• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratamaisten katurenkaiden lämmittäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bobo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
K3 racetech interact + lämppärit toimii! Hyvä rengas. Ajelin kesällä 2009-2010 näillä. Ensin ilman lämppäreitä ja myöhemmin lämppäreiden kera. Voi ajaa kummin vain, mutta onhan niitä lämmittelykierroksia todella kypsää körryytellä. Tuohon aikaan vauhti oli 1:19 Botnialla, ja pitoa riitti mainiosti.

Kyllä vastauksista sellainen loppupäätelmä tuli, että K3:set jää alle. Uusi mopo ja alkukausi, niin tuskin ne vauhdit mitenkään radikaalisti vaimolla paranee. Ja vaikka paranisikin, niin pitoa riittää varmasti näilläkin. Seuraava setti sitten supersorsaa alle :)

Streethawk sanoi:
Racetec K3 interact oli mulla käytössä koko 2010 kauden. Ei kylläkään lämppäreitä käytössä, mutta en näe estettä lämppäreiden käytölle. Pito riitti hyvin vielä Kemorassa 1.15, Alastarossa 1.28, Botinialla 1.16, Ahvenistolla 1.34 aikoihin. Varmaan joku osaava kuski olisi vetänyt Kemoralla luokkaa 1.10. aikaan noilla renkailla.

Ko. kesänä joku mulle tuntematon kaveri käytti K3:ia lämppäreiden kanssa, ilmeisesti toimi hyvin, renkaat oli tosi siistit kun niitä katselin.
Ja muistelen kun ihmettelin sitä Kemoralla ja Gotlannissa, että sinullakin nuo renkaat kesti aika hyvin, vrt. omaan takaseen joka mulla Tuonossa repeili selkeästi enemmän. Vauhdit oli suurinpiirtein samoja, tuolloinhan sinä et vielä ajellut ihan nykyisiä vauhteja :) Tiedä sit oliko repeily enemmän kiinni paineista vai minun ajotyylistä.

zpete sanoi:
Tiedä sit oliko repeily enemmän kiinni paineista vai minun ajotyylistä.

Takaset saa repeilemään ajamalla lämmittäessä aika helposti jos antaa kumille liian nopeasti liian paljon runtua. Toki alustan säädöt ja ajotyyli vaikuttavat myös.

zpete sanoi:
Tiedä sit oliko repeily enemmän kiinni paineista vai minun ajotyylistä.

Veikkaan ajotyyliä, sähän olit Gotlandringillä perseelläs yhtä usein kuin kaikki muut yhteensä. :)-

2-pyttyisyyskään ei repeilyä ainakaan mulla aiheuttanut, kumi oli kottaraisessa aina siisti joskin kulahti aivan reunoilta aika nopsaan.

Lisäks tuohon takasen repeilyyn vaikuttaa hyvin usein takapampun reboundvaimennus, joka katumopoissa on usein defaulttina liian suuri rata-ajoa ajetellen.

Hannula sanoi:
Veikkaan ajotyyliä, sähän olit Gotlandringillä perseelläs yhtä usein kuin kaikki muut yhteensä. :)-

2-pyttyisyyskään ei repeilyä ainakaan mulla aiheuttanut, kumi oli kottaraisessa aina siisti joskin kulahti aivan reunoilta aika nopsaan.
Hehee :) Mun pitäisikin varmaan haukkua K3 paskaksi, kun se etunen kun se on kolmesti päättänyt lähteä alta...
Tiedä noista pytyistä ja niiden vaikutuksista, mutta Tuonossa noin kaksi ratapäivää mulla tuo takanen kesti jos ne päivät ajettiin samaan suuntaan pyöriviä ratoja. Toki mun ajotaidot kun on mitä on ja pyörä luisteli ja piirteli mustaa aikasta paljon enemmän kuin yleensä muilla samoilla vauhdeilla.
Vaimennuksia tai säätöjä en juurikaan ole ratakäyttöön optimoinut, yleensä vain painumat katson ja vaimennukset on liki vakiota. Tuonosta piti keulaa vähän pudottaa että sen sai kääntymään hitaissa mutkissa.

scuuba sanoi:
Lisäks tuohon takasen repeilyyn vaikuttaa hyvin usein takapampun reboundvaimennus, joka katumopoissa on usein defaulttina liian suuri rata-ajoa ajetellen.

Tätä täytyy kompata. Oma takanen oli aivan riekaleina siitä reunan puolivälistä jossa se saa eniten kyytiä omassa ajossa, ja yhdistin tämän jarrutuksessa ilmenneeseen perän huomattavaan jakeluun mitä joku takanatulijakin ehti varmaan joka kurvissa jännittämään.. ja kumi näytti tältä:

kumi.jpg

ps. mitähän tuosta etusesta nyt sitten päättelisi... muuta kuin että näillä uusilla misukoilla kallistusvaraa on enemmän kuin vaistot antavat myöden taittaa..

Grodin sanoi:
ps. mitähän tuosta etusesta nyt sitten päättelisi... muuta kuin että näillä uusilla misukoilla kallistusvaraa on enemmän kuin vaistot antavat myöden taittaa..

Minun arvaukseni on että ajoasento jättää mopon takapainoiseksi -> eturengas ei mene reunalle ja takasella kaikki paino. Siihen kun vielä lisää että selkeästi ei avata kallistuksessa vaan odotellaan että mopo nousee ja sitten kaikki auki, juuri noin repii takasen. Tyypillistä keväälle kun luotto puuttuu. Ihan samaa itellä ekoissa seteissä. Päätä sisäkurvin stongaan ja apexilta kaasulle.

Voisin lisäksi kuvitella että ulostuloissa tuntuu menevän helposti leveeksi.

img9335q.jpg

Nojoo, asento nyt on mitä sattuu. Jotenkin uusi pyörä on niin matala tai muuten kallistusvaraisempi kun esim vanha 10R, tuntuu että samoilla kulmilla raapi aikaa sitten jalkatapit maata mutta tuo ei ole oikeastaan edes kantillaan..

ps. huomaa kuinka takanatulija haukottelee ja kelaa jotain lätkäpelin tuloksia kun edessä koitetaan repiä niin lujaa kun vaan ikuna pääsis :right:

Back