajan vastuulla ja vain näin ohittaja voi paremmin olettaa mihin seuraavaksi ajat. Mutta nämähän kyllä neuvotaan paikan päällä ja edelleenkin takaa tulija arvioi voiko ohittamaan ylipäätään lähteä vaikka olisi mikä suora.

Tuo taaksevilkuilu ainakin hitaassa ryhmässä aiheuttaa monasti sen saman liikkeen kun mukuloilla fillareiden kanssa, eli mopo menee siinä samalla minne sattuu..

Niin, siis vaikkei nopeusrajoitusta olekaan, niin sen verran kannattaa hitaassa ryhmässä ohitussuoran auetessa vilkuilla taakse, ettei suotta pilaa muiden ajonautintoa vetämällä urku auki suoran verran päästämättä ketään ohi ja hidastella sitte mutkissa... Herrasmiehiihän tässä...
talktohand.gif

Siis vaikkei taakse saakaan vilkuilla.
lookaround_orig.gif

Ite oon koittanut sen verran pitää silmällä takanatulevia, että päästän varmasti ohi... Pysyy kaikilla fiilikset ajossa
Kait sitä herrasmiehiä ja -naisia pitäis olla yhtälailla joka ryhmässä. Pää"suoralle" kääntyessä on hyvä paikka vilkaista.

menee vähän jeesusteluksi, mutta mun mielestä aloittelijoiden on hyvä kurvailla samalla vaihteella rattaa ympäri, näin fokus ajamissa on oikeissa asioissa , jarrutukset, minkä linjan valitsee mutkaan, mutkasta ulostulot ja vauhtikaan ei suorilla kasva liikaa -> "prkl miten se mutka jo nyt tuli vastaan oho ja eiku , hartialukko *ittu..." yms. Eli jättäää sen vaihteidenvaihto härdellin vähemmälle ja itseasiassa kierrosajatkin taitaa olla paremmat kuin vaihteiden kanssa ajettuna imho. Itse ainakin aina alkukesästä minimoin näitä liikkuvia osia jotta pääsee ajorytmiin sisälle ja luotto kasvaa itseen ja pyörään.

mvps lienee varsin oikeassa ja vielä kun lisätään, että mennään jarrukahvaan koskematta, päästää asian läheisyyteen.

Antakaa meidän nynnyjen ajaa radalla sillee, että pysytään "varmasti" pystyssä ajojen loppuun asti. Jarrutellaan ja vaihdellaan ihan oman """taidon""" mukaan!
wink.gif

No hittolainen. Nyt minäkin sitten lähden 19.5 ekaa kertaa katsomaan mikä on meno ratapäivillä. Ikinä ei oo radalla tullut pärrällä käytyä tätä ennen
biggrin.gif

Ajoin lavetilla koko ajan kolmosella ja jarruihin koskematta, pystyi keskittymään ajolinjoihin ja pyörän käyttäytymiseen (ja naatiskeluun!).

Itselle kokemus oli kuin parhaalla mutkatiellä ajaminen. Poikkeuksena että sama mutka tuli aina uudelleen ja sitä pystyi hiomaan aina vaan nautittavammaksi. Siis vaihteet, jarrut, peilit ja nopeusmittari unholaan.

Hitaassa tai koulutusryhmässä ei ajo mielestäni muistuta kilvan ajoa, jos ei sitä itse sellaiseksi mielessään yritä vääntää.  19.5. !

Edit: Peilithän on irti tai teipattu, taakse vilkuilun voi unohtaa ja pysytellä vaan omilla ajolinjoillaan.
sport05.gif

Iku

Jos ei siellä radalla nyt aikoja ajele niin ei se nyt sen kummempaa taidetta ole?!?! Jotenkin tuntuu, että ihmisillä on ihan yliluonnollisia oletuksia ratapäivistä. Siellä voi ihan vaan kruisailla
062802moto_prv.gif
tai mennä hiljaksiin tai painaa peräsuoli pitkänä
baaa.gif

Ja kyllä siinä radalla pysyy ihan samalla tavalla "tiellä" kuin muuallakin liikenteessä. Ei siellä ole jotain erikoista "voimaa" joka vain paiskaa sut ulos radalta
biggrin.gif

Kaikki vaan mukaan ihmettelemään rata-ajon ihanuuksia
sport05.gif

Antakaa meidän nynnyjen ajaa radalla sillee, että pysytään "varmasti" pystyssä ajojen loppuun asti. Jarrutellaan ja vaihdellaan ihan oman """taidon""" mukaan!
wink.gif
Kyllä sä siellä radallakin pysyt pystyssä jos se onnistuu kadullakin, ei se mitenkään yliluonnolliseksi siellä muutu. Älä stressaa nyt turhaan.
Kävinhän minäkin vuosi sitten Kemoralla, mutta sellainen maku jäi, että hitaaseen ryhmään oli tullut "liian nopeita" mukaan vakuutusturvan takia. Mielestäni hitaassa ryhmässä pitää ajaa ryhmän mukaan eli "riittävän hitaasti". Mitäs mieltä ollaan? Voin jäädä pois koko hommasta, jos olen "liian hidas" tai asennevammainen hitaan ryhmän rata-ajelua kohtaan.
crazy.gif

wink.gif
Kyllä sä siellä radallakin pysyt pystyssä jos se onnistuu kadullakin, ei se mitenkään yliluonnolliseksi siellä muutu. Älä stressaa nyt turhaan.
Kävinhän minäkin vuosi sitten Kemoralla, mutta sellainen maku jäi, että hitaaseen ryhmään oli tullut "liian nopeita" mukaan vakuutusturvan takia. Mielestäni hitaassa ryhmässä pitää ajaa ryhmän mukaan eli "riittävän hitaasti". Mitäs mieltä ollaan? Voin jäädä pois koko hommasta, jos olen "liian hidas" tai asennevammainen hitaan ryhmän rata-ajelua kohtaan.
crazy.gif
Ei siellä hitaassa ryhmässä anneta montaa settiä sellaisen ajaa joka on selvästi muita nopeampi turvallisuuden takia.

Mukaan vaan.

Hitaassa tulee aina olemaan nopeuseroja, koska siellä on niin erityyppisiä pyöriä ja kuskeja liikenteessä. Osa on ekaa kertaa ja ajaa viittäkymppiä suoratkin. Joku taas on vanha konkari, muttei uskalla/halua mennä keskinopeiden ryhmään.

Ahvenistolla on kuitenkin muutamia etuja hitaille kuskeille:

-Rata on niin mutkainen, ettei lyhyillä suorilla kyllästy vaikka ajaisi kuinka hiljaa.

-Koska ohituspaikkoja on vain yhdellä osuudella, voi muun osan rataa ajella omaan tahtiin eikä tarvitse edes pohtia muiden ohi päästämistä. Nopeammat voi mennä varikolle minuutiksi pariksi saadakseen etäisyyttä possujunaan. (saa paljon enemmän tyhjää baanaa kuin, että yrittää päästä kaikista ohi, koska pääsuoralla ei montaa pyörää ehdi ohittaa vaikka kepittäisi täysillä)

-Jarruitta ajo luonnistuu tuolla radalla helposti, koska nopeudet eivät pääse kovin suuriksi lyhyiden suorien takia.

Itse olen käynyt vasta kahdesti radalla ja hauskaa puuhaahan se on. Mielestäni tuosta jarruitta ajamisesta voisi vinkata vielä selkeämmin heti alusta pitäen hitaan ryhmän koulutuksissa, koska ainakin omasta mielestäni se toden totta on aloittelijalle paras tekniikka. Napakasti jarruttamalla saa kuitenkin pyörän helposti pois balanssista ja sitten sen mutkan läpi tulee huojuttua miten sattuu, eikä puhtaan ajolinjan etsimisestä ole tietoakaan.
Olen vieläpä antanut itseni ymmärtää, että ilman jarruja ajamalla voi itse asiassa vetää ihan todella koviakin kierrosaikoja... Oma lukunsa on vielä integraalijarrut sun muut himmelit joilla voi saada vaikka takarenkaan lukkoon helpohkosti.

Minulla on alla VFR 750 ja olen noilla kahdella keikalla tehnyt seuraavia havaintoja hitaan ryhmän vauhdeista. Hyvinkin uusilla ja urheilullisilla pyörillä ajavien kuskien perässä on tuntunut joskus köröttelyltä mutkaosuuksilla. Tämä on totaalisen fine, tuntumaahan siellä kaikki hitaan tyypit ottaa omiin rakkineisiinsa, joissakin seteissä joku voi keskittyä vain esim. katseen suuntaamiseen ja ajaa siksi rauhallisemmin tms. Lisäksi molemmilla kerroilla on hitaasta ryhmästä löytynyt varmaan ainakin puolet myös itseä nopeampia kuskeja.

Koittelee vaan ohimoa, että molemmilla kerroilla hitaassa on ollut sankareita, joiden tyyli on, että vaikka mutkissa mennään rauhallisesti, niin kun sitten se suora aukeaa, kierretään vehkeestä lutku auki niin täysillä kun uskalletaan ja tosiaan kokeillaan niitä huippuja. VFRllä ei pärjää oikeille sporteille suorilla eikä mutkista avauksissa mitenkään, joten sitten suoralla seurataan katseella kun se gikseri painuu keula kevyenä horizonttiin, ja tokassa mutkassa olenkin jo taas kontissa.

Itse olen yrittänyt ainakin päivän viimeisiin setteihin asti ajaa suorilla "maltillista" vauhtia, jotta oikeasti nopeammat pääsee reippaasti ohi. Näistä nopeuseroista mainitaan kyllä hitaan ryhmän koulutuksissa, mutta pitäs ehkä vielä enemmän kehottaa semmoseen itsekriittiseen havainnointiin, että jos joka kierroksella ohitussuoran alussa porukkaa tulee/pyrkii ohi (esim. käy rinnalla muttei pääse ohi!), ÄLÄ aja sitten itse niitä suoria hampaat irvessä, "täysillä"! Yksi ongelma on toki se, että kaikki hitaan ryhmän tyypithän eivät käy kuuntelemassa koulutusryhmän tarinoita, joten ainoa yhteinen briiffinki on kuljettajakokous. Siellä taas keskiryhmän ja nopean tyyppejä ei välttämättä kiinnosta kuunnella hirvittävän pitkällistä hitaan ryhmän osallistujille kohdistettua epistolaa.

Kuten aiemmin mainittua, omilla ratakäynneilläni on ainakin ollut helposti mahdollista etsiä hitaastakin ryhmästä sopiva tyhjä rakonen esim. ajamalla kerran varikon läpi. Lisäksi porukka yleensä harvenee päivän viimeisien settien lähestyessä. Nopeuserojen hallinta lienee vähän 2-piippuinen kysymys, rata-ajonhan pitäisi nimen omaan olla sitä varten että oman pyörän suorituskyvyn rajoja saa testata turvallisessa ympäristössä. Vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä, että mutkissa ajetaan körötellen ja suorilla urut auki.

Noh, malttia vaan omaan sipuliin jos joiltakin muilta sitä puuttuisikin...
cool.gif

Mitenhän kauan sitä pitää odotella jotta näkee onko ilmottautuminen tullut perille?
Kun olet ilmoittautunut onnistuneesti, tulee tiedoissasi ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistusviesti. Lisäksi nimesi näkyy ilmoittautuneiden listalla. Tämä pitäisi tapahtua aika lailla heti.
No siinä tapauksessa jokin tökkii ilmoittautumisessa. Kokeilempa uudestaan. Onko tuo rekisteri numero kohta jotenkin pakollinen?

Back